Haptonoom

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Haptonoom

Bericht door Marjolijn »

Haptonomie

Sinds ben ik erg moe, via via had ik toen gehoord over een haptonoom.
Een haptonoom is iemand die je lichaam en geest in balans brengt.
Ik ging er eerst 1x in de week heen.
Hij ging mij masseren en zo voelde ik me beter, en kreeg ik meer energie.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat misschien iemand hier baat bij heeft, en ook zoiets kan proberen. Netzoals ik dacht, het is het proberen waard. ''baat het niet, schaad het niet''.
Ook over de kosten hoef je, je geen zorgen te maken. Want het wordt gewoon onder fyshiotherapie gezet, en dat wordt door de verzekering vergoed.
Ik zou zeggen, als het je wat lijkt zoek er informatie over op..want mij helpt het erg.


Groeten Anne.

( Anne had dit bericht als artikel ingestuurd voor op de homepagina, deze past beter op het forum dus vandaar verplaatsing naar het forum- admin Marjolijn)


Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Haptonoom

Bericht door Arjen »

Hallo,

Vanmidag voor het eerst naar de haptonoom geweest, doel rust en balans na de ergenis en verscheuring in het medische traject.
Een prettig mens warempel, korte introductie, en nadien strijkt hij mijn benen terwijl ik op de onderzoektafel lig.
Nadien ontspannen, enorme spierpijn! ?
Eindelijk ben ik de hoofdpersoon, in paats van dat lastige mens met al zijn kwalen, volgens mij een goede weg naar rust en heling.
Als je een beetje goed verzekerd bent valt het onder fysiotherapie, en is het onbeperkt: misschien een tip om op een prettige manier je lijf te voelen. 8)
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Een haptonomische benadering zit ik voor mijn zoon ook te overwegen . Zijn vader heeft er baat bij en laatst sprak ik ook iemand anders ervoer die er heel wel bij voer. Vooral het "niet hoeven" lijkt mij aangenaam.
Gebruikersavatar
anika
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 14 okt 2005, 21:15

Bericht door anika »

Mijn homeopaat heeft dat ook aangeraden, maar daar heb ik tot nu toe nog niks mee gedaan.
Misschien volg ik je wel in de toekomst.
*~.my life - look at my life - what will I become.~*

Imagine 24/7 pain.. You can?t .. So don?t say you know what I?m going through
Gebruikersavatar
Draakje
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 mar 2006, 15:59
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Draakje »

Was ookvan plan naar een hatonoom te gaan maar omdat je zelf een gedeelte moet betalen, was het voor mij helaas niet haalbaar :?
Maar heb er erg goeie dingen over gehoord.
"We lachen hard om een mop. We glimlachen zachtjes om het geluk."
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Als haptonomie op fysiotherapeutische basis gegeven wordt, is het wel vergoedbaar, nl als fysiotherapie!
Gebruikersavatar
Draakje
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 mar 2006, 15:59
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Draakje »

Oke dat wist ik niet, maar dan moet je huisarts je zeker doorverwijzen. Die Haptonoom zei dat het maar gedeeltelijk vergoed wordt, en ik ben op en top verzekerd.
Ga het maar ff uitzoeken, dank voor de tip. :D
"We lachen hard om een mop. We glimlachen zachtjes om het geluk."
Gebruikersavatar
Miekie
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 okt 2005, 15:21

Bericht door Miekie »

Ik kan zelf haptonomie ook zeker aanraden. Niet dat je ervan herstelt, maar het kan je zeker wél helpen om beter met je klachten om te gaan. Zo had ik bijvoorbeeld de neiging om ´niet goed in mijn lichaam te zitten´. Ik sloot me a.h.w. af voor hoe mijn lijf aanvoelde, omdat het altijd zo onprettig aanvoelde. Hierdoor kon ik bijvoorbeeld ook ontzettend slecht mijn grenzen voelen. De haptonoom heeft me geleerd toch meer te voelen hoe mijn lichaam aanvoelt en daarbij te streven naar meer ontspanning in mijn lichaam. Het kan je ook bewust maken van spanning in je lichaam, waar je jezelf helemaal niet van bewust bent. Het is nog steeds niet makkelijk, maar de haptonomie was zeker een steuntje in de rug.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

@Alie: je berichtjes over haptonomie naar een bestaand topic hierover verplaatst :wink: dus hierboven lees je nog wat meer ervaringen :)
Admin Zuiderzon


dank je louisa
ik ben echt heel voorzichtig mischien wel te
maar het verleden heeft mij veel geleerd met artsen ik ga nog een keer met huisarts praten ,en vragen wat haptonomie
met mijn lichaam doet
want het is waarschijnlijk uit zijn balance
iemand vertelde mij over haptonomie dat is nog iets wat ik niet heb gedaan wie weet
@janneke voorzichtig hoor met die oefentherapie en psychiatrie
want daar word je echt niet beter van
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Hoi Alie
Ik heb wel al meerdere keren haptotherapie gehad wat eigenlijk totaal niet helpt helaas!
Ik merkte wel dat ik wat met mijn houding moest gaan doen omdat ik vaak gespannen zit en daar ben ik meer bewust van geworden maar het helpt totaal niet tegen de pijn en vermoeidheidsklachten.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi niessie bedankt voor je antwoord
ik heb ook dat gespannen in mijn houding en dat weet ik
ik loop al ruim 30 jaar bij de fhisio therapeut en die zegt het ook iedere keer weer. en ik doe aan medisch fitness
maar toch krijg ik die spanning niet weg
dus jij denkt dat haptonomie niet helpt
dat is echt het enige wat ik nog niet gedaan heb
groetjes
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik heb inmiddels ook een nieuw alternatief adres gekregen. Doe er even niks mee, ten eerste omdat ik kapot ben van de revalidatie en ten tweede omdat ik het niet vergoed krijg nu. Heb een verzekering van niks wat dat betreft :?
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Zo een jaar of 10 geleden heb ik een hele tijd haptonomie gedaan.
Kostte me 1600 frank (toen nog belgische franken) [40€ voor de NL-ers ;-) Zuiderzon] per keer en heeft me een paar inzichten in mezelf gegeven, maar naar genezing toe, werd ik er toch echt niet beter van.
Toen dacht ik nog dat mijn vermoeidheid louter psychisch was. Nu weet ik wel beter.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

wat ik hier boven leest in het oude topic
geef mij toch ook een idee dat het wat rust brengt in je lichaam
ik zie verschillende bekende mensen staan die er goed over te spreken zijn .maar ik heb dus last van die dysfunctie in het sympatisch zenuwstelsel .ik weet niet wat dat met mij doet ik denk toch dat er mijn arts over gaat vragen dankje janneke en karolien
ik geloof dat mijn verzekering het wel vergoed :wink:
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Alie ik wil toch nog ff melden dat ik wat betreft mijn houding en het bewust worden van bepaalde houdingen zeker wel baat heb gehad met haptotherapie, alleen heeft het totaal niet geholpen tegen de pijnklachten en vermoeidheidsklachten wat ik wel steeds hoopte :o
Het helpt dus niet voor ME/CVS!!
Wie weet heb jij er wel heel veel aan :wink: weet je Alie alle beetjes helpen toch een beetje toch :D
Plaats reactie