hulp nodig met twee kinderen waar zoeken?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hanne
Beginner
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jun 2009, 17:56

hulp nodig met twee kinderen waar zoeken?

Bericht door hanne »

Hoi,

ik ga nu maar niet uitgebereid mn verhaal doen. ik heb twee kleine kinderen 3,5 en 1,5 jaar en heb het echt moeilijk op het moment. mijn man zit vaak in het buitenland voor zijn werk en is zoizo pas tegen half 7 thuis als hij niet in het buitenland zit. nu is het dus ook nog vakantie voor de kinderen dat is dus aanpoten voor mij. nu na twee dagen trek ik het al niet meer.... ik heb al een poetshulp die ook de strijk doet maar ik zoek dus hulp om wat ondersteuning te krijgen met de kinderen, mijn schoonouders die in de buurt wonen zijn al 76 en ze kunnen daar wel eens een dagje naar toe maar dan stopt het. mijn familie woont ver weg dus dat is ook geen optie.
hoe doen degene die ook kinderen hebben dit? hebben jullie hulp?

groetjes hanne
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

hulp nodig met twee kinderen waar zoeken?

Bericht door felixloena »

Heb je al eens aan hulp jn de vorm van begeleiding gedacht? aan te vragen via het CIZ? Ik weet niet of je in aanmerking komt, maar niet geschoten is altijd mis. Ik heb zelf een pgb, en daarvan huur ik o.a. een gezinscoach in. Naast de me/cvs is hier echter ook nog vanalles anders aan de hand, dat heeft wel meegespeeld dat we het gekregen hebben. Zij helpt ons met vanalles en nog wat.

Of je zou eens naar het MEE kunnen bellen, misschien hebben zij nog ideeën. Zij kunnen je trouwens ook helpen met de aanvraag van begeleiding.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

hulp nodig met twee kinderen waar zoeken?

Bericht door Barb70 »

Het lijkt mij een gezamelijk probleem van jou en je man, jullie zouden kunnen overwegen, dat hij zijn werk aanpast en daardoor niet meer vaak naar het buitenland moet. Dat is een drastische ingreep, maar daar daar zit je eerste mogelijkheid. Pas als je zelf alle aanpasingen al hebt toegepast komt er pas een eventuele CIZ aan de orde. het nadeel ervan is dat je wel een diagnose nodig hebt.
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Bericht door neeltje4 »

Nu op korte termijn is een buurmeisje misschien een hulp. Ik heb twee kindjes van 3 en 5 jaar en een buurmeisje van 14 jaar. Zij komt met de kindjes spelen en op hen letten. Ze is nog wel jong maar ik ben wel thuis als er iets is. Ik kan zo tijdens de dag dus gaan rusten.

Verder heb ik een hele planning opgemaakt voor het hele verlof. Wanneer mijn buurmeisje komt, wanneer de kindjes naar familie kunnen, wanneer mijn man thuis is of ze eens een keertje met de grabbelpas mee gaan doen.Een ook met deze planning blijft het zwaar. Ik probeer een dag dat ze thuis zijn met een oppas ook af te wisselen met een dag dat ze ergens naar toe gaan zodat ik om de dag echt heel goed kan rusten.

Bestaat er in de buurt misschien een kribbe waar je jongste kindje af en toe eens een half dagje naartoe kan? Of zit je kindje in de kribbe en kan je daar misschien extra dagen terecht?

Ik heb er een tijdje over gedaan om me er bij neer te leggen dat je ook al ben je thuis, niet de hele tijd voor je kindjes kan zorgen zelf. Maar tenslotte ben je niet thuis omdat je vakantie hebt maar omdat je ziek bent he.

Mijn man is ook 4/5de gaan werken maar dat is in maart volgend jaar ook gedaan. Dat wordt ook weer een hele aanpassing.

Ik vond de leeftijd die je kindjes nu hebben wel de moeilijkste. Volgende zomer is het makkelijker omdat ze al meer zelf kunnen, meer zelf spelen, al oud genoeg zijn om eens bij een vriendje te gaan spelen.

Ik hoop toch dat je met een aantal tips iets kan doen. Heel veel succes he!

Groetjes Nele
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

Hoi Hanne!

