Het Huishouden...

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Hoe doen jullie het huishouden?

Ik doe alles gewoon zelf
2
8%
Mijn partner/familie doet alles
3
12%
Wij doen alles 50/50
0
Geen stemmen
Ik doe wat ik kan, mn partner de rest
8
32%
Ik heb fulltime hulp
2
8%
Ik heb deels hulp
10
40%
 
Totaal aantal stemmen: 25
Gebruikersavatar
PamPapilio
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 okt 2008, 15:03

Het Huishouden...

Bericht door PamPapilio »

Heb topic verplaatst naar 'hulpmiddelen en tips'. Bij partner ook familie toegevoegd. Admin Zuiderzon

Op het moment dat ik dit schrijf kan ik weer wel janken.. Janken om weer die confrontatie met wat ik niet kan..


Mijn vraag aan jullie is dan ook, hoe doen jullie t in de huishouding?
Hier is dat namelijk een hel! ik woon samen met mn vriend in een ruime eengezinswoning met onze hond en 2 katten en 3 ratjes.. en ik word er helemaal gek, verdrietig en chaggo van dat t hier altijd een bende is!!

Ik krijg t gewoon niet voor elkaar om t netjes te krijgen en vooral houden.. De vaatwasser leeghalen is een dagtaak, stofzuigen krijg ik meestal zelfs 1 keer in de week niet gedaan en mocht ik t doen heb ik NOOIT de fut om ook nog te dweilen..

De kattenbakken red ik nog wel.. en de kleine dingetjes opruimen of afstoffen en een wasje draaien enzo.. maar toch, 2 of 3 keer per dag de keuken doen (aanrecht en afwas enzo) en dus de vloer gaat gewoon niet.. en zo stapelt t zich al snel op..

Zeker omdat ik toch niet graag alle energie die ik heb alleen stop daarin om de rest van de dag op een bank te gaan liggen omdat ik niks meer kan.. t liefst stop ik alle energie die ik heb in leuke dingen doen!
Mn vriend werkt fulltime in de 5 ploegendienst en die is ook blij als ie even een dagje vrij heeft en heeft dan natuurlijk geen zin om t hele huis te moeten doen..

Op dit moment zou ik graag hulp in de huishouding willen voor minimaal 2 dagdelen in de week, maarja.. dat is niet te betalen..

Dus ik vraag me echt af.. hoe doen jullie dat? hoe zijn de taken verdeeld, en wat kan/doe je nog wel en wat niet.. of hebben jullie misschien ook hulp?
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Huishouding..

Bericht door Jazzie »

Zo doen wij dat:

Ik heb 1 keer in de week een schoonmaakster aangenomen, gedurende 3 uur. Die stofzuigt en dweilt de vloeren, maakt toiletten en badkamer schoon, stoft een beetje af en lapt soms ramen.

De vaatwasser doet mijn man. Strijken ook (maar dat is weinig). De bedden verschonen we samen. Rommel opruimen ook. Het wasgoed doe ik.

Huisdieren verzorgen was altijd mijn afdeling. Maar in de loop der jaren heb ik het aantal huisdieren afgebouwd. Binnen heb ik nu geen huisdieren meer zitten, en dat scheelt zo veel werk qua rondvliegende haren, stro etc.!

Koken doe ik. Aanrecht, fornuis en gootsteen schoonmaken ook. De tuin bijhouden doen we samen. Administratieve dingen doet mijn man. Ik doe de meeste boodschappen.

Mijn man werkt fulltime en ik verzorg overdag ons kind.
Gebruikersavatar
PamPapilio
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 okt 2008, 15:03

Huishouding..

Bericht door PamPapilio »

Thanks voor je antwoord! dat is al netjes verdeeld..
en toch die iemand voor die ene 3 uurtjes in de week scheelt wel een hoop denk ik?

Hier ook een duidelijke kinderwens en dat zal dan ook voor t grootste deel op mijn schouders komen (zeker als vriendlief werkt) en huisdieren is ook mijn afdeling..

