Spookziekten op MAX tv

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Spookziekten op MAX tv

Bericht door annac »

Even snel.

Zag net aangekondigd dat op MAX vandaag, 5 oktober om 17.35 uur spookziekten, onverklaarbare ziekten dus, worden besproken.
Naar schatting lopen er een half miljoen Nederlanders rond met onverklaarde lichamelijke klachten, ook wel spookziekten genoemd. Klachten die een enorme invloed hebben op het dagelijks leven, maar waar geen enkele medische verklaring voor te vinden is. In de uitzending praten we met een arts en iemand die een spookziekte heeft.
Zal ongetwijfeld ME a/d orde komen.....

maandag 5 oktober 2009
17.35 - 18.25 uur, Ned 2
herhaling
dinsdag 6 oktober 2009
11.10 - 12.00 uur, Ned 2

Bron

Aangevuld door Zuiderzon
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Het onderwerp liep er een beetje "langs".

ME werd niet genoemd.

Wel de suggestie dat betreffende lichamelijke klachten getriggerd werden door te veel stress.....

Matthijs Rumke is psychosomatisch therapeut van huis uit. Dus mensen die naar het VU medisch centrum gaan weten wat ze te wachten staat. De 1/2 waarheid en dus voor velen ook 1/2 oplossing.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

maar er klopt wel veel van annac
ik heb dat hier ook vaak geschreven in mijn kinderjaren
moest ik veel doen het woord moeten ,en dat voor een kind
mijn moeder had al jong huntington
dus was erg ziek ik ben de oudste van acht
en moest van alles ik heb letterlijk mijn zusjes en broertjes groot gebracht
was zelf als kind veel ziek ,maar rust kon ik niet in mijn leven ik werd altijd opgejaagt ,ook als henk bij ons was moest ik nog van alles thuis doen uitgaan ging niet want mijn jongere broers en zussen rekende op mij
toen ik 18 was raakte ik in verwachting ik werd negentien kreeg ik een miskraam ,dat was slecht in de jaren 60 ,er werd niet over gepraat henk was te jong om te beseffen wat het met mij deed
wij zouden gaan trouwen maar henk zijn ouders stak er een stokje voor
op de trouwdag zelf ben ik in mijn eentje het bos door gaan lopen ik heb op mijn werk gezegt dat ik ziek was maar ik moest alles verwerken niemand hielp mij er mee dat was een behoorlijk traumatische ervaring dat de laatste jaren er uit komt
maar de ME CVS en al die andere klachten
die had ik toch wel gekregen
want dat begon door zware griep buikoperatie en beroerte
maar die traumatische ervaring heeft er wel aan mee gewerkt heb ik zelf altijd gedacht
maar ik weet wel zeker dat het geen stress is
door stress verergert het wel
maar andersom krijg je stress en depressies door je ziekte
zo kwam bij mij dat verhaal ook over op de tv
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

ik heb het gezien
het zit niet tussen de oren, maar ze kreeg niks van een medische behandeling, nee het klonk allemaal als therapie.
fijn dat het voor haar helpt
maar ik snap het niet
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
fubar
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 okt 2009, 12:12

Bericht door fubar »

Hallo,

Ik heb twee auto ongevallen meegemaakt en als één van de klachten is chronische vermoeidheid. Het verhaal van Anneriek en Matthijs is natuurlijk 'oude wijn in een nieuwe fles.
Het is bekend dat om de zoveel tijd zulke 'aanwijzingen voor therapie' de revue passeert. men heeft bewust de term 'whiplash' niet gebruikt, maar zwaardere dianoses zoals verlammingsverschijnselen en een hersenschudding. Vraag: als dat ongeval 'slechts' de druppel is van een hele volle emmer en dat de huidige klachten NIET vóór datum ongeval bestonden dan zijn de klachten ongevalsgevolg en daar wordt met geen woord over gerept!! ook niet door die psychosomatische (fysio?) therapeut. Hij zou wel gek zijn om DAT nader toe te lichten. Psycho-somatisch betkent niets anders dan (onverklaarbare) lichamelijke klachten met een psychische oorzaak...............het (onverklaarde) verhaal van Annerieke past precies in de psuedo-diagnostiek.

