MS-patiënten vaak angstig of depressief

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

MS-patiënten vaak angstig of depressief

Bericht door MacM »

MS-patiënten vaak angstig of depressief
Uitgegeven: 19 november 2008 12:48
Laatst gewijzigd: 19 november 2008 13:46


LEIDEN - Veel MS-patiënten krijgen in het verloop van hun ziekte naast lichamelijke beperkingen ook te maken met mentale klachten als depressie of angst.

Het verband tussen die klachten en de zenuwziekte werd al langer aangenomen, maar is nu bewezen in een onderzoek van de Universiteit Leiden en drie ziekenhuizen.

Dat meldde woensdag het Nationaal MS Fonds, dat opdracht gaf voor het onderzoek.

Klachten

In Nederland lijden ongeveer 16.000 mensen aan MS. Van hen heeft 72 procent last van enige vorm van psychische klachten, aldus de onderzoekers.

MS is een auto-immuunziekte aan ruggenmerg en hersenen, waarbij het eigen afweersysteem het lichaam aanvalt. Dat veroorzaakt problemen als krachtverlies in armen en benen, incontinentie en extreme vermoeidheid.

Pubers

Tweederde van de MS-patiënten is vrouw. Door verbeterde diagnose wordt de ziekte tegenwoordig ook al bij kinderen en pubers vastgesteld.

De onderzoekers hebben 684 patiënten met een gemiddelde leeftijd van 48 jaar ondervraagd. Ruim een kwart bleek last te hebben van angstaanvallen en 18 procent leed aan een depressie. Ook kwamen concentratieverlies, slapeloosheid, vergeetachtigheid en wantrouwen voor.

Ontkennen

Volgens de onderzoekers komen veel mensen niet met hun psychische klachten voor de dag, terwijl de behandelend neuroloog hen wel kan helpen. Voor anderen geldt dat ze door hun mentale aandoening ontkennen dat er iets aan de hand is.

Volgens het Nationaal MS Fonds is nu voor het eerst wetenschappelijk onderzoek gedaan naar gedragsverandering bij MS-patiënten. Dat zou ook nog niet eerder in andere landen zijn gedaan.

Eind november organiseert het fonds een congres in Arnhem, waar de onderzoeksgegevens nader worden toegelicht.

(c) ANP
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

MS-patiënten vaak angstig of depressief

Bericht door MacM »

Fijn dat dat nu ook eens over een geaccepteerde ziekte naar buiten wordt gebracht.
Wel opvallend, want enkele jaren geleden heb ik al eens aan die stichting gevraagd of angstaanvallen bij MS vaak voorkwamen, maar toen hadden ze er nog nooit van gehoord...
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Weet je wat mij opgevallen is, die angsten verdwijnen als sneeuw voor de zon, als je lichamelijk beter voelt.
Die zijn namelijk gegrond op het moment dat je niet lekker voelt.

Terwijl ik niet eens vol angsten zat.
Ik dacht dat ik bewegingsangst had, dat is dus niet zo, ik voelde me echt zo ziek.
Dat is peuten theorie.

Ik denk dat het met chronisch ziek zijn en depressie die daar uit voorkomt net zo werkt.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

MacM weet je toevallig ook of die angsten/depressies bij MS het gevolg zijn van het hebben van een chronische ziekte (minder kunnen, acceptatie etc) of dat er volgens dit onderzoek een neurologische grondslag is die naast de MS ook de psychische factoren verklaart?

Is dat onderzocht in dit onderzoek?

A - ziekte
B - angst
C - biologische component: auto-immuun, afweersysteem, neurologisch

A -> B

Of

C -> A en C->B

Hoop dat je het snapt en dat ik er niet overheen heb gelezen. Rampzalige nacht gehad en nog niet zo helder.
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

Denk dat er een dubbele component is

1) de psychologische
2) cytokine depressie model (staat hier ergens op de site)

groetjees,
Dirk
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Ben ik wel met je eens, Dirk, maar ik was nou juist benieuwd in hoeverre dat wetenschappelijk is meegenomen in dit onderzoek. Vandaar mijn vraag.

