Dieet Christine Tobback

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kik
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:18

Bericht door kik »

In NL is het inderdaad uit de basisverzekering. Misschien uit de aanvullende?

Weet iemand wat Christine zegt over stevia? En over kokos? Bij fructose-intolerantie?
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Achmea vergoed bij 4 sterren, ik meen tot € 240 per jaar.
Gebruikersavatar
wendy583
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jul 2012, 14:31

Hoe het dieet van christine tobback volhouden?

Bericht door wendy583 »

topics samengevoegd - mod.

Hallo,

Sinds half juli volg ik het zeer strikte dieet dat christine tobback me voorschreef. Hierbij moet ik alles wat betreft brood en aanverwanten schrappen, en probeer ik 2 keer per dag warm te eten. Als ontbijt eet ik met veel moeite rijstmeelpap obv soyamelk. Uit testen bleek dat ik allergisch ben aan fructose en dus ook best niet veel fruit eet en de meeste groenten moest ik ook schrappen.

Ik zit hiermee serieus in de knoop want ik heb de indruk dat ik amper nog iets mag eten. Vlees en aardappelen zijn geen probleem maar hoe vervangen jullie de groenten en brengen jullie wat smaak in het eten? Ik mag namelijk ook niks van kruiden of sauzen eten. Ik ben zelf niet zo creatief in de keuken en ben het beu om steeds hetzelfde te eten. Hoe houden jullie dit dieet vol?
Gebruikersavatar
marie-lyne
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 sep 2010, 11:28
Locatie: Frankrijk

Bericht door marie-lyne »

Dag Wendy,

In het begin lijkt het dieet onoverkomelijk, maar dat is het niet.

Ikzelf heb een histamine intolerantie, ben heel gevoelig voor fructose en lactose, dus echt heel veel blijft er niet over. Ik volg het dieet nu 2,5 jaar.
Maar je leert het wel, gaandeweg komt de inspiratie opborrelen. De vooruitgang die je door het dieet boekt is danig groot dat je je er vanzelf aan houdt.
Gaandeweg gaan je smaakpapillen zich aanpassen aan het ongekruide eten, je gaat het zelfs verkiezen boven de gekruide versie :)
Probeer verschillende groenten te mengen, dat geeft smaak, ook al moet je ze pellen en is de keuze heel beperkt. Bijvoorbeeld in ovenschotels - bestrooi ze met geraspte geitenkaas (als je dat mag), dat geeft heel wat smaak (evenals feta). Durf te combineren! En gelukkig is er nog zout: je kunt ook een smaakvolle soort zout gebruiken ipv gewoon keukenzout.

Veel goede moed, het loont de moeite!!


Grtjs,
M
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Voor iedereen die histamine intolerant is, zou ik aanraden volgende artikelen toch eens te lezen:

http://phoenixrising.me/archives/13083
http://forums.phoenixrising.me/index.ph ... ogy.18316/
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Kan iemand me uit de brand helpen met forbidden dingen die uit de test van US Biotek komen, degene die DML en Tobback gebruiken?

Ik mag geen gist, en volgens de test geen bakkers- en brouwersgist. Maar hoe zit het met etenswaren die m.b.v. vergisting tot stand komen, bijv. misosoep en azijn? Van Wikipedia haal ik het volgende: Azijn is een levensmiddel dat ontstaat wanneer gegiste producten verzuren door de juiste bacteriën.

Als er op de verpakking van azijn niks van gist staat vermeld, kan ik er dan vanuit gaan dat het andere bacterieen geweest zijn die azijn tot azijn maakten? Dus niet de genoemde bakkers- en brouwersgist?

Ik vermoed dat ik voor dergelijke vragen niet bij een dietist in mn stad terecht kan, vermoedelijk werken die niet met de testen uit Brussel/van US Biotek...

Thanks alvast voor iedereen die hier een idee over heeft.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Azijn wordt normaal gezien gemaakt door azijnzuurbacteriën als ik het mij nog goed herinner. In theorie zijn dat geen echte gisten.

Wat betreft andere gefermenteerde producten: dikwijls zijn dat bv melkzuurbacteriën/lactobacillen.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

diederik schreef:Azijn wordt normaal gezien gemaakt door azijnzuurbacteriën als ik het mij nog goed herinner. In theorie zijn dat geen echte gisten.
Thanks, Died! Ik had ook al het idee dat het werkwoord 'gisten' gewoon in veel gevallen wordt gebruikt, zonder dat er daadwerkelijk gist aan te pas komt, toch? Fermenteren is toch hetzelfde als gisten, maar heeft niets te maken met bakkers- of brouwersgist?

Dus dan mag ik toch gewoon azijn? En wijn, bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

En mag ik dan ook Zuurkool??(lekker stamp met rookworst)

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

bloemetje schreef:Dus dan mag ik toch gewoon azijn? En wijn, bijvoorbeeld?
Naja, dat kan ik zo niet zeggen he. Als het puur op de gisten aankomt, is azijn okee, maar als er nog andere dingen zijn die niet mogen dan zal azijn misschien wel op de verboden-lijst staan he :) Ik denk namelijk dat het bij mij om een andere reden niet mag.

Wat wijn betreft: alcohol is over het algemeen heel slecht voor ons, dus persoonlijk zou ik daar afblijven :) zeker in het begin. Of er in wijn nog gist zit weet ik niet, minder dan in bier natuurlijk. Maar de alcohol is daar het grootste probleem.


Petra: ik neem aan van wel? T hangt er natuurlijk vanaf op welk dieet dat ge staat. Als ge bijvoorbeeld ni tegen kool kunt, dan zal zuurkool ook ni goed zijn. Maar puur wat betreft gist, is zuurkool iig okee.


Maar goed, ik ben jullie dietiste ni dus kan daar allemaal geen uitsluitsel over geven ;) Er speelt natuurlijk bij iedereen nog wel meer mee dan puur gist alleen, en mijn antwoord was alleen bedoeld op de vraag of er gist inzat of ni ;)
Ik weet weinig.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

De truc is erachter te komen waar je specifiek niet tegen kan. Zijn het de suikers, de alcohol, de lactose, de histamine? Heb je moeite met vetten verteren, of juist koolhydraten? Het is dan meestal een groepje producten die je beter kunt vermijden.
Alleen in het eliminatiedieet worden al die producten eerst verboden, dan zoek je uit waar je al dan niet op reageert. 't Ligt er als je het mij vraagt ook aan hoe vaak je het eet. Als je 2x per jaar misosoep eet zal dat niet zo'n probleem zijn.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ah, die wijn was maar een grapje!

@ Petraroos - ik durf ook geen zuurkool te eten, niet vanwege het gisten (werkwoord! dus geen gist!), maar omdat het fermentatieproces vaak op gang wordt gebracht met karnemelk en dus zuivel, wat ik ook niet mag.

Het blijft gewoon gissen met wat een dieet voor je kan doen. Ik geloof niet dat je daadwerkelijk beter wordt van het juiste dieet (dus je bent niet helemaal wat je eet), want ik ben een food freak en eet zo extreem gezond... maar result dat ik vooruitgang boek qua gezondheid... vergeet het maar.

Uiteraard zijn er wel zaken waar je gewoonweg niet tegenkunt en je beroerd wordt als je dat eet, dat heb ik ook met enkele producten. Maar in het algemeen kan ik niet zeggen dat ik letterlijk beter wordt van het dieet.
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

dank je Dierderick.

Ik heb zèker 15 jaar een heel streng dieet gevolgd,
geen suiker,gist ,lactose,gluten,ed maar ben er ook niet beter van geworden,
nu laat ik de teugels wat vieren ,en dat gaat ook goed.
nog wel heel streng gluten,en gist vrij.
dus op naar de zuurkool stamp. :lol: :wink:

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Balen voor jou dat het al die tijd niet heeft geholpen, P-roosje. Maar zo voel ik me al minder dom met dat lijf van mij. Als anderen beweren hun beterschap te hebben bereikt/afgedwongen met een dieet, dan heb ik het idee dat ik een loser ben. Terwijl ik gewoon de domme pech heb om een niet te controleren lijf aan mn kont te hebben hangen...
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

He ,gelukkig ben ik niet de enigste,
w el ook jaren gedacht,pffff ik heb mezelf zoveel ontzegt,
omdat ik dacht dat het me beter zou maken,

ik ben er makkelijker mee omgegaan,en meer dingen gaan uitproberen,
zoals wat fruit ,en aardappels ,zeg maar frietjes, :wink:
toen ik longkanker kreeg,en ik wel eens dood kon gaan.
ik ben nog wel voorzichtig hoor,want je bouwt zo weer intoleranties op.

wij zij echt geen losers hoor ,juist heel sterk om het toch maar vol te houden.
maar we zijn wel pechvogels dat het bij ons niet helpt.
al heb ik er wel 20 kilo extra door aan mijn kont bij gekregen :lol:
ondanks,dankzij?dat dieet.
ik heb altijd last van Candida,en van mijn darmen,Coeliakie.

als ze in het ziekenhuis zeggen dat ik moet gaan lijnen,
en ik zeg wat ik eet kijken ze me gek aan en zeggen ze dat ik daar niet dik van kan worden.


liefs petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Plaats reactie