Zo koud...op 20 sept. toch verwarming aangezet

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

mijn kachel is al een paar weken aan
en mijn henk kan er ook niet tegen
dus doe ik maar extra warme kleding aan
ik heb het zelfs koud als de
mussen dood van het dak vallen van de hitte
en dan lig ik op mijn bed met een dikke pyama en duster
met electrische deken ik vind dit nog steeds vreemd
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ik heb nu sinds een paar dagen ook de kachel aan. Ik vond het al een tijdje koud, de hond zit elke keer te bibberen, en nu vond mn vriend het ook eindelijk tijd voor de kachel :wink:.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
esther66
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2015, 10:25

kou en tips!

Bericht door esther66 »

Als ik koude voeten heb, bijna altijd behalve zomertemp is boven 20 graden, dan heb ik dubbele sokken of wintersokken aan, hele jaar.in winter plus pantoffel!
Ik drink hele dag door 2 liter thee.geeft warmte gehele dag. Ook ik heb meer warmte sinds carnitene gebruik. Ook minder verzuurde spieren na uren op bank zitten.
En vooral blijven bewegen tussendoor! Waarna weer uitrusten even afdrogen, weer half uur zitten. Afwassen doe ik op ene dag afdrogen, de volgende. De afwas vaak in 2 etappes!
10-5 min. Zitten.
Want er is genoeg anders, huish of administratie te doen! Vooral ijskou door te lang zitten zoals vooral op computer. Pauzeren, bewegen,ontspannen dan weer half uurtje computeren. Beter nog verdelen in 3x per dag-deel! Dag niet op computer, geeft veel rust, krijgt er ook droge of brandende ogen van!oogdruppels helpen, vooral ogentroost!
Ik heb ook ijskoude kruin gehad,kom dit nergens tegen. Met muts op hele dag en nacht ook met zware griep. Zo ook bij start ME- ziekte elke zoveel jaar komt dit terug.
Nu zelfs perioden zweverig raar in hoofd- in de overgangforum kom ik dit veel tegen, bij leeftijd boven 40 jaar!
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Esther,

Je hebt gereageerd op een paar onderwerpen die al heel lang stil liggen. Daar krijg je waarschijnlijk geen reactie meer op. In dit topic b.v. dateert het laatste bericht van 6 oktober 2008. Het staat bovenaan het bericht in kleine lettertjes.

Verder: welkom op het forum. Groetjes,

Ariadne.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hallo esther de klachten van jou horen echt bij ME
maar ook bij fibromyalgie
en ook al is het een oud onderwerp
maar de ziekte blijft de zelfde verschijnselen geven en het is nog precies hetzelfde al 7 jaren geleden ,en op mij zelf terug komen al bijna 40 jaar
alleen wat jij zegt over etappe,s afwassen en misschien ook andere dingen dat werkt niet duizeligheid pijn moeheid gaat niet over door rusten
zo af en toe rusten kan geen kwaad maar rustig bewegen is toch het beste
ik ben nu 76 al weer en doet sinds 1991 medisch fitness niet te zwaar
maar wel twee keer per week ,als je het koud heb en je naar voelt helpt warmte altijd ,

ariadne we blijven steeds berichten ontvangen het maakt niet uit
van wanneer en we kunnen altijd onze ervaringen blijven delen sterkte
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Ik ben het volledig met Esther eens, Alie. Werkzaamheden in ettappe's doen met veel rustpauzes werkt heel goed.
Met meer bewegen en minder rustpauzes ben ik zo aan het eind van mijn latijn en moet ik het s'nachts en de dagen er na bezuren met flink ziek zijn,niet meer slapen en heel veel pijn.
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

En duizeligheid gaat wel degelijk over met langdurig rusten (soms weken) en betekent voor mij dat ik weer veel te ver en te lang over mijn grenzen gegaan ben.
Gebruikersavatar
nicoda
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 aug 2013, 15:37

