Adrenal Fatigue oorzaak bij sommige CVS/ME patiënten?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gast

Adrenal Fatigue oorzaak bij sommige CVS/ME patiënten?

Bericht door Gast »

Adrenal fatigue (bijnieruitputting) kan o.a. chronische vermoeidheid veroorzaken en wordt wel eens over het hoofd gezien, omdat dit lastig te testen is. Ik zal wat stukjes quoten omdat ik geen zin heb om het allemaal zelf te typen en ik het vast niet zo goed kan brengen ;)
Een aandoening van de bijnierschors is in de reguliere geneeskunde al lang bekend onder de naam ‘ziekte van Addison’. In de alternatieve geneeskunde wordt niet ontkend dat er een syndroom is dat ontstaat door uitputting van de bijnieren, maar men vindt het moeilijk te onderscheiden van het chronisch-vermoeidheidssyndroom (CVS) of ME (mylagische encefalomyelitis).De symptomen van een volledige bijnieruitputting ontstaan meestal geleidelijk. De meest voorkomende zijn vermoeidheid, spierzwakte, gewichtsverlies, braken, diarree, hoofdpijn, zweten, stemmings- en persoonlijkheidsveranderingen en spier- en gewrichtspijn. ...
bron
Symptoms of adrenal fatigue:

* Morning fatigue -- You don't really seem to "wake up" until 10 a.m., even if you've been awake since 7 a.m.
* Afternoon "low" (feelings of sleepiness or clouded thinking) from 2 to 4 p.m.
* Burst of energy at 6 p.m. -- You finally feel better from your afternoon lull.
* Sleepiness at 9 to 10 p.m. -- However, you resist going to sleep.
* "Second wind" at 11 p.m. that lasts until about 1 a.m., when you finally go to sleep.
* Cravings for foods high in salt and fat
* Increased PMS or menopausal symptoms
* Mild depression
* Lack of energy
* Decreased ability to handle stress
* Muscular weakness
* Increased allergies
* Lightheadedness when getting up from a sitting or laying down position
* Decreased sex drive
* Frequent sighing
* Inability to handle foods high in potassium or carbohydrates unless they're combined with fats and protein

In addition to noticing these symptoms in yourself, you can objectively check for adrenal fatigue by using the following three tests:

1. Ragland's sign (blood pressure test) -- (Equipment required: Home blood pressure kit) Take your blood pressure while sitting down. Then, stand up and immediately take your blood pressure again. Your systolic (first) number should have raised 8 to 10 mm. If it dropped, you probably have adrenal fatigue.
2. Pupil dilation exam -- (Equipment required: Flashlight and a mirror) Look into the mirror and shine the flashlight into the pupil of one eye. It should contract. If after 30 seconds, it stays the same or, even worse, dilates, you most likely have adrenal fatigue.
3. Pain when pressing on adrenal glands (located over kidneys)

Treatment of adrenal fatigue
* Lying down during your work breaks (preferably at 10 a.m. and again anytime from 3 to 5 p.m.)
* Sleeping until 9 a.m. as often as possible
* Laughing
* Exercising
* Minimizing stress
* Taking negative people out of your life
* Eating regular meals
* Chewing well
* Doing something fun each day
* Combining unrefined carbohydrates with protein and oils
* Avoiding junk food
* Eating five to six servings of vegetables each day
* Taking calcium and magnesium supplements
* Adding sea salt to your diet
* Taking 2,000 to 5,000 milligrams of vitamin C each day
* Supplementing vitamin E with mixed tocopherols
* Taking B-complex supplements that are high in B6 and pantothenic acid
* Adding licorice root extract to your dietary supplement regimen

[edit]
Sommige artsen gebruiken ook hormonen, zoals de arts van de onderste link.
[/edit]

Taking back your life
If you take your treatment plan seriously, you can expect your adrenal fatigue to heal in:

* 6 to 9 months for minor adrenal fatigue
* 12 to 18 months for moderate fatigue
* Up to 24 months for severe adrenal fatigue
Bron met meer info

Een uitgebreide uitleg van een arts met een voorbeeldpatient (en succesverhaal!) is hier te vinden.

ps. dit is NIET als reclame bedoelt voor deze arts, het gaat me om de inhoud.


Mvg,
Juul
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Adrenal Fatigue kan oorzaak zijn bij sommige CVSME patiënten

Bericht door Barb70 »

Treatment: laughing....daar moest ik even om lachen
Gebruikersavatar
jolie
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57

Adrenal Fatigue kan oorzaak zijn bij sommige CVSME patiënten

Bericht door jolie »

Bedankt voor je info Juul,
Ik was hier de laatste tijd zelf ook mee bezig. Heb over 2 weken afspraak bij endocrinoloog hiervoor. Ik verwacht er niet zo veel van, aangezien het zo moeilijk aan te tonen is met bloedonderzoek. Dus ik ga er vooral heen om hem vragen te stellen over hoe dat allemaal werkt, ook over mijn verzwakte HPAas.

Ik heb eerder inderdaad een kuur gedaan van 3000 mg vitamine C, mijn natuurarts zei: "om effe de bijnieren door te spoelen" dit heeft goed gewerkt, vermindering van bovenstaande symptomen, minder hypoglycemie en helderder nadenken. En doe ik om de zoveel tijd een weekje.
Gast

Adrenal Fatigue kan oorzaak zijn bij sommige CVSME patiënten

Bericht door Gast »

De pupiltest is wel erg makkelijk zelf te doen, ik heb alleen geen idee hoe betrouwbaar dit is.

Ik kwam nog een stukje tegen over testen. Twee testen zijn hierboven al genoemd, de derde test nog niet:
In Dr. Wilson's book, Adrenal Fatigue , he lists 3 tests you can do at home to help determine if you have Adrenal Fatigue (or Burned Out Adrenals, as Dr. S calls it). This might be helpful for those who can't afford a Cortisol test.

Test #1: Iris Contraction Test
Equipment required: chair, small flashlight, mirror, a watch (with a second hand), and a dark room.

In a darkened room, sit in a chair in front of a mirror. Holding the flashlight at the side of your head, shine it across one eye (not into the eye). Watch what happens in the mirror.

You should see your pupil contract immediately after the light hits the eye. The pupil will normally stay contracted, but if you have adrenal fatigue, the pupil won't be able to hold its contraction and will dilate. This dilation will take place within 2 minutes and last for about 30-45 seconds before it contracts again. Time how long the dilation lasts and record it along with the date. Retest monthly as it serves as an indicator of recovery.

The light should cause your iris to contract, making your pupils (the dark spot in the center of your eye) smaller. Normally, they should stay that way, but if you have adrenal gland fatigue, the iris will be weak and will not be able to hold the contraction, it will either waver between contracted and relaxed, or will contract initially, but then open up after 10-30 seconds.

Test #2: Blood Pressure Test
If your blood pressure drops when you stand up from a lying position, this almost always indicates low adrenals. This can be measured with a blood pressure gauge (a sphygmomanometer), which you can buy at a drug store. Make sure to purchase the type that doesn't require a stethoscope to take your blood pressure.

Make sure to do this test when you are well hydrated or it could give you a false positive. Lie down quietly for about 10 minutes, then take your blood pressure (while still lying down). Then stand up and measure your blood pressure immediately upon standing. Normally blood pressure will rise 10-20mmHg from standing up. If your blood pressure drops, you likely have adrenal fatigue. The more severe the drop, the more severe the adrenal fatigue.

Test #3: Sergent's White Line
This is only present in about 40% of people with Adrenal Fatigue, but if the test is positive, it's a "slam dunk" confirmation.

