Klink wil opheldering over neuroloog Jansen.

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Nog veel vragen over 'geknoei met dossiers'

donderdag 24 september 2009


Vervolg van voorpagina:
Door toedoen van de disfunctionerde neurloog hebben talrijke patiënten jarenlang zware medicijnen geslikt tegen ms, Parkinson of Alzheimer, terwijl ze die ziekten niet hadden.

Jansen Steur - ooit een arts van groot aanzien - werd begin 2004 door het MST weggestuurd, toen hij verslaafd bleek aan medicijnen.

Letselschade-expert Yme Drost zegt te schrikken van het feit dat aantekeningen uit de dossiers zijn gehaald. Hij vreest dat dit gevolgen kan hebben voor het indienen van schadeclaims door gedupeerde patienten. Drost zit nog vol vragen over de dossiers en ziet dit als een bewijs dat er nader onderzoek moet komen over de periode na 2004. Daar stopte het onderzoek van de commissie Lemstra. Drost zegt al lang 'sterke aanwijzingen te hebben dat in het MST is geknoeid met dossiers, ook ver na het vertrek van de arts'. Hij geeft als voorbeeld een dossier van een patiënt uit 2006, van wie de verzekering van het MST een totaal andere versie heeft. Van de in totaal 97 bladzijden komen er slechts 8 velletjes met elkaar overeen.

Een meerderheid van de Tweede Kamer pleit ook voor een vervolgonderzoek. De huidige Raad van Bestuur van het MST heeft dat in overweging. Woordvoerder Arkenbout: "Maar prioriteit heeft het nemen van maatregelen, zodat er nooit meer een Jansen Steur in dit ziekenhuis kan opstaan."
Dear Karma, I have a list of people you missed
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

http://www.tctubantia.nl/algemeen/opini ... -Steur.ece
Lucien Baard. woensdag 04 november 2009

Blog: Zinloze motie over Jansen Steur

Dat een arts als neuroloog Jansen Steur jarenlang kan blunderen in het MST in Enschede, zonder dat er wordt ingegrepen, is verbijsterend. Logisch dat de Haagse politiek daar bovenop is gesprongen om zulke misstanden voortaan te voorkomen. Halbe Zijlstra van de VVD roerde zich goed.

Maar nu lijkt hij de affaire een beetje voor zijn eigen pr te gebruiken. Deze week diende hij bijvoorbeeld een motie in om de regering te dwingen een vervolg onderzoek te laten doen: hoe is het MST omgegaan met de patiënten van Jansen Steur vanaf 2004 tot nu. Ten minste. Als het ziekenhuis dat zelf niet doet.

Maar het ziekenhuis heeft al lang besloten zo’n onderzoek te doen. Sterker. Het is zo goed als zeker dat volgende week bekend wordt gemaakt wie in de onderzoekscommissie komen te zitten, en wie dat gaat leiden. Zijlstra weet dat ook. Het is een overbodige motie voor ‘de bühne’. Maar de VVD’er moet, lijkt me, nu vooral in de gaten houden of dat onderzoek wel deugt en voldoende onafhankelijk is.

Wat dat betreft mag je misschien het ziekenhuis het voordeel van de twijfel gunnen. Eerder liet ze namelijk onderzoek doen door de commissie Lemstra over de Jansen Steur-periode 1992-2004. Lemstra sloeg iedereen van toen in het MST links en rechts op de oren .

Liever had ik dat de VVD’er zijn pijlen meer op de Inspectie voor de Volksgezondheid (IGZ) richt. Die deed al een onderzoek naar haar eigen rol in de Jansen Steur-kwestie en kwam tot de conclusie dat zij er niks aan kan doen. De schuld ligt helemaal bij het ziekenhuis, meent de IGZ. Maar dat was bepaald geen onafhankelijke studie, maar typisch een slager die zijn eigen vlees keurt.

Deze krant en RTV Oost hadden graag gecontroleerd of dat onderzoek wel deugde. Op basis van de Wet Openbaarheid Bestuur is inzage gevraagd in alle documenten bij de inspectie in de zaak Jansen Steur. Al ver voor de inspectieslager ging keuren, overigens. Op 22 januari namelijk. Maar nog steeds niets gezien. Waarom niet? Als Zijlstra zich daar eens mee bemoeit? Dat de archieven open gaan. Dan mag-ie dat van mij betreft voor zijn eigen pr gebruiken.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