Een vragenlijstonderzoek waaruit blijkt dat mensen met MS vaker depressief zijn dan de gezonde controlegroep, doet me een beetje reageren in de trant van 'Ja, duuuh'. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Katelin
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2008, 12:22

Bericht door Katelin »

Heb zelf de ervaring dat wat ik een paar jaar gelden aanzag voor 'depressie' toch vooral 'verdriet' is geweest' . Een vorm van rouw om wat niet meer kon en wat ik wel graag wilde. De antidepressiva die ik 7 maanden slikte hielpen wel, maar niet voor lang. En de bijwerkingen waren niet mals!
tony
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 okt 2008, 19:39

Bericht door tony »

maar dit artikel gaat over ms, dat is toch heel iets anders dan me/cvs?!
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ja gelukkig wel tony
maar ze hebben wel bijna de zelfde symptomen
maar je kunt ondanks alles toch maar beter ME CVS hebben
ik snap niet dat het hier over MS gaat
daar zijn toch aparte forums voor
onze ziekte is al erg genoeg
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Het gaat hier over het feit dat er eindelijk eens over de psy bij een andere chronische ziekte gepraat wordt...over een ziekte die erkend is, in tegenstelling tot ME/CVS waar het altijd gaat over de psy met alle onbegrip tot gevolg.
Wat betreft ME en MS...kijk op www.hetalternatief.org voor de overeenkomsten hiertussen
Hoop doet leven!
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Alie & Tony, dit gaat idd niet over ME/CVS, daarom staat het ook in het subforum Gezondheid en Ziekte Algemeen...
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

helemaal gelijk macm en zuiderzon
maar ik vind nog steeds MS veel erger
en over huntington lees je ook nergens over
dat lijkt er ook op maar niemand hoor je daar over
daar heb ik nog steeds moeite mee
daar mijn familie daar is aan overleden
op jonge leeftijd :roll:
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Alie schreef: maar ik vind nog steeds MS veel erger
en over huntington lees je ook nergens over
Ik denk niet dat MS perse erger is dan ME, het ligt maar net aan de gradatie. Het grootste gedeelte van de MS-patienten heeft de lichte vorm en ik gok dat zij vaak beter af zijn dan ME'ers met een zwaardere vorm.

Over andere ziektes hoor je niet zoveel omdat veel ziektes relatief zeldzaam zijn, omdat hun patientenverenigingen niet zulke goede PR-mensen in huis hebben (die hebben ze we wel bij de kanker- en hartstichtingen) en omdat er te weinig geld is voor reclamecampagnes. Dat betekent niet dat ze niet erg zijn.
Dat je over ME/CVS relatief veel hoort (ondanks dat het aantal patienten op 0,5% vd bevolking zou liggen), komt omdat het een controversiele aandoening is. Daarnaast hoor je eigenlijk alleen iets vanuit Nijmegen in de media, en dat zegt meer over de mediageilheid van het vermoeidheidscentrum daar dan over ME/CVS :P
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Dat laatste komt vooral doordat de media van anderen dan het kenniscentrum simpelweg niets willen plaatsen, behalve dan nu even over Lelystad.
Gebruikersavatar
sassy
Actief lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 26 jun 2008, 14:28

Bericht door sassy »

MacM schreef:
Alie schreef: maar ik vind nog steeds MS veel erger
en over huntington lees je ook nergens over
Ik denk niet dat MS perse erger is dan ME, het ligt maar net aan de gradatie. Het grootste gedeelte van de MS-patienten heeft de lichte vorm en ik gok dat zij vaak beter af zijn dan ME'ers met een zwaardere vorm.

Over andere ziektes hoor je niet zoveel omdat veel ziektes relatief zeldzaam zijn, omdat hun patientenverenigingen niet zulke goede PR-mensen in huis hebben (die hebben ze we wel bij de kanker- en hartstichtingen) en omdat er te weinig geld is voor reclamecampagnes. Dat betekent niet dat ze niet erg zijn.
Dat je over ME/CVS relatief veel hoort (ondanks dat het aantal patienten op 0,5% vd bevolking zou liggen), komt omdat het een controversiele aandoening is. Daarnaast hoor je eigenlijk alleen iets vanuit Nijmegen in de media, en dat zegt meer over de mediageilheid van het vermoeidheidscentrum daar dan over ME/CVS :P
effe voor de duidelijkheid ms zijn littekens op je hersenen die uitval vaak zonder enige herstel veroorzaken das echt wel erger als klachten van cvs die vrijwel nooit lichamelijk blijken te zijn.plus de kans op herstel bij ms is 0. bij cvs volgens de cijfers 1 op de 3 das vrij groot.

en die onderzoeken opgebied van ms spreken elkaar ontzettend vaak tegen + ik vind niet dat dit op een cvs forum hoort klinkt een btje van o wat ben ik toch zielig omdat ik cvs heb en ik vind niet dat je je eigen in de slachtofferrol moet douwen.
Life isn't about the breaths we take, it's about the moments that take our breath away.
Gesloten