Melatonine

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
vlindertje5
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 sep 2009, 20:00

Bericht door vlindertje5 »

ik slik ook melatonine, 5mg. Maar helpt bij mij niks. Kost idd ook een hoop, mn ma betaalt het (slikt het ook) geen idee hoeveel het kost, maar het wordt steeds duurder.
Slik nu ook ernaast valeriaan extra sterk.. heb het gevoel dat dat wel helpt
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

2006 ben ik dit onderwerp gestart - daar ben ik weer. Melatonine!

Ik heb onlangs 5 mg voorgeschreven gekregen maar poeh ik ben me toch raar in mijn hoofd overdag. Ik kan niet zoveel informatie vinden over wat die evt bijwerkingen dan wel zijn. iemand ervaring?
Bedankt alvast!
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Ja ik voel me er ook niet zo goed meer bij. Ik verkies tegenwoordig een beetje slapeloosheid boven het benauwende vermoedheidsgevoel dat ik van melatonine krijg
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

jessie schreef:Ik heb onlangs 5 mg voorgeschreven gekregen maar poeh ik ben me toch raar in mijn hoofd overdag.
Misschien eens kijken wat een verlaging tot 3 mg doet?
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Zijn jullie wel onderzocht op een melatonine tekort want in sommige gevallen moet je echt niet aan de melatonine beginnen !!!!
Ik heb een flinke doorslaapstoornis maar mijn melatonine wordt vroeg aangemaakt iets vroeger dan normaal en ik mag beslist geen melatonine,dit is uitgekomen door een slaaponderzoek in Ede!!!!!
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

Ik heb de bijwerkeingen er nog eens op nageslagen en er stond in dat het een bijwerking si van de eerste dagen. Ik moet zeggen dat het een stukje beter gaat nu maar over is het nog niet. Als het blijft is verlagen misschien wel een goed idee, ik vroeg mij af of er meer mensen waren die hetzelfde hadden ervaren met melatonine. Ik ga nog naar een slaapcentrum maar die aanvraag loopt nog, ik zal dan ook maar meteen moeten stoppen met melatonine denk ik, dat staat tenminste in de bijsluiter. Zal dit nog overleggen hoe dit zit.
Gast

Bericht door Gast »

Paulien Floor heeft ooit eens een onderzoek gedaan naar het gebruik van melatonine bij o.a. ME/CVS-patienten:
http://wewi.fmns.rug.nl/documenten/Melatonine.PDF

Daaruit blijkt dat sommige patienten averechts op melatonine reageren. Ook onze dochter werd veel zieker door het gebruik van melatonine; zo verergerden de spierzwakte en vermoeidheid aanzienlijk.
Dus blijf goed observeren hoe je lichaam reageert.

Miek
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Volgende info is belangrijk voor mensen die melatonine (willen) innemen me dunkt:


Anderzijds kunnen zwakke punten in de aanmaak van melatonine de lichaamseigenproductie minder optimaal laten verlopen. Dit gebeurt onder andere als er onvoldoende van het aminozuur tryptofaan opgenomen wordt.

Dit zie je bijvoorbeeld bij mensen met een verstoorde darmfunctie (o.a candida overgroei) waarbij tryptofaan door slechte darmbacterieen (e-coli) omgezet wordt in een niet bruikbare giftige stof. Je kunt de lichaamseigen melatonine-aanmaak dan verbeteren door de darmfunctie te ondersteunen (anti candida dieet) of een voedingssupplement van tryptofaan nemen. Daarnaast kan ook hier een melatoninesupplement nuttig zijn.

Wie kan beter geen extra melatonine innemen?
Er zijn een aantal groepen mensen die beter geen extra melatonine in kunnen nemen. Hieronder vallen :

• Mensen met hevige allergieën of met een auto-immuun ziekte : melatonine kan deze ziekten erger maken, omdat het het immuunsysteem ondersteunt ;

Bron: http://www.melatonine.nl/



Wat bedoelen ze met de giftige stof?

i. The IAG test which results from aberrant tryptophan metabolism generating a potent and destructive compound, indolylacrylic acid. This compound which is metabolised to IAG arises from bacterial metabolism in a dysbiotic gut and indicates damage to the gut wall with increased permeability and compromised digestion, Hooper 2003; Shattock and Savery, 1997. Gut permeability is readily measured, Biolab, 2000.

ii. The production of 5-HT, an important neurotransmitter in the gut and CNS, is reduced as a result of disordered tryptophan metabolism. It also plays an important role in endocrine function, Richardson, 2001.