http://www.tctubantia.nl/regio/twente/5 ... s-deed.ece

'Ik was enige die iets deed'
zaterdag 14 november 2009 | 02:54 |

ALMELO - Tom Zijlstra, oud-bestuurder van het Medisch Spectrum Twente, blijft bestrijden dat er sprake was van een doofpot in het drama rond oud-neuroloog Jansen Steur. Ondanks een knetterhard rapport van de commissie Lemstra. Volgens Lemstra kon Jansen Steur bijna tien jaar lang slecht functioneren, omdat het bestuur niet ingreep uit angst voor reputatieschade voor het ziekenhuis. Zijn collega's klaagden aanvankelijk wel over hem, maar toen dat niet hielp lieten ze het er bij zitten. Ze slikten de kritiek later zelfs in uit angst dat neurologie haar opleidingsplek zou kwijtraken. Volgens de commissie Lemstra heeft niemand zich werkelijk bekommerd om de patiënten.

Jansen Steur verklaarde tussen 1998 en 2004 tientallen patiënten onterecht ongeneeslijk ziek en behandelde hen jarenlang onnodig met zware medicijnen. Om die voor te schrijven verzon hij soms uitslagen van medische testen. Hij handelde mogelijk onder invloed van een medicijnverslaving. De omvang van dit drama kwam recent aan het licht na publicaties in deze krant en RTV Oost. De oud-neuroloog wordt vervolgd.


Zijlstra, die de wereld rondvaart, was voor het eerst terug in het land om verhoord te worden als getuige in de strafzaak tegen de neuroloog. Mogelijk wordt echter ook het MST nog vervolgd voor medeplichtigheid.


Zijlstra vindt dat het rapport Lemstra hem onrecht aan doet. "In die ruim tien jaar zijn er wel 12 bestuurders geweest in het MST. Die worden nu over een kam geschoren. Ik zat er maar de laatste drie jaar van die periode Jansen Steur. Niemand voor mij heeft wat gedaan. Ik ben degene die hem eruit heeft gewerkt. Zo snel ik kon. Sterker: Jansen Steur kwam Kerst 2003 met een verklaring van zijn arts: ik wil weer aan de slag in het MST, ik ben beter. Ik heb hem zwaar onder druk gezet: je gaat met pensioen, of het wordt een tuchtzaak met alle gezichtsverlies vandien."


Zijlstra bestrijdt bovendien dat hij de patiënten heeft laten barsten. "De neurologen hebben van mij opdracht gehad alle dossiers van Jansens patiënten opnieuw te beoordelen. En als er fouten waren gemaakt, om de schade te herstellen. Eventueel via een schadeclaim. Gaandeweg bleek dat er wel erg veel rare fouten waren gemaakt. Toen heb ik óók gevraagd om de dossiers van alle oud-patiënten te lichten en hen terug te roepen als er iets mis leek." Zijlstra kan die laatste opdracht niet staven met documenten. Evenmin weet hij wat de uitkomst daarvan is geweest. Hij vertrok korte tijd daarna. Maar volgens Zijlstra heeft hij de zaak goed overgedragen aan zijn opvolger: Ruud Ramaker, die na een jaar wegens een conflict weer uit het MST verdween.


Tot nu toe is echter nergens naar voren gekomen dat het MST destijds inderdaad alle dossiers heeft gelicht. Ook Lemstra zegt daar niets over. Het huidig bestuur onder leiding van Herre Kingma heeft onlangs dan ook aangekondigd dit te gaan doen. Zijlstra heeft het idee dat zijn opvolger het erbij heeft laten zitten. De oud-bestuurder vind het verstandig dat er een tweede commissie Lemstra komt, die onderzoek doet over de periode van 2004 tot nu.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik wou dit topic omhoog halen i.v.m straf Janssen steur, maar drie magere jaartjes. Echt te belachelijk voor woorden.

Maar kom ik toch deze onderstaande "brief" tegen en zie ik sjorgen staan. :shock: Jemiggg kijk er van op en vraag me nu af in welk dossier dat staat, Ik heb dit niet verzonnen, tenminste mij kennende. Pfff ik ben nooit meer met Sjorgen ofzo bezig geweest. Heftigggggg zegg!!!!!!
En deze brief is dan ook weer zo onwerkelijk, zo van heb ik dat getypt. 8-[

Volgens mij was 2009 wel het jaar dat ik aan de LDN begon. Of was dat 2010 nee geen 2009. Ik slik dat nog geen 5 / 4.5 jaar.#-o


Melanie schreef:
Melanie schreef:Beste meneer klink

Als u dan toch "werkelijk onderzoek" gaat doen, zou u dan eens in de hele gezondheidszorg rond willen kijken.
U weet niet half hoe het er aan toe gaat, artsen die ooit bij mij op het voetstuk stonden, zo naïef keek ik na de gezondheidszorg.
De artsen zijn letterlijk en figuurlijk van dat voetstuk gevallen.

