Euthanasie

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Is euthanasie bespreekbaar voor je?

ja
69
91%
nee
7
9%
 
Totaal aantal stemmen: 76
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

hoi hermine,

misschien heb je de topic 'Relegie en Genezing' gelezen. ik ben christen en daarom vind ik dat als je als mens niet zelf mag bepalen wanneer je dood gaat. ik vraag me wel af wat ik zou kiezen als ik geen christen was.
(ff nadeken)
ik kom er niet uit.

ik heb wel een mooi verhaaltje wat hierbij past. ik ging naar een nieuwe school paar jaar geleden. en zo vanaf de eerste week hadden we in de klas de discussie over abortus (het was een christelijke school). ik was vóór abortus, en een klasgenootje van mij was daar absoluut tegen. die discussie hebben we maanden later nog elke dag gehouden. ik vind/vond dat als je buiten je macht om zwanger bent geworden (verkrachting) dat je dan abortus mag plegen.
dat klasgenootje en ik werden ondertussen wel dikke vriendinnen. zij was er nog steeds tegen. een jaar later werd ik gebeld door haar. huilend. ze dacht dat ze zwanger was en vroeg me wat ze moest doen om het zo snel mogelijk weg te halen.......

ik weet nu dus dat als het jezelf overkomt dat je toch wel van mening kunt veranderen. bij alles eigenlijk. dus het is bij mij niet zo dat ik echt absoluut tegen euthanasie ben. maar ik zie nog genoeg wonderen!!

ja langer verhaal dan dat ik van plan was, maar dit wou ik nog ff melden ;)
God is closest to those with broken hearts..
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ja is bespreekbaar.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Tim
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 okt 2008, 15:34

Bericht door Tim »

Ja! Ik heb respect voor mensen die zelf bepalen wanneer ze uit het leven willen stappen. Of het nou dmv euthanasie is of door bijv. zelfmoord. Ik heb daar op een bepaald gebied wel respect voor en vind het knap dat mensen dat vaak voor zichzelf beslissen
tony
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 okt 2008, 19:39

Bericht door tony »

ja ik vind dat euthanasie in uitzichtloze gevallen moet kunnen. maar zelfmoord daar kan ik echt geen respect voor hebben, je beindigt niet alleen je eigen leven maar je veroorzaakt ook grote ellende in de levens van de mensen om je heen.
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Dank je Siem!

Op een ander, ook Nederlands forum verwoorden een diepgelovig koppel hun nee-stem als volgt:

we krijgen veel mooie dingen iedere dag vanuit Gods hand, ik denk dat Hij van ons verlangt dat wanneer het moeilijk wordt, we het leven wel in zijn hand laten.
en:
Het is niet aan ons om te oordelen maar aan God alleen, vanuit dat standpunt willen wij het bekijken. We kunnen begrip opbrengen voor iemand in die situatie, al hoeven we niet per sé achter die beslissing te staan.
We willen ook niemand een mening opleggen maar hetgeen we zeggen proberen we voor ons zelf toe te passen.


Mooi en warm verwoord, vind ik.

Voor mij is er ook verschil tussen euthanasie en zelfmoord..
Zelfmoord is een vorm van geweld, een beslissing van een zieke geest, vrij onverwacht en je omgeving blijft met vragen zitten...
Bij euthanasie daarentegen is de beslissing genomen door een geest in evenwicht en kan de omgeving vragen stellen en afscheid nemen.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
carla
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 aug 2007, 21:09

Bericht door carla »

Och jee, het is weer zover, wordt het geloof er weer bijgehaald.
Zelfmoord gaat vaak gepaard met geweld, dit komt mede door het onbegrip van zwaar geestelijk lijden.
Als men lichamelijk lijdt is er een mogelijkheid tot euthanasie, gelukkig maar.
Maar zolang men het zwaar geestelijk lijden nog niet als ondraaglijk lijden zal gaan zien, blijft er voor deze zieken geen andere oplossing dan met geweld hun leven te beeindigen.
En staat er niet in de bijbel dat je niet mag veroordelen?
Pas als je daadwerkelijk van dichtbij meemaakt wat deze mensen lijden begrijp je wat ze tot deze daad brengt
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

carla ik denk dat je ff beter moet gaan lezen, voordat je geïrriteerde opmerkingen gaat maken
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Je hebt daar een belangrijk punt, Carla. Inderdaad wordt ondraaglijk geestelijk lijden nog te veel over het hoofd gezien. Maar het is ook moeilijker in te schatten, ...

Vandaar dat in België bij niet -terminalen, en hierbij behoort bovenstaande groep, een derde arts geraadpleegd moet worden. Dus de mogelijkheid tot het verkrijgen van euthanasie is er wel. Ik weet niet hoe het in Nederland is.

Ter informatie: ik heb van dichtbij een zelfmoord meegemaakt (ophanging).