With a ballpoint pen, take the cap end of the pen and lightly stroke the skin on your abdomen, making a mark about 6" long. Within a few seconds, a line should appear. In a normal reaction, the mark is initially white, but reddens within a few seconds. If you have Adrenal Fatigue, the line will stay white for about 2 minutes and will also widen.

De derde test werd vroeger gebruikt om te kijken of iemand de ziekte van Addison had (tekort aan aldosteron en cortison door chronische primaire bijnierschorsinsufficientie).

-edit-
Ik heb de pupil test gedaan en mijn pupil werd vanaf het begin af aan steeds groter en kleiner. Dus volgens deze test heb ik adrenal fatigue, interessant. Over zes weken krijg ik bloeduitslagen van de hormonen en wie weet bevestigen deze testen dit wel.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ik wil niet lullig lijken/doen, maar ME staat voor die klachten die lab- etc-uitslagen geven die meestal allemaal GOED lijken te zijn.

Vermoeidheid komt ook voor na/met kanker, stofwisselingsziekten, toxoplasmose, depressie en dus nierklachten etc etc. Dan moet/kan die ziekte bestreden worden. op dat vlak.

Het probleem bij ME is dus dat er te veel onduidelijkheden zijn, althans voor de medici in de Benelux en rest van Europa dan. Maak de CVS/ME groep niet nog groter dan ie al is. Komt de vervuiling alleen ten goede en draagt niks bij tot specificering van zaken.
Gast

Bericht door Gast »

En laat bijnieruitputting nou net lastig te testen zijn en wordt er vaak niet goed naar gekeken. In bovenstaande tekst staat ook: "Men vindt het moeilijk te onderscheiden van het chronisch-vermoeidheidssyndroom (CVS) of ME (mylagische encefalomyelitis)." Er lopen dus waarschijnlijk enkele mensen rond met de diagnose CVS of ME terwijl ze eigenlijk bijnieruitputting hebben.
Als er niet goed naar wordt gekeken dmv uitgebreide testen (die door een arts worden geïnterpreteerd die er verstand van heeft) dan is het mogelijk dat dit over het hoofd wordt gezien en de testen die gedaan zijn als GOED uit de bus komen.
Maak de CVS/ME groep niet nog groter dan ie al is. Komt de vervuiling alleen ten goede en draagt niks bij tot specificering van zaken.
Dat doe ik ook zeker niet, mijn bedoeling is om deze kleiner te maken. Ik zeg niet dat iemand met bijnieruitputting of vermoeidheid CVS/ME heeft. Ik bedoel dat iemand met CVS/ME bijnieruitputting als onderliggende oorzaak KAN hebben (of icm met de onderliggende oorzaak).
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Bijnieruitputting is geen oorzaak, maar een gevolg van ME. Je kan het uiteraard ook zonder ME hebben. Welk van de twee het is, test je door ME-verschijnselen te onderzoeken die juist niet bij bijnieruitputting horen. Er is keuze genoeg. De adrenalineproductie kan worden onderzocht met o.a. een speekseltest, en dan kun je meteen ook andere hormonen meten.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

O.K. Ik geef toe niet alles even goed gelezen te hebben, maar het is ook zoveel......

Ik weet dat normale"" uitslagcijfers ook niet altijd conform de Europese/Wereld normen zijn, waardoor verder nodig onderzoek uitblijft of twijfelgevallen te snel worden genegeerd.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Juul, ik vind deze informatie erg interessant. Bedankt voor het neerzetten ervan.
Gast

Bericht door Gast »

annac schreef:O.K. Ik geef toe niet alles even goed gelezen te hebben, maar het is ook zoveel......