Moet ik wel zeggen dat t enorm zou schelen in t huishouden, geen huisdieren, maar ik zou niet zonder kunnen!
Don't judge if you Don't know..
Gebruikersavatar
PamPapilio
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 okt 2008, 15:03

Huishouding..

Bericht door PamPapilio »

Oh en bedankt voor het verplaatsen! ik twijfelde al waar ik t moest neerzetten...
Don't judge if you Don't know..
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Huishouding..

Bericht door Jazzie »

PamPapilio schreef:en toch die iemand voor die ene 3 uurtjes in de week scheelt wel een hoop denk ik?
Ja enorm! Er is daarmee echt een last van onze schouders gevallen.
Gebruikersavatar
PamPapilio
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 okt 2008, 15:03

Huishouding..

Bericht door PamPapilio »

Jazzie schreef:
PamPapilio schreef:en toch die iemand voor die ene 3 uurtjes in de week scheelt wel een hoop denk ik?
Ja enorm! Er is daarmee echt een last van onze schouders gevallen.
En misschien een stomme vraag, maar is die persoon een bekende of een vreemde?

Een vriendin van mij doet dit soort werk namelijk.. en ergens zou ik haar wel willen vragen voor betaalde hulp.. maar aan de andere kant ben ik bang dat dat t moeilijk maakt, dat ze een bekende is.. :roll: zeker omdat ik me zo snel schaam voor mn huis..
Don't judge if you Don't know..
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Huishouding..

Bericht door Amaike »

Hey Pam,

Ik ken de frustratie. Ik weet nog toen we in het begin net in ons huis woonden, dat ik bijna alles deed. Nu doe ik de katjes, af en toe koken, vaatwasser, proberen het opruimen een beetje bij te houden, bed verschonen... En dat is het wel zo'n beetje.

Hier ook geen geld voor een huishoudster, anders zou die erg welkom zijn. Mijn vriend doet het wel zonder te mopperen, maar zou liever zien dat hij wat tijd met mij doorbrengt i.p.v. het achterstallige huishouden oplossen wat ik niet kon doen.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Huishouding..

Bericht door Jazzie »

PamPapilio schreef:En misschien een stomme vraag, maar is die persoon een bekende of een vreemde?
Die persoon is een vreemde. Via via aangeraden gekregen. Ik vind dat wel prettig, zo blijft het gewoon een zakelijk gebeuren.

Overigens heeft het bij mij ook jaren geduurd voordat ik het 'aandurfde' om iemand anders mijn zooi schoon te laten maken! :wink: Ik was er telkens te trots voor, maar nu ik overstag ben gegaan bevalt het erg goed.
Gebruikersavatar
Lijntje
Actief lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 06 dec 2008, 20:46

Bericht door Lijntje »

Tja, bij mij is het een heel ander verhaal. Ik heb geen heel huis, maar alleen een studentenkamer.
Stofzuigen doe ik meestal nog zelf, bij mijn bed opmaken vraag ik soms de hulp in van mijn vriendin/huisgenoot, maar van stoffen ofzo komt niet veel.
Daarbij hebben we dan nog een corveelijst en als het iets simpels is, lukt het me meestal nog wel om dat te doen, maar alle gangen zuigen en dweilen lukt bijna niet. Vaak doe ik mijn corveetaak toch maar wel, ook al kost het me veel energie, want anders wordt ik er zo op aangekeken door mijn huisgenoten. Zij doen het niet (de een vaker dan de ander) omdat ze geen 'tijd' hebben, maar o wee als ik een keer oversla! Ik ben immers zo goed als altijd thuis... :?
Verder eten we meestal wel met 3 of 4 huisgenoten samen, dus dan hoef ik niet te koken. Al betekent dat wel dat ik dan moet helpen met de afwas. Maar liever dat dan beide.
Mijn kleren wassen doe ik ook nog wel eens samen met die vriendin van me. Zij wil het dan wel ophangen, al help ik dan vaak wel mee. En als zij haar was van het rek haalt, krijg ik mijn was vaak ook opgevouwen op mijn bed. Soms gebeurt dat ook wel andersom als ik een goede dag heb.
Maar het is toch altijd wel even heel wat trots weg slikken voor ik mijn vriendin om hulp vraag. Minder dan een jaar geleden was ik nog degene die 3 uur in de week bij anderen ging schoonmaken...