Bericht door nicoda »

NooitOpgeven schreef:Ik ben het volledig met Esther eens, Alie. Werkzaamheden in ettappe's doen met veel rustpauzes werkt heel goed.
Met meer bewegen en minder rustpauzes ben ik zo aan het eind van mijn latijn en moet ik het s'nachts en de dagen er na bezuren met flink ziek zijn,niet meer slapen en heel veel pijn.
Dat is ook mijn ervaring. Als ik veel te doen heb op een dag kan ik dat het best met veel rustpauzes tussendoor doen. Anders ben ik halverwege m'n to-do-lijstje al omgevallen :wink:
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik heb ook niet gezegt niet rusten
maar niet te veel ,en duizeligheid gaat echt niet over van rusten want dan gaat de boel vast zitten ,en door te veel rusten vallen je organen uit
en dat weet ik uit ervaring ,verleden weken heeft ingeborg euthernasie gedaan zij kon niet anders dan liggen meer ,en langzaam vielen al haar lichaamsfunctie weg ,zelf heb ik jaren veel op bed gelegen
en voelde al mijn kracht weg vloeien ,ik ben zelf voetje voor voetje mijn bed uit gegaan en na maanden kon ik weer wat redelijk functioneren
en nu probeer ik binnen mijn grenzen te blijven
ik ben een van de langlopenste ME FYBRO patienten met heel veel andere problemen . dus ook ervarings deskundige ,dus rusten bijtijds is goed maar niet te veel
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Mijn ervaring is dat het moeilijk inschatten is wanneer je extra rusten moet en wanneer overeind te blijven.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

semma het is ook moeilijk ik probeer zoveel mogelijk
dezelfde tijd te doen maar dat lukt ook niet altijd
smorgens gaat het enigzins ik ga overdag heel even liggen
een paar keer per dag ,maar na drieen lig ik vaak op bed met tussen posen er uit met koffie drinken en beetje drinken eten ,anders lukt het helaas ook niet maar ja leeftijd speelt ook een rol bij mij ,maar ik probeer overdag
zo goed mogelijk overeind te blijven ,want hoe meer ik rust hoe vermoeider en duizelig ik ben sterkte
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Alie schreef:semma het is ook moeilijk ik probeer zoveel mogelijk
dezelfde tijd te doen maar dat lukt ook niet altijd
smorgens gaat het enigzins ik ga overdag heel even liggen
een paar keer per dag ,maar na drieen lig ik vaak op bed met tussen posen er uit met koffie drinken en beetje drinken eten ,anders lukt het helaas ook niet maar ja leeftijd speelt ook een rol bij mij ,maar ik probeer overdag
zo goed mogelijk overeind te blijven ,want hoe meer ik rust hoe vermoeider en duizelig ik ben sterkte
Misschien wel plat liggen, maar niet helemaal passief. Dat besefte ik door een toevallige opmerking over beweging, die me aan het denken zette.

Als je 's winters naar bed gaat, kan het zijn dat je eerst een hinderlijke kleumsessie hebt, in het koude bed. Ik kwam op het idee om te beginnen met teengefriemel en voetbeweging. Je trekt daarmee de actieve bloedsomloop beter tot in je verre, koude tenen en dat gaf een verrassend goed effect tegen dat eeuwige gekoukleum.

Middagrust die tot versuffing leidt, kan misschien ook met teen- en vingergefriemel verbeterd worden.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

goedemorgen semma het klinkt bekent in mijn oren
dat teen gefriemel en vinger beweging
ik doe dit smorgens voor het op staan
ook ga ik op mijn rug liggen en nek rug en been rekking door helemaal goed recht te liggen en benen naar beneden duwen en rug en nek zachtjes te strekken ,dan voel je ook warmte ,dit doe je goed
en inderdaad ik rust smiddags en daarna voel ik mij suf
maar doe ik de bovenstaande oefening dan gaat het wat beter succes
Plaats reactie