Elektrische tandenborstel

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lijntje
Actief lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 06 dec 2008, 20:46

Elektrische tandenborstel

Bericht door Lijntje »

Ik merk dat ik 's avonds vaak als ik naar bed ga niet meer echt de energie heb om nog goed mijn tanden te poetsen en 's morgens meestal ook nog niet. Nu had ik het er met mijn ouders over dat ik dan een electrische tandenborstel wil, maar die vonden dat maar onzin, want 1. die dingen zijn niet echt goedkoop en ik wil dan toch wel een beetje een goede en 2. dan zou ik nog minder gaan doen en als ik zelfs al dit soort handelingen niet doe, dan doe ik niks meer.
Dat laatste vind ik een beetje onzin, want ik doe overdag al wel genoeg en zo niet dan is het omdat ik er domweg de energie niet voor heb.
Zij denken volgens mij ook een beetje vanuit het principe dat als ik maar gewoon mijn conditie weer opbouw het allemaal vanzelf beter gaat.

Zijn er van jullie ook die een electrische tandenborstel gebruiken?
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Elektrische tandenborstel

Bericht door Amaike »

Ja, ik sinds kort ook, met de zelfde reden als jij. Mijn tandarts had me zelfs al doorgestuurd naar de mondhygienist omdat ik iedere keer zoveel tandsteen heb. Daar heb ik in april weer controle, dus dan weet ik gelijk of die electrische tandenborstel ook het gewenste effect heeft.

Ik merk wel dat het met een electrische tandenborstel beter gaat, maar die 2 minuten haal ik echt niet. Daarvoor is het ding toch te zwaar.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi Lijntje,

Volgens mij zijn er al goede electrische tandenborstels, met laadapparaat erbij, voor 20 euro te verkrijgen. (Hoef je geen batterijen te kopen.)
Ik heb er eentje van Oral B en die bevalt heel goed. De opzetborsteltjes zijn duurder dan gewone tandeborstels.
Ik gebruik hem om mijn gebit beter schoon te krijgen. De extra kosten van electrisch poetsen verdien je op termijn weer terug met de lagere tandartsrekening.
Als je activiteit moet komen uit het tandenpoetsen voor het naar bed gaan lijkt me dat zowiezo niet handig. Voor het naar bed gaan mag je namelijk naar een rustgevoel toe om lekker te slapen.

Trouwens: ik moest eerst wel erg wennen aan het getril in mijn mond van de electrische tandenborstel. Ik vind het een aanrader. Ongeacht of je ME hebt.
Volgens mij zijn er ook veel tandartsen die electrisch poetsen adviseren.

Warme groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik gebruik al meer dan 6 jaar een elctr tandenborstel.
Dit toen op advies van de tandarts, electr tandenborstel is namelijk veel beter voor de tanden.

Ik heb onlangs een nieuwe gekocht, de mijne was op, laden ging ni meer.
Dat ding was dan ook al meer dan 6 jaar oud.

Ik heb daar niet op bezuinigd, gezien ik tanden erg belangrijk vind en ze graag wit wil houden.
Voor de diegene die het overweegt om een nieuwe te kopen, je moet op de aantal rotaties letten.
(Rotatie = aantal bewegingen wat de tandenborstel maakt )
minimaal 7000.
Helaas hebben dit de goedkoopste electr tandenborstels niet.
En de borsteltjes zijn niet goedkoop.

Maar voor diegene die op de koopjes moet letten, er zijn wel goedkope electr tandenborstels ik ben er van overtuigd dat ze meer effect hebben dan een handen tandenborstel.

Maar electr of handentandenborstel i.v.m ME/CVS klachten maakt bij mij geen verschil.
Ik heb tijden gehad dat ik mijn tanden helemaal niet heb gepoetst, te ziek voor. Dus ook niet electr.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Ik gebruik zowel de hand als electrische. Ik wissel het af. Met de electrische kun je beter bij de achterste kiezen en is in het algemeen ook minder inspannend. Toch heb ik het een hele tijd niet gebruikt, omdat ik niet tegen het geluid kon. Nu nog soms trouwens.

Er zijn ook dagen dat tandenpoetsen gewoon niet gaat, dan moet je vooral zorgen dat je geen zoete dingen eet en je mond wel goed spoelen, met of zonder tandpasta.
Plaats reactie