Drugs: ayahuasca, guarana, ...

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jewannes
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:06

Bericht door Jewannes »

@Zuiderzon: De welkomsttekst van M@rtijn had ik allang gelezen hoor.
Ik stel deze vragen niet uit onwetendheid.
Ik stel ze om mensen te laten nadenken over deze benaderingswijze.
Metacognitie heet dat.
De oude Socrates maakte daar al gebruik van.

Waarom?
om inzicht te krijgen ...
Je kunt niet genezen als je steeds moet bewijzen dat je ziek bent.
Gebruikersavatar
M@rtijn
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 dec 2008, 20:17

Bericht door M@rtijn »

Wederom hier het eerste deel van mijn tekst.

Ik ben wel nieuw op het Forum, maar qua CVS ben ik een gevorderde, ik "heb" het al minimaal 10 jaar (toen ik mijn baan moest opgeven) Heb van alles en nog wat geprobeert, ziekenhuis, artsen, therapiën, diëeten, alternatieve artsen, allerhande middelen. Are you experienced, Jazeker! En op dit moment ben ik die hele vermoeidheid meer dan zat. Met de tip [quote; ga nooit iets op eigen houtje beginnen martijn ], kan ik weinig, aangezien tot nu toe eigenlijk niemand weet wat ze aanmoeten met CVS, nog wat het precies is. Ik heb 10 jaar supergezond en regelmatig geleefd, maar ik heb niet het gevoel dat ik leef.
Wat mij niet doodt, maakt me zwakker.
Gebruikersavatar
M@rtijn
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 dec 2008, 20:17

Bericht door M@rtijn »

Kijk ik probeer hier een discussie te starten, maar bij het woord drugs schiet iedereen meteen in de kramp. Psycho-aktieve middelen is misschien een betere term. Vroeger en in niet-westerse culturen overigens dé manier om ziektes te genezen, via de sjamaan dan. Ik heb het wel over die middelen die niet zwaar verslavend zijn of slecht voor je lichaam, al vraag ik me af of het niet beter is om je dagelijks lekker te voelen met heroïne in je lijf dan elke dag het gevoel te hebben dat je aan het afkicken bent (want zo voelt CVS) maar je weet niet waarvan, en het houdt nooit op. Nu zijn we helemaal in taboe-gebied beland. :roll: Maar mediteer er maar eens op zou ik zeggen..

Je quote mijn woorden, op je eigen vragen.
om inzicht te krijgen
Is dat niet wat je wilt met je ziekte proces? Is dat niet precies wat er ontbreekt wat betreft CVS?
Er is tot nu toe niet echt een bevredigend antwoord op. Artsen, doktoren ze weten het niet. Ze zijn in feite gewoon met ons aan het experimenteren (sommige doen het wat beter dan anderen) , we zijn proefkonijnen. Er is niet één medicijn of een behandeling die echt geneest.
Wat ik doe is op onconventionele wijze dat inzicht wel proberen te krijgen, en wel op een manier die in het westen eigenlijk taboe is, namelijk Psycho-aktieve stoffen tot me nemen, en zien wat er gebeurd. Dat levert pieken op en ja ook dalen, maar tot nu toe, voel ik me door deze hele aanpak al een stuk beter. Het biedt perspectief in de letterlijke zin van het woord. Alleen al het feit dat je je in je zieke lichaam een tijd stukken beter voelt geeft de burger moed, want als het even mogelijk is, waarom dan niet altijd?! :D .
Goed je hebt ook risico op (diepe) dalen. Maar ik leef liever met pieken en dalen, dan elke dag maar weer braaf zitten wezen en een marginaal leven lijden.
Wat mij niet doodt, maakt me zwakker.
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Ik voel me liever goed van andere dingen dan van psycho aktieve stoffen. Buiten hebben we sinds kort een vogelhuisje waar ik brood in leg. Ik kan ervan genieten als de vogeltjes langskomen. En we hebben 2 vijvers, ook erg rustgevend dat kabbelend water. In bad heb ik wellnesslampen die steeds van kleur veranderen, voor mij ook erg rustgevend.

