Betaine HCl?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Betaine HCl?

Bericht door sowfia »

Hoi allemaal,

ik heb na een controlegesprek van de meirleir een voorschrift met de post gekregen (zonder verslag, ik weet niet of ik dat nog mag verwachten binnenkort of dat ik het met het voorschrift moet doen, iemand een idee?)

Hierop staat dat ik betaine HCl zou moeten nemen. De apotheek zei echter dat dit uit de handel is genomen, en dat er wellicht een vervangingsproduct voor is.
Is er iemand die de betaine HCl ook neemt en mij meer informatie kan geven?
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Het belangrijkste spijsverteringsenzym wordt in de alvleesklier geproduceerd. Soms is dat enzym in een te beperkte mate aanwezig. Betaïne HCL maakt de maaginhoud voldoende zuur om de alvleesklier te prikkelen om enzymen uit te scheiden. Daardoor wordt het voedsel goed verteerd.

Dus het bevordert maagzuursecretie en op die manie de spijsvertering.

Dr. Uyttersprot schrijft dit ook wel eens voor als nodig.

Ik vermoed dat je apotheker bedoelt dat de grondstof niet meer te verkrijgen is voor magistrale bereiding.
Doch blijkt het in voedingssuplement te verkrijgen, denk ik
http://www.iherb.com/Betaine-HCL
Hoop doet leven!
Gast

Bericht door Gast »

HCl is maagzuur, bij een tekort van maagzuur kan je allerlei klachten krijgen: slechte vertering (voedselresten in ontlasting bijvoorbeeld), vermoeidheid, gasontwikkeling, zuurbranden (ja dit kan door een TEKORT komen!), opboeren, etc etc. Is genoeg over te vinden, bijv hier.
Symptoms of Low Stomach Acid

Here are some of the common symptoms and disorders caused by low stomach acid1,3:

* Bloating, belching, and flatulence immediately after meals
* Heartburn (often thought to be caused by too much stomach acid)
* Indigestion, diarrhea, or constipation
* Undigested food in stools
* Acne
* Rectal itching
* Chronic candida
* Hair loss in women
* Multiple food allergies
* Iron deficiency
* Weak, peeling, or cracked fingernails
* Chronic fatigue
* Adrenal fatigue
* Dry skin
* Various autoimmune diseases
http://www.modernherbalist.com/betaine.html
Directions For Use of Betaine HCL
When using Betaine HCL with Pepsin for the first few times, please be sure to follow the directions carefully. Always take Betaine HCL at the start of the meal! If taken without food, stomach burning may result.

1. At the very start of the meal, take one capsule of Betaine HCL. Monitor how your stomach feels during and after eating. Should any burning or heaviness occur, or if burning has been present previously (before taking the supplement) and is now worsened with the use of the Betaine HCL, do not continue using this supplement!!! This is an indication that your stomach is overproducing acid, or that your stomach lining may be damaged. In such cases, please consider the use of Alkabase, Gastric Complex-HP and/or Mastica, to normalize excess acid production and heal the stomach lining.

2. If the first dose of Betaine HCL produced no noticeable stomach discomfort, try taking two capsules at the start of your next meal, again monitor for burning and or heaviness during and after eating. If taking two capsules produces some discomfort, but one capsule does not, restrict yourself to one capsule at the start of each meal. If the two capsule dose produced no discomfort, try three capsules at the start of your next meal.

3. If all goes well when taking three capsules at the start of each meal, stay with that dosage, most individuals will not require increasing the dosage to four capsules. Regular use of supplemental hydrochloric acid will in most cases "re-train" the stomach to produce higher concentrations of acid on its own. This process may take anywhere from several weeks to several months, depending on the individual. The most significant indication that acid production is improving is that Betaine HCL supplementation can no longer be comfortably tolerated.
- Je moet de dosis langzaam ophogen, totdat je last krijgt van symptomen van teveel maagzuur (staat hierboven uitgelegd).
- Dan doe je één stapje terug.
- Dit kan je dan een tijdje volhouden en dan krijg je weer symptomen van teveel maagzuur.
- Weer een stapje terug, totdat je niets tot nauwelijks meer nodig hebt.
- Nu maakt je maag weer genoeg zuur aan.

