spiraal

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

hilde
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2006, 15:43

spiraal

Bericht door hilde »

Hey allemaal,

Ik heb drie jaar geleden een mirena-spiraal laten plaatsen, dit is een hormonenspiraal. Bij een hormonenspiraal is het zo dat je geen of bijna geen maandstonden meer hebt. Volgens de accupuncturist is dit heel slecht voor mensen met cvs. Heeft iemand dergelijk spiraal of verhalen gehoord over het al dan niet goed zijn van zo een spiraal?

Ik zocht het woord spiraal op op het forum en kreeg een heleboel posts waar spiraal instond, maar het ging elke keer over ' neerwaartse spiraal' :)
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

spiraal

Bericht door dullegreet »

je moest googelen op anticonceptie spiraal, dan krijg je de juiste antwoorden ......


http://www.google.com/search?q=anticonc ... lz=1I7GGLD
hilde
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2006, 15:43

Bericht door hilde »

Ik zocht op het forum. Via google is er voldoende te vinden,maar niets ivm cvs
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Ben je je er slechter door gaan voelen dan?
Bij mij hebben die hormonen (in pilvorm) en minder menstruaties juist wel geholpen. Ieder mens is anders en ik denk niet dat je hiervan kan zeggen dat het perse slecht is voor iedere ME/CVS-patient.
Als je je er iig niet slechter door voelt, lekker laten zitten.
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Dit is meer een vrouwen onderwerp, maar ik wil toch even zeggen dat in elk geval het gebruik van hormonen slecht is. Het is onnatuurlijk en ongezond.
Anticonceptiepillen vergroten bijv. de kans op candida infectie.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

De pil verhoogt, maar verminderd ook de kans op bepaalde kankers. Persoonlijk heb ik er veel baat bij gehad, want ik had zeer zware en pijnlijke menstruaties die energie vraten. Er zitten idd nadelen aan de pil (je moet bv je B6-inname verhogen), maar menstrueren is ook niet alles.

Met 'onnatuurlijk' heb ik niet zoveel: huizen, kleding, computers, supermarkten etc. zijn ook niet natuurlijk.
Gast

Bericht door Gast »

hallo allemaal,

als je de pil slikt, gebruik je 3 weken de pil, en een week niet.
dit is niet omdat dit nodig is, dit is omdat de vrouwen toen het heel onnatuurlijk vonden niet ongesteld te worden.
terwijl je in die week natuurlijk geen normale menstruatie hebt, dit is alleen opgewekt om het natuurlijk te lijken.
ehh, snapt iedereen het nog?
maar.....ik heb jaaaren last gehad van pms, voornamelijk enorm pijnlijke borsten, op een moment had ik een week voor de menstruatie al enorm veel last, plus nog een week tijdens menstruatie, daarna alles weer gewoon. dus m.a.w. 2 weken pijn per 4 weken is dus de helft van de tijd!
niks hielp: homeopathie, de pil zelfniet, totdat ik thyrax gebruikte voor mijn schildklier, binnen 2 maanden geen last meer, tot nu toe,
dus volgens mij is het toch een hormonaal probleem.
heb al wel eens een mammografie laten doen, links 6 cystes, rechts 5, en die "blazen"zich dan op voor de menstruatie, hield altijd erg veel vocht vast, en dat veroorzaakte die pijnlijke borsten.
maar nu: durf eigenlijk niet meer met de pil te stopppen, ben bang dat problemen toch weer terugkomen. en dan te bedenken dat ik al jaaaaren gesteriliseerd ben...
groetjes
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

@Hilde: Misschien moet je op spiraalTJE zoeken i.p.v. op spiraal? (Het is maar een idee, ik heb het niet uitgeprobeerd.)
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

Hoi,

Ik heb geen idee of het slecht(er) voor je is als je een spiraaltje hebt en cvs.
Ik heb er zelf ook een en ben er niet slechter door geworden.
Tenminste dat idee heb ik niet.

Hormonen zijn zoiezo natuurlijk niet echt goed voor je,maar in de spiraal zitten er beduidend minder dan in de pil,dat vond ik een groot voordeel.
En dat je niks hoeft te slikken en nergens aan hoeft te denken.
Het ,nadeel' dat je niet ongesteld wordt vind ik ook nog weleens lastig.. :roll:
Je zou denken dat het idd niet goed is,maar als het echt zo slecht is dan zou het toch wel afgeraden/ van de markt gehaald worden!?
Ik weet het ook niet hoor,maar dat denk ik.

Als je je verder goed voelt met de spiraal zou ik hem gewoon laten zitten.

Xx
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Wat marion hierboven al aanhaalt: die stopweek was decennia geleden (bij de uitvinding van de pil) al niet nodig, maar is onder druk van de kerk etc. toch ingevoerd, omdat het volgens hen anders wel heel onnatuurlijk werd. Ze waren uberhaupt al niet blij met zo'n pil waarmee je sex kon hebben zonder zwanger te raken...

Ik ken meerdere vrouwen met chronische ziektes/klachten die maar 4 keer per jaar een stopweek inlassen, juist op aanraden van hun arts. Ze zijn er erg tevreden mee.
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

ok,die info kende ik nog niet.
Al vraag ik me toch weleens af: waar blijft dat allemaal dan!? normaal wordt je wel ongesteld.
(misschien een rare vraag)
je lichaam wordt gewoon voor de gek gehouden!?..
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Er blijft niks nergens omdat er niks nergens komt:P.

Je mesntrueert alleen omdat een eisprong niet bevrucht is. Met de pil krijg je geen eisprong, dus ook geen menstruatie.
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Met 'onnatuurlijk' heb ik niet zoveel: huizen, kleding, computers, supermarkten etc. zijn ook niet natuurlijk.
Maar MacM, dat is toch heel iets anders als je hormoonspiegel in je lichaam veranderen.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Dat vind ik niet. Al die andere dingen hebben ook invloed op je lichaam. Bovendien ga ik er niet van uit dat het lichaam van nature perfect is en de hormoonbalans dus eventueel ook niet.
Als je je beter voelt van de pil of van andere medicijnen, dan is dat toch mooi meegenomen?
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Als je je beter voelt, oke, maar oppassen zou ik zeggen.
Plaats reactie