Bron: Engaging with Multiple Chemical Sensitivity (MCS)- London 2003, Malcolm Hooper PhD, B Pharm, C Chem, MRIC


From the above it is clear that a number of little understood chronic conditions appear to share a common set of biochemical markers indicative of extensive disturbance and dysfunction of tryptophan, opioid, and sulphur metabolism. These shared characteristics are part of common mechanisms of pathology associated with a number of overlapping syndromes, Hooper, 2000b, Figure 7

Bron: Paper presented at the Durham Conference April 2000, Guts, Brains & Gulf Veterans, Malcolm Hooper, University of Sunderland UK

Dus samengevat; mensen met M.E., Fibromyalgie, Multiple Chemical Sensitivities, OP = Organophosphate Pesticides; GWS = Gulf War Syndrome; MCS = Multiple Chemical Sensitivity; Autisme delen dezelfde gevoeligheden en zwakheden.
Esmee
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 nov 2005, 17:55

Bericht door Esmee »

Dag mensen,
Ik ben ook begonnen met melatonine, en inmiddels weer gestopt. Ik slkte tegelijkertijd ook nog andere dingen, dus lastig om te zeggen wie de boosdoener was/is, maar ik verdacht voornl. de melatonine.
Ik kreeg ook een heel raar gevoel in mijn hoofd, beetje tussen misselijk en moe in, en ook heel moe overdag. Ook heel veel spierpijn. Niet prettig. De druppel was dat ik na een week slikken (ik slikte overigens 2,5 mg per dag + amitriptyline 10 mg) een soort keelpijn kreeg, alsof er een pingpolbal klem zat en een beetje ontstoken gevoel. Ik denk dat dat misschien mijn schildklier was aangezien ik ziekte van Hashimoto heb.

Ik had zelf ook al ergens gelezen dat melatonine niet goed is bij mensen met auto-immuun ziektes, maar ik dacht eerlijk gezegd dat mijn hashimoto wel uitgewoed was na 9 jaar, en dat er verder niet veel meer stuk kan op dat gebied... toch mee uitkijken dus.

Ik ben nu helemaal gestopt met de melatonine, en misschien dat ik het in de toekomst nog eens probeer als ik durf, maar dan de helft van die 2,5 mg.
Esmee
Gebruikersavatar
anneke_84
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 sep 2010, 20:43
Contacteer:

Bericht door anneke_84 »

hallo allemaal,
hier ook even een nieuw berichtje over melatonine.
Ik heb het voorgeschreven gekregen van dhr. wijlhuizen van het vermoeidheidcentrum.

gisteravond heb ik voor het eerst melatonine genomen. Om 19.00 uur.
Ik heb 5mg tabletten,maar de dosering is een kwart tablet, dus heb 1,25mg binnen gekregen.
Ik ben rond 21.30/22.00 uur heerlijk in slaap gevallen. Dat heb ik sinds lange tijd niet meer meegemaakt. Normaal lag ik veel langer wakker.
Maar rond 2.00 uur vanacht ben ik wakker geworden en sindsdien is het niet meer gelukt te slapen. Mijn lijf is wel nog erg moe, heb dan ook wel hele nacht in bed gelegen, maar ben zo'n uur geleden toch maar opgestaan.

Ben benieuwd hoe deze dag verder gaat verlopen. Misschien is het toeval dat dit gebeurt. maar het is me nog nooit eerder overkomen, dus vind het wel typisch dat dit gepaard gaat met de inname van melatonine.
Herkent iemand deze werking?
http://eilandindezon.blogspot.com

leven,lijden en strijden met M.E.
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Ik slik ook melatonine voor het inslapen, voor het doorslapen heb ik weer andere dingen. Ik zou het even een paar dagen aan zien Anneke. Het is volgens mij wel belangrijk dat je elke dag ongeveer om de zelfde tijd naar bed gaat.

