Sint-Janskruid ?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gittje
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 jul 2008, 10:20

Sint-Janskruid ?

Bericht door Gittje »

Op het net las ik zonet het volgende : "Door de combinatie van een antivirale met een antidepressieve activeiteit wordt verondersteld dat het kruid ook zinvol kan zijn in de behandeling van het Chronische Vermoeidheids Syndroom."

Bron : http://www.pbase.com/weathercam_brugge/image/85042665

Iemand ervaring mee ?
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Sint-Janskruid ?

Bericht door Marloes »

Ik heb er geen ervaring mee, omdat ik de pil slik (anticonceptie bedoel ik dan he).
Die wordt onveilig in combinatie met het gebruik van Sint-Jans-kruid.
Dit dus even als waarschuwing voor mensen die erover denken om dit te proberen.
Keep on rockin'
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Klinkt heel goed aangezien ik Pfeiffer gehad heb . Tis wel effe de vraag hoeveel iemand moet nemen?
Gittje
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 jul 2008, 10:20

Bericht door Gittje »

Hangt er vanaf hoe je het tot je neemt. Volgens dat ik het lees, kan je het als thee drinken, als tinctuur of in capsulevorm nemen. Ook olie op basis van Sint-Janskruid bestaat (voor wondverzorging).

zie ook volgende links :

http://www.natuurlijkerwijs.com/sintjanskruid.htm

http://www.medicinfo.nl/Externe%20Modul ... D&founder=

Blijkbaar moet je ook uitkijken waar je dit kruid koopt. De apotheker hier om de hoek verkoopt verschillende merken van hooggedoseerde Sint-Janskruidcapsules, die niet in de reguliere handel te krijgen zijn.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

ik wil het zeker proberen heb de 25e een afspraak met een goeie homeo misschien moet ik hem eens vragen hoe of wat. Of kan ik het zo gewoon zelf ook proberen?
Gittje
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 jul 2008, 10:20

Bericht door Gittje »

Ik zou het hem voorleggen en je kan nog altijd zelf beslissen wat je doet.

Zelf ben ik er gisteren mee begonnen, maar ben uit voorzorg enkele dagen voordien gestopt met medicatie die interactie kan geven nl. AD. Momenteel neem ik dus enkel voedselsupplementen en kruiden.
Gebruikersavatar
GeaK
Actief lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 28 jun 2008, 16:23
Locatie: Pieterburen
Contacteer:

Bericht door GeaK »

Even een introductie voor ik op voorgaande reacties reageer. Tot twee jaar geleden studeerde ik klassieke homeopathie. Ik heb mijn theoretisch gedeelte van 4 jaar afgerond, het praktische deel van 2 jaar moet ik nog doen. Omdat mijn ME/CVS klachten 2 jaar geleden zo erg werden, heb ik de studie 2 jaar geleden stop gezet en ik hoop die (volgend jaar???) weer voorzichtig op te pakken. Mijn reactie op dit onderwerp komt dus voort uit deze studie.

In de klassieke homeopathie wordt een holistische visie nagestreefd. Dat wil zeggen dat de mens als geheel wordt benaderd. Er wordt niet behandeld vanuit één of meerdere klachten, maar er wordt ook gekeken wat het karakter van de 'patiënt' is en dat wordt heel breed genomen. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar je eetgewoonten, slaapgewoonten, angsten, etc. Op basis van een uitgebreide anamnese wordt vervolgens een middel voorgeschreven. Door deze holistische manier van werken kunnen bijvoorbeeld drie mensen met dezelfde klachten, bijvoorbeeld hoofdpijn, toch alle drie een verschillend middel voorgeschreven krijgen.
Vanuit de klassieke homeopathie zal dus ook niet 'zomaar' Sint-Janskruid worden voorgeschreven als iemand depressief is of, in dit geval, chronische vermoeidheidsklachten heeft. Want misschien past dat middel wel helemaal niet als je het totaalbeeld van die patiënt bekijkt.
Daar komt bij dat de meeste homeopathische middelen natuurlijke middelen zijn, maar dat wil niet zeggen dat een onjuist of te vaak genomen middel geen kwaad kan. Niet elke middel is even onschuldig om te slikken, om even uit te proberen. Mijn advies is daarom: wil je kruiden of homeopathische middelen gaan gebruiken, ga dan alsjeblieft naar een goede natuurgenezer of een goede (liefst klassiek :) ) homeopaat en overleg met hem of haar (zoals Eezdva ook al voorstelt).

Ik hoop dat mijn verhaal niet te warrig is geworden. Anders merk ik het vanzelf aan de reacties :wink:

Groet Gea
Dit wordt een hele mooie dag!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja wat ik ooit al eens had gelezen dat langdurig St. Janskruid gebruik ook
angstaanvallen kan veroorzaken en dat soort dingen. Daarom doe ik het liever onder begeleiding ook als de Homeo het niet direkt voorschrijft maar dan zal ik hem zeker even op de hoogte houden . Hij heeft er toch meer verstand van dan dat ik dat heb :-)
Gast

Bericht door Gast »

ook is het zo dat bep, batuurlijke middeld zoals st.janskruid nadelige invloed heeft op medicijngebruik, zoals al aangegeven is de wisselwerking met de pil, maar ok met bep. hartmedicijnen.
aanvullend advies van mij: als je hom. middelen gebruikt koop ze bij je apotheek, of laat je apotheek checken of het samengaat met je medicijnen.
groetjes
Gittje
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 jul 2008, 10:20

Bericht door Gittje »

marion schreef:ook is het zo dat bep, batuurlijke middeld zoals st.janskruid nadelige invloed heeft op medicijngebruik, zoals al aangegeven is de wisselwerking met de pil, maar ok met bep. hartmedicijnen.
Blijkt ook duidelijk als je de opgegeven links doorneemt. Ik heb het geluk dat ik momenteel geen enkele medicatie neem, dus kan ik het effen uitproberen.
marion schreef:aanvullend advies van mij: als je hom. middelen gebruikt koop ze bij je apotheek, of laat je apotheek checken of het samengaat met je medicijnen.
Zo denk ik er ook over.
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

voor zover ik weet mag je sint-janskruid helemaal niet nemen als je antidepressiva neemt, het zou zelfs gevaarlijk zijn ......
Gittje
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 jul 2008, 10:20

Bericht door Gittje »

We zijn nu intussen meer dan een maand verder en het voornaamste dat ik merk met Sint-Janskruid is dat ik een stuk zenuwachtiger/gejaagder ben dan vroeger en dat de darmwerking geactiveerd werd. Voor de rest, geen merkelijke verbetering.

Gezien ik de laatste tijd nogal "scherp" sta, kreeg ik van manlief al de opmerking dat ik het nemen van Sint-Janskruid misschien beter zou stoppen.

Raar toch : van Sint-Janskruid wordt gezegd dat het je rustiger maakt en dat het ook goed is voor overgangsklachten. Bij mij niet dus :?
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

In plaats van St Janskruid worden ook wel Omerga-3 of magnesium ingezet. ( De laatste werkt ook prettig op de pijnlijke spieren).
Ik heb gelezen dat 80 % van de mensen met een depressie een magnesiumgebrek heeft.
Ook hebben sommige mensen een vitamine B-12 gebrek. Ook dat kan depressieve verschijnselen en concentratiestoornissen geven.

Het lijkt mij een goed idee om als je met deze info wat wilt iemand te zoeken die hier verstand van heeft. En als je anti depressiva slikt is overleg met de apotheek mijns inziens noodzakelijk.

Er is trouwens een stichting?? vitamine b-12 tekort (die geeft aan bij welke bloedwaarden B-12 verder onderzoek nuttig is) en een boek over ME en vit B-12 tekort.

Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Gittje schreef:We zijn nu intussen meer dan een maand verder en het voornaamste dat ik merk met Sint-Janskruid is dat ik een stuk zenuwachtiger/gejaagder ben dan vroeger en dat de darmwerking geactiveerd werd. Voor de rest, geen merkelijke verbetering.

Gezien ik de laatste tijd nogal "scherp" sta, kreeg ik van manlief al de opmerking dat ik het nemen van Sint-Janskruid misschien beter zou stoppen.

Raar toch : van Sint-Janskruid wordt gezegd dat het je rustiger maakt en dat het ook goed is voor overgangsklachten. Bij mij niet dus :?
Hi Gittje, mij is bekend dat het opwekkend is (anti depressiva). Ik heb zelf ook geprobeerd omdat mijn situatie me :( maakte. Ik werd er ook heel erg onrustig van, zenuwachtig, gestresst dus.
Het enige wat ik me kan bedenken is: activerend --> prikkelend --> hyperachtig, mijn hart gin sneller kloppen en mijn spieren verkrampten.

Als ik overprikkeld ben neem ik nu valeriaantinctuur (apotheek, ong 3 Euro voor een klein flesje)
En ik houd bij toeval ook van de bittere smaak van kamille (rustgevend) Al merk ik hier niet direct iets van.
En natuurlijk de nodige ontspanningsoefeningen (vooral ademoefeningen)
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Het is altijd raadzaam, om ook homeopatische, kruidenmiddeltjes en eterische oliën onder toezicht te gebruiken. Je staat versteld hoe hevig veel middeltjes kunnen werken en ook vooral kunnen wisselwerken met andere medicatie.
Ik zelf heb ook het idee, uit ervaring, dat bij ME stofjes anders werken, heviger werken of helemaal niet werken. Evenals viamines. Ik gebruik nu vitamines, op advies van natuurarts, daar zou ik me iets fitter van moeten voelen, maar helaas.........
Plaats reactie