Iedereen gaat er met zijn eigen manieren mee om. Als je geen psycho actieve stoffen neemt, wilt dat dus niet zeggen dat je niet kan geniet of 'braaf' bent. Alcohol intolerantie zou een van de symptomen zijn van deze ziekte, maar daar heb ik gelukkig geen last van. :wink: . Als ik een goede periode heb bezoek ik de voetbalwedstrijden van NAC, en daar gaat het nogal bourgondisch aan toe :P heerlijk!

Maar jouw manier zal nooit de mijne worden. Wat dat betreft ben ik wel braaf. Ik zou nooit zo maar van alles door elkaar en snel achter elkaar gaan proberen.
Gebruikersavatar
Jewannes
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:06

Bericht door Jewannes »

@m@rtijn,

Bedankt voor je nadere verklaring M@rtijn. :D
Inzicht krijgen is ook mijn bedoeling.
Ik kon even niet volgen waarom je dat probeert met psycho-actieve middelen en dacht:
"Wil hij zo genezen, of gewoon uit zijn dak gaan, of gewoon een neiging tot zelfdestructie?"

Nu begrijp ik dat het je te doen is om een sjamanistische benadering van ziekte en genezing.

Van het woordje drugs schiet ik niet in een kramp hoor. En ik wil al helemaal niet dat het een taboe-gebied is. Daar leert niemand iets van. En ik ben ook niet "onervaren".
Pas alleen wel op met het compenseren van de effecten van het ene middel m.b.v. een ander middel. Deze schommelingen zetten je lichaam onder druk.
Die Temazepam hadden die sjamanen niet en hoewel het door veel artsen als een onschuldig slaaptabletje wordt voorgeschreven raakt je lichaam er na enkele weken van afhankelijk.
Het is dus bedoeld voor kortdurend gebruik.

Ook in Europa werden (vooral in de 19e eeuw) genezende krachten toegeschreven aan psycho-actieve middelen.
De bekendste daarvan was het drankje Laudanum. Een middel tegen alle kwalen.
Naast alcohol (of wijn) en kruiden voor de smaak, bevat het 10% opium.
Omdat het zo makkelijk te krijgen was werd het behoorlijk populair.
Maar het is ook verslavend. En dat leidde vaak tot misbruik en overdosering.

Ik ben benieuwd naar je verdere relaas.
Maar blijf alsjeblieft voorzichtig.
Je kunt niet genezen als je steeds moet bewijzen dat je ziek bent.
Gebruikersavatar
Jewannes
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:06

Bericht door Jewannes »

@Amaike: Wat je zegt, ieder zijn manier.
En genieten van kleine dingen is er ook een.
En misschien wel een van de belangrijkste.
Je kunt niet genezen als je steeds moet bewijzen dat je ziek bent.
Gebruikersavatar
M@rtijn
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 dec 2008, 20:17

Bericht door M@rtijn »

Beste Amaike,

Dit
Maar jouw manier zal nooit de mijne worden. Wat dat betreft ben ik wel braaf. Ik zou nooit zo maar van alles door elkaar en snel achter elkaar gaan proberen.
is nou precies wat ik bedoel met in de kramp schieten, als het woord drugs valt. Mijn manier is niet "van alles maar door elkaar gebruiken", of uit mijn dak te gaan. Ik kan ook genieten van alle kleine dingen in het leven, maar beter word ik er niet van.

Ik schrijf dat ik juist supergezond ben bezig geweest, de afgelopen 15 jaar. Ik probeer eens wat dingen, die verder niet geprobeerd worden door CVS-mensen. Ik vraag niet dat iedereen doet wat ik doe. Maar aan dit soort standaard, doe-maar-voorzichtig-reakties, ik--brand-mijn-handen-er-niet-aan! , heb ik niet zo veel aan.

