voedsel intolerantie E nummer 621

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

voedsel intolerantie E nummer 621

Bericht door Alie »

wie herkent het
ik heb gisteren iets gegeten met het E nummer 621
ik zit al heel de nacht op, alles brand ook in mijn gezicht en neus
maag en slokdarm en erge hoofd pijn
hebben jullie dit ook wel eens
groetjes alie
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

voedsel intolerantie E nummer 621

Bericht door plassterk »

E621 ook wel MSG. Bekend als veroorzaker van het chinees restaurant syndroom. Jammer genoeg is er alleen een engelse wikipedia pagina van. Symptoms included drowsiness, tingling, headaches, and slight numbness on the back. http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_re ... t_syndrome

1 dokter, weet helaas niet meer wie schreef zelfs een deel van de ME symptomen toe aan E621. Misschien als je hier gevoelig voor bent, ik heb het zelf nooit gemerkt, is het raadzaam dit helemaal te vermijden. Het zit in veel hartige producten.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

voedsel intolerantie E nummer 621

Bericht door Shavonne »

@Alie: er was toch al onderwerp hierover? Of vergis ik me? Ik akn me herinneren dat je toen zelf al melde dat dit in chinees eten zit...........
Ik heb een paar keer per jaar netelroos, maar heb tot nu toe nog niet ontdekt of het van voeding komt. Ik denk eerder bij mij, door creampjes etc.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

dank je plassterk
ik weet dat ik intolerantie heb voor die smaak versterkers en meerdere dingenmaar soms doet een mens stomme dingen
we hadden henk zijn verjaardag gevierd ,hij is vandaag jarig
en hadden wat chipjes over, henk nam gisteren een handje en ik dacht laat ik ook wat nemen ik eet het nooit ik heb het geweten ik heb echt niet geslapen vannacht
@chavonne ik weet dat er ergens een topic hier over is maar kon het niet vinden ,en ik vroeg mij af of er nog meer mesen zo ziek hiervan zijn en wat voor klachten
groetjes alie
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Dit is dan wel weer toeval zeg.
Ik vermijd E 621 ook sinds kort.
Zit in die conimex pakken zoals sukiyaki.

En gezien ik nu een terugval heb en ook last van de maag heb.
Kom ik net tot mijn verbazing erachter dat ik in het weekend kruidenboter heb gehad.
En wat zit daar in, zie ik net: E 621.

En over chinees eten, klopt de theorie ook aardig bij mij.
Dat heb ik jaren vermeden, daar had ik s'avonds naderhand altijd last van.

Ik wou dit toch ff vermelden met mijn lichte duffe hoofd.

Ik hoop ook dat het de e621 is, kan ik het zelf vermijden.
Toevallig zeg.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Even geleend van een allergieforum:

Je zal het maar hebben: het chinees-restaurant-syndroom oftewel overgevoeligheid voor Ve-Tsin.
E621
Ook wel bekend als : Ve-tsin, MSG, RL-50, NatriumGlutaminaat,
Glutamaat, Glutaminaat ,Mono Sodium Glutaminaat, Mono Natrium Glutaminaat, Smaakversterker E621/ E622 / E623 / E624

Functie : Smaakversterker en vervanger van zout.

Toepassingen : Als smaakversterker in met name snacks, sauzen, diepvriesmaaltijden, soepen en kant-en-klaar gerechten. Wordt vooral veel gebruikt in de Oosterse (Chinese) keuken, "waar het een eeuwenlang gebruik kent".

Aangezien mijn vriend koppijn if not migraine van deze stof krijgt, ben ik voor de grap eens de ingrediëntenlijst gaan bekijken van alles wat ik normaal in mijn boodschappenkar gooi. Hij houdt associatief al niet meer van alles wat Chinees en Oosters lijkt of ruikt, maar wellicht zat het in meer producten... " ff checken " dus...
En wat blijkt: dág soep uit blik, dág chips, dág pastasaus, dág cup-a-soup, dág (zo ongeveer alle) kant-en-klaar maaltijden, dág alles-van-conimex, dág kruidenzakje-bij-het-groentepakket......
En niet één fabrikant, nee, álle fabrikanten gebruiken deze stoffen.

Hartelijke groet, Henny
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi melanie
ik weet het al jaren geleden zelf uigedokterd hoor van die E621
maar soms doe je gewoon iets stoms, ik ga nooit meer uit eten
het zit echt overal in zelfs in een kroketje
in sauzen je durft niets meer te eten
ik heb het geweten hoor ben doodziek geweest :evil:
wat een stomkop ben ik he :roll:
he henny ik zie het nu pas inderdaad overal zit het in sommige chinezen zeggen dat ze het niet gebruiken ,maar ik wantrouw het
en ook in gewone restaurands daar hebben ze diepvries producten
en in sommige dingen zit het er ook in
het is echt moeilijk
ik ga met een vergrootglas de supermarkt in
want de lettertjes zijn zo klein :wink:
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Lieve Alie,

Het is lastig om te zien waar het allemaal inzit.