Nu ik dit zo lees zou je bijna gaan denken dat mijn huisgenoot/vriendin in dezelfde categorie valt als vriend(in) in de zin van partner. :lol:
Het is gewoon een engel, en dat als huisgenoot! :D
Gebruikersavatar
PamPapilio
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 okt 2008, 15:03

Bericht door PamPapilio »

@Lijntje:

Klinkt inderdaad als een superhulp! maar toch wel zwaar dat je ook nog zoveel zelf moet doen.. wel knap hoor!
Don't judge if you Don't know..
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Sinds twee weken hebben we 2 uur per week een werkster, mijn moeder doet vaak de boodschappen.
Zelf doe ik 95 % van het huishouden: strijken, wassen, koken, keuken poetsen, afwasmachine enz. Mijn partner werkt 40 uur in de week, en doet alleen de kleine dingen die blijven liggen. Daarom heb ik ook besloten om een werkster te nemen, het poetsen lag in puin omdat de andere dingen me al zoveel energie kostten bleef dat liggen.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Het lukt mij en mijn man ook niet meer de boel draaiende te houden. Mijn moeder doet gelukkig de was en strijken, en mijn zoons de vaatwasser. Ik heb nu een WMO aanvraag gedaan voor huishoudelijke hulp. Heb ooit een hulp gehad, maar die kan ik helaas niet meer betalen. Ik ben benieuwd hoe het afloopt...
Leven is het meervoud van lef - Loesje
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik heb haar voor een bepaalde tijd (einde van het jaar) en dan kan ik haar zonder problemen opzeggen. Dat heb ik al zo met haar afgesproken. We hebben een dure kat, met veel medicijnen en dat was een van de redenen om de vorige op te zeggen. Maar dan maar wat kleren minder.... :lol: We moeten wat!
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gast

Bericht door Gast »

francis,

ik ben bang dat je niet zomaar huish. hulp toegewezen krijgt.
ik heb zelf bij de thuiszorg gewerkt, en er is veel veranderd de laatste jaren
als je een man en kinderen hebt, worden zij geacht het huishouden over te nemen.
ook al werkt je man 80 uur pw en kinderen vanaf een jaar of 11 moeten al meedraaien is het huishouden, afwas, boodschap etc.
zijn ze 18 jr of ouder dan gelden ze als volwassene, en moeten het helemaal overnemen.
daarbij komt dat sommige gemeentes ME niet zien als een ziekte.
misschien kun je al eens informeren bij de gemeente, desnoods anoniem, hoe dat zit met aanvraag huis.hulp.
als blijkt dat je het niet krijgt kun je het natuurlijk altijd nog proberen, maar een aanvraag kan ook weer weken duren.
plus: er word naar je inkomen gekeken, en zo word de bijdrage berekend.
die je misschien ook kwijt bent als je particuliere hulp hebt, of zwart betaald.
1 probleempje: hoe kom je aan een goede, betrouwbare hulp? ik denk navraag doen in de buurt, familie ed. die iemand kunnen aanbevelen.
succes!
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Toen ik huish.hulp aanvroeg omdat ik het niet redde in mijn eentje.
Werd mij de vraag gesteld of mijn dochter het niet voor mij kon doen.
Nee dus, want dochter werkt, heeft een eigen gezin en was ook nog eens rugpatient (hernia).
Oh nee, dat ging dan niet.
En uw schoondochter?
Nou kijk, mijn zoon woont met zijn gezin aan de andere kant van de aardbol.
Dan kan ik toch moeilijk verwachten dat mijn schoondochter iedere week naar me toekomt om te stofzuigen. Dat zagen ze ook wel in.

Ppppfffff wat een gedoe. Ze proberen het in eerste instantie op je omgeving af te wentelen.
Als dat voor een paar weken is dan gaat dat nog, maar hoe lang hebben wij die hulp nodig?
Niemand die het weet.
Plaats reactie