spiraal

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Bericht door Meral »

@macm, ik had dat nooit gehoord van die b6?
Ik ben ooit getest op HPU en dat is vooral ook b6 tekort, dus als ik ook de pil slik moet ik die zéker gaan aanvullen dus...de huisarts doet namelijk niks met die uitslag, is een nog gekkere ziekte blijkbaar als cvs/me, denk dat ik binnenkort eens een flinke voorraad aanvullingen ga inslaan. en over een spiraal weet ik trouwens niks, slik de pil en wist dat die je slechter kan maken, nou slecht ben ik dus ook maar dat was ik toch al, dus blijf mooi slikken
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Persoonlijk zou ik uitkijken met de diagnose HPU. Er is maar een arts ter wereld die er op test en dat vind ik een vreemd zaakje. Het is al moeilijk genoeg om serieus genomen te worden met ME/CVS, laat staan met de diagnose HPU erbij. Wil je je daarvoor laten behandelen, dan zou ik het haast achter de rug van de huisarts om doen, als dat mogelijk is.

B6 tekort is een bekend verschijnsel van pil-gebruik. Recent onderzoek in Amerika toonde aan dat een B6-tekort vele malen vaker voorkwam dan gedacht en dat de ADH voor pilsliksters, alcoholisten, ouderen en nog wat groepen haast verviervoudigd zou moeten worden. vergeleken met de ADH in NL.

http://www.immunesupport.com/library/sh ... fm/ID/8917
Plasma pyridoxal 5'-phosphate [active co-enzyme form of vitamin B-6] in the US population: The National Health and Nutrition Examination Survey, 2003-2004 - Source: American Journal of Clinical Nutrition, May 2008

by Martha S Morris, et al.

Background: No large-scale, population-based study has considered the descriptive epidemiology of vitamin B-6 status with use of plasma pyridoxal 5'-phosphate (PLP), the indicator of vitamin B-6 adequacy used to set the current Recommended Dietary Allowance, which is < or = 2 mg/d [2 mg or less] for all subgroups.

Objectives: We sought to examine the epidemiology of vitamin B-6 status in the US population.

Methods: In more than 6000 participants aged 1 year or more in the National Health and Nutrition Examination Survey (2003-2004), we considered relations between plasma PLP and various subject characteristics and examined trends in plasma PLP and homocysteine with vitamin B-6 intake, both overall and in selected subgroups.

Results:
In males, plasma PLP decreased with age after adolescence only in nonusers of supplemental vitamin B-6.

Regardless of supplement use, plasma PLP concentrations of women of childbearing age were significantly lower than those of comparably aged men, and most oral contraceptive users had plasma PLP < 20 nmol/L.

The prevalence of low plasma PLP was significantly > [more than] 3% at vitamin B-6 intakes from 2 to 2.9 mg/d in all subgroups, and at intakes from 3 to 4.9 mg/d in smokers, the elderly, non-Hispanic blacks, and current and former oral contraceptive users.

Intakes from 3 to 4.9 mg/d compared with < 2 mg/d were associated with significant protection from low plasma PLP in most subgroups and from hyperhomocysteinemia in the elderly. [Hyperhomocysteinemia is increased homocysteine, associated with impaired B vitamin intake/absorption and elevated cardiovascular risk.]

Conclusions:
Vitamin B-6 intakes of 3 to 4.9 mg/d appear consistent with the definition of a Recommended Dietary Allowance for most Americans.



However, at that intake level, substantial proportions of some population subgroups may not meet accepted criteria for adequate vitamin B-6 status.


Source: American Journal of Clinical Nutrition, May 2008. 87(5):1446-54. PMID: 18469270, by Morris MS, Picciano MF, Jacques PF, Selhub J. Jean Mayer US Department of Agriculture Human Nutrition Research Center on Aging at Tufts University, Boston, Massachusetts, USA. [ E-mail: martha.morris@tufts.edu]
Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Bericht door Meral »

