Religie & Genezing

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Hoi Gierzwalutje,

Klopt, je kan je op elk moment aan God herinneren.
Ik wilde nog iets toevoegen aan wat siem heeft gezegd:
Misschien met meer vertrouwen, en hoe kan jezelf dan meer gaan vertrouwen...
Inderdaad moet je met 100% vertrouwen iets aan God vragen, dat is de sleutel. Om je laatste vraag te beantwoorden: je kan dit vertrouwen versterken door veel na te denken over God. Bijvoorbeeld dat deze aarde met zijn planten, dieren en mensen nooit bij toeval en zonder reden onstaan zou kunnen zijn. En dat hij ook jou gemaakt heeft met een reden. Tevens kan je God zelf vragen om meer vertrouwen te krijgen, dit helpt. Ik hoop dat je hier iets mee kan.
En wat Siem al zei
iedereen wordt op een of ander manier getest op zn geloof, en geduld.
Dit is een heel belangrijk punt, dat je altijd in je achterhoofd moet houden.
Ik wens je het beste toe!
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Ik wil nog iets zeggen in het kader van religie en genezing.
Een paar berichten eerder maakte iemand (sorry ik weet niet meer wie) de scheiding tussen de medische wereld en God. Aangezien God alles heeft gecreeert en de macht heeft over alle zaken die in het heelal gebeuren, kan deze scheiding niet gemaakt worden.
Genezing door medicijnen, artsen en dergelijken komen dus ook van God!
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

@ daniel, zou je dat bericht nog ff willen quoten?;)
God is closest to those with broken hearts..
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

En ik maar denken dat genezing kwam doordat bepaalde mensen hadden ontdekt dat bepaalde plantjes/chemisch spul reageert met bepaalde zieke delen/processen in het lichaam... :wink: Ik denk dat genezing door doktoren beter kan worden toegeschreven aan de genieuziteit van de natuur, door God gemaakt, maar door mensen gebruikt. Een dokter kan het goed of fout hebben, God niet (als je begrijpt wat ik bedoel).

Ik ben, net als Simone, ook christen. Had eerlijk gezegd geen zin om hier echt uitgebreid te gaan reageren, op fora wordt op dit gebied zo snel extreem heftig gereageerd, en worden dingen anders gelezen dan het oorspronkelijk bedoeld is. Ik haal persoonlijk veel steun uit mijn geloof, en ik geloof dat God kan genezen, maar ik heb geen zin om die waarom-vraag te gaan stellen... kan snappen dat sommigen dat wel doen. Ik vond het antwoord eigenlijk best wel simpel... Mensen leven in een gevallen wereld, waarin de hele schepping is gevallen. Conclusie daarop is degeneratie, achteruitgang in de genen. Gevolg daarvan is onder andere ziekte. Waarom de één het wel en de ander niet krijgt is simpelweg bepaald door de ziekte zelf (besmetting/genetisch enz). En tja, wonderen heten niets voor niets wonderen... ze komen bijna niet voor ;) Natuurlijk weet God dit alles, maar zoals Ronald Dunn zei: "als christen plaatst God je niet in een bacterievrije ruimte".
Jazzie schreef:Met die laatste quote kan ik dan weer niks.
Ik geloof niet dat God een uitgestippeld plan met mijn leven heeft. Dat is zo'n standaard christelijke uitspraak, die volgens mij helemaal niet op die manier in de bijbel te vinden is.
*Bijbelbot in actie*
Spr 16,9
Een mens stippelt zijn weg uit, de HEER bepaalt de richting die hij gaat.

Jer 29,11
Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven. (wel gespecificeerd op Israël, het "jullie" slaat meer op een wereldwijd plan - toch houdt dat in dat "gewone" levens hierbij betrokken moeten zijn - anders kom je nooit tot een wereldwijd plan uit).

Ps 139:16
Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,
alles werd in uw boekrol opgetekend,
aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.

Voor de duidelijkheid: ik denk dat we doordat we allemaal vrij zijn, onze eigen levens tot op zekere hoogte kunnen kiezen (er zijn altijd externe factoren als gezondheid, geld, etc), maar dat uiteindelijk dat alles samenvalt tot Gods plan (aangezien Hij onze keuzes al weet). Met betrekking tot ziekte betekent dat dat Hij dat echt niet leuk vind, maar dat Hij het slechte (CVS) tot het goede kan keren (duidelijk thema ook in bijna alle bijbelverhalen). Dat betekent niet dat het slechte er minder slecht op wordt.