Hoop dat Lelystad voor jou (als voor mij) toch een goede keuze blijkt te zijn ondanks de dingen die soms onhandig zijn gegaan ... ik duim voor je!
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Volgens mij is het wel bekend dat je van melatonine goed inslaapt, maar slechter doorslaapt. Als je een te hoge dosis neemt kun je ook juist slechter gaan slapen. Misschien moet je lichaam er ook aan wennen.

Ik gebruikte vaak 0,1 mg melatonine om in te slapen (heb ik echt genoeg aan), maar ik heb nu een paar hyperventilatie aanvallen gekregen na het nemen van Melatonine. Nu gebruik ik het niet meer. Ik slaap ook beter door als ik het niet gebruik. Hoewel ik vannacht ook om 2 uur wakker was (toeval?).

Suc6
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
anneke_84
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 sep 2010, 20:43
Contacteer:

Bericht door anneke_84 »

haha, tanto, het is fijn te weten dat ik vannacht niet de enige was ;)

ik slik nu de dosis die wijlhuizen me heeft voorgescheven, al weet ik niet waar hij die op heeft gebaseerd, maar het zal wel een standaard dosering zijn. Al lees ik hier ook over speelseltesten en slaaponderzoek, maar dit heb ik nooit gehad.

2 feniks; dank je wel! Ik ben inderdaad ook wel erg vroeg al met reageren, maar vond het zo opvallend, maar ik zga het zeker nog een paar dagen afwachten. daarna wil ik langzaam ritovil en amitriptyline erbij gaan voegen, misschien dat dit ook gaat helpen voor het doorslapen.
Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt over lelystad, twijfel nog wel veel. maja, heb die tas medicijnen hier nu toch al staan, en omdat mijn dag/nacht ritme voor geen meter meer klopt, wil ik het gewoon gaan proberen (de medicijnen) en inderdaad braaf elke dag op dezelfde tijd naar bed.......proberen.....;)
http://eilandindezon.blogspot.com

leven,lijden en strijden met M.E.
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Bericht door imagine »

Sinds ik naast behandelplan van DML ook het dieet van C. Tobback volg ervaar ik veel verbetering. Al is het kort ... overduidelijk voor mij is dat histamine voor mij ook een boosdoener is.

Al lezend in een ander artikel lees ik dat amitriptyline ook enzymen kan blokkeren die histamine kunnen afbreken.
Ik heb 1,5 jaar melatonine en amitriptyline geberuikt uit Lelystad voorgeschreven.
Ben al een keer eerder gestopt maar gaf zoveel problemen met de slaap dat ik weer gestart ben.

Heb dus best baat gehad bij die slaapmiddelen maar ...
toch wil ik hier even mededelen dat het misschien wel handig is voor mensen om je af te vragen of je slaaproblemen niet elders vandaan komen.
Klinkt simpeler dan het is I know....ME/CVS is puzzelen voor iedereen.

Maar als ik niet bij C.Tobback terecht was gekomen had ik misschien wel jarenlang doorgegaan.
En heb het idee dat dit misschien wel meer klachten in stand ging houden dan oplossen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
ruben77
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:05

Bericht door ruben77 »

Ik plaats mijn reactie uit een ander topic ook nog even hier. Ik ben erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of hier meer van weet.
Mijn vermoeidheidsklachten zijn vrijwel tegelijk begonnen met het gebruik van melatonine.

Voor die tijd nam ik al tabletten voor de drogist, maar hier zat maar heel weinig in. Toen kreeg ik voor het eerst op recept, 0,2 mg.
Na ongeveer een week kreeg ik de eerste vermoeidheidsverschijnselen. Ik dacht daarom ook dat het aan de melatonine lag, dus ik stopte hier een tijdje mee, maar de vermoeidheid ging niet weg dus dacht ik dat het er niets mee te maken had.
Ik heb dit nog wel voorzichtig aangegeven bij mijn arts, maar aangezien hij er niet echt op verder ging heb ik er niets meer achter gezocht.
In de jaren hier na heb ik nog regelmatig melatonine gebruikt en de dosis is omhoog gegaan naar 2,3,5 en 10mg.
Ik heb nu al een half jaar geen melatonine meer genomen, maar dit heeft geen effect gehad op de vermoeidheid.

Kan het melatoninegebruik een oorzaak zijn? I.c.m. met mijn allergieën of een andere ziekte?
Plaats reactie