7 jaar geleden na een narcose en daarna en griep, wat een onschuldige griep leek ben ik nooit meer opgeknapt. Met alle gevolgen vandien.
Wel kwam er een infectie uit, welke dat nu is, is niet meer te achterhalen, want de bloeduitslagen zijn verdwenen. Ja het bestaat.

Ik bleef vermoeid, en werd verwezen van de ene de ene peut naar de andere, allemaal hadden ze een prachtig verhaal.
Het scheen toch echt aan mij te liggen ik kwam er langzaam achter dat
ik een ingebeelde ziekte had.
Een ziekte die niet bestond, en ik kende de ziekte niet eens. Toch had ik deze ziekte.

Toen ik na een jaar werken letterlijk omviel mocht ik aan de gedragstherapie.
Wouwwwwwwwwwww daar beloofde ze gouden bergen, wat was ik blij, en vol goede moed ging ik er tegen aan. Dat ik steeds verder achteruit ging mocht de pret niet drukken van de therapeuten.

Dat ik daarna 3 jaar bankgebonden ben geweest en zelfs praten niet meer ging, en zonder enige hulp, is blijkbaar nog mogelijk in Nederland, het land wat graag voorop wil lopen.

Vorig jaar een onschuldig bloedonderzoek laten doen en er zit een infectie reuma in mijn bloed, boven de normale waarde, en nog ben ik ingbeeld ziek.
Nooit kwam ik maar enigzins in aanmerking voor wat voor onderzoek dan ook.

Nu 7 jaar verder weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet wat ik heb, ja ik heb reuma achtige klachten, maar zal er nu waarschijnlijk weer 7 jaar over doen welk soort reuma het is.

Want er is al RA gevallen, maar ook staat er al een jaar in het dossier sjorgen, en mijn oude huisarts die wil me nog steeds naar de psy sturen.
Het woord Sjorgen wat een reuamtoloog een jaar geleden schrijft is totaal niets meegedaan.
Ik heb het zelf deze week gelezen in mijn eigen dossier, en het staat er al een jaar in.
Ook dat zijn geen praktijken. Maar blijkbaar is dat scheer en inslag in Nederland.

Beste meneer Klink wat moet ik nog doen als burger die nergens maar dan ook nergens terecht kan.
Deze onschuldige mensen kregen de verkeerde diagnose door neuroloog Jansen, maar zijn gelukkig niet ziek.
Net zoals ik wel ziek ben, maar nog steeds door het leven ga als een niet ziek persoon.

Ja meneer Klink u hebt nog veel werk te verrichten hier Nederland.
Misschien een idee om de gezondheidszorg eens helemaal op zijn kop te zetten.
Ik denk dat u nog rare zaken tegen zult komen.

Ach en die meneer jansen, ik kijk er niet eens meer raar van op.
Misschien is gedragstherapie wat voor deze man.

Ach en ik loop al 7 jaar rond met een niet bestaande ziekte.
Het bestaat ook in Nederland om zo door het leven te gaan.

Ik had liever een ingebeelde ziekte, dan na 7 jaar erachter te komen dat er een monster in mijn lichaam zit.

*bankgebonden: ik kwam uit bed om voor mijn eigen eten te zorgen.
Dat douchen en tandenpoetsen daar niet meer bij hoorde, werd voor mij een normale zaak. Ik wist niet meer beter.

Tip:
Vanaf nu elke consult wat er gedaan word in de gezondheidzorg verplicht een verslag naar de patient sturen. Zodat patienten weten wat er over hun geschreven word, en niet dat je jaren later diagnose's leest waar je echt van schrikt.

Digitale dossiers, laat me niet lachen zeg!!

Transparant : Zie dikke van dale
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Goede brief melanie!!!

Je hebt zeker geen antwoord gehad....

Nog eens doorsturen naar Pia Dijkstra (geen groot licht overigens maar ze nam wel de petitie in ontvangst).
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Hoi Lulu.

Ja ik stel zelf ook versteld van die brief :shock: Ik zit er min of meer om te lachen maar als je goed leest is het eigenlijk om te huilen.

En ik kan er maar niet opkomen welke arts de diagnose Sjorgen heeft gegeven of liever gezegd heeft geschreven, want het is volgens mij nog nooit hardop tegen mij gezegd. Mahja dat is nu het stukje geheugen wat mij in de steek laat, misschien heeft het ze voordelen, je weet tenminste niet dat je met zo'n aftakelende ziekte rondloopt. ( je staat er in ieder geval niet bij stil )

Niet best als je met bv sjorgen of lupus rondloopt.

