Natural Killer Cellen oproep

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Natural Killer Cellen oproep

Bericht door annac »

Omdat Natural Killer Cellen elders nogal eens ter sprake kwam en ik benieuwd ben of er ook mensen in slagen dit geprikt te krijgen op eigen verzoek ben ik zo vrij geweest hier een speciaal onderwerp van te maken.

Als bij het algemeen bloedonderzoek, noem het onderzoek A, geen afwijkingen gevonden worden, wordt er niet ver gezocht.

Gebeurt dit wel, dan volgt gerichter onderzoek, noem het B, en zovoort, tot zeg maar Z aan toe.

En bij zo'n vervolg onderzoek zit bv dat Natural Killer onderzoek. En bij ME-ers worden daar wel degelijk afwijkingen gevonden.

Dus:

Wie heeft dit bij de regulier arts weten aan te kaarten? Dr. Demeirleir vindt ze, maar elke reguliere arts moet ze kunnen aanvragen.

Of/en:

Vanessa, jij als intensive care verpleegkundige (dat ben je toch?), kun jij aan je artsen eens vragen hoe e.e.a. zit?
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

Hoi,Annac,

Ben ook benieuwd naar de antwoorden.
Ik dacht ook dat er standaard naar gekeken werd.

Een jeugdvriendin van mij is recentelijk in behandeling voor borstkanker geweest (bestraling).
Na deze therapie ging ze bij een arts om te vragen wat ze kan doen om eventuele volgende kankers uit te sluiten. Deze vind in haar bloed verhoogd ijzer; verhoogd lood en mercurium!!
Ook EBV positief (geen PCR test;dus niet geweten of deze recent is)

In beide gevallen zei men dat de witte bloedcellen te laag stonden maar op de uitslagen stond nooit vermeld dat men gekeken heeft naar de NK cellen!
Dacht dat men bij kanker altijd keek naar de NK-cellen

Groetjes,
Dirk
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Bij kanker wel, ook in Nederland!

Bij mij nooit getest in Nederland, A dus. :)
Ken iemand die nu bij een internist geweest is die ook HIV patienten onderzoekt en ME serieus neemt, wat denk je, alsnog geen NK onderzoek.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi allemaal,

Ik denk, dat degenen die naar DML gaan meer weten van Natural Killer Cellen?
Kunnen jullie mij daar wat meer informatie over geven?

Ook in Natural Killer Cellen heb ik mij nooit eerder verdiept., maar op de uitslag van Augsburg staat het wel vermeld.
Tot nu toe heb ik geen puf en energie gehad om daar verder iets mee te doen en er meer over te lezen.
Het zoeken kost mij te veel energie en dan zet ik het even in de wachtstand.

Maar, vandaag, toch nog weer eens tegen gekomen en de waarde is bij mij (veel) te laag, zit onder de referentiewaarde.
Nu, wil ik er eigenlijk toch wel meer over willen weten. Wie o wie?

Alvast erg bedankt :wink:!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

NK-cel geeft een giftige(cytoxiteit) lading af in een virus. Meestal is bij ME de cytoxiteit dus het gif verlaagd (een boog zonder peil zegmaar). Bij jou is het aantal bogen te weinig het aantal peilen (gif) is misschien (nog) niet gemeten. Anyway dit is een serieuze afwijking die je hebt.
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Persoonlijk denk ik dat het door reactieve herpes virussen wordt veroorzaakt.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Dank je wel manja, voor de hulp en de informatie :wink:!

Moet mij zorgen gaan maken?
Op de site van Frank Twisk zie ik net ook informatie over NK Cellen, maar ik kan de informatie niet zo goed omzetten in begrijpelijke taal voor mijzelf.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

hallo louisa

een technische tekst maar eentje die CD8 en CD57 behandelt:

aan mij
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8668946

Scand J Infect Dis Suppl. 1995;99:69-77.
The role of CD8+, CD57+ cells in human cytomegalovirus and other viral infections.
Wang EC, Borysiewicz LK.
Source

Department of Medicine, University of Wales College of Medicine, Heath Park, Cardiff, UK.
Abstract

Peripheral blood lymphocytes expressing CD8 and CD57 determinants are a small (1-15%) subset in healthy humans. CD8+, CD57+ peripheral blood lymphocytes may be divided by the level of CD8 expression, into CD8+high (CD57+) T-cells and CD8+low (CD57+) natural killer (NK) cells.

CD8+high (CD57+) T-cell numbers are increased in human cytomegalovirus (HCMV)-seropositive subjects, and there is substantial evidence that HCMV is integral in the development of this subset in health and disease. Furthermore, the CD8+high (CD57+) subset is clonally derived, expressing a limited range of T-cell receptors, and are therefore likely to have restricted antigen specificity. Functionally, CD8+low(CD57+) cells exhibit NK activity, while CD8+high(CD57+) T-cells from healthy subjects mediate contact-dependent suppression in several in vitro systems including: (i) pokeweed mitogen-induced proliferation and immunoglobulin synthesis, and (ii) generation of antiviral MHC-restricted cytotoxic T-lymphocytes.