Ik blijf vinden dat zelfmoord gebeurt in een roes, de woorden "zieke geest" houden geen veroordeling in, ik bedoel hier echt "ziek".
Bij euthanasie is de geest helder.

Dat ik het geloof er bijhaal is omdat ik getroffen werd door het feit dat dit koppel dat zo diepgelovig is, toch duidelijk zegt begrip te willen opbrengen.
Ik wou dit met Siem delen. Zie je, ze is tot nu toe de enige die "nee" stemt en op mijn eigen vraag, was ze zelfs bereid verder door te denken. Ik vind dat moedig.
Al verandert mijn eigen standpunt hierdoor niét.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

hey hermine,

door het verhaaltje over de standpunt van die vriendin wou ik duidelijk maken dat je zo stellig tegen iets kunt zijn op basis van wat dan ook, maar dat je mening wel verandert als het je zelf overkomt. omdat je dan IN die situatie zit. je kunt wel roepen ik ben tegen dit of vóór dit, maar het is echt anders als het je zelf overkomt.

ik heb op Nee gestemd, maar is niet zo dat ik het voor 100% zou verbieden. zelfmoord en euthanasie heb ik trouwens ook van dichtbij meegemaakt.

maar als we zelfmoord en euthanasie gaan vergelijken, ik zie niet veel verschil. bij de ene ben je geestelijk ziek en bij de ander lichaamlijk. eigenlijk is het gewoon dat je als je lichaamlijk ziek bent dat je 'legaal' zelfmoord mag plegen. het komt ook 'vriendelijker' over omdat je het al hebt overlegd. ja ja ik weer offtopic. maar ja als je erover nadenkt, waarom mag dit wel en dat niet?
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Dat voor jou weinig of geen verschil is tussen euthanasie en zelfmoord is jouw visie maar ik denk en voel het gewoon anders. In feite kom ik, als ik wil uitleggen waarom er verschil is, dan steeds weer bij wat ik hierboven schreef.

Je vraag waarom van de wet het ene wel mag en het andere niet?
Ik denk dat dat te maken heeft met een evolutie in denken? Hier ga ik later nog over verder maar ik ben erg moe nu dus dit hou je nog tegoed van me :wink:

Dan schrijf je nog:

eigenlijk is het gewoon dat je als je lichaamlijk ziek bent dat je 'legaal' zelfmoord mag plegen. het komt ook 'vriendelijker' over omdat je het al hebt overlegd.

Hier komen we bij het punt dat Carla had. Moest de maatschappij meer oog hebben voor psychisch lijden dan zou euthanasie eventueel, ik zeg eventueel een oplossing kunnen zijn en zouden zelfmoorden, die volgens mij dus in een roes gebeuren, minder voorkomen.
Ja, euthanasie is vriendelijker.

Weet je, in ethische kwesties hebben we allemaal wel een standpunt maar niemand van ons heeft de waarheid in pacht. Meer dan het taboe doorbreken en er over blijven nadenken is het enige dat we kunnen doen. Ieder moet hierin z'n eigen geweten volgen.

Ik ga het voor vanavond hierbij laten.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Voor lànger dan vanavond, merk ik nu.

In elk geval, bedankt allemaal voor de reacties.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
Peet
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 okt 2008, 12:11
Locatie: Gelderland

Bericht door Peet »

Toen ik de titel van deze post las schrok ik wel even! Ik dacht dat de vraag zou zijn hoe je er tegen aan kijkt om euthanasie te plegen als ME/CVS je teveel wordt... Gelukkig blijkt dat -na het lezen van de rest van de post- niet het geval!!!

Ik zelf ben niet gelovig, dus dat laat ik hier even liggen...
Vanuit mijn persoonlijke standpunt vind ik ook dat er wel degelijk een groot verschil zit tussen euthanasie en zelfmoord!

Ik sta open voor euthanasie, dat zonder twijffel...
Groetjes, Peet

I’ve been up and down and over and out
And I know one thing:
Each time I find myself flat on my face,
I pick myself up and get back in the race...
- That's Life by Frank Sinatra -
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

De vraag was algemeen bedoeld, maar ik sluit ME/CVS niet uit.

Het is een feit dat bepaalde graden van ME/CVS zo zwaar zijn dat euthanasie zeker een optie is.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

@hermine: ik was eigenlijk nog wel benieuwd naar de rest van je verhaal!

ik heb er verder nog over na gedacht, maar er is niet veel verandert aan mijn mening.
heb nog wel een vraagje:
wat is voor jou ondraagelijker: geestelijke pijn (icm met zelfmoordgedachtes/zwarte toekomst in vooruitzicht) OF lichaamlijke pijn?
en dan van beide het extreme

dit is echt een onderwerp waar je best wel over na moet denken, complimenten!
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

ik zie trouwens dat er nog iemand op Nee heeft gestemd

@diegene: wat is je motivatie?? ben ik wel benieuwd naar!
God is closest to those with broken hearts..
Plaats reactie