Ja hier is een oplossing voor!! (bij mij tenminste). Ik heb een zoontje van 2 waar ik zelf niet voor kan zorgen..
Ik heb kinderopvang aangevraagd op sociaal medische indicatie.. Aangevraagd bij de gemeente en zij sturen de aanvraag door naar CIZ. Je hebt hiervoor wel een brief nodig van arts of maatschappelijk werktster die aangeeft dat dit noodzakelijk is! Bij mij werd de aanvraag direct goedgekeurd.. Ook aanvraag voor extra dagdeel is gelukkig goedgekeurd! Hij zit er nu dus 2 hele dagen en mijn man werkt een dag minder.. Komt er dus op neer dat ik de zorg voor hem in mijn eentje nog maar 2 dagen heb (maar niet 2 dagen achter elkaar!). Op maandag is mn man vrij.. Op woensdag en vrijdag zit ie in de opvang. Eigenlijk zijn die 2 dagen nog te zwaar voor mij, maar die wil ik vasthouden..
Ik heb ook geen familie in de buurt en had hiervoor geen vaste oppas.. Dit is voor mij de perfecte oplossing. Mijn zoontje heeft een vaste structuur en weet waar die aan toe is (geen gesleur van buurvrouwen naar vreindinnen enz.), maar ik ook! Hoop dat jij ook iets dergelijks kunt vinden! Geeft namelijk heeeel veel rust!

Succes!
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Belgische mogelijkheden:
zoals je zelf schrijft: poetshulp etc. via bv dienstencheques
of kinderen voor meer tijd naar een crèche
of mantelzorg: even voor informeren. wel erg strikt, moet je al erg hulpbehoevend voor zijn
of via vlaams fonds proberen voor persoonsgebonden assistentiebudget, maar wordt ook niet makkelijk.
informeer even bij je ziekenfonds wat de mogelijkheden zijn.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
hanne
Beginner
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jun 2009, 17:56

Bericht door hanne »

hoi,

bedankt voor het meedenken.
Tja mijn man minder naar het buitenland wordt moeilijk omdat hij juist voor die functie is aangenomen. hij heeft al wel met zijn baas over mijn "toestand" gehad en het helpt dat zijn dochter in het zelfde schuitje zit dus veel uitleg heeft hij niet nodig maar blijkbaar is het toch een probleem.... ik heb al gevraagd of het mogenlijk is om ipv half 7 half 6 thuis te zijn en dan eventueel s,avonds nog een uurtje te werken maar ook dat lijkt nog niet mogelijk.... mijn man doet er zelf ook wat moeilijk over, hij vindt zn job heel leuk en ziet zelf precies de noodzaak niet :shock:
mijn dochtertje van 1,5 gaat normaal 2,5 dag naar een onthaalmoeder maar deze moet geopereerd worden en 2 maanden revalideren dus dat gaat nu ook niet, en zoontje gaat naar school en het is vakantie dus die is ook thuis. dus voor de zomer zal het zwaar zijn voor mij. ze kunnen wel eens een dagje naar de schoonouders maar die zijn al op leeftijd...
ik heb al eens geinformeerd voor thuiszorg maar dat is heel duur en die stoppen na 4 uur en ik zou het fijn vinden juist in het spitsuur na 4 uur tot zeg 7 uur wat hulp te hebben.
eigenlijk zou ik graag een "oma" hebben die het zalig vindt om met kinderen om te gaan en die wat kan bijspringen...maar vindt dat maar he!
deze ochtend was ik heel slecht heb al 3 dagen knallende koppijn en pijnlijke spieren, maar deze ochtend geraakte ik nauwlijks uit mn bed heb mn man gesmeekt om thuis te blijven maar ja dat gaat niet he, dus dan weer een handje pijnstillers en je door de dag worstelen. nu in de namiddag voelde ik me wat beter en kwamen er twee andere kindjes spelen (afleiding) en ging de middag goed vooruit.
even over de diagnose die heb ik ondertussen cvs /fibomyalgie,
Hoop dat het snel wat minder heet wordt dat zou al helpen...

sorry voor dit lange verhaal...
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Moeilijke situatie, Hanne.

Kun je advertentie zetten op internet voor zo'n "oma". Die moet toch wel ergens te vinden zijn. Of een briefje in de supermarkt?

Ik weet niet hoe jullie financiele situatie is, maar je zou ook iemand kunnen inhuren voor deze tijden. Een student, scholier, begeleider ed.

Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

In Belgie kan je Familiehulp aanvragen bij de ziekenkas/mutualiteit.
Bij mij komen ze 4 uren per week.

Een netwerk van vrienden met kinderen die ze of eentje toch regelmatig een halve dag willen meenemen, is goud waard. Gewoon durven vragen!

We hebben zo'n vriendenkoppel met één kind dat het geweldig vindt om in het weekend onze jongste een halve zaterdag altijd mee te nemen. Zo heeft hun zoon een speelkameraadje. En dat terwijl ze beiden toch zelfstandigen zijn en je zou denken dat ze al overwerkt zijn en willen uitrusten. Mijn man werkt in het weekend dus ik sta er alleen voor en de jongste heeft telkens heel leuke uitstapjes die ik niet kan doen met hem.
Iedereen gelukkig.
Plaats reactie