Als je gelijk meer klachten krijgt dan heb je voldoende maagzuur.
Als je veel moet slikken zonder dat je er wat van merkt, dan heb je een flink tekort.

- Let erop dat je niet meer slikt dan je maag aan kan!
- Je mag geen maagzuur slikken als je maagzweren oid hebt
- Let erop dat de ene capsule de andere niet is, de hoeveelheid HCL kan verschillen. www.nova-vitae.com of een andere apotheek www.vitatheek.nl bijv heeft dit wel.
- Volgens mij vergeet ik niet wat, maar ik kan niet alles weten he ;)

Ik heb het een tijdje genomen om te kijken of dit het probleem was bij mij. Heeft bij mij helaas weinig geholpen. Het ging wel zoals ze omschreven. Na een tijdje kreeg ik een vol gevoel in mijn maag en ietsjes zuur opboeren, toen kon ik afbouwen.
Maagzuur aanmaken kost trouwens ook erg veel energie en bij een tekort kan je in een cirkel blijven hangen. Doordat je te weinig maagzuur hebt kan je de voeding niet goed opnemen, hierdoor heb je weer te weinig voedingsstoffen om goed maagzuur aan te maken etc.

Helicobacter Pylori

Bij maagproblemen kan testen op de maagbacterie Helicobacter Pylori ook overwogen worden. Hierdoor kan je ook tal van klachten krijgen en dit wordt ook wel eens over het hoofd gezien. Het is niet zo dat je maagpijn moet hebben om deze bacterie te hebben, het is zelfs mogelijk dat je geen klachten hebt terwijl je wel deze bacterie hebt.
Vroeger werd er beweerd dat maagpijn werd veroorzaakt door psychische klachten, later (nog maar zo'n 25 jaar geleden!) werd ontdekt dat deze mensen last hadden van deze maagbacterie en de klachten weggingen na behandeling:
What are some other
Symptoms of
H pylori infection?

Just like with any infection, each person reacts differently to an infection and it’s no different with the Helicobacter pylori bacteria.

Helicobacter pylori symptoms can include ANY of the following problems, but are not limited to these symptoms:

• Mentale problemen zoals bijv slechte conentratie en brainfog
• Terugkerende infecties
• Misselijkheid, overgeven, gasontwikkeling, brandend maagzuur
• Vitamine B12 tekort
• Vermoeidheid
• Depressies
• Voedselallergieën
• Aankomen in gewicht (volgens mij afvallen ook)
• Onverklaarbare lichaamspijnen
• Slappe spieren
• Gewrichtspijnen
• Periodontal Disease
• Zelfs galstenen
Bron: http://www.easy-immune-health.com/Sympt ... ylori.html

Testen
Aangezien veel symptomen overenkomen met andere ziektes is testen aan te raden. Er zijn verschillende soorten testen, oa:
- ontlastingstest
- ademtest
- een test waarbij je een touwtje doorslikt waar maagzuur aan komt en wat ze analyseren
- gastroscopie

Behandeling

H pylori kan erg hardnekkig zijn, voor behandeling worden zuurremmers voorgeschreven icm antibioitca. Bijvoorbeeld een tripple combinatie: zuurremmers en twee soorten AB.
Na behandeling hertesten.

Mvg,
Juul
Laatst gewijzigd door Gast op 28 okt 2009, 15:12, 2 keer totaal gewijzigd.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Bedankt voor de info!
Dat zuurbranden ook kan komen van te weinig maagzuur had ik nog niet gevonden op google! Ik vond het inderdaad een beetje raar dat ik iets krijg voor te weinig maagzuur terwijl bij een gastroscopie enkele maanden geleden een maagontsteking en reflux vastgesteld was. Maar ik zal het zeker proberen.

De apotheker ging het zogezegd vervangingsproduct bestellen en kijken of dat hetzelfde was of zo, ik ga eens zeggen dat er toch wel verschillende supplementen te vinden zijn.
Op het voorschrift staat niets van een merk ofzo. Maar ik weet niet meteen iemand die dit middel ook heeft gekregen bij de meirleir. Ach als ik er niet uit kom zal ik ze wel eens mailen.

