Cortisol

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

Door wie heb je dat laten doen?
Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

Stel je vraag anders ook even op het forum hormonale disbalans;
http://hormonaledisbal.forum2go.nl/
Marja weet veel van de bijnieren, zij is de vertaalster van dit boek:
http://partnerprogramma.bol.com/click/c ... uitputting
Gebruikersavatar
daantjuh
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 apr 2011, 10:41
Locatie: Rijnsburg

Bericht door daantjuh »

ik met de adrenostim, maar dat wist je al. Ik gebruik het nu 1 1/2 maand, maar kan je niet zeggen hoe het nu in mijn bloed eruit ziet.

Negen: je waardes zijn niet echt hoog, maar ik ben niet deskundig genoeg wat betreft cortisol om je er mee te helpen. Misshien kan je het overleggen met je dokter?
Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

Ja Daantjuh van jou wst ik dat inderdaad
Merk jij verschil?
Gebruikersavatar
Feline
Actief lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 jul 2011, 22:41

Bericht door Feline »

Hoi,
ik heb het laten doen door ProHealth in Weert. Ik had het boek over bijnieruitputting gelezen en wilde heel graag weten hoe ik ervoor sta qua cortisol.

Ik neem deze uitslag in ieder geval mee naar de internist waar ik komende vrijdag heenga voor het eerst, maar weet niet of hij er iets mee kan/wil.

Ik heb ook alvast maar gebeld naar dokter Musarella, die weet er in ieder geval alles van, maar dat duurt waarschijnlijk nog een paar maanden voor ik daar terecht kan. (wat wel heel tof is, is dat hij ook nog in Groningen praktijk houdt!!!! Dan hoef ik er helemaal niet voor te reizen! :) )

Op dat forum van Marja heb ik het ook gevraagd inderdaad. Zij zei alleen maar; je hebt heel laag cortisol.

Bij zo'n lab kijken ze waarschijnlijk alleen of je Addison hebt of niet (of Cushing). Daarvoor zijn die grenswaarden denk ik. En al het andere noemen ze normaal. Terwijl je volgens mij ook veel klachten kunt hebben als je er tegen de grenswaarden aan zit.

Ik had gehoopt dat andere mensen misschien ook die test hadden gedaan, zodat ik een beetje kan vergelijken hoe ''normaal'' mijn uitslag is.

Er staat best veel op internet over bijnieruitputting en ook over speekseltesten, maar nergens staat welke waarden wijzen op bijnieruitputting. Daar heb je dan toch een dokter bij nodig.

Geduld dus maar weer.. :roll:
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

Ik heb hem een paar jaar gelden ook gedaan via mn natuurarts maar heb geen idee meer wat de waarden waren
Mischien kom ik die uitslagen wel ergens tegen, ze waren in ieder geval op 2 momenten van de dag afwijkend/te laag
Gebruikersavatar
daantjuh
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 apr 2011, 10:41
Locatie: Rijnsburg

Bericht door daantjuh »

Ja dat zie je goed negen. Nergens waarde waarmee je kan vergelijken. Musarella heeft veel verstand van cortisol. Hij zei bij mijn waarde ook dat ze te laag waren, maar waarschijnlijk niet enorm. Ik heb adrenostim gekregen.
Ik heb alleen waarden van de acth test voor je, van mij. Ik kan ze zo opzoeken als je ze wilt weten.

Greta, ik vind het moeilijk om te zeggen of ik verschil voel door de adrenostim. Ik slik nu zo veel supplementen, dat ik niet weet wat wat doet.
Ik voel me wel beter dan eerst hoor, dat moet ik wel zeggen.
En als ik mezelf met een aantal jaar geleden vergelijk, dan is dat wel een heel groot verschil. Toch vraag ik me nog vaak genoeg af of ik me ooit helemaal beter zal voelen.
Maar dat is ook synisme, want ergens heb ik nergens meer hoop op, en ergens ook weer wel.
Toch vraag ik me daarbij ook af.....ik wil de oorzaak aanpakken en gewoon verder kunnen leven niet met zoveel pillen.....tja....
Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

Bericht door klaproos »

Dit waren mijn resultaten vorig jaar:

cortisol:
8 A.M.: 6.7 (5-14) wat ik niet begrijp want het resultaat van bloedcontrole was zeer laag
noon: 1.1 (3-8)
4 P.M.: 1.7 (1.5-5)
midnight: 0.5 (0.5-2)

DHEA :
8 A.M.: 3.1 (7-18.3)
noon: 1.6 (4.8-8.2)
4 P.M.: 2.1 (3.5-6)
midnight: 2 (2-4)

Voila. En ik heb me laten vertellen dat dit behoorlijke lage resultaten waren.
Nu heb je toch al iets om mee te vergelijken.
Succes!
Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

Klaproos is daar nog actie op ondernomen?
Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

Ik heb de uitslagen van mijn cortisolspeekseltest van eind 2009 inmiddels ook gevonden:

Ochtend cortisol; 20 (13-24)
Middag cortisol; 3 (5-10)
Namiddag cortisol; 4 (1-4)
Avond cortisol >1 (1-4)

2 Waarden die te laag waren dus
De middag cortisol was van rond de lunch en tegen die tijd voelde ik me compleet inzakken
Gebruikersavatar
Feline
Actief lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 jul 2011, 22:41

Bericht door Feline »

Bedankt dames!

Mijn resultaten lijken wel wat op die van jullie als ik het zo bekijk.
hebben jullie hiervoor ook medicijnen o.i.d. gekregen?
Ik heb in de middag dus ook erg laag. Maar voel me eigenlijk de hele dag door niks waard momenteel, dus voel die dynamiek niet echt. :wink:
Ik zal volgende week ook bloed laten prikken op cortisol, en dan ben ik heel erg benieuwd wat daar uitkomt.

@klaproos; kan het ook zijn dat je op de dag van het bloed prikken er fysiek slechter aan toe was dan op de dag van de speekseltest en daardoor een lage uitslag had? Hoe veel tijd zat ertussen?
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
yoyo
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 06 apr 2011, 19:40

Bericht door yoyo »

hoi,

ik heb ook mijn meest recente uitslagen. Maar ik zie dat de referentiewaarden verschillend zijn bij sommige (andere eenheden waarin ze vermeld staan), dus je kan het niet zomaar vergelijken. Ik zie dat ik dezelfde test denk ik als greta.
@greta. Mijn laatste uitslag gaf alleen in de ochtend een waarde van 4 ipv (13-24).
De andere lagen wel binnen de referentiekaders. Maar paar jaar geleden lagen ze er allemaal buiten.
Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
yoyo
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 06 apr 2011, 19:40

Bericht door yoyo »

de andere uitslagen kan ik ff niet meer vinden...
Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
Gebruikersavatar
Feline
Actief lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 jul 2011, 22:41

Bericht door Feline »

Hai Yoyo,

ik snap wel dat het andere waarden (verschillende testen) zijn hoor. Maar met name bij klaproos zag ik een beetje een vergelijkbaar patroon als dat bij mij ('s middags te laag en de rest maar net binnen de lijntjes) Dat bedoelde ik. Vroeg me af of er dan behandeld wordt en zo ja hoe.
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
Plaats reactie