Videofragment "Altijd moe. Hoe ik CVS overwon"

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Videofragment "Altijd moe. Hoe ik CVS overwon"

Bericht door Zuiderzon »

Hier de link waarin het boek "Altijd moe. Hoe ik het chronische vermoeidheidssyndroom overwon" voorgesteld wordt door Chantal Smedts. Het gaat om een videofragment uit het VRT-nieuws van 21-2-2006 om 13u.



Info boek, zie recensies:
http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... id-21.html

Interview met Chantal Smedts, zie Artikels:
http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... id-91.html

Voorstelling in de pers:
http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... id-90.html
Laatst gewijzigd door Zuiderzon op 03 dec 2006, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoop doet leven!
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

RE: Videofragment voorstelling "Altijd moe. Hoe ik CVS

Bericht door Arjen »

Hallo Zuiderzon,
Ik vind het een erg herkenbaar fragment, zelf ben ik na drie chronische ziektes in een soort burnout terecht gekomen, veel ongezonde stress, en geen andere oplossing dan zoals Chantal ook zegt in een ijzersterk regime doorgaan.
Tot een half jaar terug dwong ik mij tot drie keer daags een half uur lopen met mijn honden.
Nu is dit voorbij en is inderdaad een glas water of koffie pakken doodvermoeiend.
Na uitsluiting MS, liet de neuroloog ME vallen, ik was te verdwaasd dit als diagnose te interpreteren.
Ik kon mij niet voorstellen dat ME zo dodelijk vermoeiend was.
Arjen: fight for live
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

RE: Videofragment voorstelling "Altijd moe. Hoe ik CVS

Bericht door Guido_den_Broeder »

Het fragment doet mij niet aan CVS denken, maar meer aan burn-out.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

He Guido,

Toen ik het fragment hoorde, kreeg ik ook dat gevoel... :( maar durfde het hier niet in de ring te gooien.
Want ik heb wel vraagtekens bij de ondertitel van het boek: hoe ik CVS 'overwon'.
In dit fragment hoorde je dat ze overwerkt was....maar waar is de aanleiding? Ik bedoel bij CVS is dat toch niet het statement om CVS te krijgen?

Maar goed, mss moet ik heel het boek lezen om te weten te komen wat het nu echt is....
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ja ik word ook niet echt blij van deze publiciteit.
Dit is namelijk typisch een burnout, en geen CVS.
Jammer.
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

mee eens, ik had dat gevoel ook...
jammer en verwarrend voor ons zelf en de buitenwereld...
liesje
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2006, 14:39

Bericht door liesje »

tis absoluut geen burn-out, ik heb het boek gelezen en ken de symptomen, heb er zelf ook al 5 jaar last van
dus voor mensen die twijfelen, lees het boek!!
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

ik ga het zeker lezen
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Liesje, kun je vertellen welke symptomen in het boek worden genoemd?
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Het enige wat ik weet is, dat het hoofdcriterium van de diagnose CVS als volgt is:

Minstens zes maanden aanhoudende of steeds terugkerende vermoeidheid waarvoor geen lichamelijke verklaring is gevonden en die:
* Niet het gevolg is van voortdurende inspanning
* Nieuw is, niet levenslang al aanwezig
* Nauwelijks verbetert met rust
* Het functioneren ernstig beperkt


En ook weet ik dat het eerste (maar ook het derde) punt bedoeld is, om CVS te onderscheiden van Burnout of Overspannenheid...
Gebruikersavatar
roos
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:09

Bericht door roos »

Kan CVS niet o.a. ook het gevolg zijn van jarenlang te veel stress, te veel werken etc. net zoals een burn-out?? En dat het enige verschil is dat een burn-out de psychische uiting is en CVS de lichamelijk uiting is?
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Het vermoeden is dat ME in de regel wordt veroorzaakt door een combinatie van virus en stress. CVS betreft een grotere groep en kan bijvoorbeeld ook worden veroorzaakt door vergiftiging, zoals bij het Golfsyndroom. ME is verwant aan MS, Parkinson, Huntington, Alzheimer enz.
Burn-out wordt veroorzaakt door een psychische overbelasting en leidt niet tot de lichamelijke afwijkingen die we bij ME/CVS vinden. Burn-out is verwant aan depressie.
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

ME in de regel wordt veroorzaakt door een combinatie van virus en stress.
Burn-out wordt veroorzaakt door een psychische overbelasting.

psychische overbelasting is toch ook stress? Ik snap wat je wilt zeggen guido ik probeer het alleen beter te begrijpen. leidt niet tot lichamelijke afwijkingen..duidelijk! Maar welke zijn dat specifiek? Dat griep en malaise gevoel? of afwijkingen in het bloed?
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

In Van houdenhove's boek "moe in tijden van stress" legt hij heel duidelijk en aannemelijk uit, hoe e.e.a. mogelijk kan zijn gegaan.

Maar de oplossingen die hij biedt zijn afgeraffeld, vind ik. Heel summier en symplistisch, net alsof inderdaad gedragsverandering de boel kan oplossen. Er is denk ik heel wat meer voor nodig. Bovendien mistte ik een echt patientriendelijke bejegening in zijn oplosigen. Het leken meer opdrachten voor de patient. Ja, als men een innige vetrouwensband weet te creeeren wil e.e.a. misschien, maar juist daarin is de psychiatrie niet echt heel sterk, ben ik bang.

Hij noemt een medicijn alleen niet voldoende; dweilen met de kraan open, als de persoon niet verandert. Dan kun je ook wel ophouden met bv. transplantaties ed doen: die organen werden immers ook alleen maar ziek door de slechte conditie van de rest v/h lichaam. En al helemaal met chemokuren voor kanker-patienten. Hoe kregen die immers kanker?

Misschien dat hij in zijn andere boeken daar meer over uitwijdt, dat ga ik nu anderzoeken.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Van Houdenhove geeft misschien aan HOE het ontstaat, maar niet correct WAT er ontstaat. Daarom begrijpt hij niet dat gedragstherapie niet tot genezing kan leiden.

@Jessie: afwijkingen in en van het bloed, in de urine, het spierweefsel, de hersenen, het ruggemerg, aan de bloedvaten, in de hormoon-producerende organen, in de cellen, in de proteinen, enz.

Psychische overbelasting is niet hetzelfde als stress. Stress komt altijd van buitenaf.
Plaats reactie