Lage bloeddruk. Wat doen jullie eraan?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
monia
Beginner
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 aug 2009, 10:33

Erg lage bloeddruk

Bericht door monia »

Ik heb een vaak erg lage bloeddruk, meestal rond de 100/60 maar regelmatig zakt ie tot soms wel 80/60 .

zo straks had ik het weer : ik was al de hele middag wat licht in het hoofd maar werd ineens erg licht in het hoofd beetje duizelingen, voelde enorme zwakte in mn ledematen en ik begon te trillen als een rietje, ik heb mn bloeddruk op dat moment gemeten en die was dus 82/55op zulke momenten ben ik bang weg te vallen.

Ik ben altijd wel licht in het hoofd en erg kouwelijk maar bij mn huisarts is mn bloeddruk altijd precies goed (omdat ik dan erg zenuwachtig ben schiet ie omhoog waarschijnlijk) dus daar doet ze niets aan mn bloeddruk meter is ook goed dat hebben we getest bij de huisarts.
wat kan ik doen aan die lage bloeddruk en licht gevoel in het hoofd?

zijn hier meer mensen met lage bloeddruk? en is het een m.e symptoom?


groetjes monia
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

ER LAGE BLOEDDRUK

Bericht door sowfia »

Hoi,
ik heb ook vaak een lage bloeddruk. Zout eten en veel drinken zouden helpen. En zoethout ook: mij is aangeraden om bijvoorbeeld zoethoutthee te drinken.
Groetjes,
Sofie
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Bij mij is het aangeboren. Mijn lichaam is het zo gewend dat ik zelden draaierig ben.
Ik ben nu gestart met iets homeopathisch : HYPOTONOL van Unda.
Er bestaat ook een echt medicijn Effortil.
Typisch voor m.e. zal het wel niet zijn maar fit ben je natuurlijk niet met lage bloeddruk.
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Bericht door Barb70 »

Bij mij schommelt de bloeddruk, zo kan ik op 1 dag van een lage bloeddruk naar een extreem hoge gaan en andersom.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Mijn bloeddruk is ook aan de lage kant (veel draaierig enz.)
Voor mij is dit wel nieuw, sinds cvs.
Ik heb ook het idee dat het ermee samenhangt..
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

100/60 maar regelmatig zakt ie tot soms wel 80/60 .
Ik heb ook zo'n 100 bloeddruk en soms dus lager, maar de jouwe is gevaarlijk laag.
Je zult naar een arts moeten. Zo laag kan overgaan in bv shock.
90 is de grens voor lage bloeddruk, dat het nog (net) acceptabel is.
Gebruikersavatar
monia
Beginner
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 aug 2009, 10:33

Bericht door monia »

bij mij is mn bloeddruk op de dag ook rond de 100/60,
kan varieren tot ongv 110/70 op zn hoogst en wat ik dus zeg sommige momenten tot rond 80/55 a 60, ik merk nu dat ik juist last krijg van daling als ik bezig ben op bezig ben geweest, op de avond heb ik er over het algemeen weinig last van.
ik ben er al voor bij de huisarts geweest, die wil er niets aan doen, als ik daar meet is ie(door de zenuwen) altijd mooi goed rond de 120/80 :?

nu is me aangeraden extra zout te nemen maar dat helpt nog weinig.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Stress slaat meestal meer op de bovendruk (eerste getal) dan op de onderdruk (tweede getal).
Ik vraag me af of de meter die jij thuis gebruikt wel betrouwbaar is.

Lagere bloeddruk herken ik wel, meestal 110/70 ook als ik gespannen ben,
gemeten door de huisarts. Soms een uitschieter richting 120/80.
Ik heb daar geen klachten bij (gehad).

Als ik soms denk dat ik er wel wat klachten op krijg, ga ik lekker drop eten.

Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
error
Beginner
Berichten: 67
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:56

Bericht door error »

monia schreef:bij mij is mn bloeddruk op de dag ook rond de 100/60,
kan varieren tot ongv 110/70 op zn hoogst en wat ik dus zeg sommige momenten tot rond 80/55 a 60, ik merk nu dat ik juist last krijg van daling als ik bezig ben op bezig ben geweest, op de avond heb ik er over het algemeen weinig last van.
ik ben er al voor bij de huisarts geweest, die wil er niets aan doen, als ik daar meet is ie(door de zenuwen) altijd mooi goed rond de 120/80 :?

nu is me aangeraden extra zout te nemen maar dat helpt nog weinig.
Je arts zou dit toch wel ernstiger moeten nemen. Een onderdruk van 60 is wel laag. En het is een welbekend feit dat een bloedrukmeting bij een arts meestal te hoge waardes geeft. Dit noemt het witte kiel-effect.

