Tips om aan te komen?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Tips om aan te komen?

Bericht door Renka »

Heeft er iemand tips om aan te komen?

Ik eet heel natuurlijk vanwege intoleranties. Dus geen suikers, e-nummers, zakjes, pakjes etc. In alle aankom-shakes zit altijd heel veel troep waar ik niet tegen kan, dus die pak ik liever niet.

Alleen begin ik wel erg weinig te wegen en zakken de broeken wel erg af :cry: .

Hopelijk heeft er iemand tips! Of ervaringen... dat doet ook altijd wel goed.
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Tips om aan te komen?

Bericht door Amaike »

Hey Renka,

Aangezien je natuurlijk eet, krijg je weinig calorieen binnen. Misschien dat je eens bij kunt houden hoeveel calorieen je op een dag binnenkrijgt?

Een vrouw mag normaal gesproken geloof ik 2000 calorieen per dag binnen krijgen. Ga je daaronder zitten, dan zou je moeten afvallen.

Ik denk dus dat jij daaronder zit, en zou je dus wat meer moeten gaan eten? Heb je bijvoorbeeld 6 eetmomenten per dag? ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, tussendoortje?

Hoop dat dit je op weg kan helpen.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Tips om aan te komen?

Bericht door Renka »

Die calorieen is wel een goed idee. Zal eens een lijstje zoeken op internet, want ik heb nog nooit calorieen geteld.

Ik heb wel 6 of zelfs meer eetmomenten. Het is ook niet dat ik weinig eet ofzo.

Bedankt voor het meedenken!
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Tips om aan te komen?

Bericht door Amaike »

Je zou hier ook eens kunnen kijken:

Wat is jouw caloriebehoefte?

Moet er wel bij zeggen dat het een site voor bodybuilders is, dat is niet jouw bedoeling denk ik :wink:, maar er staat wel bruikbare info tussen vind ik.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Tips om aan te komen?

Bericht door Renka »

Haha... als ik dan ook wat spierkracht erbij zou krijgen, zou dan niet verkeerd zijn ;).

Ik merk dat daar ook wel een deel van het gewichtsverlies in zit. Meer spierafname dan -toename. Maar ja... krijg dat er maar eens bij, he.

Alle calorieen geteld en dan kom ik toch redelijk laag uit. Maar wil je met gezond eten daar bovenuit komen... Jeetje, dan eet je iedere dag een heel brood met 1kg geitenkaas, volgens mij. Zal eens denken waar ik cal. mee kan sprokkelen.
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Tips om aan te komen?

Bericht door Amaike »

Ja, dat is wel lastig, zeker met onze ziekte. Doe je iets aan sport of beweging op het moment?
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Tips om aan te komen?

Bericht door Renka »

Ik doe heel veel aan sport. Ik douche, ik kom mijn bed uit, loopt van de bank naar de wc en terug. Dat is echt topsport! ;)

Zonder gekheid... In de betere perioden, denk ik altijd 'als het zo blijft, ga ik zwemmen', maar dan komt er altijd die terugval. Ik heb een fitnessapparaat staan en die gebruik ik een paar keer per week. En ik liep een paar keer per week een rondje met de hond, maar momenteel heb ik een behoorlijke inzinking. Net gedoucht en dan sta ik al vreselijk te trillen op mijn benen. Af en toe fiets ik een rond, maar vooral nu eerst weer op mijn oude niveau komen!
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi Karen,

Heb jij ook iemand die je begeleidt met deze intoleranties?
(Ik heb het gevoel dat het dieet te zwaar is.)
Misschien kan je ook met die persoon overleggen hoe je handig wat meer kunt eten.

Dat verhaal over het douchen doet mij denken aan de keren dat ik te weinig koolhydraten had gegeten en een hypo (te laag bloedsuiker gehalte) had.

Ben je ook allergisch voor gemengde rauwe noten?
Over gekookte groenten kan je eventueel een scheut olijfolie extra vierge doen. (Goed tegen candida.)

Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Hoi Henny,

Ik doe het idd onder begeleiding, maar dan nog vind ik het lastig. Ik doe het dieet nu zo'n 7 maanden, maar wie weet is het idd te zwaar.

Het douchen was nadat ik een flink bord friet had gegeten, dus zou toch goed moeten zitten met de koolhydraten dan. Daarbij eet ik, volgens mij, ook niet te weinig koolhydraten. Voor 13u had ik vandaag bijv. 4 boterhammen, een broodje, een krentenbol & beleg (incl. een ei) op.

Meer noten eten is wel weer iets voor op het lijstje!

Groetjes!
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Tja, dat is ook het balen van onze ziekte. Je kunt niet zo maar ineens gaan sporten, anders zou ik zeggen: probeer wat spierversterkende oefeningen, want spier weegt zwaarder dan vet. Maarja, dat zit er dus niet in.

Heb je inmiddels al een beetje duidelijk of je calorieën erbij kunt sprokkelen?
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Iedere dag een zak chips en een bakje noten doen het wel goed op de cal. lijst. :)

Daarnaast misschien een beetje zondigen op het dieet en nog meer eten.

Ga nog wel verder kijken naar concrete opties, die niet te bewerkelijk zijn om te maken. Vaak heb ik gewoonweg de energie niet om vanalles te kokkerellen. Of wil ik die energie gebruiken voor leuke dingen en daar valt koken niet onder.
Marlita
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2007, 00:32

Bericht door Marlita »

Tussen de gezonde voeding zijn er ook calorierijkere dingen: vb banaan, mango, avocado, noten en zaden,... eventueel een iets grotere hoeveelheid gezonde olieën gebruiken.
Ik kamp met het omgekeerde probleem, ik geraak niet van mijn overgewicht af.
Lekker receptje als broodbeleg:
Schil en plet een rijpe avocado, voeg er dan wat fijngesneden witte selder, peper, zout en citroensap aan toe. Smeer dit op een geroosterde boterham of een rijswafel. Heel lekker en zo'n avocado zijn toch direct een aantal calorieën.
Veel succes
Gast

Bericht door Gast »

Ik kan geen rijst en tarwe ed verdragen. Ik was erg verbaast over hoe vol je wordt van quinoa (zitten veel calorieën in). Is iig te koop bij een natuurwinkel, ik vind het wel een aanrader. Zonnebloempitten ook.
Ik zit ook eigenlijk met een te streng dieet en sta ook geregeld voor de koelkast van wat moet ik nu weer eten...
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Bedankt voor de tips en het recept, Marlita. Ik heb gekeken en ik mag inderdaad avocado. Nog nooit gekocht, omdat ik niet goed weet wat ik ermee kan doen. Banaan mag ik af en toe, mango eet ik ook al vaak.

Juul... quinoa heb ik in de in de kast staan. Zit je idd heel snel vol van. Dacht dat het aan mij lag. Goed om te horen dat er veel cal. in zitten. Zal weer eens vaker een portie klaar maken. Met wat eet jij dat?

Mag je boekweit? Dat vult ook goed. Ik doe dan sojamelk, boekweit en iets van gedroogd fruit er doorheen. Misschien een ideetje..

Recepten blijven zeker welkom!
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Hallo Renka,

Ik heb jaren geleden gekampt met het probleem van afvallen. Ik at veel en had 2 uur na het eten alweer honger, maar ik bleef afvallen. Totdat ik me realiseerde dat het van al dat vake eten erger werd. Ik ben toen 3 maaltijden per dag gaan gebruiken, zonder tussendoortjes. Wel veel eiwitten, dit tegen het advies van de homeopaat in. Gewoon op m'n gevoel af, omdat ik vaak trek had in eiwitrijke dingen. In het begin veel honger geleden, maar na 3-4 weken werden m'n darmen rustiger, kreeg ik minder honger en begon m'n gewicht te stabiliseren. Na 3-4 maanden begon ik aan te komen.
Volgens mij kwamen m'n darmen niet meer tot rust en nu wel. Dit gaat tegen veel adviezen in en zal zeker niet voor iedereen geschikt zijn. Maar m.n. als je last hebt van onrustige darmen is het te proberen.

Groetjes, Ariadne.
Plaats reactie