E 621 is in de VS en in Canada verboden.
Er is ook een voorstel binnen de Europese commisie/Europees Parlement? gedaan om E 621 (en E620, E622, E623, E624, E625) te verbieden:want
"Motivering
Deze smaakversterkers kunnen in sommige gevallen symptomen van het zenuwstelsel
(verminderde gevoeligheid in hals, armen en rug) en onregelmatige hartslag veroorzaken.
Tijdens dierproeven hebben zij bij ratten geleid tot voortplantingsstoringen. Naar verluidt
leiden zij eveneens tot problemen voor astmapatiënten."

Liefs, Henny
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Wij eten heel vaak dingen met Ve-tsin (E621) maar hebben (gelukkig) nooit ergens last van.
Je kunt de smaakversterker Ve-tsin zelfs los in een potje kopen: Het hangt in de winkel tussen de kruiden.

Gefeliciteerd met Henk, Alie. Zijn de klachten van afgelopen nacht nu wel over, of heb je nog steeds last?
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Je moet het boekje Wat zit er in u eten? eens halen/kopen/lezen.
Heb het hier thuis zelf. Gebruik het weinig, ben natuurlijk ook afhankelijk van mijn ouders, maarre dat boekje stimuleerd je echt om minder troep te gaan eten..Waar zijn we eigenlijk mee bezig in de wereld?
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Henny schreef:Even geleend van een allergieforum:

Je zal het maar hebben: het chinees-restaurant-syndroom oftewel overgevoeligheid voor Ve-Tsin.
E621
Ook wel bekend als : Ve-tsin, MSG, RL-50, NatriumGlutaminaat,
Glutamaat, Glutaminaat ,Mono Sodium Glutaminaat, Mono Natrium Glutaminaat, Smaakversterker E621/ E622 / E623 / E624

Functie : Smaakversterker en vervanger van zout.

Toepassingen : Als smaakversterker in met name snacks, sauzen, diepvriesmaaltijden, soepen en kant-en-klaar gerechten. Wordt vooral veel gebruikt in de Oosterse (Chinese) keuken, "waar het een eeuwenlang gebruik kent".

Aangezien mijn vriend koppijn if not migraine van deze stof krijgt, ben ik voor de grap eens de ingrediëntenlijst gaan bekijken van alles wat ik normaal in mijn boodschappenkar gooi. Hij houdt associatief al niet meer van alles wat Chinees en Oosters lijkt of ruikt, maar wellicht zat het in meer producten... " ff checken " dus...
En wat blijkt: dág soep uit blik, dág chips, dág pastasaus, dág cup-a-soup, dág (zo ongeveer alle) kant-en-klaar maaltijden, dág alles-van-conimex, dág kruidenzakje-bij-het-groentepakket......
En niet één fabrikant, nee, álle fabrikanten gebruiken deze stoffen.

Hartelijke groet, Henny
Gezondheids/Natuurwinkel heeft lekkere, maar duurdere, alternatieven. Er valt prima te eten zonder die troep. Kost alleen wat.. helaas. ( en zelfs in de natuurwinkel is het opletten op E-nummers die er soms toch nog inzitten)
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ik kon het ook niet meer vinden Alie.......
Maar het is super rot zo'n voedselintollerantie.
Ik gebruik ook ééns in de week Vet-sin in de bamo of nassi. Gelukkig geen last van dan, van E621.
Wel handig dat je het weet Alie, maar helaas zit het in heel veel lees ik hier......
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

lieve henny
het is inderdaad waar dat het in sommige landen verboden is
want je kunt er knap ziek van zijn .waar zijn ze hier nu mee bezig
want ik hoorde zelfs van een vrouw en een man allebei gezond maar die waren doodziek s,avonds nadat ze chinees gegeten hadden
we moeten maar een protesteren
@dank je wel lieve jazzie namens henk
ik kon het vroeger ook eten, maar zo als met alles bouw je intolerantie op het is echt erg ,gelukkig is het nu wat minder dank je wel
@ik heb dat boekje ook janine
ik weet dat ik het niet moet eten maar ik ben al zo lang ziek en dan neem je af en toe iets wat niet mag met de gevolgen vandien stom van mij
ik weet dat veel ME CVS patienten er last van hebben
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Leuk! het sneewt hier, zie ik nu. :D

Ik heb afgelopen week bewust eten gehad met e621 erin.
Helemaal niet meer aan gedacht.
En ik was ervan overtuigd, dat e621 niets met mijn klachten te maken had.
Of dit nu toeval is.
Schiet mij net weer te binnen.
Ik kom er nog wel achter. Hoop ik!
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik kan soms wel eens iets eten met E 621
en de andere keer weer niet
het ligt eraan hoeveel percentage er inzit
,dus bijvoorbeels als ik een kroket eet
meestal geen last maar bij twee gaat het mis
alie
Plaats reactie