Waar het om draait is de vraag waar komt die vermoeidheid vandaan, en hoe word ik (een beetje) beter. Wie het weet mag het zeggen.
Wat mij niet doodt, maakt me zwakker.
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Dat zie je dan toch verkeerd Martijn. Ik schiet niet in de kramp. Als jij drugs wilt gebruiken, moet je dat zelf weten. Ik heb al eerder gezegd dat ik voetbalwedstrijden bezoek, daarvan ben ik toch wel het een en ander gewend. Zij respecteren mij dat ik daar niet aan wil, ik respecteer hun dat zij zo op hun manier kunnen genieten.
Mijn manier is niet "van alles maar door elkaar gebruiken", of uit mijn dak te gaan.
Uhm, zo kwam het toch wel op mij over. Je noemde in je berichten toch een aantal middelen, die je recentelijk en/of in combinatie met elkaar gebruikt hebt.
Maar aan dit soort standaard, doe-maar-voorzichtig-reakties, ik--brand-mijn-handen-er-niet-aan! , heb ik niet zo veel aan.

ME/CVS is in mijn ogen al erg genoeg. Stel dat je straks een middel vind dat je kan helpen, maar dat je daar dan aan verslaafd raakt? Is het dat dan waard?

Iedereen heeft hier alleen maar het beste met elkaar voor, geven tips en wisselen ervaringen met elkaar uit. Dus het is goed dat je jouw ervaringen met ons deelt, daar leren we ook van. Maar toch heb ik mijn twijfels bij je aanpak, vandaar die voorzichtig reactie. Dat kan komen omdat ik het spul zelf niet geprobeerd heb en het effect niet ken, of het kan zijn omdat ik mensen er kapot aan heb zien gaan...
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik vind gewoon dat een ieder maar moet doen wat hij of zij wilt
als mijn goede bedoelingen in de wind geslagen word ,is dat niet mijn probleem .maar ook al heb je tien jaar of langer ME CVS
wil dat nog niets zeggen ,ik ben ook een ervarings deskundige na 33 jaar ruim .maar weet dat je toch juist door onze ziekte gauw
teveel aan medicijnen en andere rotzooi veel bijwerkingen heb
omdat het imuunsysteem erg verzwakt is
dus wees altijd uiterst voorzichtig ,en dat is mijn ervaring
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Toch begrijp ik M@rtijn wel na jaren alleen maar zo ziek te voelen.
Waar je echt doodop en doodziek kunt zijn.
Kan ik me voorstellen dat je dan "niet aanwezig" wilt zijn.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

jazeker melanie
ik kan het ook begrijpen
ik heb wel ergere dingen willen doen en soms nog
maar het kan zijn dat je daarna nog veel beroerder ben
Gebruikersavatar
M@rtijn
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 dec 2008, 20:17

Bericht door M@rtijn »

Zucht, lieve mensen ik waardeer jullie goede bedoeling heus wel, maar ik vraag me af wat jullie eigenlijk weten van drugs, of psycho-aktieve middelen. Ik schreef het al eerder, wij/jullie zitten vol vooroordelen m.b.t. deze middelen, vooral doordat ze gecriminaliseerd zijn en je vooral de negatieve verhalen hoort.

Melanie schrijft;
Kan ik me voorstellen dat je dan "niet aanwezig" wilt zijn.
Maar de middelen die ik geprobeerd heb maken je juist meer aanwezig dan ooit. Je leert jezelf en de wereld beter kennen, ipv dat je eruit vlucht. De natuur voorziet in een ruime hoeveelheid psycho-aktieve middelen in allerlei levensvormen. Waarvan veel middelen ook krachtige medicinale werkingen hebben zoals Cannabis, maar ook Coca en Ayahuasca en Opium, Peyote enz.. Wat dat betreft zijn wij hier in het westen volledig de weg kwijt. We zijn met zijn allen flink gehersenspoeld door de War On Drugs, wat vooral tot criminaliteit en verslaving heeft geleid. We zitten hier in Nederland nog relatief goed, maar dit kabinet wil het liefst alles verbieden.
Wat mij niet doodt, maakt me zwakker.
Gebruikersavatar
M@rtijn
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 dec 2008, 20:17

Bericht door M@rtijn »

@ Amaike
ME/CVS is in mijn ogen al erg genoeg. Stel dat je straks een middel vind dat je kan helpen, maar dat je daar dan aan verslaafd raakt? Is het dat dan waard?
Dat is een hele goeie vraag Amaike. Ik heb hem maar gelijk gepost als stelling.
Je vind een middel waardoor je je elke dag goed voelt en normaal kunt functioneren. Is dat het dan waard? Is het eigenlijk wel zo erg als iets verslavend is, als dat je je leven terug geeft? Vooropgesteld natuurlijk dat het verder niet ongezond is. Ik zeg kom maar hier met dat middel!