Groetjes!
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Ik had ooit betaine HCL via Hulst, apotheek Reyneart.
Wie weet kan dit nog, omdat ze ook leveranciers hebben in Belgie?????
Gast

Bericht door Gast »

sowfia schreef: terwijl bij een gastroscopie enkele maanden geleden een maagontsteking en reflux vastgesteld was. Maar ik zal het zeker proberen.
Bij maagontsteking dus testen op H pylori (zie boven).
Ook vraag ik me af of je dan wel maagzuur mag nemen! Vraag dit even na!
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

De helicobacter is getest en was negatief. Ik had wel parvovirus B19 en HHV6 in mijn maag.
Ik heb net even mijn resultaten opgezocht en de ontsteking was al van februari, en beschreven als inactief. toen heb ik daar ook medicatie voor gekregen (zuurremmers). Wellicht dat hij daardoor nu dit kan voorschrijven.

Bedankt voor het meedenken!
Frank
Actief lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 nov 2008, 16:07

Bericht door Frank »

Velen onder jullie zijn waarschijnlijk gebaat bij het nemen van Betaine HCL (dus extra maagzuur) voor een maaltijd.

https://www.vitaminlife.com/product-exe ... t_id/13601

$5.50 + max.$9.5 verzending= $15 dat is 10 euro voor 100 tabletten.
Btw 250 tabletten kosten $9.95

In België betaal ik er het driedubbele aan, voor juist hetzelfde product
Gebruikersavatar
flyingmonique
Donateur
Donateur
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2007, 04:01

Bericht door flyingmonique »

Jekan het bij je apotheek bestellen van de fabrikant Now-Deba Pharma. Het is Betaine HCI 648 mg met 150 mg Pepsin. Het kost €29.40 voor 120 tbl.

Veel succes
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

die laatste heb ik inderdaad net in huis! het is dan toch gelukt ;-)
nu maar hopen dat het iets doet.
maar wat ik raar vond, net als juul net aangaf had ik gelezen dat het niet goed was als je een maagontsteking hebt. en op het potje staat net dat het te nemen is bij een maagontsteking... misschien door die pepsine die r nog inzit ofzo?
error
Beginner
Berichten: 67
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:56

Bericht door error »

Als ik zo lees wat de klachten kunnen zijn bij een te laag zuurgehalte in de maag, stel ik mij toch de vraag of het dan verantwoord is om mensen (zoals ik) al 10 jaar+ maagzuurremmers te laten nemen...
Artsen schrijven hier omeprazole en zantac voor alsof het snoepjes zijn.
Gast

Bericht door Gast »

De klachten van een maagzuurtekort kunnen hetzelfde zijn als bij een teveel aan maagzuur. Zo kan het opboeren van zuur bij teveel maagzuur voorkomen, maar OOK bij een tekort! (verklaring hieronder)
Er word dikwijls onterrecht maagzuurremmers ipv maagzuur voorgeschreven. Maagzuurremmers zal het probleem alleen maar groter maken als je een tekort hebt.
Er is hier veel over geschreven op het internet, over deze misdiagnoses. Voorbeeltje:
Drugs that reduce stomach acid are among the most frequently prescribed drugs in the United States. Although these drugs can be effective at relieving symptoms like heartburn and abdominal pain, they may have serious long-term side effects. In addition, heartburn is almost never caused by an excess of stomach acid. The problem occurs when the stomach acid ends up in the wrong place, coming up into the esophagus instead of remaining in the stomach.
Bron.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Wat ik mij nog afvraag. Op het doosje staat dat ik maar 1 keer per dag een pilletje moet nemen. Ik heb dat gisteren dus gedaan bij mijn zwaarste maaltijd: de warme, 's avonds dus. maar is dat eigenlijk niet stom omdat dan 's nachts misschien die pil verder werkt terwijl ik dan slaap. Zou het beter zijn om die 's morgens te nemen zodat het heel de dag door werkt?
Gebruikersavatar
flyingmonique
Donateur
Donateur
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2007, 04:01

Bericht door flyingmonique »

Ik neem 's morgens 1 tbl net voor het ontbijt.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Ik denk dat ik dat ook maar ga proberen.
En heb je de indruk dat het iets helpt?
Plaats reactie