Ikzelf heb echt geen 'overvolle psychologische emmer' zoals Annerieke dat wel zou hebben. Des te vreemder dat zij vóór datum ongeval gewoon werkzaam was zonder klachten!!!

Onverklaarde lichamelijke klachten
Matthijs Rümke :twisted:
Telefoon: (088) 40 50 600
E-mail: matthijs@degezonderegio.nl



1) plak de URL inde zoekmachine van google:
http://v3.quadiatv.com/template/215/login.asp
2) klik op: klik hier
3) klik op: begintoets
4) klik op: uitzending

Het gaat inhoudelijk om de nieuwste richtlijn 'SOLK', waarin een neuroloog (Keuter!) en notabene twee psychiaters hun zegje doen! Met (een vooringenomen?) Ben Crul :evil: namens Medisch Contact.
Heel interessant hoe deze ("dikbetaalde") artsen zelf lijden onder de (door hen) 'onverklaarbaar gemaakte klachten'.

Duur uitzending: c.a. 70 min.
Gebruikersavatar
fubar
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 okt 2009, 12:12

Bericht door fubar »

Gebruikersavatar
fubar
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 okt 2009, 12:12

Verzekeringsgeneeskunde vs. PTSS (agv "whiplash")

Bericht door fubar »

De verzekeringsgeneeskundige beoordeling van cliënten met een licht trauma capitis.

Hoofdstuk 4 Conclusies en aanbevelingen

Het doel van deze scriptie was te komen tot een protocol voor de beoordeling van de arbeidsongeschiktheid van werknemers die ten gevolge van een ongeval licht hersenletsel hebben opgelopen. De literatuurbevindingen zijn vergeleken met de handelswijze van artsen die met deze patiënten veel te maken hebben. We hebben onderzocht in hoeverre de praktijk overeenstemt met wetenschappelijk onderzoek op dit gebied.

In hoeverre het relevant is dat verzekeringsgeneeskundigen consensus bereiken in het beleid bij verzekerden met dit ziektebeeld, is onder andere afhankelijk van de mate waarin het ziektebeeld voorkomt. Zoals al eerder werd beschreven ontbreken nauwkeurige incidentiecijfers. Uit de enquête blijkt wel dat alle artsen met dit ziektebeeld regelmatig in aanraking komen.

De claimbeoordeling van een cliënt met licht hersenletsel zal gedurende de eerste twee weken na het ongeval weinig problemen geven. Zijn er geen klachten en ervaart de verzekerde geen beperkingen, dan is er geen bezwaar tegen werkhervatting. Zijn er wel klachten, dan kan voor de eerste week zoveel mogelijk rust worden geadviseerd waarbij de betrokkene kan mobiliseren op geleide van de klachten. Dit kan aan de betrokkene zelf worden overgelaten. De tweede week moet minimaal bestaan uit mobilisatie op geleide van klachten, want in de literatuur komt naar voren dat veel rust in dit stadium niet bijdraagt aan het herstel. Als de klachten na twee weken aanhoudende is het zinvol een uitgebreide verzekeringsgeneeskundige anainnese af te nemen, waarbij de beperkingen in kaart worden gebracht. Eveneens is het dan zinvol dat de betrokkene contact opneemt met de behandelaar voor verder onderzoek. Als differentiaaldiagnose kan worden gedacht aan depressie, angststoornissen, posttraumatische stressstoornis en whiplash. De symptomen die twee weken na het ongeval nog kunnen bestaan worden samenvat als het postcommotionele syndroom. De belangrijkste klachten daarbij zijn hoofdpijn, vergeetachtigheid, concentratieverlies en duizeligheid.

Bij de anamnese is het belangrijk ook te vragen naar de situatie en het functioneren v66r het licht hersenletsel optrad. Hierbij hoort ook het vragen naar de oorzaak van het ongeval en naar het gebruik van alcohol en drugs. De klacht vergeetacMgheid kan nader in kaart worden gebracht door een specifieke anamnese af te nemen, eventueel met behulp van een heteroanamnese.

