Prikkelloos ontspannen: R.E.S.T.

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lvanderwolf
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:18

Prikkelloos ontspannen: R.E.S.T.

Bericht door lvanderwolf »

In ons centrum in Rotterdam krijgen wij steeds vaker mensen op bezoek met slaapproblemen en/of CVS. Wij beschikken over zogeheten floatcabines. In een afgesloten (geen licht, geluid) cabine drijft men in extreem zout water (geen beknelling, optimale bloeddoorstroming, geen temperatuurverschil) en komt men in korte tijd (één uur) tot volledige ontspanning. De effecten van deze zogeheten R.E.S.T. (restricted environmental stimulation technique) zijn onderzocht en wetenschappelijk onderbouwd.
Mensen die met slaap/CVS problemen gaan 'floaten' geven aan veel effect te hebben en het liefst een eigen cabine aanschaffen (helaas voor de particulier nog kostbaar).
Wij overwegen te starten met onderzoek op het gebied van slapen in de cabine om de praktijkervaringen te kunnen staven. Hiertoe hebben we reeds contact met professionele organisaties op dit gebied w.o. het Slotervaart Ziekenhuis en het Nederlands Instituut voor Slaap en Waakonderzoek.

Via deze weg wil ik u attent maken op deze alternatieve methode die nu nog vooral als wellness product wordt gepositioneerd.
www.floatplaza.nl
www.floatinventions.nl
Vanessa
Teamlid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 10 apr 2007, 09:57
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Prikkelloos ontspannen!! R.E.S.T.

Bericht door Vanessa »

Prikkelarme therapieën zijn ideaal om te ontspannen en dergelijke, maar op welk opzicht denkt u CVS/ME'ers hiermee te helpen?
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

het lijk mij een beetje griezelig
omdat ons zenuwstelsel aangetast is
pas hier mee op :roll:
ik reageer niet meer als iemand vraagt hoe gaat het met je
want je krijg dan hun hele ziekte geschiedenis te horen
Gebruikersavatar
lvanderwolf
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:18

Bericht door lvanderwolf »

Vanessa: Even voorop stellen dat we geen medisch instituut zijn en ook niet die pretenties hebben. Wij werken graag samen met professionele doorverwijzers. Zij kunnen een inschatting maken of het al dan niet een gewenste behandeling is en of er risico's aan verbonden zijn.
Ik wil op dit forum alleen onze ervaringen delen. Een voorbeeld reactie van iemand die aangeeft CVS te hebben:
Ik heb geexperimenteerd met Floatation. Het verschil is duidelijk – in een floatation tank slaap
ik zoals een normaal mens slaapt en krijg ik mijn rust. Zonder floatation slaap ik slecht en heb
ik het grootste deel van de dag een vorm van CFS. Ik wil echter niet “af en toe een uurtje”
van dit middel gebruik maken – ik wil er in slapen.


Hopelijk geeft dit ook antwoord op de andere opmerking die gemaakt is ivm mogelijke gevaren.
Vanessa
Teamlid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 10 apr 2007, 09:57
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Ik denk dat floatation inderdaad heel doeltreffend moet zijn bij slaapproblemen en stress , heb alleen een probleem met volgende tekst
lvanderwolf schreef: Zonder floatation slaap ik slecht en heb
ik het grootste deel van de dag een vorm van CFS. [/i]
CVS heb je niet het grootste deel van de dag. Je staat ermee op, je leeft er constant mee
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
Gebruikersavatar
lvanderwolf
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:18

Bericht door lvanderwolf »

Vanessa, ik kan/mag het niet beoordelen of de mensen die bij ons komen daadwerkelijk CVS hebben of niet. Ik geloof je volledig als je twijfels hebt met de formulering die een van onze klanten geeft. Vooralsnog hebben we ook geen directe doorverwijzing van een daartoe bevoegde organisatie en dus ook met officiële diagnose. Ik zou zeggen, laat de mensen die in dit onderwerp en methode geïnteresseerd zijn, contact opnemen met hun arts en in gezamenlijkheid kijken hoe floaten in een behandeling kan worden opgenomen. Wat dat betreft heb ik wat moeite om dit onderwerp onder het kopstuk 'alternatieve methode' te plaatsen omdat ik daarmee suggereer dat het een behandeling is. Ik kan mij voorstellen dat mensen die alles al geprobeerd hebben, voor andere methoden open staan. dan nog adviseer ik altijd om dit met een deskundige af te stemmen.
Vanessa
Teamlid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 10 apr 2007, 09:57
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Daar kan ik mij zeker in vinden
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Zolang deze "therapie" duidelijk aangeeft een welness-produkt te zijn en geen genezing op zich belooft blijft de intentie eerlijk, lijkt me.

Het soort onderzoek kan evt. uiteindelijk ook feiten op fysiologisch gebied bloot geven, Ivanderwolf? Of is het alleen het succes-percentage dat gemeten gaat worden?
Gebruikersavatar
lvanderwolf
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:18

Bericht door lvanderwolf »

Beste Annac,

Verwachting is zeker dat ook fysiologische effecten worden aangetoond, gemeten. Op dat gebied is er overigens al veel onderzocht en bewezen. Zie daarvoor 'publicaties (overzicht onderzoek)' op de aangegeven websites.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Hoi @Ivanderwolf

zoeken jullie nog proefpersonen? dus zonder kosten van mijn kant. maar wel eerlijke bevindingen.
Als het wat ruimte betreft in mijn huis past, dan houdt ik mij aanbevolen.

Het drijven op zout water doe ik altijd op de vakantie, heerlijk in de zee.
Ook in het zwembad van de sauna. ( dat is geen zout water )
Het is pure ontspanning. Ik vind het heerlijk.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
lvanderwolf
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:18

Bericht door lvanderwolf »

Beste Melanie,

Jazeker zoeken we dadelijk proefpersonen. E.e.a. hangt in eerste instantie af van financiers van het onderzoek en natuurlijk de onderzoeksopzet. Zodra daar meer over bekend is, zal ik de mededeling op dit forum zetten.

groeten
lvanderwolf
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Als het zou worden gelinked met een behandelaar die bij een beroepsvereniging aangesloten is, wordt het ook nog eens vergoed door de zorgverzekeraar (aanvullende verzekering). Dát zou interessant zijn...
Gebruikersavatar
lvanderwolf
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:18

Bericht door lvanderwolf »

Syl,

We doen dat al op een aantal vlakken. Zo werken we samen met fysiotherapeuten en psychotherapeuten die het floaten in hun behandeling opnemen en zo via zorgverzekeraars vergoed krijgen.
September hebben we contact met een neurofysioloog bij het Slotervaart Ziekenhuis om te kijken naar de specifieke problemen (insomnia, ME) in relatie tot het floaten.
Als je tips hebt voor behandelende (ME/CVS) organisaties die aangesloten zijn bij beroepsverenigingen en open staan voor dit concept, dan hoor ik het natuurlijk graag.
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Ah, dat is heel mooi. Veel sterkte met het te laten opbloeien.
Plaats reactie