Koorts mogelijke oorzaak ME

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

Koorts mogelijke oorzaak ME

Bericht door George »

hey,

Hier de artikels over koorts als mogelijke oorzaak van ME (in verband met EBV):
http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-102.html (krantenberichtje)
http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... id-94.html (meer uitleg in Belga)
(Mod Zuiderzon)


wat men zeg in het artikel komt me niet onbekent voor.
ik hoor van meerdere mensen dat ME begint als een griep.
bij mij was dit ook zo. ik heb in het begin ook koorts gehad.
hoe zit dit bij jullie??
Gebruikersavatar
roos
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:09

RE: koorst mogelijke oorzaak me

Bericht door roos »

Beste George,

Ik heb last van chronische vermoeidheid ( de diagnose cvs heb ik nog niet) zonder koorts als aanleiding. Wel ben ik het weekend dat het zo ongeveer begon flink in mijn gezicht gehoest door mensen met de griep. Ik werkte namelijk als voedingsassistent op de gesloten afdeling van een bejaardentehuis. Dat zelfde weekend kreeg ik ook voorhoofdsholte ontsteking waar ik trouwens wel vaker last van heb. Of dit de oorzaak is weet ik niet, volgens de artsen was er geen restje virus in mijn bloed aan te tonen, maar dat onderzoek was ook 2 maanden later.
Ik denk trouwens dat er verschillende soorten ME/CVS zijn, en misschien dat het bij een groep patienten inderdaad is gekomen door een hoge koorts.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes,

Roos
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

RE: koorst mogelijke oorzaak me

Bericht door George »

hoi roos,

van de hoge koorts ben ik ook niet zo zeker.
maar het griep verhaal hoor je zo vaak dat ik het niet vreemd vond
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

RE: koorst mogelijke oorzaak me

Bericht door Marjolijn »

Bij is het begonnen met de ziekte van pfeiffer, maar griep hoor je idd ook regelmatig.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi, mag ik een aanverwante vraag stellen. Sinds ik ME heb gekregen heb ik nooit meer koorts gehad. Zijn er meer mensen die dat hebben. Ik weet niets van griep oid voorafgaande aan ME. Wel van zwangerschappen. :) En een permanent grieperig gevoel.
Hartelijke groet van Henny
Laatst gewijzigd door Henny op 03 mar 2006, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roos
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:09

Bericht door roos »

Hoi Henny,

Ik heb ergens gelezen ( weet niet meer waar) dat een klacht van ME ook grieperig voelen is met in enkele gevallen verhoging. Koorts werd niet genoemd.
Ik voel me regelmatig grieperig, maar ik heb nog geen koorts of verhoging gehad.

Groetjes,

Roos
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ik voel me regelmatig grieperig, en heb regelmatig 's ochtends verhoging.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Bij mij is het begonnen met de ziekte van Pfeiffer, gepaard met bijna een week lang zeer hoge koorts..
Gebruikersavatar
roos
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:09

Bericht door roos »

Misschien heeft in jou geval de extreem hoge koorts ME getriggerd. Waarschijnlijk kan ME getriggerd worden door meerdere dingen.
Ik heb laatst een programma gezien over het feit dat een gen een soort knopje is. Sommige factoren zorgen ervoor dat het knopje "aan" gaat terwijl hij normaal "uit" hoort te zijn. Dit verklaarde in het programma waarom 2 zeer verschillende ziektes door een defect aan hetzelfde gen veroorzaakt kunnen worden. De factoren die dat konden waren bijvoorbeeld voor lange tijd extreme honger ( in landen met hongersnood) en invitro fertillisatie.
Ik hoop dat mijn lekentaal een beetje duidelijk is..... Als ME ook op zo'n manier getriggerd kan worden, verklaard waarom het bij sommige mensen langdurige stress is en bij andere hoge koorts of pfeiffer.
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Ik weet van mezelf dat ik pfeiffer had maar toen nog wel een tijdje gewoon naar school ben gegaan daarmee. Toen begon stage en moest ik hele dagen op mijn benen staan (amper kans om even te rusten) en toen ben ik erg ziek geworden, volgens mij ook koorts ja.
Dus iets te ver gegaan tijdens mijn ziekte van pfeiffer denk ik, maar geen idee of dat te ver doorgaan (en dan de koorts) dan meer kans geeft op CVS ontwikkeling. maar volgens dit artikel dus wel.

Dan lijkt het me wel erg belangrijk dat mensen met de ziekte van pfeiffer vanaf nu dus echt hun rust nemen,echt bedrust. Wat ik in het begin dus niet heb gedaan. Dan maar beter een tijd saai op bed dan de rest van je leven te kampen hebben met de mogelijke gevolgen als de ziekte ME/CVS!!
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

Ook pfeiffer gehad, veel te snel weer doorgegaan...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Mijn zoon had ook pfeiffer (maar dat hadden we toen nog niet door) en is daarna aan een neus of keelamandel geopereerd, die knoeper dik en ontstoken eruit kwam.....

De vermoeidheid erna gaven we eerst de operatie/narcose de schuld.
Plaats reactie