En natuurlijk heb ik geen bericht gehad van Klink/hamer, vraag me af of ik die brief überhaupt heb verstuurd, weet ik ook niet meer, maar vast wel.

En nee ik ga deze brief niet naar Pia Dijkstra sturen, als ik mij haar zo voor mij heb is dat idd geen groot licht. :idea: Met andere woorden, wat kan zij nu bereiken :roll: :wink:

Nu idd 4.5 / 5 jaar later en nog loop ik met een ingebeelde ziekte rond, en ja die artsen die dat soort diagnoses geven zouden ook opgesloten moeten worden. maja het is het beleid een beleid waar Schippers zelfs achterstaat.
En ja ze houden elkaar allemaal de hand boven het hoofd.

En wij burgers zijn maar "onnozelen" en hebben niets in te brengen.

Ik zelf prijs me wel gelukkig met het feit dat LDN wel goed werk verricht.

ohjaaa er staat ook nog in de brief, de oude huisarts wil me weer naar een psy sturen, maar er is niets veranderd, want de "nieuwe" huisarts zwaait ook graag met dat soort verwijzingen.
Gast

Bericht door Gast »

hoi melanie,
als een arts je de diagnose sjogren heeft gegeven dan is dat een schande dat daar niks mee gedaan is
die arts(waarschijnlijk een reumatoloog? oogarts?)heeft het dan niet doorggeven aan je huisarts.
helaas, is mij ook overkomen, 10 jaar rondgelopen met een hypotheroide, die dus niet behandeld is, (1994)en pas in 2004 de medicatie, waar je dus levenslang van afhankelijk bent
hèèl toevallig in 2006 een gesprek met huidarts die de diagnose wel in het dossier had staan..
heb een copy gevraagd van zijn dossier, zodat ik bewijs had, hij was meteen op zijn hoede, want bang dat ik hèm waarschijnlijk zou aanklagen of zo, kon hem geruststellen dat was niet de reden, wilde gewoon bewijs...en dan ben je zoooo kwaad!!
maar om de diagnose sjogren te hebben moet je vaak ook een oogtest doen(volgens mij heet dat schirmer?) om te kijken of je voldoende traanvocht hebt, of vaak een lipbiobt
ook een bloedonderzoek naar de specifieke antistoffen voor sjogren...
als er alleen maar een vermoeden is op sjogren zou dat ook voldoende moeten zijn om je te blijven zien
allemaal weer raadsels en onduidelijkheden bah....
groetjes
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Hoi Brandy,

Ben nog nooit bij een oogarts geweest. Mijn ogen zijn wel heel slecht. Ik moet eigenlijk een bril :?
Ben 1 x bij reumatoloog geweest, mocht terug komen als ik dikke gewrichten krijg :shock:
Weet nog steeds niet in welk dossier het staat maar ik ben er ook niet mee bezig, voel me op dit moment gelukig niet zo ziek dat je wil weten hoe of wat, weet wel dat ik 1 x in de zoveel tijd iets krijg waardoor ik niet vooruit te brannden ben.

Ben het ook zat zo niet wordt ik er moe van om elke keer de artsen achtr de jas te zitten. En daar komt nog bij dat je in de regulier niet beter af bent. Eerder slechter als ze me ook nog eens vol stoppen met medicatie.

Kort samen gevat, ik blijf zover mogelijk uit de buurt bij de reguliere zorg alleen als ik wat bloed wil laten prikken.

De enige die er beter van wordt als ik bv naar een reumatoloog ga is de reumatolog zelf.

Dussssss............
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@brandy Er is toch geen behandeling voor Sjögren? Alleen iets tegen de droge ogen en mond, dacht ik.
Life smells...
Gast

Bericht door Gast »

de droge ogen en mond staat idd voorop, maar wat ik vaker heb gelezen is dat mensen met sjogren enorm veel last hebben van vermoeidheid,misschien wel meer last van vermoeidheid dan bij andere reumaziektes....
sjogren is toch een immuunziekte, je kunt(soms) ook last krijgen van je blaas/nieren/slokdarm, gewrichtsontsekingen en je kunt ook andere immuunziektes erbij krijgen..(of in combinatie met andere reumavormen)..dus onder behandeling blijven van een reumatoloog lijkt me wenselijk
@melanie, mocht je dan toch voor een bril gaan, als je last hebt van extreme droge ogen kan de oogarts een schirmertest uitvoeren, heel simpel, een strookje papier tussen je ogen,uitslag meteen duidelijk
Plaats reactie