Twee weken vakantie...niet genoeg...

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Noa
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 20 jan 2007, 00:49

Twee weken vakantie...niet genoeg...

Bericht door Noa »

Ik had de afgelopen twee weken vakantie (pabo-student). Maar ik ben gewoon nog steeds helemaal uitgeput. Ik weet werkelijk waar níet waar ik de energie nu nog vandaan moet halen. De hele vakantie heb ik eigenlijk een beetje op de bank gelegen. Soms hele dagen met vet haar in pyama. :oops: Ik zie er verschrikkelijk tegenop om weer naar school te gaan. Het lijkt op dit moment gewoon niet haalbaar. Natuurlijk ga ik er maandag weer tegenaan, natuurlijk zal ik mezelf verbijten, natuurlijk wil ik dit jaar halen...maar nu voel ik me even zo rot...

Zijn er nog meer mensen hier die studeren? Hoe gaat jullie studie?
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

noa ik vind dit heel rot voor je
en het liefst zou ik ook heel de dag liggen
ik ben allang geen studente meer
maar mijn ervaring is dat teveel liggen
niet goed is voor ons
je verzwakt teveel
gewoon de dingen oppakken wat je moet doen
een beetje bewegen een warme douche
en even naar buiten stapje voor stapje
niet aan toegeven aan die vermoeidheid
wel op tijd even tussen door rusten
sterkte gr alie
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Hoi Noa,

momenteel studeer ik aan de open unief van huis uit dus het is wel anders! Maar ik weet nog goed toen ik nog in de middelbare school zat, hoe het elke dag weer een gevecht was om die ellendig lange dag door te komen. Tegen het einde van de week was ik dan zo op dat ik telkens een paar dagen van de week miste. Het is dus zeker herkenbaar wat je zegt.
Veel sterkte, ik weet dat je het kunt gebruiken! Maar geef de moed niet op!

Groetjes,
Sofie
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Hey Noa,

Ik studeer ook nog. Ik weet verder je achtergrond zo 1-2-3 niet, maar heb je al een onderwijscontract? Ik heb die na een gesprek bij de decaan gekregen, waarin een aantal dingen opgenomen zijn, zoals verruiming van deadlines, aanwezigheidsplicht dat die niet voor mij geldt, dat er eventueel hulp geboden wordt bij het zoeken van een afstudeerstage etc. Heel erg fijn :).
Gebruikersavatar
Noa
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 20 jan 2007, 00:49

Bericht door Noa »

@ Alie: Bedankt voor je reactie. Normaal gesproken lig ik ook niet de hele dag, maar ik loop zo op mijn tenen de hele tijd dat ik min of meer ingestort ben in de vakantie. Ik heb wel een paar leuke dingen gedaan, maar de meeste dagen heb ik op de bank tv liggen kijken. Ik ben gewoon zo verschrikkelijk moe...

@ Sofie: Dat is wel handig; thuis studeren. Helaas heb ik een HBO-opleiding. Ik heb precies hetzelfde wat jij had op de middelbare school. Het is constant wikken en wegen ook; wat kan/mag ik missen en wat niet? De laatste tijd had ik op maandag een hele lange dag school (9-17) en dan de volgende dag (en de dag er na) stage. Daardoor heb ik al weer behoorlijk wat stagedagen gemist. Soms weet ik echt van voren of ik van achteren nog leef. Bedankt voor je lieve reactie!

@ Amaike: Ik heb geen onderwijscontract, maar ik heb wel toetstijdverlenging gekregen. Dat is het enige wat de decaan me kon bieden zei hij. En ik kan wel minder stage lopen, maar dat betekent alleen maar dat ik die dagen alsnog in moet gaan halen op m'n vrije dagen. En verruiming van deadlines is ook een mooie...alles op de Pabo moet in groepjes...dus dan krijg ík wel verlenging, maar mijn medestudenten níet. Wat voor studie doe jij?

Vandaag zei mijn mentor dat ik 5 van de 9 stagedagen heb gemist. Ze wilde me nog een kans geven, maar eigenlijk ziet ze het somber in. Ook zij begon over of het wel realistisch is voor mij om te studeren. Want hoe denk ik straks hele dagen te kunnen werken? Ze wil ook gewoon een betrouwbare stagiaire en dat ben ik niet. Ik vond het zo'n moeilijk gesprek, ookal was ze heel aardig hoor, dat ik moest huilen. Ik merk echt dat ik er helemaal doorheen zit. Misschien dat ook m'n B12 weer te laag is, dus ik moet morgenmiddag bloed laten prikken en deze week nog een injectie. Hopelijk voel ik me dan weer wat beter...?

