Enquête/poll: Menopauze van invloed op ME/CVS?

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Hoe heb jij als ME-patiënt de menopauze ervaren?

Peiling eindigde op 01 jun 2009, 14:55

Mijn symptomen werder erger.
2
18%
Mijn symptomen werden milder.
1
9%
Geen effect op symptomen
0
Geen stemmen
Niet van toepassing (te jong bvb.)
8
73%
 
Totaal aantal stemmen: 11
Gebruikersavatar
tiki
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 mei 2009, 13:21

Enquête/poll: Menopauze van invloed op ME/CVS?

Bericht door tiki »

Dag allemaal,

Voor een eindwerk over ME/CVS (ter afronding van een 4-jarige studie ayurveda) ben ik op zoek naar meer informatie over de invloed van de menopauze op ME/CVS. Aangezien patiënten zelf de grootste deskundigen zijn, peil ik graag naar jullie ervaringen!

Je kan eenvoudig meedoen aan de poll, maar ook uitgebreider reacties zijn zeer welkom!

Werden je ME/CVS symptomen slechter tijdens de menopauze, of net milder?
Veel last van opvliegers (of had je die tevoren al)?
Meer of minder PEM (post-exertional malaise, opflakkering van ziektesymptomen na inspanning)?
Vroege of late menopauze?
Welke symptomen verdwenen, welke nieuwe symptomen doken op?
Heb je ervaring met HRT (hormoonsubstitutie)?
Enz....

Alvast veel dank voor jullie reacties en bedenkingen!

Linda
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hallo Linda,

Ook geïnteresseerd in PMS (premenstrueel syndroom) of reikt je eindwerk niet tot daar?
Omdat er hier ook heel wat 'jongere' leden zijn en dus nog niet toe aan menopauze :)
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
tiki
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 mei 2009, 13:21

Bericht door tiki »

Goed dat je 't vermeldt, Zuiderzon : PMS komt zeker in mijn eindwerk. Veel ME-patiënten hebben er last van, soms in erge mate. En dat is in de wetenschappelijke literatuur goed beschreven. Maar blijkbaar is er minder aandacht voor wat er gebeurt met ME-symptomen net voor, tijdens en na de menopauze. Dus dat wou ik even extra uitzoeken.

Ook een achterliggende reden is mijn eigen situatie, die blijkbaar nogal typisch is. Ik ben ME-patiënt sinds mijn 17de (postviraal, na een EBV-infectie) en had zelf in mijn 'ziekste' periodes veel last van PMS. In 'betere' periodes had ik er nauwelijks last van. Intussen ben ik 48 en de menopauze al voorbij. Een vroege menopauze, maar dat komt regelmatig voor bij ME-patiënten. Vooral last gehad van warmte-opwellingen, heel hevig soms, en vooral 's nachts lastig. Maar da's gelukkig ook achter de rug. Het goede nieuws is dat mijn energiepeil véél beter is nu. Ik kan bvb. opnieuw fietsen, wat ik lange jaren echt niet kon. Ik weet dat ik niet de enige ben die minder ziek is na de menopauze. Anderzijds zijn er ook vrouwen die zich slechter voelen. De moeite waard om dit wat verder te onderzoeken.

Nog een tip voor wie veel last heeft van PMS : corrigeer je vetzuurmetabolisme met GLA (gammalinoleenzuur, teunisbloemolie is een goede bron hiervan) en EPA/DHA (de bekende omega 3's) : veel goede merken bij de apotheker! Niet enkel innemen tijdens de premenstruele periode, maar gedurende de hele cyclus. Wat ook helpt bij sommigen : voedingsintoleranties opsporen..

Groetjes en sterkte aan iedereen,

Linda
Gebruikersavatar
Lijntje
Actief lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 06 dec 2008, 20:46

Bericht door Lijntje »

Misschien ook een idee om de optie 'niet op mij van toepassing' in de poll toe te voegen? Bij deze. Admin Zuiderzon
Dan weet je direct of er niet/weinig gereageerd wordt uit desinteresse ofzo, of dat het er aan ligt dat er teveel jong en/of mannelijk publiek hier is.
Ik val onder de noemer 'nog te jong', dus aan mij heb je (nog :wink:) niks wat dit betreft.

Succes met je onderzoek in ieder geval.
Krijgen we t.z.t. ook nog een kort verslagje van het resultaat.
Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
Gebruikersavatar
tiki
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 mei 2009, 13:21

Bericht door tiki »

@Lijntje : Dank je voor 't fijne idee. Maakt de resultaten zeker duidelijker....
@Zuiderzon : Dank voor 't onmiddellijke toevoegen
Goed dat jullie zo alert zijn hier op dit forum!

Eigenlijk ontbreekt er nog een optie : "geen effect op symptomen". Ik weet wel niet hoe ik dit moet aanpassen. Mag ik je hulp vragen, Zuiderzon?
Zeker :) Aangepast.

Nog een bedenking : als mannen toch willen reageren, graag! Mannen maken ook een periode door waarin minder hormonen worden aangemaakt, en dat kan ook een invloed hebben op hun ME-symptomen. Over de andropauze is minder geweten, maar ze bestaat zeker.
Dus lieve mannen, als jullie dit lezen, ook graag jullie reacties!

Linda
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Ik ben 49 en in de premenopauze en ik weet niet zeker wat ik moet antwoorden. Mijn ME-symptomen zijn wel verergerd de laatste jaren maar of het daaraan ligt? Ik weet het niet.
Ik heb zelf al gezocht naar info hierover dus jouw bevindingen wil ik graag lezen.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
tiki
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 mei 2009, 13:21

Bericht door tiki »

Hermine, het spijt me te horen dat je symptomen erger werden (algemeen of welbepaalde symptomen?). Maar inderdaad, het is onmogelijk uit te maken of dat nu ligt aan langzaam minderende hormoonaanmaak, of aan iets anders. Als je toch de poll wil invullen, zou je 'niet van toepassing' (te jong!, ja hoor) kunnen aanvinken? of dat deed je misschien al.
De menopauze zelf is een transitieperiode waarin het lichaam naar een nieuw evenwicht toe gaat. Bij mij is dat heilzaam gebleken, dus misschien is dat over enige tijd voor jou ook wel zo....
En natuurlijk ga ik de resultaten (als voldoende mensen antwoorden) met iedereen delen.
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

ok, ik heb "niet van toepassing" aangeklikt. Vraag het over een jaartje of twee nog maar eens :lol:

Wat verergerd is, is de pijn (vooral botten), de misselijkheid (veel braken) , de moeheid is directer geworden en zwaarder, de migraine daarentegen is verminderd en vervangen door chronische "gewone" hoofdpijn.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Ik was al door de menopauze heen toen ik ME kreeg.
Ik heb dus niet van toepassing aangeklikt.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik heb het werd erger ingetikt
ik kwam er midden in omdat ik gelijkertijd
mijn baarmoederverwijdering had en toen die beroerte
.en ook had ik al me cvs toen
dus mijn klachten waren heftig en werden erger
Plaats reactie