Nieuwe aanvraag voorzieningen

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Nieuwe aanvraag voorzieningen

Bericht door Renka »

Hallo iedereen,

Ik ga me weer in de mallemolen van de voorzieningen storten. Nu ben ik het formulier aan het invullen voor vervoers-/woon- en rolstoelvoorzieningen. En dan ga ik toch twijfelen.... dus meedenken is welkom!

Ik wilde een handbewogen rolstoel. Maar je kan ook een elektrische rolstoel aankruisen. Dat is ergens veel handiger, want dan moet je niet geduwd worden. Of is de kans daarop helemaal 0%?
De rolstoel... in natura of in pgb-uitkering? Wat is fijner?

Oh ja.... en zo'n rolstoelplaatje voor in de auto. Daar kan ik geen aanvraagformulier voor vinden. Of krijg je dat automatisch als de rolstoel wordt toegewezen?

En ook meteen het douchekrukje aankruisen of toch maar niet?

En de thuiszorg ook in 1x aanvragen? Dan kunnen ze meteen alle gegevens bij de artsen aanvragen en zijn we in 1x klaar. Of beter stuk voor stuk?

Is er nog iets waar ik aan moet denken? Vervoersvoorzieningen?
Ik heb namelijk oa een (eigen) rolstoel, thuiszorg en een verhuisvergoeding (aangezien ik 1 hoog woon en de trap nauwelijks meer op kom) aangevraagd.
Wat heb jij naast de rolstoel wel/niet gekregen? En heb jij bij ziekte ook 'ME/CVS' ingevuld?

Alvast bedankt!!

Er komen vast nog meer vragen, maar ik ben heel erg moe momenteel.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Nieuwe aanvraag voorzieningen

Bericht door Renka »

Wat de voorziening 'Hulp in de huishouding' betreft... ik heb net even het CIZ gebeld en met 1 telefoontje is alles in gang gezet. Dat ging wel erg snel :). Nu afwachten tot ik bericht krijg.

Nu de rest nog..
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Nieuwe aanvraag voorzieningen

Bericht door felixloena »

Ik heb net voor 3 maanden 1,5 uur per week huishoudelijke hulp gekregen. Heeft 5 maanden geduurd. Enkele telefoontjes en een klachtenbrief later was het rond. Ben alleen niet tevreden met de hoeveelheid. Maar ja, dit is in elk geval gelukt. Ik begreep van de onafhankelijke arts waar ik naar toe moest van de gemeente, dat huishoudelijke hulp zeer moeilijk te krijgen is. Vervoer zou gemakkelijker zijn. Ik woon trouwens in Heerlen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Nieuwe aanvraag voorzieningen

Bericht door Renka »

In ieder geval fijn dat het deels gelukt is. Is toch een begin! Hoeveel uur had je zelf aangevraagd? Voor 3 maanden is wel kort, zeg. Gaan ze het daarna opnieuw beoordelen? Iig goed om te horen dat een klachtenbrief soms wel loont.

Vorig jaar is het bij mij ook afgewezen, omdat mijn hoofdbehandeld arts onbepaalde tijd met verlof was. En de verklaring van de andere 2 artsen niet toereikend waren voor huishoudelijke hulp. Ik heb toen ook nooit een gesprek oid gehad. Ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat lopen. Het CIZ-kantoor zit tegenwoordig in een ander provincie, dus veel makkelijker wordt het er allemaal niet op, lijkt me. Maar goed... Niet geschoten is altijd mis, denk ik maar.

Heb jij het in natura of in pgb aangevraagd? En waarom? Ik twijfel nog heel erg.
Geweldig loesje-pamflet trouwens! Heeeel toepasselijk!
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Nieuwe aanvraag voorzieningen

Bericht door felixloena »

He Karen.
Ik heb het "probleem" dat ik een man heb. Volgens de gemeente moet hij het huishouden doen omdat hij daar gezond genoeg voor is. Maar dat mijn man ook mijn chauffeur, kok etc voor mij is, en dat hij ook een fulltime baan heeft met ploegen, telt niet echt mee. We hebben nu 3 maanden gekregen, omdat mijn man tegen een burnout aanzit, en om de achterstallige dingen weg te werken. Die periode zou genoeg zijn... #-o

Wat mezelf betreft was het niet zo moeilijk om door de keuring heen te komen. Met de diagnose van het Vermoeidheidcentrum in Lelystad konden ze niet om mijn beperkingen heen. De keuringsarts vroeg zich zelfs hardop af waarom hij mij moest beoordelen. De papieren die de gemeente had zouden volgens hem duidelijk genoeg zijn. IK ben trouwens twee jaar geleden ook afgewezen, maar toen was de ME nog niet zo erg als nu.Dus vooral opnieuw proberen. En in principe moet de gemeente binnen 8 weken de aanvraag rond hebben, dus degene die contact met me opnam, zei dat ze mijn aanvraag niet netjes hadden afgehandeld.