Vraag om een 24-uurs test.
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Bericht door sunshine1982 »

Volgens mij is het wel een kenmerk van ME, tenminste, dat las ik ergens. Heb er ook last van! draaierig, tegen deurposten oplopen en na het liggen rustig opstaan en dan zo duizelig en draaierig worden dat ik me vast moet houden, anders ga ik tegen de vlakte...Zie dan ook even niks meer. Zou idd zo'n 24uurs test doen, veel en veel betrouwbaarder!
Gebruikersavatar
monia
Beginner
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 aug 2009, 10:33

Bericht door monia »

mijn bloeddruk meter is wel betrouwbaar, we hebben hem getest bij de huisarts, en mijn bloedruk is op de meter van de huisarts en gelijke meting daarna met mn eigen meter gelijk.

wat is een 24uurs meting?

ik ben nu onder behandeling bij paul van meerendonk daar moet ik nog testuitslagen afwachten, van mijn huisarts krijg ik helaas geen medewerking, na lichamelijk en bloedonderzoek zegt ze dat ik gewoon gezond ben.

groetjes monia
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Bericht door sunshine1982 »

@monia, gedurende 24 uur wordt steeds om de zoveel tijd je bloeddruk opgemeten. Je krijgt zo'n band om je arm en die blaast zichzelf dan op en die meet. De resultaten worden opgeslagen in een 'kastje' wat eraan vast zit. Zo kun je een gemiddelde vaststellen en misschien ook nog wel uitzoeken wanneer die erg laag is (wat je toen aan het doen was) Erg vervelend dat je huisarts niet mee wil werken. Frustrerend hoor... :-(
@error, ben ik nog iets vergeten? Het is eventjes geleden dat ik een 24uurs meting heb meegemaakt, dus kan inmiddels veranderd zijn....
Gebruikersavatar
maritta
Beginner
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 mei 2009, 19:08

Bericht door maritta »

ik heb net als jij ook lage bloeddruk (80/53). WAt kan je er verder aan doen? Geen idee, een kennis van mij neemt modrine er tegen maar dat werd hem toch afgeraden door Dr. Cheney. Hij heeft wel een lagere hartslag dan ik. Wat is jouw hartslag?

Oja ik heb het altijd koud!!
Gebruikersavatar
monia
Beginner
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 aug 2009, 10:33

Bericht door monia »

hoi Maritta,

ik heb het meer in koudheids "aanvallen" dan voel ik me ook vaak lichter in het hoofd worden, gejaagd, en heb ik het ijs en ijs koud, dit kan een paar uur duren dit kan ook korter of langer duren, gewoon akelig koud dat je hele dag met kruikje in de weerbent, echt innerlijk koud!
voor mijn zwangerschap had ik dit nog veel extremer, nu wel minder maar ik ervaar er nog hinder aan.

ik eet nu wat meer drop en zout en ik heb gehoord dat er in pure wortelsap ook een stofje zit dat de bloeddruk iets omhoog brengt.

is jou gemiddelde bloeddruk dan rond de 80/55? of is het dan ook erg laag voor jou doen.
gemiddeld zit ik op 100/65 ongeveer. met dus uitschieters na beneden.

mijn hartslag is over het algemeen mooi rustig, rond de 60-70 per mnt maar ik heb ook snel last van gejaagdgevoel en dan gaat ie ook snel omhoog naar de 90 of hoger,

wat zijn jou overige klachten dan? en denk je dat het inverband staat met elkaar? en zegt je huisarts hier iets over?
ik weet dat huisartsen hier niet snel iets aan doen, de mijne iedergeval niet.

groetjes monia
Gebruikersavatar
danielle
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 dec 2007, 23:06

Bericht door danielle »

Heb ook n lage bloeddruk.
Nooit geweten tot ik pas geleden naar het zhuis moest voor operatie.
Bij het opnamegesprek werd mijn bloeddruk gemeten,was 84/46.
Volgens de verpleegkundige heel laag.
Daarna bij de harts nog 2 keer gemeten en daar was ie rond 115/65.
Volgens de assistente netjes.
Na de operatie (ruggeprik) 2 uur op de uitslaapkamer moeten blijven omdat mijn bloeddruk te laag was.
Hebben meer mensen dat hier gehad?

Groetjes Danielle
Plaats reactie