Ik ga nu in ieder geval eerst even een uur of twee slapen en dan vanavond voor morgen m'n lessen voorbereiden. Voel me beroerd en on top of it all is de moed me vandaag nog verder in de schoenen gezakt.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld je eerst te concentreren op de studievakken zeg maar, en het jaar erna de stage? Dat is natuurlijk niet leuk maar misschien iets beter vol te houden? Ik weet niet hoe dat allemaal geregeld is in Nederland natuurlijk, misschien heb je al die mogelijkheden al lang uitgezocht.

Maar waar ik eigenlijk op wou reageren: of het wel realistisch is om te studeren omdat je misschien werken niet kan volhouden... Dat vind ik niet zo'n fijne opmerking van je mentor eigenlijk. Op die manier geeft ze je niet echt veel moed! Ok velen onder ons weten misschien niet of ze ooit echt kunnen gaan werken, maar ervan uit gaan dat het wel nooit zal gaan is toch een beetje de moed opgeven? En wie weet kan je later wel aan de slag op een manier die wél vol te houden is, deeltijds of van huis uit of...
In elk geval, het is toch een mooie prestatie van jou dat je toch probeert ondanks alle moeilijkheden. Logisch dat je het soms niet meer ziet zitten. Hopelijk kan je die moed snel weer terugvinden en voel je je snel beter!
Gebruikersavatar
Lijntje
Actief lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 06 dec 2008, 20:46

Bericht door Lijntje »

Ben je wel op de hoogte van het feit dat je een jaar extra stufie kunt krijgen bij de IBG?
Vaak heeft school daar ook wel potjes voor, dus dan kan je nog verder uitlopen. De HU heeft dat in ieder geval wel. Dan kan je het wat meer in je eigen tempo doen. Elk jaar een paar vakken en zo dan toch je opleiding halen. Het is niet ideaal en je studeert dan langer, maar beter dan er helemaal aan onderdoor te gaan en je studie te moeten stoppen.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

noa wat een botte opmerking van je leerkracht
er zijn toch wel mogelijk heden om op een wat langzamere tempo te studeren ,ik hoorde het laatst van een paar patienten dat ze wat minder naar school gingen en hun studie op wat langzamer kracht kunnen doen
je wil is er wel, en daar moeten ze juist op inspelen, want zonder papieren kom je nergens later ,ik wens je veel sterkte
gr alie
-Danielle
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 feb 2009, 23:28

Bericht door -Danielle »

de school verdiend er geld aan als jij sneller school verlaat. dat is in strijd met wat goed voor jou is. namelijk in je eigen tempo je diploma halen.

idd wat een kortzichtige opmerking was dat. je weet toch ook niet wat in de komende jaren gevonden gaat worden met al die onderzoeken? mss kun je over een paar jaar wel volledig werken. en anders ontwikkel je je tenminste in de tussentijd. dat is beter dan stilstaan. werkervaring kun je toch niet opdoen, dus dan is het volgen van een opleiding heel goed.
en wie weet is er wel een contructie dat je toch wat uurtjes in de week kan werken. dat is nou juist het punt met deze ziekte zonder duidelijke oorzaak en medicijnen, je weet het niet!

ondertussen aanpassen aan wat je kunt is het beste wat je kunt doen ;)
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Hallo Noa,

Ik studeer Communication and Multimedia Design. Ook een pittige HBO opleiding, en veel werken in projectgroepjes.

Ik heb het als volgt geregeld: Alles moet van mijn kant komen, want een docent of medestudent kan niet van mij aflezen hoe ik me voel.

Ik heb daarom met de docenten afspraken gemaakt over deadlines etc, en daarbij met mijn onderwijscontract gezwaaid. Ik loop nu 1 vak achter, maar die mag ik op mijn gemak afmaken.

Bij de projectgroepjes stel ik altijd van te voren mijn medestudenten op de hoogte, en vraag of ze problemen hebben om met mij samen te werken. Als dat zo zou zijn (gelukkig nog niet meegemaakt) dan kan ik op de docent afstappen, en vragen of ik de opdracht in een andere vorm kan opleveren.

