Leuke dingen om te doen om je te ontspannen

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Leuke dingen om te doen om je te ontspannen

Bericht door Meral »

Hoi,
Welke dingen doen jullie allemaal om jezelf bezig te houden? Sinds kort doe ik sudoku, als ik wil rusten maar mijn hoofd doet het redelijk is dat best te doen bij mij, merk ook dat ik er scherper van wordt, het kan meestal niet lang, maar ik vind het superleuk. Ik probeer dingen te verzinnen die leuk en licht zijn en die je eventueel in bed kan doen, maar er is weinig, op vermoeide dagen typ, lees en concentreer ik ook slecht dus vaak is tv kijken al niet eens een optie. Misschien hebben jullie nog leuke tips? Misschien ook wel even leuk een positieve topic?
groetjes
Gebruikersavatar
Shiri
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jun 2008, 07:13

Leuke dingen om te doen om je te ontspannen

Bericht door Shiri »

Hoi Esmeralda,

heb ook van die Sudoku-aanvallen gehad! heerlijk is het he? ook omdat je het andere gezoem in je hoofd dan uitschakelt.

heb ook geborduurd (wel met tig kussens onder mijn armen om ze te ondersteunen).

ik lees veel, liggend in bed, gelukkig lukt dat meestal wel, ook al ben ik heel moe - en anders gewoon nog even een paar bladzijden terugbladeren hoe het ook al weer zat.

wat ik ook heerlijk vind is met koptelefoon op in bed, ogen dicht, ontspannen liggen en dan naar muziek luisteren door koptelefoon. heel raar, heb een discman en sinds kort een heel klein MP3-spelertje, met een enorme koptelefoon die helemaal over je oren gaat, zodat je heel erg het gevoel hebt dat de muziek helemaal om je heen is, en vaak ook hoor je dan het stereo-geluid heel goed. Maar het is een raar gezicht, zo'n mini-apparaatje en dan die grote koptelefoon.

ja, dat muziek luisteren is voor mij echt een uitkomst.

groetjes, bettine
Gebruikersavatar
Strelitzia
Beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jun 2008, 15:59

Leuke dingen om te doen om je te ontspannen

Bericht door Strelitzia »

Goed plan! Ik kijk 's avonds als ik vroeg naar bed moet maar niet wil slapen graag een (niet te ingewikkeld) filmpje op mijn laptop in bed.
cinders
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2006, 14:43

Bericht door cinders »

Daar zit ik ook altijd op te zoeken, nieuwe dingen die ik kan doen al liggende.
Momenteel houd ik mij ook bezig met Sudoku, lezen en tv-kijken.
Ik probeer soms ook te mediteren als ik in bed lig, maar vind ik wel moeilijk.
Toch blijf ik dat proberen, omdat ik ervan overtuigd ben dat ik er baat bij kan hebben, eens het beter lukt.
cinders
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2006, 14:43

Bericht door cinders »

Wat ik soms ook doe als ik overdag in bed lig, is mezelf een buikmassage of voetmassage geven. Dat werkt ontspannend en is goed voor de doorbloeding.

En ook, als ik teveel aan't piekeren ben als ik in bed lig, schrijf ik soms een stukje in een soortement van dagboek. Mijn gedachten neerschrijven helpt om de dingen in perspectief te zien en/of orde te scheppen in mijn gedachten.

Als ik 'savonds in bed lig en ik kan de slaap niet vatten, speel ik soms van die woordspelletjes in gedachten, verschillende woorden zoeken (van bvb namen, beroepen, landen, steden, dieren, fruit&groenten, enz.) met alle letters van het alfabet. Soms helpt dat wel om mijn malende hoofd tot rust te brengen en val ik uiteindelijk in slaap.
Iris
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:28

Bericht door Iris »

Als ik 'savonds in bed lig en ik kan de slaap niet vatten, speel ik soms van die woordspelletjes in gedachten
Goed idee cinders!

De laatste tijd probeer ik ook wat meer dingen te doen om te ontspannen.
Dit zijn een aantal dingen waar ik dan uit kies:

Knopen van vriendschapsbandjes, heerlijk!

Breien, gaat wat moeilijk liggend, maar als ik me goed genoeg voel om te zitten vind ik het heerlijk om te doen! Misschien ook wel een extra motivatie om niet te gaan liggen :wink:

Mandala's tekenen, liggend eventueel met een 'schoottafel'.

Lezen, als ik er niet te moe voor ben of anders een luisterboek luisteren.

Verschillende soorten meditaties, bij de liggende val ik alleen altijd in slaap, dus dat kan lastig zijn. maar als ik niet in slaap val voel ik me na de meditaties beter, heb ik het gevoel er weer tegenaan te kunnen. Door te mediteren kan ik daarna vaak helderder nadenken en heb ik alles wat meer op een rijtje.

Als ik niet in staat ben zelf iets te doen, dan ga ik een ontspannende (rustige, zonder geweld) film kijken...

Succes met ontspannen allemaal!
Groetjes, Iris
tony
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 okt 2008, 19:39

Bericht door tony »

Ja lastig he, leuke dingen bedenken om te doen die niet veel energie kosten, heb er tijdje geleden ook al een topic over geopend, daar staan ook nog wat tips van mensen!;)--> hulpmiddelen&tips--->verveling
gelinkt voor je :wink: Zuiderzon
Gebruikersavatar
PamPapilio
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 okt 2008, 15:03

Bericht door PamPapilio »

Misschien ook een leuke tip, iets waar ik me soms lekker in kan kwijtraken..

Mn nintendo DS! :oops:

Sommige spellen kan je uren mee zoet zijn, andere zijn simpele niet-nadenk spelletjes of juist de braintrainers of sudoku's zitten erop!

En met mn R4 kan ik zo alle nieuwste spelletjes downloaden zonder dat t geld kost wat t toch weer een stukje makkelijker maakt! :)
Don't judge if you Don't know..
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Leuk, een mede-DS'er :wink: . Heb je toevallig nog tips voor leuke spelletjes?
Gebruikersavatar
PamPapilio
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 okt 2008, 15:03

Bericht door PamPapilio »

Amaike schreef:Leuk, een mede-DS'er :wink: . Heb je toevallig nog tips voor leuke spelletjes?

Heel fout, maar blijf t stiekem leuk vinden: Pokémon :lol: Tis gewoon een uitdaging en een spel wat redelijk langt duurt.. dus t houdt je even bezig..

Ook Harvest moon is dan wel leuk.

En uuuuhhm.. picross ofzo.. is een puzzelspelletje en is ook een leuk tijdverdrijf! ;)
Don't judge if you Don't know..
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Harvest moon ook uren gespeeld ja :) . Kun je pokemon wel goed spelen als je de eerste spelletjes niet gespeeld hebt?

picross ken ik niet, ook maar eens downloaden dan.

Ik heb pas geleden luminious arc 1 en 2 uitgespeeld, erg leuk, en ben nu bezig met dragon quest: the hand of the heavenly bride, ook erg leuk.
Gebruikersavatar
PamPapilio
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 okt 2008, 15:03

Bericht door PamPapilio »

Amaike schreef:Harvest moon ook uren gespeeld ja :) . Kun je pokemon wel goed spelen als je de eerste spelletjes niet gespeeld hebt?

picross ken ik niet, ook maar eens downloaden dan.

Ik heb pas geleden luminious arc 1 en 2 uitgespeeld, erg leuk, en ben nu bezig met dragon quest: the hand of the heavenly bride, ook erg leuk.
Jaaaa elke pokemon zit de uitleg etc. vooraf en je begint steeds opnieuw.. tis misschien alleen even leren welke soorten tegen welke t best werken ;) (water tegen vuur logica :P ) maar dat heb je zo uitgevogeld hoor!

En ik zal die spellen eens opzoeken dan.. :D
Don't judge if you Don't know..
-Danielle
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 feb 2009, 23:28

Bericht door -Danielle »

ik miste de spelletjes al 8)
zelf doe ik het vanaf m'n laptop, ik heb geen nintendo. al lijkt dat mij ook best leuk. als je spelletjes kunt downloaden is het tenminste niet meer zo'n dure hobby, goede tip Pam.
Gast

Bericht door Gast »

Ik vroeg me al af waar jullie je mee vermaken, maar dat ziet er eigenlijk hetzelfde uit als waar ik me mee vermaak: uren achter de pc (veel lezen: forums, nieuws, hobby autotje peugeot 205, etc etc), uren achter de tv (af en toe een film, maar dat kost ook meer energie om te volgen). Ongeveer 3x in de week een wijk post rondbrengen. En als ik wat meer energie heb boodschappen, koken, tuin doen, opruimen, stukje fietsen, auto rijden, naar kameraden gaan en kijken bij het vissen (vissen zelf doe ik niet meer, voordat ik de hengels klaar heb ben ik moe en heb ik geen zin meer).
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Lezen (voor zover dat gaat), maar dan vooral iets makkelijks. Er zijn tegenwoordig leuke boeken voor de oudere jeugd (12 jaar en ouder) die ook voor volwassenen boeiend zijn. Leest gemakkelijk. Niet mijn favoriet, maar ook mogelijk : romans zoals van Mien van t'Sant (ouderwetse romans).
Verder PC, sudoku, Libelle/Margriet/Flair, DVD kijken (lenen van de bieb of eigen collectie), foto's bekijken, Skype/chat of gewoon lekker buiten in het zonnetje zitten met een kan drinken ernaast.
Vroeger heb ik ook gehandwerkt (breien).
Plaats reactie