Oké, misschien een warrig verhaal, ik weet niet wat ik eigenlijk wou zeggen, maar ik denk dat ik het wel gezegd heb onderhand.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

:D
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Eressea schreef: *Bijbelbot in actie*
Hoi Eressea,
Bij het typen van mijn stukje dat jij uitlicht, had ik grappig genoeg precies de bijbelteksten in mijn hoofd die jij nu aanhaalt. Ik ken namelijk veel bijbelgedeelten uit mijn hoofd.
En ik weet dat deze teksten worden aangehaald, als het gaat over "Gods plan met je leven".

Zoals ik in mijn eerdere stuk al zei, geloof ik wel dat God een doel/plan heeft met de mens, namelijk: God liefhebben en je naaste liefhebben. Ook hoe het uiteindelijk met de aarde af zal lopen, staat vast. Ik geloof zelfs dat hij al weet wie er uiteindelijk voor Hem zullen kiezen en wie niet.

Maar ik geloof niet, zoals in met name evangelische kerken wordt gedacht, dat God allerlei praktische dingen voor je uitstippelt zoals welke opleiding je moet gaan kiezen, in welke woonplaats je moet gaan wonen, welk kerkgenootschap je moet kiezen, dat je kanker moet krijgen, dat je daaraan moet overlijden, enz.

Wel legt Hij soms een passie in iemands hart, zoals bijvoorbeeld het evangelie willen vertellen aan mensen in China. Maar dan nog is het aan jou of je daadwerkelijk naar China afreist of niet.
Zoals ik al eerder zei: God wil geen marionetten, maar mensen die uit liefde voor Hem en hun medemens zelf keuzes maken.

Ik zal alleen even op je tweede bijbeltekst ingaan, omdat alleen dat een uitspraak van God zelf is. (De andere twee teksten zijn overpeinzingen van respectievelijk Salomo en David.)

De door jou genoemde bijbeltekst ken ik uit mijn hoofd als (NBG '51): "Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester. Gedachten van vrede en niet van onheil. Om u een hoopvolle toekomst te geven."
-> Hier maak ik niet uit op dat God onze levensgebeurtenissen heeft uitgestippeld. Alleen dat hij positieve gedachten over ons koestert, het beste met ons voor heeft. En inderdaad dat hij ook vervelende gebeurtenissen mee kan laten werken ten goede.
Ik zie nu dat de NBV deze tekst anders vertaalt, maar ik weet niet welke vertaling zuiverder is. Ik ben altijd op de NBG afgegaan.

(Of je elke uitspraak tegen (in dit geval) de ballingen in Babel automatisch op jezelf mag betrekken, is dan weer een andere discussie.)

Om een lang verhaal kort te maken: Van de door jou genoemde bijbelteksten was ik reeds op de hoogte, en ze zitten mijn mening over de mate van Gods inmenging in ons leven niet in de weg.
(En om toch nog even iets over je andere bijbeltekst te zeggen: Aangezien God mij gemaakt heeft, lijkt het me logisch dat Hij mijn vormeloos begin en mijn levensdagen al zag.)

Volgens mij komen jouw en mijn mening meer met elkaar overeen dan je denkt.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

@jazzie. Ja ik denk daar nog weleens over na. Als God alles geschapen heeft, hoe komt dan het kwaad in de wereld, want heeft God dan ook het kwaad geschapen. Volgens jou maakt keuzevrijheid dus het kwaad, interessant om er zo over te denken, hoewel dat volgens mij dan niet verklaard waarom er dan zoveel ziekten zijn, maar misschien moet ik er nog even beter over nadenken.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

zo denk ik er ook over plassterk
waarom gebeuren er dingen met kleine baby.s zoals in belgie
dit heeft hij toch niet gewild
ik zit met een heleboel waarom.s
ik ben ook niet zo goed in mijn bijbelteksten
hoewel ik ze uit mijn hoofd moest leren
ik bid geregeld voor mijn gezin en voor alle nare dingen om ons heen
maar ziet nog geen verschil
toch voel ik mij gesterkt in mijn gebed
het geeft mij het gevoel dat hij toch luisterd
maar ik wil zo graag antwoorden :?
Gebruikersavatar
Simone
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 nov 2007, 12:30

Bericht door Simone »

Allereerst even een reactie op wat eerder geschreven werd over God die ons leven wel of niet leidt. Als kind/ tiener dacht ik altijd dat God mijn leven leidde dus dat dat wat ik wilde overeen kwam met wat God wilde dat ik deed. Toen moest ik kiezen voor een studierichting. Tijdens een bijeenkomst van de kerk werd er op een avond gesproken over hoe wij God betrekken bij onze keuzes. Of we aan God vragen wat Hij wil dat we doen of dat we onze eigen weg gaan. Ik had daar nog nooit over nagedacht. Tot dusverre was ik er volledig vanuit gegaan dat ik dierenartsassistente zou worden en dat dat goed was. Na die avond ben ik echter gaan bidden en heb daarin God gevraagd of die wens die ik had ook overeen kwam met wat Hij met mijn leven wilde. En als dat niet zo zou zijn of Hij me dan duidelijk wilde maken dat ik iets anders moest gaan doen. Kon me echter niet voorstellen dat ik iets anders zou gaan doen, want mijn verlangen om dierenartsassistente te worden was al heel lang erg sterk en ik was er van overtuigd dat dat de plek was voor mij.