De praktijk is dat de halve bevolking een of andere verslaving heeft, waardoor men op de been blijft. Nr, 1 koffie algemeen geaccepteerd, roken, anti-depressiva; wat mij betreft echte drugs die bewust zo gemaakt worden dat je er verslaafd aan raakt, zodat er flink aan verdiend kan worden. Slaapmiddelen, zelf gebruik ik Temazepam bijna elke nacht, ben ik verslaafd? misschien, maar de kwaliteit van mijn leven is wel hierdoor verbeterd.
Wat mij niet doodt, maakt me zwakker.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik gebruik al vanaf 1974 paracetamol met diazepam
ik ben niet verslaaft want ik gebruik het alleen als ik het niet echt uit houd
want te veel ga je lichaam ook aan wennen
ook ik heb een vervelend en zwaar vermoeid hoofd en met al die pijn en duizeligheid zal ik best wel eens wat goeds willen hebben
gewone medicijnen en pijnstillers word ik doodziek van
omdat ik een hersen en zenuwbeschadiging heb
dus heb ik op aanraden van iemand van dit forum om cannabisch te gebruiken
ik heb het via mijn huisarts gedaan
maar bij mij hielp het niet
ik was constant misselijk en buikpijn
en liep als een zomby door het huis :twisted:
freyja
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 okt 2007, 07:42

Bericht door freyja »

Persoonlijk vind ik dit een heel interessant onderwerp. Boeiend dat je hier zo mee bezig bent Martijn! Ik heb zelf voor ik ziek werd wel ervaring met verschillende psychoactieve stoffen en kweek zelf salvia divinorum, misschien wel bekend bij jou. Sinds ik ziek ben durf ik het tot nu toe nog niet aan om hier opnieuw in te duiken. Wel heb ik enkele weken geleden voor het eerst sinds heel lang wat speed op. Gevolg: ik heb me een avond lang zo ongeveer normaal gevoeld. Een zeer bijzondere ervaring! Ik ga hier geen speedgebruik promoten, want het is toch een beetje energie-op-de-pof. (Daarnaast brengt regelmatig speedgebruik ook bij gezonde mensen veel negatieve dingen met zich mee. Zit ik niet op te wachten.) De dagen daarna was ik wat extra moe maar heb dat prima kunnen opvangen door heel rustig aan te doen. Moet ik misschien aan toevoegen dat ik in meestal in staat ben 24 uur per week te werken, dus het kan stukken slechter.
Wat betreft het inzicht krijgen dmv psychoactieve stoffen: ja, vind ik heel interessant, maar ik zie dat eerder in de vorm van inzicht krijgen in jezelf en de manier van het omgaan met deze ziekte, dan dat het me ineens heel helder wordt wat nou precies de fysieke oorzaak is.
Een van de dingen die me in het cvs centrum duidelijk zijn geworden, om een voorbeeld te geven, is dat mijn hart te weinig zuurstof doorpompt als ik bv van liggen naar staan ga. En dus ook bij inspanning. Ik vraag me af of me dit in een trip duidelijk zou zijn geworden. Mijn ervaring met trippen in het verleden is namelijk ook wel dat ik dingen op dat moment als absoluut waar kan ervaren terwijl dat nuchter toch niet helemaal zo blijkt te zijn.
Daarentegen moet ik zeggen dat ik het zeer zeker niet uitsluit, en een goede trip ook juist veel interessante informatie kan geven. Onderbewust weten we natuurlijk veel meer van onszelf dan in ons dagelijks bewustzijn tot ons doordringt.
Nogmaals, boeiend Martijn, ik ben benieuwd naar je verdere ondervindingen! Ik heb op dit onderwerp gezocht en kom er maar erg weinig over tegen.
Plaats reactie