Wanneer ben jij weer genezen ?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
anika
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 14 okt 2005, 21:15

Wanneer ben jij weer genezen ?

Bericht door anika »

Wanneer zouden jullie over jezelf kunnen zeggen dat je weer 'genezen' bent ?

Met mij gaat het op het moment super.
Ben ontslagen bij mijn kinderarts.
Therapie zijn we ook aan het afronden.
Homeopatie komt ook aan zn eindje.
Ik ben begonnen bij een sportschool, wat werkelijk zijn vruchten afwerpt.

Mijn therapeut stelde mij de vraag wanneer ik voor mezelf kon zeggen : ik ben beter.
Pff, ik heb werkelijk geen idee ..
*~.my life - look at my life - what will I become.~*

Imagine 24/7 pain.. You can?t .. So don?t say you know what I?m going through
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

RE: Wanneer ben jij weer genezen ?

Bericht door Marjolijn »

Ik zou niet te snel zeggen dat je genezen bent. Genezen is als de ME/CVS helemaal uit je lijf is zeg maar, maar hoe kan je dat zeggen?
Toen het met mij na mijn behandeling enkele jaren geleden veel beter ging lichamelijk deed ik ook alsof ik genezen was, dat zei ik ook wel. Gevolg daarvan is dat mijn ziek-zijn nu niet meer echt serieus wordt genomen want tja...ik was toch genezen? Dan zullen de dingetjes waar ik las van heb daar toch wel niets meer mee te maken hebben. Zo denken mensen. Ik ging weer naar school etc en mensen vergeten eigenlijk een beetje dat je ziek was.
Nu merk ik dat het er nooit meer overgaat terwijl ik duidelijk voel dat ik niet helemaal genezen ben. Ik heb overduidelijk nog een stuk minder energie dan "gezonde" mensen en loop ook met wat chronische kwaaltjes. Soms baal ik er dus van dat ik me toen zeg maar genezen heb verklaard ook naar mezelf toe. Maar het gaat zeker nog steeds 30 keer beter dan toen met me.

Dus natuurlijk mag je super en super blij zijn dat het zoveel beter met je gaat maar kijk uit dat je niet te overenthousiast wordt en reageert omdat je dan best wel eens later spijt zult kunnen krijgen. Zou zonde zijn als het beetje begrip dat je nu hebt daardoor helemaal zal verdwijnen!

Wel onwijs goed om te horen dat het zoveel beter met je gaat, echt heel fijn!
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi Anika,
Ik vind het heel leuk om te lezen dat het goed met je gaat. Ik ga ook even zoeken op het forum om te zien wat jij hebt gedaan om verder te komen.

De grens tussen ziek en gezond is een uitgebreid overgangsgebied.
Ik had heel veel schommelingen in mijn energie. Daardoor heb ik gewoon een flinke tijd afgewacht of het goed bleef gaan.
Verder had ik ook de angst dat als ik mezelf genezen ging noemen ik weer een terugval zou krijgen. En er was niemand die er naar vroeg. Dus voor wie moest ik dat doen?
Verder ben ik door mijn ziekteperiode zo anders tegen dingen aan gaan kijken dat ik ook niet hetzelfde leven ben gaan leiden als voor die tijd. Dat zou trouwens ook niet slim zijn. Daar werd ik alleen maar zieker van. Ik kon geen goede grenzen stellen en mijn lichaam niet goed aanvoelen. Nu wel. Ik funcioneer op een heel aangename wijze. Kan behoorlijk doen wat ik wil doen.
Ik heb mijn bloed nog een keer laten controleren ( levend bloed analyse) en dat bevestigde mijn gevoel. Was prettig want ik had ook nog de angst dat ik mezelf soms zat te bedotten.
En wie is er nu voor de volle 100% gezond? Ik ken weinig mensen die niet regelmatig van kleine kwaaltjes last hebben. Ik heb mijn leven lang last van een verstopte neus. Dat is geen ME.
Toen ik ME had voelde ik me over de tachtig, nu ruim onder de veertig. Terwijl ik 46 jaar ben. :wink:
Geen mooi kloppend verhaal, zo maar wat gedachtenflitsen.
Alleen heb ik wel een paar vragen aan jou: Voor wie moet jij je gezond gaan noemen? Wie heeft behoefte aan zo'n statement? Word jij er anders van?
Hartelijke groet van Henny
Laatst gewijzigd door Henny op 24 mar 2006, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roos
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:09

Bericht door roos »

Hoi Anika,

Hartstikke leuk voor je!! Ik heb wel eens ergens gelezen dat ME nooit helemaal over gaat, maar dat je weer op 80% van je oude energie niveau komt. Als ik dit had zou ik mezelf wel genezen verklaren, ik zou in ieder geval extreem blij zijn! Zo als Marjolijn zei zou ik wel oppassen wat je tegen je omgeving zegt. Want het is allemaal moeilijk te begrijpen voor buitenstaanders denk ik. Veel succes verder en geniet van je (grotendeels) beter zijn!