Nog geen week na mijn gebed kwam ik toevalig in het dorp (instelling voor lichamelijk gehandicapten). Ik ben daar hooguit een kwartier geweest, maar toen ik daar was gebeurde er iets. Vanaf dat moment wist ik dat ik iets in die richting moest gaan doen. En vanaf dat moment wilde ik geen dierenartsassistente meer worden. Ik heb me er echt over verbaasd. Het verlangen en de droom was gewoon verdwenen en daarvoor in de plaats kwam een andere droom.

Uiteindelijk ben ik niet met lichamelijk gehandicapten gaan werken, maar in de kinderpsychiatrie, maar wel met mensen i.p.v. met dieren. Dit voorval heeft mij in ieder geval geleerd om mijn keuzes (zeker de belangrijke) voor te leggen aan God. Is het Zijn wil of wil Hij iets anders?

Ik ben er dus absoluut van overtuigd dat God een plan heeft met ons leven. Ik geloof best dat Hij mij ook had kunnen gebruiken met die beesies, maar dat was niet wat Hij wilde met mijn leven. Wij hebben de mogelijkheid om zijwegen te bewandelen, maar waarom zouden we dat willen als God ons de HOOFDWEG wil laten zien. Dan komen wij naar mijn idee meer tot ons recht en kan Hij ons meer gebruiken.

Verder nog een korte reactie op wat jij sschrijft Plassterk. God heeft het kwaad niet geschapen. Het kwaad is in de wereld gekomen omdat één van de engelen meer wilde zijn dan God en daardoor een eigen weg koos.
En ik denk ook dat als wij niet de keuze zouden hebben tussen voor God kiezen of tegen God. goed of kwaad) dan zouden we inderdaad marionetten zijn. God wilde dat we voor het goede zouden kiezen, maar Hij gaf ons de mogelijkheid voor het kwade te kiezen. Jammer genoeg zijn wij als mensen zo wazig dat we telkens weer voor het kwade kiezen. En ik denk dat dat wat in Belgié is gebeurd op dat kinderdagverblijf vorige week God meer pijn heeft gedaan dan dat dat ons doet. Ook God heeft daar verdriet om.

Ha, genoeg gepreekt. Vandaag ben ik dankbaar dat ondanks dat ik met mijn lijf niet uit de voeten kan, God ons een zonnetje geeft om van te genieten.
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

simone van mij mag je vaker preken :D
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

inderdaad siem je haalt de woorden uit mijn mond
ik heb veel predikers meegemaakt
maar zo helder en duidelijk als simone
heb ik het niet vaak mee gemaakt
een pluimpje voor onze simone
gierzwaluwtje
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2007, 11:09

Bericht door gierzwaluwtje »

Daniel en Siem, dank jullie wel voor je reactie ! :P
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

graag gedaan!

en sorry mensen, ik zou wat uitgebreider willen discusseren maar ben er ff niet toe instaat. maar vind jullie discussie (hoewel jullie het over het zelfde hebben) boeiend en geweldig!

liefs
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
Simone
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 nov 2007, 12:30

Bericht door Simone »

Siem en ALie, dank jullie wel voor julie compliment.
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

@ daniel, zou je dat bericht nog ff willen quoten?
Ik kan het ook niet meer vinden! :)
En ik maar denken dat genezing kwam doordat bepaalde mensen hadden ontdekt dat bepaalde plantjes/chemisch spul reageert met bepaalde zieke delen/processen in het lichaam... Ik denk dat genezing door doktoren beter kan worden toegeschreven aan de genieuziteit van de natuur, door God gemaakt, maar door mensen gebruikt. Een dokter kan het goed of fout hebben, God niet (als je begrijpt wat ik bedoel).
@ Erresea
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar uiteindelijk zit God er toch achter. Je zegt het eigenlijk zelf al in je berichten:
de HEER bepaalt de richting die hij gaat.
uiteindelijk dat alles samenvalt tot Gods plan
@gierzwalutje
At your service!
Plaats reactie