Maakt de zeelucht je beter????

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Maakt de zeelucht je beter????

Bericht door neeltje4 »

Ik heb het deze maand twee maal ondervonden: als ik aan zee ben, voel ik me een heel stuk beter. Ik heb minder pijn in mijn benen, ben minder moe en kan toch ook dingen die ik thuis niet kan. Ik heb bv met mijn man en kinderen een korte strandwandeling kunnen maken. En ik was nadien wel moe maar ik werd er niet extra voor afgestraft.

Zijn er onder jullie nog mensen die het effect van de zeelucht in de positieve zin voelen? Weet iemand aan wat het kan liggen? Is het bv de jodium in de lucht en zou je dit effect dan kunnen nabootsen? Of ga je dan best geregeld naar zee? Al laat onze financiële toestand dat ook niet toe.

Het effect blijft ook niet duren, ik voel het een dag of twee, drie. En ook op deze dagen moet ik tussen in rusten. Maar toch is het een verschil. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!!!

groetjes Nele
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Maakt de zeelucht je beter????

Bericht door Jazzie »

Heb je misschien last van allergieën of hooikoorts? Ik weet namelijk wel dat mensen die daar last van hebben, zich beter kunnen voelen als ze in de buurt van de zee zijn. Ik dacht doordat het daar meer waait, waardoor de lucht 'frisser' is.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Maakt de zeelucht je beter????

Bericht door felixloena »

Volgens mij komt het omdat op zee geen gras greoit. Er waait dus schone lucht vanaf zee naar binnen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Zeker het jodium in de zeelucht !
Heeft invloed op je (misschien traagwerkende) schildklier.
Daarom nemen sommigen kelptabletjes.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

wij gaan vaak naar de pier van hoek van holland omdat ik mij daar beter voelt ,de meeste van ons kunnen niet tegen een bosrijke omgeving
inderdaad door allergieen en hooikoorts
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Bericht door neeltje4 »

Gek toch. Ik heb inderdaad lichte astma en allergieën (ook maar na het krijgen van cvs) en een traag werkende schildklier. Ik heb inderdaad ook wel het gevoel dat ik veel meer lucht heb aan zee. Ach, als ik de lotto win kan ik er elke week naar toe he. Maar dat zal dus nog niet voor direct zijn vrees ik.
Gebruikersavatar
Sunny
Actief lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 04 jun 2006, 22:18

Bericht door Sunny »

Maar zit die jodium dan in de lucht of hebben jullie ook gezwommen in de zee?

In juni zijn we 3 dagen naar zee geweest en de laatste dag had ik veel klachten. Ik ben toen in de middag een paar minuten de zee in gegaan en heb me verder de hele dag een stuk beter gevoeld.
Drie jaar geleden had ik hetzelfde, nadat ik in het water was geweest.
Ik dacht dat het misschien door het zoutwater komt.
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

Ik heb gehoord dat de reden van beter voelen na een duik in koud water komt door de grote temperatuurverschillen.. Hierdoor moet je bloeddoorstroming harder werken en dat schijnt goed uit te kunnen pakken .. Weet niet meer precies hoe het zit.. Maar heb wel eens van CVS'er gehoord die door het ijs was gezakt dat zij zich ook een paar dagen beter heeft gevoeld!
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Bericht door neeltje4 »

Echt in zee ben ik niet geweest, wel met mijn voeten.
Gebruikersavatar
Fritel
Actief lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 feb 2009, 16:27

Bericht door Fritel »

Mocht het alleen van mij afhangen zou ik inderdaad naar zee verhuizen, daar heb ik de indruk vrij te ademen, ik voel me daar heel licht, ook gewoon door die reuk van zand, zee en wind daarbij, hmm, gewoon genieten. Wat het zwemmen betreft, toch niet, ik vind het water van de noordzee te vuil en koud maar wel met mijn voeten ook omdat ik veel last heb van spataders.
Ik kan de rondes niet meer tellen, de K.O.'s al evenmin, maar laat ik je dit vertellen : ik blijf vechten tot ik win !
-Danielle
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 feb 2009, 23:28

Bericht door -Danielle »

dat laatste snap ik niet, kun je dat uitleggen?
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Zee is heerlijk! Maar beter maken is een beetje een groot woord.
en of je in de zee (zie filmpje ) Indische oceaan of in de Noordzee dobbert.. :lol:
Als je dit filmpje bekijkt...en warmte 30 graden, maar goed te doen, en geen ijskoude zee.
Daar voelt een gezond mens zich nog beter bij....

De mooiste beelden zie je van 3.minuut en 20 seconden t/m 5 minuut...
( onderaan het filmpje, kun je het verschuiven )

Landing at Mahé / Seychelles
http://www.youtube.com/watch?v=m1ZH6-8VuIQ
( is niet mijn filmpje ) :wink:
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
Fritel
Actief lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 feb 2009, 16:27

Bericht door Fritel »

wel, t'is eenvoudig :ik moet s'morgens en s'avonds ijskoude douche nemen van enkels naar bovenbeen en zo weer naar beneden, en dan steunkousen aandoen om bloedsomloop te stimuleren. Als ik dan langs de strand wandel met mijn voetjes (hmm 40 !!)in beetje water doet het echt deugd
Gebruikersavatar
delphine
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2009, 20:09

Bericht door delphine »

Ik ben een 2 weekjes geleden met mijn gezinnetje op vakantie naar zee geweest en het was super!!
Sedert een lange tijd heb ik nog eens een wandeling kunnen maken, met mijn dochter in zee stoeien, zandkasteeltjes bouwen... Bovendien had ik ook een goeie eetlust en dat was ook al lang geleden.
Deze week gaat het terug wat minder maar ik heb er een goeie herinnering en hopelijk een goed vooruitzicht erbij!
Mocht het daar niet zo duur zijn, we zouden hier ons boeltje pakken :wink:

groetjes
delphine
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Vandaag nog gelezen : jodium kan je niet opnemen via de longen, alleen via de voeding.
Maar kom, de zeelucht doet zeker deugd !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Plaats reactie