Groetjes,

Roos
clannad
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 mar 2006, 16:08

Bericht door clannad »

genezen van CVS is voorlopig nog niet aan de orde!
er zijn zoveel verschillende symptomen die er deel van uitmaken...

wel durf ik (soms) te beweren dat ik sterker ben dan het CVS-monster, maar dan komt er weer eens een terugval, zodat ik dan maar stilletjes geniet van de betere momenten...
en inderdaad, voor wie moeten wij ons bewijzen????

aan alle mensen die cvs persoonlijk kennen, ik was 6 jaar geleden 18 uur per dag bedlegerig, ben via klassieke geneeskunde en alternatieve, beetje vooruitgegaan , maar vooral door te beginnen ontgiften...

veeeeeel water drinken, liefste met een schijfje citroen en als 't even kan op de nuchtere maag....
clannad
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

super goed dat het beter met je gaat. Ik zou zeggen leef met de dag en geniet ervan dat het goed, gaat. Neem ook niet gelijk teveel hooi op je vork, want misschien is je lichaam nog zwak. Ikzelf heb twee jaar geleden een hele goede periode gehad dat ik voor een half jaar in ieder geval conditioneel alles aankon, lezen en leren lukte nog steeds niet, maar ik voelde me altijd lekker licht in mijn hoofd en niet alsof het een zompig moeras was. Maar doordat lezen en leren eigenlijk nog steeds maar heel kort ging wist ik echter wel dat het bij mij niet over was. Ik zou mezelf beter noemen als de dingen eigenlijk gewoon als vanzelf gaan en ik ongeveer evenveel als andere mensen zou kunnen.

veel succes
Gebruikersavatar
anika
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 14 okt 2005, 21:15

Bericht door anika »

Mijn therapeut wou een antwoord horen, maar ik wou er niet eens op reageren..
Voor mezelf hoef ik niet een moment te bepalen dat ik 'genezen' ben. Ik zal altijd in mijn achterhoofd houden dat ik weer terug kan storten. Mijn therapeut wil dat niet horen, daar heb ik de laatste paar keer moeite mee gehad. Wat dat betreft klikt het absoluut niet, terwijl de gesprekken vloeiend verlopen.

Ik merk wel dat bewegen mij goed doet. Had ik eigenlijk veel eerder mee moeten beginnen (sportschool)

@ Henny, volgens mij heb ik niks over mijn geschiedenis van behandelingen op dit forum staan. Dat stond allemaal op het oude forum..
*~.my life - look at my life - what will I become.~*

Imagine 24/7 pain.. You can?t .. So don?t say you know what I?m going through
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Ja ik denk dat bewegen heel goed is inderdaad als je je lichamelijk zoveel beter voelt. In tegenstelling tot mensen die nog veel last hebben van hun ME, dan kan het vaak averechts werken volgens mij. Maar als je lichaam weer een stuk sterker is dan krijg je er juist meer energie van. Ik zit ook sinds kort op fitness, als ik begin met cardio toestellen dan merk ik dat ik echt heel langzaam moet opbouwen want mijn conditie blijkt echt nog super slecht te zijn (na 5 minuten al een moeilijkere ademhaling en zo, haha, echt erg). Maar de gewichten vind ik wel prima te doen. Ik doe met Cardio nu steeds 5 minuutjes er bij als het lukt. Heb de laatste tijd 2 keer 10 minuten ongeveer gedaan, dat was al heel wat en hard zwoegen.
Daarna ga ik dan nog een uur gewichten doen maar daar heb ik dus helemaal geen moeite mee, kost me geen energie zeg maar.
Maar het voelt idd erg lekker!