Ik weet dat normale"" uitslagcijfers ook niet altijd conform de Europese/Wereld normen zijn, waardoor verder nodig onderzoek uitblijft of twijfelgevallen te snel worden genegeerd.
Ik ben ook nog maar net nieuw met de stof, maar lees dit stukje maar eens wat betreft de testen, dit geeft het probleem aan:
Diagnosing (and misdiagnosing) adrenal fatigue

To make matters worse, doctors often don't diagnose this problem. Dr. Wilson offers the example of a woman who has been to 37 doctors before finally receiving proper diagnosis and a renewed sense of hope. So, why don't doctors recognize adrenal fatigue? In medical school, they are only taught to look for extreme adrenal malfunction -- Addison's Disease, which occurs when the glands produce far too little cortisol, and Cushing's Syndrome, which stems from excessive cortisol production. They check adrenal function by testing ACTH levels, using a bell curve to recognize abnormal levels. This is where the problem occurs. ACTH tests only consider the top and bottom 2 percent of the curve abnormal, yet symptoms of adrenal malfunction occur after 15 percent of the mean on both sides of the curve. In other words, your adrenal glands can be functioning 20 percent below the mean and the rest of your body experiencing symptoms of adrenal fatigue, yet most mainstream physicians won't recognize that you have a problem.
Bijnieruitputting is geen oorzaak, maar een gevolg van ME.
Ik denk dat het allebei zou kunnen?

Idd de speekseltest las ik ook dat deze wordt gebruikt. Maar helemaal het fijne wat betreft testen weet ik er nog niet vanaf en aanvullingen zijn uiteraard welkom :)
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Goed inderdaad, Juul, dat je dit aan kaart. En dan schets je alleen nog maar een nog net niet echt nierfalen. Ken je nagaan!

Zo zijn er natuurlijk verschillende "nog-net-niet-erg-genoeg" gevallen bekend op het terrein van alle organen die een mens in zich heeft.

Maar na zoveel jaren grandioos alles wat er maar los en vast aan info over ME te hebben gelezen haak ik ff af. Al die zijsporen. Misschien op een later tijdstip kan ik de moed weer, vatten als ik even een weekje fort ben geweest?

Voorlopig is het spoor via DML ons meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
jolie
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57

Bericht door jolie »

Bedankt voor de info Juul.
Zoals annac zegt zijn er inderdaad enorm veel zijsporen.

Mijn aandacht gaat uit naar de "treatment of adrenal fatigue" , dat zijn namelijk tips die bij ME ook kunnen werken.
Ik heb gelezen dat door een aangetast en verzwakt immuunsysteem, de HPA-as kan verzwakken, hier raakt de bijnier dan weer uitgeput van. De HPA-as werkt voortdurend 2 (en meer) kanten op dus weet je niet wat eerst is en dat vind ik persoonlijk ook niet zoveel uitmaken.

Ik weet bij mezelf dat ik veel baat heb bij een homeopathisch middeltje dat de HPA-as versterkt, hierdoor heb ik zo'n 50% minder last van hypoglycemieaanvallen.
Gebruikersavatar
greta
Gevorderd lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 16 aug 2010, 12:57

Bericht door greta »

Even dit onderwerp omhoog
ik ben het boek aan het lezen van Wilson over bijnieruitputting en vroeg me af hoeveel mensen hier hebben laten uitzoeken of ze hier last van hebben
Gebruikersavatar
uook
Actief lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:26

Bericht door uook »

Niets nieuws onder de zon; Dr. P. Cheney heeft het hier reeds uitvoerig over gehad.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Ik neig hier naar wat Guido zei, namelijk:
Guido_den_Broeder schreef:Bijnieruitputting is geen oorzaak, maar een gevolg van ME. Je kan het uiteraard ook zonder ME hebben.


Verder viel me nog op in de eerste post:
juul schreef:
Treatment of adrenal fatigue
[...]
* Exercising
[... etc etc]
Voor mensen met ME duidelijk geen goed idee. Als deze informatie klopt, dan is dat dan ook een groot onderscheid tussen puur bijnieruitputting zoals waar het hier over gaat, en ME + bijnier/cortisolproblemen zoals velen hier waarschijnlijk hebben.
Ik weet weinig.
Plaats reactie