Waar draait het tenslotte om op een HBO opleiding: dat je je competenties haalt. Hele goede opmerking van mijn decaan, want de manier waarop die competentie getoetst wordt maakt in principe dus niet uit. Stel dat een opdracht in groepsvorm niet lukt, dan kom ik zelf met een voorstel om de opdracht op een andere manier te maken, zodat ik toch nog kan bewijzen dat ik de competentie(s) behaalt heb.

Nog wat tips, weet niet of je dat misschien al gedaan hebt? Ik heb bij het gesprek van de decaan 2 brochures van de Steungroep meegenomen: 'Informatie met betrekking tot erkenning ME' en 'Inkomen, werk en onderwijs bij chronische ziekte'. Daar staat nuttige info in.

En ik had het geluk dat mijn decaan vroeger ook mijn docent is geweest. Zij heeft me in de klas meegemaakt en weet dat ik er echt niet zo maar met mijn pet naar zal gooien. Wat jij misschien kunt doen is een aantal referenties van je docenten/medestudenten kunt vragen en die ook mee kunt nemen naar je decaan, om te laten zien dat je echt wel zo veel mogelijk je best doet.

En wat hier ook al eerder werd genoemd: door mijn onderwijscontract heb ik ook recht op een jaar extra stufi, mocht ik vertraging oplopen.

Ik hoop van harte dat je wat aan de info hebt, en dat je school met je meedenkt.
Gebruikersavatar
Noa
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 20 jan 2007, 00:49

Update

Bericht door Noa »

Beetje schaamtevol om na zo'n lange tijd pas weer te reageren op mijn topic, maar ik voelde opeens zó de behoefte! :oops:

Het gaat al weer maanden niet zo goed met me. De zomervakantie heb ik op bed en op de bank doorgebracht. Het derde jaar ben ik dus al compleet verrot ingegaan. Veel pijn, erg moe...het was vanaf het begin al een drama. Ik zweefde overal maar een beetje tussendoor en heb inmiddels ook een flinke studieachterstand opgelopen.

De afgelopen weken waren erg zwaar. Ik heb vreselijk veel pijn in m'n schouder, onderrug, rechterheup, kniëen en bovenbenen. En daarbij nog de standaard dingen; verstrooidheid, hoofdpijn, concentratievermogen van NUL, duizeligheid, etc. Eigenlijk zag ik het allemaal niet meer zitten. Ook was mijn huisarts al geruime tijd ziek en moest ik naar de vervanger. Die gaf me oordruppels tegen de duizeligheid (wat niet hielp) en raadde me aan maar een paracetamolletje met cafeïne te slikken tegen de pijn. Dat hielp niets. Ik slikte de laatste tijd zo’n 800 mg ibuprofen per dag. En dan nog af en toe een diazepam i.c.m. paracetamol. Dat laatste was een aanrader van Alie hier op het forum en die tip heeft me echt door een paar hele pijnlijke periodes geholpen. Nogmaals bedankt Alie!!

Mijn eigen huisarts was geschokt om te zien hoe het nu met me ging en heeft me direct een kuur Arthrotec gegeven voor twee weken. En paracetamol met codeïne en slaapmedicatie. Dat mens is een geschenk uit de hemel! Heb gehuild uit pure dankbaarheid.

De Arthrotec slik ik nu twee dagen en werkt geweldig! Ik ben wel wat slaperiger dan dat ik normaal al ben, maar ik kan gewoon bukken zonder pijn! Ook voelt alles veel soepeler aan in mijn nek en bij mijn schouders. Heerlijk! Het enige echte nadeel is wel dat ik er hondsberoerd van ben. Lees: kotsmisselijk. Constant brandend maagzuur en oprispingen. Maar dat heb ik er voor over!

Over twee weken moet ik terugkomen en kijken we wat ‘we’ verder nog kunnen doen. ‘We gaan er alles aan doen om je weer op de been te krijgen’, zei ze…en hup…daar ging ik weer met de waterlanders. Ze wil dat ik naar de reumatoloog ga, maar ik heb al duidelijk aangegeven niets te zien in een etiketje fibromyalgie. Ik heb m’n oog wel eens laten glijden over de symptomen en je hoeft heus geen raketgeleerde te zijn om te zien dat ik een wandelend fibromyalgiesymptoom ben.

