E-health

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

E-health

Bericht door Amaike »

Hallo allemaal,

Pas was ik aan het surfen, en kwam deze link tegen met daarin een uitnodiging voor een symposium over E-health:

http://www.vereniging-e-health.nl/besta ... 202009.pdf

Nu doe ik zelf een opleiding richting communicatie en multimedia, dus ik was wel benieuwd hoe jullie daar over denken.

Ik zal even de vragen kopieren waar zij het over gaan hebben, lijkt me wel leuk om daar hier ook eens over te discussieren:
Hoe kunnen eHealth communities bijdragen aan de kwaliteit van zorg?
Welke goede voorbeelden zijn er?
Welke rol speelt de arts in deze eHealth communities en welke maatregelen moeten er genomen worden om succesvolle voorbeelden op te schalen?
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Hoi Amaike

Misschien is het handig om kort uit te leggen wat E health precies is.

Voor diegene die geen energie heeft kan soms drie zinnen met uitleg erg fijn zijn. Ik spreek uit eigen ervaring.

En de kans is groter dat er gereageerd word als mensen misschien niet de moeite nemen om een link aan te klikken. Dat dee ik ook vaak niet. Mede door geen interesse of dat ik te ziek was.

Dus de kans is groter om meer reactie's te krijgen als je interesse probeert te wekken door eerst iets kort uit te leggen. :wink:

Lijkt me zo, ik heb er ni voor geleerd hoor!!
Verzin ik nu ter plekke. :shock:
Dear Karma, I have a list of people you missed
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Hey Melanie,

Je bent me voor :wink:, was net op zoek naar een goede definitie van E-health.

Heel kort door de bocht is het: zorg via internet.

Een wat betere omschrijving is: het gebruik van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën, en vooral internettechnologie, om gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen of te verbeteren.

En hierboven had ik het in de quote nog over communities. Deze website, mecvs.net, zou je ook een community kunnen noemen. Ik probeer ook nog even een goede omschrijving daarvan te vinden... lastig. Het is iig een groep mensen die samen iets gemeen hebben: geloof/ziekte/interesses/hobby etc. die bij elkaar komen en ervaringen/kennis delen, in dit geval via internet.

Is dat duidelijker?
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Amaike schreef: Je bent me voor ,
Tuurlijk!!!! :wink:

E-Healt is dus echt zorg en via internet ni meer en ni minder.
Dus geloof delen heeft niets met e-healt te maken.
Duidelijk.

Ik weet niet of die humanitas site ( de link op de site die jij geplaatst hebt)
indruk moet wekken, is erg irri voor de ogen.
Dus deze heeft geen indruk gewekt bij mij. :wink:
Dear Karma, I have a list of people you missed
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

@Amaike de discussie komt al aardig op gang. :wink:

Valt me op, bijna elke week is er wel een discussie over een arts/therapie of oorzaak betreft ME/CVS, en dan staat iedereen op de achterste benen.

En nu moet iedereen nog even "wakker" worden. :D

Maar wie weet komt er nog een leuke discussie op gang.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

@Melanie,

Ja, ik dacht ik zal het eens over een andere boeg gooien: iets wat niet direct te maken hoeft te hebben met ME/CVS, wie weet wat er uit komt :wink: .

Misschien een voorzetje:
Hoe kunnen eHealth communities bijdragen aan de kwaliteit van zorg?
Wat sommigen hier al eens geopperd hebben: dat de artsen soms eens tijd nemen om forums zoals deze te lezen. Staat veel bruikbare info op.

En nog iets anders buiten de quote hierboven, waar nu veel gedoe om is. Dat elektronisch patientendossier. Ik denk dat ze nu gedoe maken om de verkeerde redenen. Mij lijkt het dat patienten in de eerste plaats zelf bij dat dossier zouden moeten kunnen, daar hoor je niemand over. Ik ben nu mijn medisch dossier op diverse plaatsen aan het opvragen, dat brengt nogal gedoe mee. Daarvoor zou zo'n elektronisch dossier beter zijn: 1 druk op de knop en alles bij elkaar (maar wel goed beveiligd natuurlijk!).

En sommige apotheken doen het al: herhaalrecepten via internet bestellen. Mijn apotheek doet het helaas nog niet. Dus dan moet je eerst naar de apotheek om je recept in te leveren, kun je weer naar huis, en dan later weer ophalen. Als je die nu via internet al kan laten klaarzetten, hoef je maar 1x naar de apotheek.

Zo, hier zijn wat aanzetjes ;).
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

@Amaike gaat goed de discussie. 8)

Aan mij heb je ook niets op dit moment. :wink:

Het enige wat ik kan toevoegen is dat ik het fijn vind dat er veel informatie voor patienten te vinden is op internet.
Wat ni altijd te goede kan komen door verkeerde informatie.

Maar wel weer fijn is dat er ervaringen gedeeld kunnen worden en we zo wijzer worden hoe slecht sommiger therapieen of andere middelen zijn.
Of hoe goed natuurlijk.

Artsen hebben weer een hekel aan als de patient te voorbereid is.
Ze hebben liever naieve patienten.

Is dit nog wel de kern!!! Maakt ni uit!!! LOL Pfff


Ik vind internet wel een uitkomst.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Plaats reactie