Hoe lang sport jij al? En hoe zit het met jouw conditie nu?
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

Fijn dat het wat beter met je gaat! Zelf heb ik een tijdje gedacht dat ik "genezen was" Ik sprak het woord ME/CVS bijna nooit meer uit en wilde er ook niet meer aan denken. Zelfs toen het weer slechter ging
Nu met de terugval blijf ik er denk ik nu mijn hele leven rekening mee houden dat mocht het weer beter gaan ik toch voorzichtig blijf, ik toch in mijn achterhoofd houd dat het op de loer ligt. Ik ga ervan uit dat het altijd een stukje van mij zal zijn, mijn hele leven, dat het ook nooit helemaal overgaat.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi Anika,
Ik denk dat jouw therapeut wel aandacht moet besteden aan jouw angst voor een terugval. Ik heb er zelf ook heel lang last van gehad en ik denk dat het stomweg hoort bij het herstel een zo'n langdurige ziekte. Wel valt erover te praten en te kijken wat er veranderd is. Wat maakt dat de kans op een terugval klieiner is dan jij enkt bijvoorbeeld. Samen onderzoeken hoe reëel die angst nu werekelijk is en wat te doen in het slechtste geval.
Verder snap ik ook wel dat hetniet handig is om jezelf als gedeeltelijk ziek te zien. Je kunt je ziek voelen maar jij bent wezenlijk anders. Jij bent geen gedeeltelijk ziek lichaam. Als je snapt wat ik bedoel.
Hartelijke groet van Henny
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Ik vind het sowieso een beetje raar dat je therapeut wil horen of je jezelf wel of niet genezen vindt. Net alsof ze wil testen of je graag wilt genezen of zo, dat het nu zo goed met je gaat en als je dan zegt dat je niet denkt dat je al genezen bent je het dus niet wilt of zo. Of zoek ik er nu teveel achter?
Hoe kan jij nou zeggen dat je genezen bent? Dat kan ze toch niet van je verwachten?
Het is allang super positief dat het zoveel beter met je gaat, dat moet voor haar ook belangrijker en relevanter zijn dan of je wel of niet helemaal genezen bent.

Het is gewoon een feit dat jij je zoveel beter voelt dat je weer van alles kunt ondernemen en weer een redelijk normaal leventje kunt leiden, dat is echt geweldig. Daardoor voel je jezelf al genezen omdat het zo'n enorm verschil is en nog maar zo weinig beperking.
Het woord 'genezen' is dus denk ik niet zo belangrijk, je kunt gewoon zeggen dat je je veel en veel beter voelt en dat je hoopt dat dit zo blijft. Ik zeg na jaren dat ik me ook zoveel beter voel ook dat het lichamelijk veel en veel beter gaat dan een paar jaar geleden, daar laat ik het bij.

Ik weet zelf hoe lekker het voelt als je weer zoveel meer energie etc hebt, vind het altijd te gek om te horen dat het met anderen ook zoveel beter gaat.
Ik ben niet meer teruggevallen sinds die paar jaar geleden, wel heb ik af en toe nog slechte dagen/perioden maar lang niet zo slecht als toen. Dus het kan makkelijk!!!

Succes met alles!
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ik sluit me ook nog bij admin aan. Liefs Henny
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Volg jij CGT Anika?
Want dat is daar dus het basispunt van.
Eén van de redenen dat ze (in Nijmegen) zo mooi zeggen dat er zoveel mensen 'genezen' door CGT is, omdat ze het 'punt van genezing' naar mijn mening wel erg laag leggen.
Mij stond het ook heel erg tegen toen ik daar een antwoord op moest geven tijdens mijn intake voor CGT, en zeker omdat de psycholoog min of meer aandrong dat het bijvoorbeeld zou zijn dat ik weer één keer per week waterpolo zou kunnen spelen.
Hallo, ik speelde twee/drie keer per week waterpolo, naast mn schoolwerk, bijbaantje en de leiding over drie buitenschoolse commissies!
Dan vind ik mezelf niet genezen bij één keer sporten in de week, en dan er nog niet eens over hebben hoe je je dan de rest van de week weer voelt...
Beetje persoonlijk verhaal geworden, was niet de bedoeling, maar ik begrijp dus volkomen dat je het heel moeilijk vind om daar een antwoord op te geven, en ik vind het ook heel raar dat dat moet!
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ow, en even als antwoord op de vraag wanneer ik weer genezen zou zijn: als ik een normale studie zou kunnen doen, daarnaast zou kunnen sporten en dan ook nog energie had om uit te gaan en/of vrienden te bezoeken, zou het weer aardig in de buurt komen. Nog geen vergelijking met hoe het eerder was, maar dat lijkt me een aardig normaal leven.
Dat is eigenlijk voor mij het punt van genezing: 'een normaal leven kunnen leiden'.
Keep on rockin'
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ja, Anika, waarom wil die therapeute van jou in feite een antwoord, of je genezen bent, afdwingen? Voor de statistieken en cijfers?

Als jij het haar niet durft te vragen vanwege de toch wel goede relatie die je meent te hebben met betrokkenen, kan een ander, een voor jou vertrouwd persoon, dat misschien doen?

Dit voelt heel precair aan.
Plaats reactie