Doodsoorzaken bij ME/CVS

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gast

Bericht door Gast »

@malu en flowerpower,

jullie weten(waarschijnlijk) niet dat VGZM al vele jaren ziek is!
dan kom je ongetwijfeld wel eens in een periode dat je het niet ziet zitten!

die meneer met verlamming zal ook wel eens dagen hebben dat ie moeilijk met zijn ziekte om kan gaan....en dan begrijpt iedereen hem...
terwijl er voor ME'rs vaak het begrip er niet is, dubbele frustratie! natuurlijk is het goed niet teveel te focussen op wat je allemaal niet kan, en te kijken naar wat je wel kan maar
als je het het hier niet mag uiten, waar dan wel?!
en de ene ME'r is de andere niet....je kunt je eigen klachten niet vergelijken met een ander
en ik geloof dat iemand anders dit topic geopend heeft..... :wink:
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

@Brandy; Het is helemaal niet mijn bedoeling iemand te beledigen of te zeggen dat ie lekker vrolijk moet zijn, totaal niet zelfs. Ik zeg alleen dat ik al een tijd meelees en wat mij daarin op is gevallen in zijn reacties. Soms is het goed om terug te koppelen hoe een reactie over kan komen, dat is het enige wat ik wilde zeggen, ik bedoel het positief.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

@Brandy
Misschien moet je nog eens lezen wat ik heb geschreven: klachten mogen zeker geuit worden, je kunt het alleen op meerdere manieren benaderen en je kan ook wegzakken in je klachten/verdriet, wat tot vervelende situaties kan leiden als het te lang duurt. En er is altijd baas boven baas, maar dat is absoluut niet wat ik duidelijk wil maken!

Edit: Die man wordt trouwens lang niet overal begrepen, moet constant voor zichzelf opkomen. Maar a) hij identificeert zich niet met de verlamming, ziet het los van wie hij is, b) er is een verschil tussen constateren 'er is pijn' en 'ik heb pijn en dat is klote want ik ben al tig jaar ziek en ik word nergens begrepen en mijn buurvrouw is ook al niet aardig tegen me en ik heb ruzie met mijn vriend, hoe lang hou ik dit nog vol?'.... Door al die bijkomende gedachten wordt het alleen maar erger. Er was toch alleen maar pijn?
Laatst gewijzigd door malu op 18 jun 2012, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik had ook al eerder geuit dat vgzm wat positiever moet zijn, maar ik begrijp het heel goed ,ik heb zelf al vanaf 1974 ME fybro
en heb ook wel eens van die buien
en we zitten op het forum om dat van ons af te schrijven
en wil iemand dat niet lezen slaat het dan over
dus laat de mensen hun hart luchten dat doen wij allemaal
daar is het forum toch voor
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Daar is ook niks mis mee!! Er is een verschil tussen structureel negatieve berichten en het hebben van buien, vind ik. In beide gevallen heb je de keuze om de berichten niet te lezen, maar in dit geval wilde ik laten weten hoe ik er tegenaan kijk. Niet om mensen te redden van zichzelf of hun shit, maar omdat vaak wordt gezegd 'je moet positiever zijn', wat denk ik niet werkt als je in een negatief patroon zit, want hoe moet dat? Wat ik poog te zeggen is: alle gevoelens mogen er zijn, alleen probeer daarbij te kijken naar de situatie zoals die nu is, en maak het vooral niet groter of kleiner dan het al is. Gedachten kun je niet stoppen, maar soms gaan we er ook sterk in geloven, en dat is niet altijd nodig of bevorderend. Slechts goed bedoeld en zeker niet als vorm van kritiek.

