Alternatieve geneeskunde

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Angeltje
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jul 2008, 10:03

Alternatieve geneeskunde

Bericht door Angeltje »

Hallo iedereen!

Ik ben hier nieuw (heb me kort voorgesteld in een andere rubriek). Ik ben een studente geneeskunde aan de KULeuven met een uitgesproken interesse in ME/CVS. Zelf ben ik geen patiente. Ik heb wel vorig jaar een redelijk zware infectie doorgemaakt met het beruchte EBV, ik veronderstel dat CVS/ME zoiets moet zijn, maar dan altijd?

Ik vroeg mij eigenlijk af of sommigen onder jullie misschien de alternatieve geneeskunde hebbben uitgeprobeerd om CVS/ME te behandelen? Ik bedoel dan acupunctuur, aromatherapie, helende massages, etc... Indien ja, wat was jullie ervaring hiermee? Hielp dit en voor hoe lang?
Alvast bedankt voor jullie tijd!

groetjes uit Leuven,
Anke
Gast

Alternatieve geneeskunde

Bericht door Gast »

Hoi Anke,

De "alternatieve" geneeskunde betekende de redding voor onze dochter; van volkomen bedlegerig en volledig invalide (als gevolg van de nijmeegse CGT toegepast in een revalidatiecentrum) is ze opgeknapt tot een ME//CVS-patient die weliswaar haar beperkingen vanwege ME/CVS heeft , maar weer kan zitten, staan, lopen,autorijden, fietsen en (beperkt) skeeleren en dansen!

Groet,
Miek
Laatst gewijzigd door Gast op 22 jul 2008, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
cinders
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2006, 14:43

Alternatieve geneeskunde

Bericht door cinders »

Hey Miek,
Zou je me kunnen zeggen wat voor alternatieve therapie jouw dochter gedaan heeft? Zelf ben ik ook op zoek naar iets alternatiefs wat mij zou kunnen helpen, daar mijn toestand momenteel van kwaad naar erger gaat..
Gast

Alternatieve geneeskunde

Bericht door Gast »

Hoi cinders,

Onze dochter heeft een combinatie van een heleboel therapieen gedaan.
En we zoeken nog steeds verder. De basis was een dieet met aanvullende orthomoleculaire supplementen op basis van in haar bloed- en urine aangetoonde hormonale en vitaminen-disbalans en tal van voedselintoleranties (zeer uitgebreid bloedonderzoek gedaan door dr. Tisscher en het KEAC.
Daarnaast APS.
Daarnaast heel langzaam opbouwen (staan met 1 seconde per week (!) opbouwen en zitten met 1 minuut per week .
Het is niet een algemeen voor iedereen geldend dieet, maar specifiek op haar tekorten, overschotten en voedselintoleranties afgestemd dieet.

Ze is er overigens nog lang niet qua gezondheid, maar het is al zoveel meer dan we ooit nog hadden durven verwachten!

Groet en sterkte!

Miek
Gebruikersavatar
superwoman
Actief lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 mei 2006, 16:24

Alternatieve geneeskunde

Bericht door superwoman »

Ik heb ook meerdere alternatieve geneesmethodes geprobeerd. Veel geld aan uit gegeven. In sommige gevallen leek het even te werken, maar helaas niet langdurig
Ik heb gemerkt dat de "kruiden/medicijnen" niet werken. 1 alternatieve arts heeft zelf de handoek in de ring gegooid om die reden. :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Alternatieve geneeskunde

Bericht door dullegreet »

ik heb een jaar bioresonantie gedaan. Daarbij werden oa sporen van lyme, herpes, candida, traagwerkende schildklier, maag/slokdarmontsteking etc ontdekt.

een groot deel daar van is ondertussen behandeld, maar ik ben er vorige maand mee gestopt omdat ik er constant doodziek van was, het was te belastend voor mijn lichaam. Ik ben nu zo een beetje aan het afwachten of ik er idd mee vooruitgegaan ben of niet, want dat weet ik nog niet echt.
freyja
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 okt 2007, 07:42

Alternatieve geneeskunde

Bericht door freyja »

Ik ga nu ongeveer een jaar naar acupunctuur. Ik geloof niet dat het me kan genezen, maar sinds ik daar voor het eerst kwam ben ik wel heel goed vooruit gegaan. Of dat alleen aan acupunctuur ligt denk ik niet, het zal een samengaan van factoren zijn inclusief misschien een dosis geluk. Maar dat het me goed doet weet ik zeker.
In het begin ging ik wekelijks, nu varierend van eens in de twee weken tot eens per maand. Helaas worden er voor mij maar tien sessies gedeeltelijk vergoed per jaar. Ik slik er ook chinese medicijnen bij trouwens.
Toen ik er voor het eerst kwam was ik er erg slecht aan toe. Inmiddels werk ik (meestal) weer 24 uur in de week. Dat is dus naar mijn idee erg snel.
Nogmaals, ik geloof niet dat acupunctuur me geneest, en het effect is misschien voor iedereen weer anders, maar het heeft me in ieder geval geholpen beter te slapen, minder maagklachten misselijkheid en hoofdpijn te hebben, en langzaam steeds meer aan te kunnen qua energie. Het helpte me ook als ik mijn hormonen stevig uit balans voel.

Het probleem is (zoals het me tenminste is uitgelegd) dat je bij acupunctuur vooral energie verplaatst en helpt beter te stromen, en daarbij stagnatiepunten opheft. Maar als je geen energie hebt, kan je het uiteraard ook niet verplaatsen. Het is daarom een langdurig proces, vandaar de 'voedende' kruiden, ter ondersteuning.
Angeltje
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jul 2008, 10:03

Bericht door Angeltje »

Hallo!

Al heel erg bedankt voor jullie reacties! Ondertussen heb ik ook ontdekt dat ik bij behandelingen ook wat ervaringen kan lezen, heel interessant!
Het is allesinds goed om te horen dat er voor sommigen toch behandelingen of hulpmiddelen zijn die de toestand verbeteren, of dit dan via de klassieke of alternatieve geneeskunde gaat is dan weinig van belang denk ik.

Acupunctuur is een interessant geval waar ik al veel positieve reacties over heb gelezen. Het is tussen haakjes voor bepaalde symptomen en aandoeningen al bewezen dat het effect heeft (via een placebo gecontroleerde studie) zoals het verlichten van chronische pijn. Ik wed dat ik er wel een paar van ken, die chinese kruiden :-) Mijn moeder is Taiwanese en daar is de Oosterse geneeskunde nog heel "in". Mijn mama maakte altijd een soep met chinese kruiden tijdens de examens om mij te helpen concentreren en meer energie te geven. Liever dat dan pillen slikken of liters redbull :-)

Bedankt voor de tijd!

groetjes,
Anke
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

@ Superwomen is wel een beetje off topic.
Ik moet lachen om jou plaatje "dat bed", maar ik vraag mij af waarom die wekker zo groot is!! Erg groot LOL :D
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Ik ben sinds half februari dit jaar onder behandeling bij een homeopaath die veel van ME/CVS afweet.
Behalve de persoonlijke homeopatische medicijnen heeft hij me carnitene L en Travolin voor geschreven.
Voel me absoluut beter, hoewel ik nog steeds erg moet oppassen met inspanning en stres.
Er hoeft maar even iets te zijn of ik plof weer een stuk terug.
Blijf optimistisch met deze behandeling.
cinders
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2006, 14:43

Bericht door cinders »

Ik heb ook 1,5 jaar onder homeopathische behandeling gestaan. Heeft jammer genoeg niets opgebracht en ben er daarom mee gestopt. Thans geloof ik nog wel in homeopathie, maar de arts moet er wel voldoende ervaring in hebben (was in mijn geval denk ik niet echt het geval), en misschien ook best ervaring met CVS/ME, zoals truus hierboven al aangeeft.
Gebruikersavatar
hansie
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:08

Bericht door hansie »

Hallo,
Ik ga het proberen met chromo-hypno en kleurentherapie. Heeft hier al iemand ervaring mee?
Vanessa
Teamlid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 10 apr 2007, 09:57
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Eigenlijk is het logisch dat alternatieve geneeswijzen best kunnen helpen. Tot voor enkele decennia was er helemaal geen farmaceutische industrie en hebben mensen zich duizenden jaren lang moeten redden met alternatieve geneeswijzen, zoals accupunctuur en kruidengeneeskunde. Al die millenia van kennis moeten iets meehelpen, toch?
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
Gebruikersavatar
issi
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 dec 2008, 12:00

Bericht door issi »

hallo allemaal,

ik heb het opgegeven, ik heb van alles geprobeerd, heel veel dokters en helers afgelopen er zijn dingen waar er een lichte verbetering bij blijkt te zijn maar op de lange duur bleef ik ziek.
Ik probeer een gezond dieet aan te houden dan voel ik me vaak het beste en blijf hopen dat er een wondermiddel wordt uitgevonden.
Plaats reactie