Problemen met de cognitieve functies, zoals moeite met verdeelde en gerichte aandacht die kunnen leiden tot hoofdpijnklachten, moeten worden beoordeeld. Een uitgebreide werkananmese waarbij wordt nagegaan in hoeverre een beroep wordt gedaan op deze cognieve functies, moet in dit eerste contact worden afgenomen. De beperkingen van de betrokkene gecombineerd met de eisen van het werk, kunnen leiden tot een advies over aangepast werk.

Als de betrokkene uit angst voor aanhoudende klachten als gevolg van inspanning, problemen heeft met hervatting van (eventueel aangepast) werk, dan moet deze angst worden besproken en zal adequate voorlichting over het normale verloop van dit klachtenpatroon moeten worden gegeven.

Zoals bij elk ziektebeeld kan er ook bij een werknemer met licht hersenletsel sprake zijn van secundaire ziektewinst, die de beoordeling van de arbeidsongeschiktheid bemoeilijkt. Dat secundaire ziektewinst de belangrijkste reden is van aanhoudende klachten, wordt door wetenschappelijk onderzoek ontkracht. Pathologisch-anatomisch onderzoek, MRI-onderzoek en neuropsychologisch onderzoek hebben aangetoond dat hersentrauma?s met een eventueel kortdurend bewustzijnsverlies, hersenlaesies kunnen veroorzaken in met name in het frontaalcorticale gebied. Axonale beschadiging ligt hieraan ten grondslag.

Als de verzekeringsgeneeskundige niet in staat is de aspecifieke klachten voldoende in te schatten om tot een goede claimbeoordeling of advisering ten aanzien van aangepast werk te komen, is aanvullend onderzoek geïndiceerd. Het neuropsychologisch onderzoek heeft als aanvullend onderzoek de meeste toegevoegde waarde. Uit navraag bij de Nederlandse Vereniging voor Neuropsychologie blijkt dat er geen registratiesysteem voor neuropsychologen voor bestaat. Een verzoek tot een neuropsychologisch onderzoek bij een willekeurige psycholoog, is geen garantie voor een kwalitatief goed onderzoek. Het is daarom van belang dat op basis van ervaring of navraag bij de Vereniging voor Neuropsychologie een deskundige wordt gevraagd dit onderzoek te doen.

Het EEG dat voor neurologen eerste keus van aanvullend onderzoek is, kan wel in het vroege stadium afwijkingen aantonen maar in een later stadium is de bijdrage te aspecifiek om voor de verzekeringsgeneeskundige beoordeling van toegevoegde waarde te zijn. Een CT-scan of het MRI-onderzoek is eveneens van zeer beperkte toegevoegde waarde.

Alvorens het protocol voor de claimbeoordeling van verzekerden met aanhoudende klachten na licht hersenletsel ten gevolge van een trauma in een stappenplan samen te vatten, volgen eerst nog enkele aanbevelingen voor verder onderzoek.
Gebruikersavatar
fubar
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 okt 2009, 12:12

Verzekeringsgeneeskunde vs. PTSS (agv "whiplash")

Bericht door fubar »

Frank Koerselman :twisted: , 'evenknie' van Van Houdenhove............... :evil:

http://medischcontact.artsennet.nl/blad ... ncties.htm
Gebruikersavatar
fubar
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 okt 2009, 12:12

Verzekeringsgeneeskunde vs. PTSS (agv "whiplash")

Bericht door fubar »

(...)Dhr. Koerselman is professor/ psychiater en een verklaart tegenstander/non-believer van lichamelijk aantoonbare oorzaken voor aanhoudende klachten na een Whiplashtrauma. In een interview in de Volkskrant in '98 gaf hij al oa. aan dat whiplash niet objectief is vast te stellen en dat met name harde werkers die niet aangeven dat ze affectief verwaarloosd werden, een licht ongeval nodig hebben als alibi om, zonder eerverlies, uit de race van het dagelijkse leven te ontsnappen. Hij meent niet alleen verstand te hebben van Whiplash maar ook van ME. Dat leidde ertoe dat de rechtbank van Amsterdam positief reageerde op het verzoek van een ME-patiënt om een andere deskundige aan te wijzen dan Koerselman, vanwege diens bevooroordeeldheid (...)http://www.fysioforum.nl/e107_plugins/f ... c.php?1596
Plaats reactie