Ik heb PGB aangevraagd. Ik heb zowiezo al ervaring met pgb omdat we dat ooit 2 jaar voor onze zoon hebben gehad. Dus dat hoef ik niet meer uit te zoeken hoe alles werkt. Je hebt wel wat extra administratie die je moet bijhouden, maar als je even weet hoe het zit valt het wel mee. Is in het begin best ingewikkeld. Ik kies voor pgb omdat je dan zorg kunt inzetten zoals je zelf wilt en wanneer je zelf wilt. Wij gaan iemand inhuren die ons , of vooral mijnman, komt helpen de kelder en zolder uit te mesten, om de week 3 uur op de atv dag van mijn man. Dat krijg je met ín natura'niet geregeld. De kelder en zolder zouden niet misstaan bij zo;n tv programa waar mensen hun hele huis vol met zooi hebben. :oops:

Ik ga gewoon verlenging aanvragen, want zoals je al zegt, niet geschoten is altijd mis.
Succes met je aanvraag!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Nieuwe aanvraag voorzieningen

Bericht door Renka »

Heel erg bedankt voor je uitleg! Ik reageer later inhoudelijk.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Nieuwe aanvraag voorzieningen

Bericht door Renka »

Maandagmiddag komt er een arts langs om de beoordeling voor de parkeerkaart -en ik neem tevens de rolstoel aan- langs.

Ik ben benieuwd!

Had een andere dagindeling op mijn verjaardag in gedachten, maar vooruit.... dit is voor een goed doel, zullen we maar denken.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Nieuwe aanvraag voorzieningen

Bericht door felixloena »

Spannend!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Wat voor artsenverklaring moet je hebben?
Kan een inspanningstest ook meegewogen worden?
Moet je een afspraak maken bij de gemeente?

Ik heb wel een vriend maar die kan ook niet alles blijven doen, die zit met een versleten heup. Moet ik daar ook een verklaring van op papier hebben?
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Bij mij is het een arts die door de gemeente is aangesteld.

De aanvraag voor de voorziening dien je in bij de gemeente (kun je meestal downloaden van de website... invullen & opsturen). Zij beslissen dan wie er langs komt om te beoordelen of je de voorziening krijgt. Daarnaast kunnen ze ook verklaring opvragen bij je behandelend artsen (huisarts, internist ed). Als je een inspanningstest hebt gedaan kun je evt. ook meteen de uitslagen meesturen met de aanvraag.

Huishoudelijk hulp is ontzettend lastig te krijgen. Vooral met partner. Maar wie niet waagt, wie niet wint!
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Het is goed gegaan, dus ik ben erg blij :) . Hij zou een positief advies geven voor de rolstoel en de bestuurdersparkeerkaart! Voor de passagierskaart niet, want dat was alleen in zeldzame gevallen. Bijv. als je niet 5 min. alleen kunt blijven. Anders gaan ze er vanuit dat iemand je 'laadt en lost' op de invalideparkeerplaatst, de auto 3km verderop zet en zelf terugloopt.
Nu nog hopen dat de gemeente dit advies overneemt, maar ik neem aan dat ze zo iemand niet voor niks 'inhuren'.

Oh ja, wel "maar" voor 2 jaar in de hoop dat ik daarna beter ben. Ach ja, dat hoop ik zelf ook. :)

Hij had het nog over het medicijn 'NADH'. Zal hier eens kijken of iemand er ervaring mee heeft.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Super!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb nu 7 weken geleden WMO pgb toegekend gekregen voor 3 maandjes. Ik heb echter verder geen bericht meer gehad. Dus de telefoon maar weer gepakt. 3 Telefoontjes later: mevrouw, de brief gaat vandaag nog op de bus. Waar heb ik dat eerder gehoord ? :twisted:
Ik ben meer tijd kwijt aan de hele rompslomp en bellen achter andermans fouten aan, dan dat ik uiteindelijk toegekend heb gekregen. :evil:
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Francis, wat balen zeg!!

Dat pgb & huishoudelijke hulp is idd echt een drama. Ik heb (ook) nog steeds niks gehoord.

De andere voorzieningen gaan hier tot nu heel snel. Heb de parkeerkaart al in de auto liggen en het is nog niet eens 2 weken geleden dat ik de aanvraag heb ingediend.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Officieel moeten ze binnen 8 weken de aanvraag rond hebben. Dat zei tenminste die meneer van de Juridische afdeling waar ik de klacht had ingediend.
Ik heb nu opnieuw een klachtenbrief geschreven, die gaat voor zondag op de bus. Hoop dat daar wel weer gauw op gereageerd wordt.

Super zeg dat je de parkeerkaart al hebt! dat is echt bovenverwachting snel! Het kan dus blijkbaar toch!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie