Hoeveel beweeg jij?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
roos
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:09

Hoeveel beweeg jij?

Bericht door roos »

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Roos en ik heb sinds kort last van ME. Ik weet nog heel weinig over hoe andere mensen met deze ziekte omgaan. Ik zou graag van jullie willen horen hoeveel je beweegt op een dag. Zelf heb ik al moeite met een klein wandelingetje van 10 minuten maar ik vraag me of hoe dat bij anderen is, en of het helpt om steeds een beetje meer te bewegen.

alvast bedankt en groetjes!

Hoi Roos, ik heb je berichtje even hier neergezet, omdat hij niet thuishoorde in de discussie over het 'luie kind' artikel. - M'loes
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Hoi Roos, ik denk dat beweging heel erg verschilt per persoon. Bij mij begon de ziekte langzaam aan met vreemde periodes van uitputting en spierpijn, totdat de ziekte echt begon en ik bijna een jaar bijna niet heb bewogen. Maar na verloop van tijd verdween gelukkig de echt heftige klachten en afgelopen jaar heb ik best veel bewogen en kan ik wel gewoon drie uur wandelen. Maar wat ik zeg. Het verschilt heel erg van persoon tot persoon.
Musicchris
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 dec 2005, 19:10

Bericht door Musicchris »

Ik loop kleine stukjes (naar de bus heen en weer, in de universiteit, de winkel enz), en als het bij een kort stukje blijft is het prima vol te houden.
Verder fiets ik graag een half uurtje als het mooi weer is, maar dan heb ik ook echt tijd nodig om daarna uit te rusten.

Ik probeer bij elkaar wel een half uur per dag te bewegen, omdat dat heel gezond is. Als je het op een rustige manier doet kan het denk ik neit veel kwaad. En als je weinig beweegt kan je steeds minder... dat is bij gezonde mensen zo, dat is bij mensen met ME/CVS ook zo...
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ik loop ook kleinere stukken. Ik woon midden in de stad, dus probeer elke dag even naar de bakker of de super ofzo te lopen. Fietsen ook niet langer dan tien minuten.
Af en toe ga ik wel eens 'echt' iets doen: een wandeling maken of zwemmen, dat duurt dan vaak een uur ofzo, en dan ben ik ook echt wel uitgeput.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ik loop expres elke dag naar de supermarkt om de hoek (da's dus 1 minuut lopen) en natuurlijk in de supermarkt zelf, maar die is maar klein. Dan fiets ik ongeveer 2 keer per week ergens naar toe, 10 minuten heen en 10 minuten terug. En eens in de maand ofzo maak ik voor m'n plezier een wandelingetje van een half uur. Tijdens de zomer wat vaker.
Verder beweeg ik alleen binnenshuis, als ik de trap op moet ofzo, of als ik de konijnenkooi verschoon.
Gebruikersavatar
roos
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mei 2009, 12:09

Bericht door roos »

Bedankt voor jullie antwoorden!!
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

Ik beweeg redelijk normaal in huis , ik baal er wel van dat ik bijvoorbeeld iets vergeten ben en dan weer naar boven of beneden moet. Omdat het me wel energie kost. Als je gezond bent voel je dat niet.
Ik heb op een gegeven moment 4 weken de stofzuiger niet aangeraakt. Nu gaat dat redelijk. Ik loop elke dag met de hond soms 2x 20 minuten soms 3 kwartier, soms even naar de winkel 5 min heen. Ligt er ook een beetje aan hoe ik me voel voor mij is boodschappen gaan doen iets extra's. Voor het huishouden krijg ik ondersteuning anders zou het naarbuiten gaan en wandelen niet kunnen, terwijl dat eigenlijk gewoon heel belangrijk is, beweging en buitenlucht. Dus het ligt er ook wel aan wat je erweer ervoor opgeeft ervaar ik.
Gebruikersavatar
anika
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 14 okt 2005, 21:15

Bericht door anika »

Tot een maand terug bewoog ik amper.
Ik ging af en toe naar school of wat boodschapjes doen. Er zat geen ritme in.

Op dit moment gaat het ineens stukken beter. Loop ong. 4x per week minimaal een half uur met de hond (soms zelf één uur !!)
Rij ongeveer 4x per week paard, 3/4 uur lang
Ben een heel stuk actiever in ieder geval.
*~.my life - look at my life - what will I become.~*

Imagine 24/7 pain.. You can?t .. So don?t say you know what I?m going through
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Ik wil je bij deze nog even welkom heten hier Roos!
Als je wilt kan je je ook nog even voorstellen op het daarvoor bestemde sub-forum zodat we iets meer van je weten, maar dit staat vrij hoor.
In ieder geval leuk dat je je hier hebt aangemeld en hopelijk lezen we nog meer van je!

Groetjes,
Marjolijn (admin)
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Fijn om de herkenning te lezen.
Ik dwing mijzelf om twee keer daags tien minuten met mijn honden te lopen.
Vraag niet hoe, ik voel mij dan een heerser in kramp.
Verder beweeg ik mij in rolstoel, en scootmobiel.
Huishouden heb ik nu ook hulp in, kom anders niet aan iets anders toe 8)
Gebruikersavatar
gretuh
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mei 2006, 23:35

Bericht door gretuh »

bij mij verschilt het bewegen ook erg! In hele slechte dagen kost alle beweging die ik doen moet de grootste moeite... Maar als het heel goed gaat kan ik 3 uur lang turnen! (hoezo verschil :P) Al ben ik de dagen erna wel goed kapot! Zoals nu, barst van de spierpijn en ben zo moe als het maar kan... Maar ik heb het er graag voorover. Wanneer ik in het weekend ga stappen dan kan ik het turnen 1 uur redelijk volhouden en het 2e uur moet ik me erdoor slepen. En het 3e uur ga ik naar huis.
Nu ik weet hoe ik er op reageer kan ik dingen in plannen! Maarja CVS is zo onvoorspelbaar dat het elke keer weer puzzelen blijft! Van mezelf moet ik in ieder geval 2 uur in de week sporten. 1 uur geef ik les in Streetdance dan ben je ook vrij actief en het andere uur doe ik met turnen! En als het goed gaat dan maak ik er 3 tot 4 uur van! :D
Gebruikersavatar
Draakje
Actief lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 mar 2006, 15:59
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Draakje »

Bij mij verschild het heel erg, vooral omdat ik nogal vaak over mijn grenzen ga omdat ik eigenlijk niet goed weet waar die zit? hahahaha
Woon vlak bij het centrum is 6 min lopen dat lukt me wel maar vaak met veel moeite.
Ik probeer 2 keer p.d met de hondjes te lopen en dan 5 to 8 min. maar lukt nog niet altijd.
Zit nu ook ff in een slechte periode. :(
Maar als ik een redelijke periode heb ga ik dus 2 keer p.d. lopen met doggies en probeer ik dingen in huis te doen.
Daarnaast moet ik officieel 2 keer per week 1 uur medische training doen maar is nu als het lukt 1 keer.
En als ik een super dag heb of normaal whahahah dan schilder ik een hele kamer en ben ik weer een week of wat kapot en lig op bed :roll:
"We lachen hard om een mop. We glimlachen zachtjes om het geluk."
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ongevraagde tips mag je negeren. Dus ook deze.
Door schade en schande heb ik moeten leren me in te houden op mijn goede dagen en wat meer te doen dan ik wilde op slechte dagen.
Andere tip ( lijkt in conflict, maar kan er zelfs op slechte dagen als je een,maal bezig gaat er goed mee samenwerken)
rust houden als de energie half op is.

Hoe dan ook, hartelijke groet van een betrokken Henny
Gebruikersavatar
anika
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 14 okt 2005, 21:15

Bericht door anika »

Op dit moment ben ik gestopt met paardrijden.

Ik sport nu 2x in de week een uurtje. Sinds kort kleine eindjes (max. 15min) fietsen. Regelmatig wandelen.

Ik ben nu weer op het punt dat ik er energie voor terug krijg.
*~.my life - look at my life - what will I become.~*

Imagine 24/7 pain.. You can?t .. So don?t say you know what I?m going through
Gebruikersavatar
gretuh
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mei 2006, 23:35

Bericht door gretuh »

Ja das een goeie die grens die je elke keer maar weer overschrijdt. Ik kan die grens ook niet vinden alleen als ik te ver gegaan ben heb ik een terug slag, maarja de ene keer kan ik ook veel meer als een andere keer! En ik probeer ook wel naar mn lichaam te luisteren. Alleen zou er dan een muur moeten staan waar je tegen op knalt dat je denkt van ok nu stoppen! Maar ja die is er helaas niet ;)
Komende week ga ik ook weer beginnen met hardlopen, 2 jaar geleden ook gedaan en dat leverde vrij veel energie op voor de lente en zomer!In de winter kan ik dat niet opbrengen.. Maar wie weet hoe het me dit jaar gaat verlopen... Ik volg dan een programma die je van internet kan halen en dat werkt super!!! :D
Plaats reactie