This is distinct from the nonspecific, soluble factor-mediated suppression exhibited from a phenotypically similar subset in human immunodeficiency virus (HIV) and bone marrow transplant recipients. This suggests an important immunoregulatory, suppressive role for CD8+high(CD57+) T-cells that may be potentiated by HCMV and altered in diseases associated with higher numbers of this subset including HIV, allograft recipients and rheumatoid arthritis.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

en nog eentje

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21933704

rain Behav Immun. 2012 Jan;26(1):177-86. Epub 2011 Sep 10.
NK-cells have an impaired response to acute exercise and a lower expression of the inhibitory receptors KLRG1 and CD158a in humans with latent cytomegalovirus infection.
Bigley AB, Lowder TW, Spielmann G, Rector JL, Pircher H, Woods JA, Simpson RJ.
Source

Laboratory of Integrated Physiology, Department of Health and Human Performance, University of Houston, 3855 Holman Street, Houston, TX 77204, USA.
Abstract

NK-cells and γδ T-cells are cytotoxic effectors of the immune system that are preferentially mobilized into the blood compartment in response to acute stress and exercise. While infection history is known to alter the phenotype and exercise-responsiveness of CD8+ T-cells, the influence of latent cytomegalovirus (CMV) and Epstein-Barr virus (EBV) infections on the phenotypes and exercise-responsiveness of NK-cells and γδ T-cells are unknown.

Twenty healthy males (age: 28.4±5.4 years) cycled for 30 min at 85% peak power. Blood lymphocytes isolated before, immediately after, and 1 h after exercise were surface stained for CD3, CD4, CD8, CD56, CD57, CD158a, KLRG1, and γδ-TCR antigens by four-color flow cytometry. CMV and EBV serostatus (pos/neg) was determined by ELISA. CMVpos had lower proportions of NK-cells expressing inhibitory receptors (KLRG1+ and CD158a+) and higher proportions of terminally differentiated NK-cells (KLRG1-/CD57+) compared to CMVneg.

CMVpos mobilized far fewer (132 cells/μL vs. 245 cells/μL) NK-cells in response to exercise despite having similar baseline NK-cell counts and physiological responses to exercise as CMVneg, although terminally differentiated NK-cells were equally responsive to exercise regardless of CMV serostatus (p=0.658). EBVpos had higher proportions of CD8+ NK-cells, but cellular responses to exercise were not influenced by EBV. The frequency and exercise-responsiveness of γδ T-cells was not affected by CMV or EBV serostatus (p>0.05).

In conclusion, latent CMV infection is associated with lowered numbers of NK-cells expressing inhibitory receptors and a blunted mobilization of NK-cells in response to acute exercise. This may indicate a compromised immune response to "fight-or-flight" situations in those infected with CMV.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

louisa schreef:Dank je wel manja, voor de hulp en de informatie :wink:!

Moet mij zorgen gaan maken?
Op de site van Frank Twisk zie ik net ook informatie over NK Cellen, maar ik kan de informatie niet zo goed omzetten in begrijpelijke taal voor mijzelf.

Groetjes, Louisa
Zorgen maken is zonde van de energie :-) Dit is wel een typisch ME probleem. Je bent objectief een echte ME ér :-) Ik heb dit eens aan een immunoloog gevraagd. Hij zei dat het immuunsysteem nog veel truukjes heeft om de boel ook zonder goede nk cel werking op de rit te houden. Maar Ik lees in de literatuur dat de kans op kanker wel toeneemt. Je kan de Meirleir eens vragen over die nk cel afwijking. Je lichaam is duidelijk in gevecht met (herpes)virussen. Heb je toevallig ook vaak keelklachten en last van je lymfklieren in hals?
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi marlène,

Dank je wel ook voor jouw hulp, informatie en link :wink:!
Ik moet het even voor mezelf gaan vertalen in het Nederlands. Ik zie iets over CMV ? (die is aangetoond in het bloed, latent aanwezig en wordt actief als het immuun systeem is verzwakt).
Okay, ik heb dus weer nieuw huiswerk te doen?.....

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Louisa, eigenlijk zou je eens je EBV,CMV en HHV6 titers moeten laten meten door de Meirileir. Als die hoog zijn kan je valganciclovir slikken. Daar knappen sommige patienten erg van op. Groetjes, Manja
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi manja,

DML is voor mij niet haalbaar (reisafstand en financieel als er hoge kosten zijn voor die onderzoeken). De onderzoeken die je noemt, kunnen die niet in Nederland worden gedaan? In een Ziekenhuis? Of anders?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Het zou kunnen maar dit doen ze niet standaard. Je moet dus geluk hebben als een arts dat wil doen. De Meirleir doet dat wel. Informeer anders even bij hem. Misschien mag je bloed opsturen en in je woonplaats laten afnemen. Maar maak je er niet te druk om hoor. We hebben dit probleem allemaal.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Op de site van Frank Twisk wat begrijpelijke info gevonden over wat NK Cellen zijn: Bron: http://www.hetalternatief.org/Testen%20Red%20Labs.htm
NK-cellen

NKCA

NK-cellen zijn witte bloedcellen (onderdeel van het afweersysteem) die onderdeel uitmaken van een specifieke respons bij een specifieke aanval (eerstelijns-verdediging).

Bij ME-ers worden vaak veel lagere aantallen NK-cellen aangetroffen, die bovendien ook niet goed werken. Echter, bij sommige ME-ers worden extreem hoge aantallen aangetroffen.

Een verlaagde NK-aktiviteit wordt waargenomen bij veel chronische immuun-aandoeningen zoals AIDS en ME.

Getalswaarden:

1. Percentage NK-cellen in het bloed.
2. Getalswaarden NK-aktiviteit: cel-specifieke vernieti­ging (absoluut en relatief, d.w.z. t.o.v. percentage NK-cellen)
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie