Cortisol

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
corti
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2009, 22:32

Cortisol

Bericht door corti »

In dit wetenschappelijke artikel las ik wat de rol van cortisol kan zijn bij cvs: http://www.steungroep.nl/archief/popula ... 200101.txt. Heb mijn cortisolgehalte laten meten (in speeksel) en het is inderdaad veel te laag.
Nu ben ik op zoek naar mensen die ook aan het proberen zijn om weer een normale cortisolhuishouding te krijgen. Dus ook mensen die een te hoog cortisol juist omlaag willen krijgen.
Zelf ben ik bezig met hartcoherentie (zie www.heartmathbenelux.com) en supplementen die ik krijg van een psycho-neuro-immunoloog. Ik vraag me af of acupunctuur ook kan helpen. En of er meer mensen hiermee bezig zijn!!
masterddv
Actief lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 16 mar 2009, 22:34

Cortisol

Bericht door masterddv »

corti, moet je cortisol nu omhoog of omlaag ? Cortisol verlagen kan volgens mij enkel via voldoende rust en stress vermijden en zorgen dat uw immuunsysteeem niet overbelast is. Cortisol verhogen, kan via hormoon inname of suppletie met bepaalde supplementen.
Gebruikersavatar
corti
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2009, 22:32

Cortisol

Bericht door corti »

Bedankt voor je reactie, masterddv (het lijkt wel sm zo...).

Ja, ik heb me nogal onduidelijk uitgedrukt. Mijn cortisol moet omhoog. Maar ik ben niet alleen geinteresseerd in mensen die hun cortisol net als ik omhoog willen krijgen, maar ook in mensen die hun cortisol juist omlaag willen krijgen.

Ik vermoed namelijk dat dat deels op dezelfde manieren kan. Stress verlagen is een goed voorbeeld. Dat werkt vermoedelijk normaliserend op je cortisolgehalte, of dat nu te laag of te hoog is.

Ik wil dus mijn cortisol verlagen. Jij zegt, dat kan via hormoon inname of supplementen. Hoe kom jij aan je kennis? Bedoel je met hormoon inname cortisol innemen (het heet geloof ik ietsje anders). Daar durf ik niet aan. Dan help je je eigen systeem definitief om zeep.
masterddv
Actief lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 16 mar 2009, 22:34

Cortisol

Bericht door masterddv »

Corti: het innnemen van hormonen zelf ik nogal riskant, dit mag enkel gebeuren in ernstige gevallen, omdat je bijnieren (die cortisol natuurlijk produceren) op den duur kunnen stilvallen omdat er toch al genoeg cortisol in het lichaam is door extra inname.
Stress verminderen, voldoende beweging, gezond leven, voeding, etc... zullen je cortisol niveau in orde brengen. Echter is dat niet voldoende bestaan er verschillende voedingssupplementen (geen hormonen) die de bijnier voeden, zodat ze terug sterker wordt en voldoende cortisol produceert. Een voorbeeld van zo'n supplement is ADHS.
Gebruikersavatar
corti
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2009, 22:32

Bericht door corti »

Beste masterddv, ik ben nog steeds benieuwd waar jij je kennis vandaan hebt. Ben jij een behandelaar of een lotgenoot?
masterddv
Actief lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 16 mar 2009, 22:34

Bericht door masterddv »

corti: ik heb in het verleden ook problemen gehad met verhoogde cortisol, ben mij daar dan beginnen in verdiepen, veel veel gelezen....... Als je cortisol te laag is, zet je met adrenal fatigue, uw bijnier is uitgeput, door omstandigheden. Zoek maar eens op youtube of zo op adrenal fatigue, je zult tal van filmpjes vinden met uitleg.... succes !
Maar als je cortisol echt veel te laag is, moet je dringend langs bij een endocrinoloog en eventueel cortisol stimulatietesten gaan doen, indien stimulatietest ook niet goed is volgt wel een behandeling met cortisone zoals bv. hydrocortison. succes
Gebruikersavatar
corti
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2009, 22:32

Bericht door corti »

Leuk, die filmpjes over adrenal fatigue! Dank voor je reacties masterddv.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Hey ;)

Ik heb inmiddels te horen gekregen dat mijn cortisol te laag is.
Dit is gemeten d.m.v 24uurs urine.
Normaal moet het cortisol rond de 100 zijn, dat van mij is rond de 40.
Ik krijg daarvoor hydrocortison voorgeschreven, dit gebeurt wel op recept door een arts.
Ik weet alleen nog niet of de CVS het tekort aan cortisol veroorzaakt, of het tekort aan cortisol de CVS?
Weet iemand dit miss?
En zijn er cvs patiënten met hetzelfde probleem?

Alvast bedankt ;)
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Feuer,
feuer schreef:Ik heb inmiddels te horen gekregen dat mijn cortisol te laag is. Normaal moet het cortisol rond de 100 zijn, dat van mij is rond de 40. Ik krijg daarvoor hydrocortison voorgeschreven, dit gebeurt wel op recept door een arts.
Bij mij is onlangs ook de cortisol geprikt en ik krijg binnenkort de uitslag.

Zijn je schildklierwaarden trouwens goed? Is een schildklierziekte voor 100% uitgesloten door de arts? Heeft hij je hydrocortison voorgeschreven ivm de ziekte van Cushing/ziekte van Addison? Dit zijn beide ernstige aandoeningen, waarbij de bijnieren te veel cortisol (ziekte van Cushing) of juist te weinig (ziekte van Addison) produceren. Of ivm adrenogenitaal syndroom? Of specifiek voor de ME/CVS?

Ik heb op een ander forum hele verschillende berichten gelezen (ook best veel waarschuwende) over hydrocortison (is een bijnierschorshormoon). Ik weet niet goed wat ik er van moet denken.

Anderzijds heb ik gelezen dat PvM goede resultaten boekt met hydrocortison voor ME/CVS.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Hey Louisa,

Bedankt voor je reactie ;)

Ik krijg hydrocortison voorgeschreven van PvM.
Ik heb ook gelezen over de bijwerkingen van hydrocortison.
De bijwerkingen zijn vooral op de lange termijn.
Ik ga het voor 3 maanden slikken.
Als m'n bijnieren alleen zijn uitgeput zou dat moeten werken.
Het is natuurlijk niet gezond om hormonen te gaan slikken, maar als het helpt...
De ziekte van Addison enz maak ik me dus nog even niet druk over, wacht eerst ff af.

Wordt jou cortisol d.m.v bloed prikken gemeten?
En is dat ook door PvM?
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Feuer

Ik neem aan dat PvM goed weet wat hij doet en hij heeft er volgens mij al veel goede resultaten mee geboekt bij ME/CVS.

Het is het proberen waard. Ik neem aan dat je na 3 maanden weer getest gaat worden?
feuer schreef:Wordt jou cortisol d.m.v bloed prikken gemeten? En is dat ook door PvM?
Ja, via het bloed. Er zijn verschillende testen. Ik ben bij een collega internist van PvM geweest en wacht op de uitslagen van uitgebreid bloedonderzoek en uitslag van scan/echo.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

PvM heeft mij inmiddels ook hydrocortison voorgeschreven, ik ga het nu dus ook een tijdje proberen (bij mij bleek ook uit 24 uurs-urine dat het cortisolgehalte te laag was).

Heeft het bij jou enig effect gehad Feuer?
En is er bij jou nog iets uitgekomen Louisa?
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Cortisol stabiliseert zich vanzelf als de andere parameters ook in orde komen.

Een te lage cortisol bij ME is een gevolg van een te hoge cortisol. Te hoge cortisol krijg je door ontsteking en belasting op het immuunsysteem. Als er te lang druk wordt uitgeoefend op de cortisolreceptoren, gaan ze in soort winterslaap om de bijnieren & Co niet verder kapot te maken.

Een beetje een vereenvoudigd plaatje weliswaar ...

De cortisol zal vanzelf terug stijgen als het immuunsysteem niet meer onder enorme druk staat.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi pip,
pip schreef:En is er bij jou nog iets uitgekomen Louisa?
Mijn cortisol waarden, waren goed.
Voor jou sterkte en houd goede moed!

Groetjes, Louisa
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Ik kon de eerste weken niet slapen, hart bleef ook zo druk voelbaar kloppen.
(7,5 mg per dag)
Ik slik nu dus 2,5 mg hydrocortison per dag.

Ik kan niet zeggen of het mij helpt.
Plaats reactie