Dieet Christine Tobback

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik vraag me af of maltrodextrine wel zo slecht is... Want volgens deze site: http://www.fitsugar.com/What-Maltodextrin-293287

Maltodextrin is usually used in such small amounts that it doesn't have a significant impact in terms of the amount of protein, fat, carbohydrate, or fiber it adds to foods. Although maltodextrin is processed and it's not the healthiest thing to put in our bodies, at least we know it's made from real food, not some nasty chemicals.

Jep, she - er blijven plenty warme dranken over (kruidenthees genoeg! Die met lindebloesem wil ik nog proberen. Van Piramide kan je gedroogde vlierbloesem kopen, DIE is lekker!!).
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Zit nog weer te zoeken naar nieuwe dingen zonder gluten en kippenei. De laastste tijd heb ik aardig last van een spastische darm zo erg dat ik zelfs naar de huisarts ben geweest die dacht dat ik nierstenen had. Nee dus het was mijn spastische darm.

Boekweit meel zit daar geen ei in?

Hebben jullie nog ideeen voor ontbijt en lunch en avondeten?

Groetjes,
Sterre[/b]
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,
hoi Sterre
In boekweitmeel zitten geen eieren.
in maismeel ook niet.
verder weet ik niet zo veel van haar dieet.
lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

dankjewel ik volg ook niet haar dieet hoor maar mijn eigen :wink:

Liefs,
Sterre
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Is aardbei joghurt gluten vrij?
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Sure, volgens mij zit er nix aan gluten in yoghurt, zou niet weten waarom. Zelf eet ik ook ei en glutenvrij. Dit eet ik vanavond: Ik heb vanmorgen de gekookte bietjes gesneden en quinoa gekookt en in een grote schaal door elkaar gedaan. Af laten koelen en 's avonds op tijd uit de koelkast halen en dan is het een heerlijke salade, lekker met komijnzaad (gemalen) en peper en zout en bosui/lenteui. (heb ik net bij een ander topic vermeld). En verder heb ik een recept voor cake waar zowat niks in zit, klik hier voor het recept. En verder kan je in dit topic Bijzondere recepten i.v.m. intoleranties plenty recepten vinden van mede-ME-ers.

Groetjes, Bloempie
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

@sterre
Als je bij de AH boodschappen gaat doen, dan staat op alle producten die glutenvrij zijn zo'n strohalmpje (tarwe halm) met een streep er door. Dat wil zeggen dat het glutenvrij is. Maar ik heb ook een spastische darm en ik kan juist niet goed tegen suiker, misschien is dat ook zo bij jou? En dan zijn zuivel producten weer niet zo'n goed idee misschien...
succes met je dieet!
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Dankjewel. Zou kunnen dat ik niet goed tegen suiker kan. Hoe kan ik dit testen?
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

@ Bloemetje: Wat eet jij ipv brood? Alle glutenvrije broden vind ik echt niet lekker dus begin daar niet meer aan. Als ik een lijstje opnoem wil jij dan aangeven of ik het mag of niet? Alvast bedankt.

Aardappels
Vla
Groente uit potje van Hak
Patat
Kaas 48 plus
Hagelslag Venz
Bakboter
Boter op brood
Rijst



Wat voor koekjes kun je aanraden?
Mag je alle soorten vlees?

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Wat staat er op de potjes van Hak? Die koop ik alleen als er op staat dat er geen conserveringsmiddelen in zitten.

In de rode bieten zit gemodificeerd zetmeel. Dat is volgens mij het zetmeel uit granen gepeuterd. Hoofdzakelijk koolhydraten. Gluten zijn eiwitten. Datzetlfde zetmeel zit in vla.

kwootje uit http://www.glutenvrij.nl/page/Glutenvri ... ije-dieet/ :
Van nature glutenvrij
Een groot aantal producten is van nature glutenvrij. Veel voorkomende producten zijn: rijst (ook zilvervliesrijst), aardappelen (ook aardappelzetmeel), groenten en fruit, noten en zaden, peulvruchten, vis, vlees en gevogelte (alleen ongemarineerd en ongepaneerd), eieren, melk (ook Nederlandse kazen en de meeste yoghurtsoorten), boter en olie.

Gewassen die goed bruikbaar zijn in een glutenvrij dieet zijn amaranth, boekweit, cassave, gierst, haver, maïs (ook maïzena en polenta), quinoa, sorghum, teff, tapioca/maniok. Ook (gemodificeerd) zetmeel van deze gewassen is glutenvrij. Een risico bij deze producten is dat ze op het land, bij transport, opslag of in de molen, in aanraking komen met gluten. Vooral in haver en boekweit zitten vaak ook sporen van gluten. Gebruik daarom bij voorkeur producten met op het etiket de claim 'glutenvrij' en/of het glutenvrij symbool (doorgestreepte aar).
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

ook op http://www.glutenvrij.nl/page/Glutenvri ... ije-dieet/

Aanvullingen op het glutenvrije dieet
In het glutenvrije dieet ontbreken de graanproducten die veel voedingsvezels, ijzer, vitamine B1 en foliumzuur bevatten. Daarom raden wij aan glutenvrije producten te gebruiken die hier rijk aan zijn:

Maïskorrels, -vlokken en -zemelen
Boekweitkorrels en -vlokken
Quinoa en amaranth
Zilvervliesrijst
Peulvruchten
Lijn-, sesam- en maanzaad
Zonnebloempitten
Groente, fruit en rauwkost
Gedroogde en gekweekte zuidvruchten
Noten
Aardappels
Fibrex (bietenvezels)
Fruitvezels


Maar nog een nuttig
weetje van http://nl.wikipedia.org/wiki/Gluten:

Gluten (van het Latijnse gluten, lijm) is de naam van een groep eiwitten die, net zoals zetmeel, worden aangetroffen in het endosperm van alle granen, (tarwe, rogge, gerst, spelt, haver en teff) en de producten die ervan worden gemaakt. De proteïnen in mais en rijst worden soms ook gluten genoemd, echter de eiwitten van deze soorten verschillen van gluten. Het eiwit van tarwe bestaat voor ongeveer 80% uit gluten. Durum (Triticum durum - een graansoort) wordt harde tarwe genoemd en heeft een bijzonder hoog glutengehalte. Gluten is niet in water oplosbaar en wordt door de plant opgeslagen in de graankorrel om te dienen als reservevoedsel.

Niet-granen, zoals wilde rijst, boekweit, quinoa, amaranth, sojabonen en zonnebloempitten bevatten geen gluten. Dierlijke producten bevatten nooit gluten.

Gluten wordt onderverdeeld in twee groepen eiwitten, de glutenines en de gliadines. Alleen de gliadinefractie van het gluten kan aanleiding geven tot coeliakie (gluten-intolerantie). Granen met weinig tot geen van deze gliadines (rijst, maïs) kunnen wel gegeten worden door mensen met coeliakie.

Wat verderop op dezelfde pagina staat:
Glutenvrije voeding

Mensen met coeliakie moeten levenslang een strikt gliadine-vrij (in spreektaal glutenvrij, maar diverse gluten-houdende granen worden beschouwd als glutenvrij) dieet volgen. De handel in glutenvrije producten is in opkomst. Onder andere teff en producten op basis van maïs, rijst en boekweit worden als vervanger gebruikt. Havervlokken kunnen gluten bevatten als die verwerkt zijn door een machine die ook glutenproducten verwerkt. Aangezien gluten in zoveel voedingsmiddelen voorkomt is het moeilijk een glutenvrij dieet te volgen. Om er zorg voor te dragen dat toch alle belangrijke voedingsstoffen in voldoende mate worden binnengekregen is het aan te raden begeleiding te zoeken van een diëtist.

Glutenallergie

Een allergie tegen diverse eiwitten in het glutencomplex staat bekend onder de verzamelnaam glutenallergie, omdat vaak niet bekend is tegen welk eiwit de allergie specifiek is gericht. Het is een 'normale' allergische reactie die geen verband houdt met coeliakie, hoewel in de spreektaal vaak van glutenallergie gesproken wordt, wanneer men coeliakie bedoelt.

Mensen met een glutenallergie moeten dus ook de zogenaamde 'glutenvrije' granen (teff, rijst, maïs, haver) vermijden, aangezien die wel gluten bevatten en dus een allergische reactie op kunnen roepen.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

In de rode bieten zit gemodificeerd zetmeel. Dat is volgens mij het zetmeel uit granen gepeuterd.
Welnee, als je voorgekookte bietjes in zo'n vacuum verpakt zakje koopt, zit er niks anders in als bietjes. Maar ja, in ons geval dus wel bio. Ms maakt dat het verschil?

Over glutenvrij brood: ik mag ook geen gist en heb dus heel lang brood gegeten dat beide ingrediënten niet had. Via de biowinkel, het was van het merk Freeoff. Ook heb ik een poos lang geprobeerd om het zelf te maken. Smakelijker, maar teveel werk naar mijn idee. Dus nu eet ik van die bietensalades tussen de middag of andere salades of een kliekje van de vorige dag van het avondeten. Veel rijstwafels, elke dag een plak zelfgemaakte vruchtencake. En voor ontbijt rijst/gierst muesli of pap van boekweit.
Mensen met een glutenallergie moeten dus ook de zogenaamde 'glutenvrije' granen (teff, rijst, maïs, haver) vermijden, aangezien die wel gluten bevatten en dus een allergische reactie op kunnen roepen.
Persoonlijk heb ik geen last van de genoemde producten hierboven, rijst, mais, teff. Is echt glutenvrij, zou niet weten waarom niet. Teff is vooral lekker bij een hartige cake. Over haver is idd wel al heel lang een discussie gaande of het gluten bevat of niet. Maar dat eet ik niet.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Erg bedankt voor de informatie!!! :D

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

bloemetje schreef:
In de rode bieten zit gemodificeerd zetmeel. Dat is volgens mij het zetmeel uit granen gepeuterd.
Welnee, als je voorgekookte bietjes in zo'n vacuum verpakt zakje koopt, zit er niks anders in als bietjes. Maar ja, in ons geval dus wel bio. Ms maakt dat het verschil?
(...)
In de potten van Hak (dus waar naar gevraagd werd) zit gemodificeerd zetmeel.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Worden de consulten van Christine Tobback ook vergoed? Want volgens mij werd de dietiste niet meer vergoed als ik me niet vergis toch?
Plaats reactie