Als je daar wat mee kan, fijn. Zo niet, dan niet.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

Ik denk dat het absoluut allemaal goed bedoeld is, niemand doet negatief over een ander en we begrijpen elkaar. Ik ben het er wel mee eens dat iets gezegd mag worden, ondanks dat het misschien niet vriendelijk klinkt, om te proberen een ander iets in te laten zien. Niemand valt VGM aan en dat weet hij vast zelf ook wel. Niks is zo lastig als positief blijven als je ziek bent. En niemand zegt dat je die buien moet ontkennen of negeren. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het ook al eens vaker door laten schemeren; het is soms erg moeilijk iemand toch tot steun te zijn als de ondertoon in elk bericht zo negatief blijft.
Als je meeleest / reageert, lees je nu eenmaal berichten en sla je het dus al niet meer over.
Ik hoop ook dat je het niet ziet als een aanval VGM, maar als teken dat we proberen eerlijk te zijn en je te helpen. Niks meer en niks minder dan dat.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi allemaal,

Amai, ik lees dit topic al een tijdje mee.
Een gevoelig en best moeilijk onderwerp, maar zeker belangrijk en zeker goed om hier ruimte te hebben waar iedereen zijn/haar gevoelens van zich af kan schrijven.
Hier begrijpen we elkaar en/of kunnen met elkaar daarover praten/discussiëren. In de maatschappij, het dagelijks leven, hoeven wij met dit onderwerp niet aan te komen :wink:.

Zelf denk ik, dat we allemaal wel eens een dip hebben voor een korte of langere tijd. Ik heb nu te maken met een terugval, die al maanden duurt. Dat heb ik nog niet eerder gehad en ik ervaar daarbij ook achteruitgang.
Iets waar ik niet echt blij van word en waarover ik soms best zorgen heb. Bij mij is de ME grillig en je weet nooit waar je aan toe bent.

Het hangt er, denk ik, ook vanaf in welke ernstige mate je ME hebt, hoe beperkt je raakt door ME, of je bedlegerig bent geworden.
En er speelt misschien mee hoe lang je ziek bent (net, jaren, tientallen jaren), welke gevechten je hebt moeten aangaan met (huis)artsen, UWV, etc.

En ME-ers moeten verdraaid stevig in zijn/haar schoenen staan, want de meesten raken veel kwijt: gezondheid, baan, carrière, inkomen, uitkering, toekomst, vrienden, familie, partner, studie, opleiding, etc.
Dat is nogal wat en ga er maar aan staan.

Dit klinkt misschien raar, maar niessie (iedereen wel bekend) heeft ME en Kanker en vecht momenteel weer keihard voor haar leven.
En zij heeft hier wel eens verteld: als ME-patiënte word ik niet serieus genomen, voor gek verklaard, maar nu ik Kanker heb word ik wel serieus genomen, gaan deuren open, is iedereen aardig tegen je, is iedereen bezorgd om je, word je in de watten gelegd, krijg je onderzoeken en behandelingen. Dat vindt niessie heel dubbel en dat is natuurlijk ook heel dubbel.

En die man met een dwarslaesie, dat vinden mensen in de buitenwacht heel erg en als hij een keer een dip heeft, wordt dat begrepen c.q. kan men zich dat voorstellen.

Mensen met ME worden nog steeds gezien als een stel aanstellers, idioten, etc. Kijk naar de dringende oproep voor Ingeborg hier op het forum: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... tml#160760 (dan zit ik écht met kromme tenen in de schoenen, want hoe is dat in godsnaam mogelijk in Nederland? Zo wordt er dus omgegaan met mensen die een ernstige vorm van ME hebben en dat is afschuwelijk en verbijsterend).

En kijk maar naar wat VWS (minister Schippers) straks voor ME-patiënten in de aanbieding heeft: de Richtlijn CVS een behandeling met CGT en GET.

Als ME erkend zou worden, gezien zou worden als een ernstige neuro-immuun ziekte een biomedische ziekte, aanvaard zou worden in de Politiek, de medische branche, de maatschappij dan zou de situatie voor ME-ers heel anders zijn.
En dat is volgens mij ook een punt waar vgzhm gelijk aan heeft, wij worden niet gezien en gehoord als ernstig zieke mensen.

En vgzhm is inderdaad al heel lang ziek, 16 jaar. Zo lang ben ik nog niet ziek en ik weet ook niet hoe ik er tegen die tijd in zal staan.

Ik kan soms de gedachten/gevoelens van vgzhm wel begrijpen en het is goed dat hij dat hier uitspreekt, dat hij vragen stelt en zijn bezorgdheid uit.
Tevens zit er in zijn vraagstelling vaak ook wel een behoorlijke portie cynisme of cynische humor die soms ook wel uitdaagt tot nadenken. Ik kan daar wel doorheen kijken.

Moraal van het verhaal is: wij zijn allemaal verschillende mensen, wij hebben ME in verschillende mate van ernst: de een loopt nog rond, kan parttime werken, kan leven met de eventuele beperkingen, de andere is 80-100% bedlegerig geraakt door ME, kan niets meer en is alles kwijt geraakt.
Ook hebben wij vaak verschillende lichamelijke klachten, ook in verschillende mate van ernst.

En ik kan niet zeggen dat ik Lijden een keuze vind. Het is geen keuze, het overkomt je.
Ik heb bijvoorbeeld nu een jaar of 5-6 erg veel pijn, neuropatische pijn is het geworden, dag in dag uit, 24 uur per dag, met hitte en koude nog erger soms bijna ondraaglijk.
Wel, dat is niet altijd een lolletje en ik vraag mij dan soms ook wel eens af: moet ik dat nog jaren dragen?......

En om te zeggen: je moet overal het positieve van blijven inzien en vooral positief zijn en blijven en kijken naar wat je vooral wél kunt en daarvan blijven genieten, dat klinkt en is natuurlijk mooi, maar misschien is dat in de (harde) praktijk/maatschappij niet voor iedereen haalbaar. Ieders situatie, gevoel, zorgen, zijn anders.

En wij vechten, elke dag weer, onze eigen ME-strijd :wink:.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 19 jun 2012, 00:07, 4 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

mooi antwoord louisa
ik leef met iedereen mee
maar ik laat iedereen in zijn waarde
en aangezien ik al wat meer jaartjes dan iedereen hier loopt met ME
en nog veel meer andere klachten, vind ik laat ieder zijn verhaal vertellen
het is waar dat we willen proberen om de mensen te vertellen om positief te zijn ,maar de ene is de ander niet ,ik heb hier veel begrip voor
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

En natuurlijk niet te vergeten dat veel chronisch zieken na meerdere jaren een klinische depressie krijgen door de steeds scheef groeiende verhoudingen van chemische stofjes allerhande die mede aan de grondslag liggen en een gevolg zijn van ziekte. Daaronder kunnen we verstaan: vitaminen, aminozuren, hormonen, ontstekingsstoffen, ...

Eenmaal je in die spiraal zit, ben je een vogel voor de kat. Sommige mensen staan door hun persoonlijke karaktertrekken iets sterker in de schoenen dan anderen tijdens conflicten en kunnen nog een confrontatie aan met artsen maar anderen zijn van nature introverter en/of discreter. Voor hen kan dat net een drempel vormen om niet voor zichzelf op te komen.

En eigenlijk zou je als patient ook niet voor jezelf moeten opkomen en telkens de confrontatie aangaan. De menselijke natuur is erop gericht zorg te dragen voor de medemens maar onze cultuur is helemaal verziekt door foutieve overtuigingen. Zogezegde kennis leidt ons verder af van onze essentie.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi alie en marlène,

alie, ik vind het fijn om ook weer eens van jou te horen :wink: en wat fantastisch dat jullie zo genieten van jullie kleinkind.

En ik heb voor jullie beiden diep respect. Jullie hebben al zo veel meegemaakt, daar ben ik nog lang niet geweest. En wat marlène zegt, iedereen is anders van karakter en instelling daar word je mee geboren.

Ik sta toevallig stevig in mijn schoenen, volgens de psycholoog komt dat niet zo veel voor bij ME-patiënten :wink:. Heel leuk, maar dat wil niet zeggen, dat ik af en toe ook niet eens wankel.

Het is daarom goed dat wij hier al onze verschillende verhalen en ervaringen kunnen uiten en schrijven en daarbij elkaar ook blijven respecteren hoe verschillend de ervaringen, gevoelens, gedachten ook zijn :wink:.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

dankje louisa ik lees wel vaak mee
maar ik wilde nu ook even mijn mening geven
en zoals je zegt iedereen zijn eigen mening .ik heb al die jaren stevig in mijn schoenen gestaan en die wankelt nu ook heel erg
ik vind dat marleen het heel goed uitgelegt heb dank je marleen
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Het enige dat ik wilde zeggen is: er kan zich een enorme strijd, of oorlog in je hoofd afspelen (wat een compleet natuurlijke reactie is). Het helpt je alleen niet altijd verder. Door te vechten tegen de situatie zoals die is, worstel je jezelf er vaak alleen maar verder in. Je hebt de keuze om mee te doen met die oorlog, of er van een afstand naar te kijken. Je kan je erin mee laten slepen, of je kijkt alleen maar toe. De strijd in je hoofd is er toch wel, alleen doe je niet mee. Zodoende hoef je je niet ermee te identificeren. En dat geeft heel veel ruimte. That's all. Ik bagatelliseer het probleem niet, laat iedereen in zijn/haar waarde. ME is klote, dat hoef je mij niet te vertellen.

Ik heb gezien dat mensen in een uiterst akelige depressie toch verbeterden door van een afstand te kijken naar wat er zich in hun hoofd afspeelde. Alle bijkomende oordelen laten varen, dat is echt wel mogelijk met depressie! We plakken allemaal ideeën vast aan pijn (zoals: 'moet ik dit nog jaren dragen?'). Door ieder moment opnieuw te laten komen zoals het is, kan het draaglijker worden. Als jou dat kan helpen, fijn.

En natuurlijk overkomt pijn, depressie e.d. ons. Maar lijden is in een bepaald opzicht een keuze, want de pijn is er, dat is een feit. Maar we hebben ook veel gedachten over die pijn, en die kunnen ons nog meer gaan belemmeren. Dan kijk je dus niet meer alleen naar wat er is, maar ook naar wat er allemaal nog kan komen, we hebben soms de neiging om dat hele 'verhaal' in onszelf te repeteren, terwijl er eigenlijk alleen maar pijn is. Daardoor gaan we ons er ook mee identificeren. We zien onszelf als 'patiënt met chronische pijn'. Je kan jezelf ook zien als een mens die toevallig met pijn wordt geconfronteerd en daar zo verstandig mogelijk mee om moet gaan. Dat maakt het net even wat lichter, en geeft wat ruimte om het iets minder je leven te laten beheersen. Want daar is echt wel ruimte voor, hoe ernstig een situatie ook is.

De gedachten die we over dingen hebben, zijn niet heilig. Je kan ze niet stoppen, maar wel stoppen in het geloven van je heilige overtuigingen en je er niet meer aan vastklampen door bv:

- een waarnemingspositie in te nemen (iets van een afstand te bekijken)
- wat meer om jezelf/je gedachten te lachen
- er anders naar te kijken (kijk je met een frisse blik, of is je waarneming gekleurd geraakt door al je ervaringen? Kijk je met je ogen (zoals een kind dat doet), of kijk je oordelend, en heb je je mening al klaar als een bepaald onderwerp wordt aangesneden? Als je in die gedachten gaat geloven, is het resultaat vaak dat je niet gelukkig bent. Wil je gelijk of geluk?)

Bovenstaande is trouwens compleet iets anders dan zeggen: 'je moet het positieve zien'. Ik zeg juist: je kunt het ook zien zoals het is. En dat kun je pas zien als het vrij is van meningen, oordelen, vastgeroeste ideeën. En ja, wat is waarheid? Als je het in een bredere context bekijkt kun je stellen: niks is zeker, dus zijn alle gedachten even waar. Waar kies je dan voor: de waarheid, of het resultaat van je gedachten?

Maar weet je, alles wat ik hier vertel voelt als vloeken in de kerk. Blijkbaar is het te confronterend wat ik vertel, of leg ik het niet goed uit? Ik ben erg benieuwd naar de reactie van VGHM, het was voor hem bedoeld. Vragen zijn welkom hoor, maar misschien dan in een apart topic, want we zitten hier het topic behoorlijk te vervuilen.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi malu,

Ik ben ook benieuwd naar de reactie van vgzhm.
We hebben allemaal een verschillende visie en dat is helemaal prima, zo kun je gedachten en ervaringen uitwisselen :wink:.

Wat mijn neuropatische pijn betreft, daar kan ik de ene dag beter mee omgaan dan de andere dag.
Maar, als er perioden zijn (zomer/winter) dat het ondraaglijk is dan kan ik dat moeilijk met liefde, aandacht en positiviteit omarmen. Zulke zaken leer ik ook bij Yoga en meditatie :wink:. Soms helpt een bepaalde oefening soms niet.
Dergelijke pijn druk je niet even weg, zet je niet in een hoekje om er op een afstand naar te glimlachen (klinkt een beetje als CGT :wink:), het is altijd op de voorgrond aanwezig en belemmert je totale functioneren.

Dergelijk ernstige pijn is lijden, onmenselijk bijna. En soms denk ik dan zeker wel eens: pffff hoe lang moet ik dat (nog) dragen, jaren?......
En dan is dat geen negatieve gedachte of depressief zijn, maar een uiting dat de pijn niet meer te verdragen is.

Aan mijn buitenkantje zei je niets, en mensen die zulke erge pijn niet kennen, kunnen zich ook niet voorstellen hoe dat is om daar mee te leven. Dat geeft niets, dat is nu eenmaal zo. En daar moet ik het mee doen :D.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

malu wat een verhaal
veel te veel voor sommige patienten om het te lezen
met sommige dingen heb je gelijk
maar sommige dingen zeggen psygiaters ook
en dat gooi ik naast mij neer
weet je ik ga naar buiten met mijn scootmobiel als ik het niet kan harden
en depressief ben en dan kom ik altijd wel iemand tegen
die even een praatje maakt of ik doe een boodschapje of ga wat kledingzaken in ,dus afleiding zoeken is altijd het beste ,ook al denk je het lukt niet gewoon proberen als je het kan natuurlijk
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

@ alie
Dat idee krijg ik ook een beetje, dat het teveel is. Tuurlijk, het is veel tekst, maar je moet er ook maar net voor open staan. Dat moet ieder voor zich bepalen.
Afleiding kan heel goed helpen, daar ben ik het zeker met je eens! Maar als de afleiding voorbij is, komt het net zo hard weer terug. En is er niks veranderd. En voor afleiding zoeken moet je maar net de puf hebben. Maar wat voor jou werkt, is altijd goed.

@ louisa
Ik snap dat het af en toe heel moeilijk is, het lijkt me verschrikkelijk! Het is ook niet erg om die gedachten te hebben, alleen wat ik zie is dat je inderdaad ook wel een bepaalde mildheid naar je klachten toe hebt ontwikkeld. Dat is wat ik wilde zeggen. En het gaat er absoluut niet om je pijn weg te drukken en daar gezellig naar te zwaaien: 'He, leuk dat je er bent'. Tuurlijk niet. Maar onze aannames over pijn kunnen het nóg zwaarder maken, vooral als dat constant gebeurt. En het feit dat we weg willen van de pijn, er weerstand tegen hebben, en dus constant een (averechts werkende) strijd voeren.

En aan CGT heb ik een gloeiende hekel. 'Tegenover een 'niet-helpende' gedachte een positieve zetten', bah. Dat is niet wat ik bedoel. Het gaat erom dat het iets minder je leven kan gaan beheersen door er zonder al die associaties met ongemakken en pijn naar te kijken, door er minder weerstand tegen te hebben, want die strijd maakt het alleen maar erger (en daarmee bedoel ik niet dat je de praktische strijd maar gelijk moet opgeven!). Het is niet iets dat je kunt 'bereiken', het is een constant proces. Je moet alleen maar net weten dat je het óók op die manier kunt bekijken, dat besef is echt wel aan te leren. Niet makkelijk, maar wel veel makkelijker dan je zou denken. En als je weerstand voelt tegen wat ik uitleg, np. Heb ik in bepaalde opzichten ook, maar tot nu toe heeft het me wel geholpen.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Plaats reactie