Zelf zou ik graag een scan van m’n hoofd willen…gewoon omdat ik me soms wel eens zorgen maak over dingen die ik doe uit verstrooidheid.

Morgen heb ik een gesprek op school. Dan gaan we het hebben over hoe ik de rest van het jaar ga inplannen. Ik heb de keuze voor studievertraging eigenlijk al gemaakt. Een jaar stagelopen i.p.v. een half jaar, dit om de opdrachten af te kunnen ronden, en geen minor (soort cursus binnen de opleiding) vanaf februari. Die minor schuift dan door naar volgend jaar.

Iedereen is heel erg begripvol, soms zó begripvol dat ik wel eens bang ben dat ze het me wel heel makkelijk maken om toe te geven aan m’n pijntjes... Maar ergens weet ik ook dat ik er helemaal doorheen zit. De huisarts opperde zelfs al om te stoppen met school, maar dat nooit!

Sinds ik voor 100% afgekeurd ben in juli heb ik het financieel wat breder en dat geeft me veel lucht. Ik heb ook een brommobiel kunnen kopen en dat maakt me veel zelfstandiger. Ik probeer nu een parkeerkaart aan te vragen, maar vraag me af of dat lukt gezien m’n vorige ervaringen met het CIZ. Maar ja, toen was ik nog niet afgekeurd, dus kunnen ze niet meer zeggen dat mijn ziekte ‘niet objectiveerbaar’ is.

Hahaha, het is wel een beetje lang geworden, maar het is zo fijn om er even over te ‘praten’. Het meeste van de tijd zeg ik niet veel over hoe ik me echt voel en hoeveel pijn ik heb. En als ik het wel zeg…tja…wat kan de ander er mee? Die weet toch niet wat ik bedoel en jullie daarentegen wél.

Bedankt voor het luisteren en een fijne nacht!

Liefs,
Noa


PS: Iemand een idee hoe ik zuurbrand het beste kan bestrijden die veroorzaakt wordt door medicatie?
Gast

Update

Bericht door Gast »

Beste Noa,

Je hebt het niet makkelijk :cry: Je bent wel een echte doorzetter zo te lezen.
Heb je je al op Lyme laten testen? Bij prohealth of in keulen? Is te overwegen om dat eens te doen met jouw klachten.
Met je maagzuurklacht kan ik je denk ik niet helpen. Neem je het goed in? (als er op staat met eten innemen ook doen)

Sterkte Noa!

Groet, Juul
Gebruikersavatar
Noa
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 20 jan 2007, 00:49

Update

Bericht door Noa »

Hey Juul,

Bedankt voor je reactie! Ik zal eens vragen aan m'n huisarts of zij het een goed idee vindt om me te laten testen op lyme. Zo te zien voldoe ik (ook) aan die symptomen.

De pillen neem ik wel goed in. 12 uur ertussen en nadat ik iets heb gegeten. Volgens mij kan ik het beter niet na een maaltijd doen, want dan krijg ik meer last van m'n maag. Ik eet nu gewoon een fruitkick en dan gaat het wel.


Groetjes,
Judith
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Update

Bericht door Amaike »

@Noa, gelukkig dat ze op school ook goed met je meedenken!

Voor je vraag over zuurbrand. Ik kreeg Omeprazol voorgeschreven toen ik medicatie kreeg die ook maagproblemen konden veroorzaken.
Gebruikersavatar
reintje
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jun 2007, 16:04

Bericht door reintje »

voor misselijkheid kan het helpen om gemberpillen te slikken. Of dat ook helpt tegen maagzuur weet ik niet, maar het is in ieder geval een onschuldig middeltje.

en wat betreft je opleiding, ik ben me toevallig aan het orienteren op een studie pabo. en ik wil deeltijd, thuisstudie doen via de LOI. Ik heb scholen gesproken die positief waren over de studenten via LOI en dan kun je je leerwerk/maakwerk beter doen op tijden dat het jou uitkomt (lekker thuis). Je moet nog steeds stage lopen, maar ook daarvoor kun je afspraken maken, zoals 1x per week of juist de hele week achtereen en daarna/ervoor een poos rust.

Misschien een optie voor je om zo toch je diploma te kunnen halen.
Reintje
Plaats reactie