@macm, ik heb dat laten testen ergens in nederland weet niet meer waar, was toen een beetje in de war en ging naar een alternatieve ....weet niet hoe ik haar noemen moet, kon op dat moment niet veel bij de ha beginnen en zei was paranormaal, zogenaamd, achteraf niet echt maar goed, zei kwam daarmee en ik heb urine opgestuurd en kreeg daarvan een uitslag, maar heb er verder niks mee gedaan omdat de ha het afwimpelde en ik dan dus inderdaad daar zelf mee aan de slag moest en dat vond ik ook niks, wilde juist niks achter de ha om doen en hij deed beetje belachelijk over ook, was trouwens een andere ha dan ik nu heb maar ook deze doet er niks mee, maar wel is altijd blijven hangen dat ik tekorten heb en de lever niet goed werkt en daardoor teveel gifstoffen blijven hangen in mijn bloed, en daar wordt je moe van, ook omdat ik dus weinig voedingsstoffen schijn op te nemen, en dat komt ongeveer wel overeen met me, de moeheid en de tekorten dan hé,
oh ja dat was bij het KEAC maar de plaatsnaam weet ik niet meer, dat was in mijn zoektocht tijd wat ik had
Gebruikersavatar
Strelitzia
Beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jun 2008, 15:59

Bericht door Strelitzia »

Een aantal jaar geleden heb ik mezelf ook op HPU laten testen bij het KEAC in Weert, op advies van een orthomoleculair arts. Dat bleek ik in lichte mate te hebben. Ik heb toen ook besloten om er niets mee te doen. Ik kreeg zo'n enorme hoeveelheid voedingssupplementen voorgeschreven, dat voelde helemaal niet goed. Dit heb ik laten controleren door een therapeut die ik hel goed ken en veelvertrouwen in heb. Hij kan middelen 'doortesten', of het goed voor me is of niet en die vond het ook te veel tegelijk en daardoor juist belastend voor mijn lichaam. Mijn huisarts gelooft trouwens wel in HPU, maar vind dat ik het niet ernstig genoeg heb om mijn klachten te kunnen verklaren. HPU zou erfelijk zijn en doorgegeven worden via de vrouwelijke lijn. De verschillende klachten bij HPU zijn wel weer heel opvallend voorkomend in mijn familie in de vrouwelijke lijn. Zelfs mijn oma's moeder bleek bij navragen klachten te hebben gehad die erbij passen (schildklierproblemen). Dus ik houd het toch altijd in mijn achterhoofd, wie weet, doe ik er ooit wel nog wat mee.
Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Bericht door Meral »

klopt dat was in weert, ik ben er verder nooit naar toe geweest, kwam eigenlijk heel blij bij de ha van 'nu heb ik het gevonden'maar omdat hij er onbekend mee was zei hij, als je er mee door wilt moet je dat maar op eigen houtje daar gaan doen want ik weet er niks van af, net als cvs/me is het een onbekende ziekte nog en daar zijn ze nog veel minder ver mee als cvs/me, dus daarom heb ik het erbij gelaten, kon niet opbrengen, was ook te ver van huis, en eigenlijk denk ik er ook nooit aan alleen als ik iets over de lever hoor of over b6 dan denk ik oh ja...heb alleen een tijdje depyroll gebruikt wat ze daar voorschrijven maar dat moest ik zelf betalen en ik merkte geen verschil dus toen het potje leeg was ben ik gestopt, alleen gek dat inderdaad wordt gezegd dat het erfelijk is via vrouwelijke lijn ,maar in mijn familie ben ik de enige met deze klachten, niemand heeft verder hpu of cvs/me of andere vermoeidheidsklachten
Gebruikersavatar
Strelitzia
Beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jun 2008, 15:59

Bericht door Strelitzia »

Ik ben in mijn familie ook de enige met MEcvs en HPU is verder bij niemand getest. Maar naast de vermoeidheid zijn er nog veel meer klachten bij HPU. Zo komen schildklierproblemen wel veel voor in mijn familie. Zou de depyroll al na en potje gelijk moeten werken? Ik dacht dat je dat langer zou moeten slikken als je ook al langere tijd klachten hebt.
Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Bericht door Meral »

misschien duurt dat langer strelitzia, maar ik kreeg dat via een alternatieve geneeskundige waar ik het vertrouwen in had verloren, dus dan kon het via de huisarts had ik gehoord, maar die wilde dus niet, dan bleef alleen over dat ik zelf naar weert zou gaan en dat wilde ik niet dus vandaar gestopt, misschien had langer doorgaan wel gewerkt, ik zal het nooit weten
hilde
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2006, 15:43

Bericht door hilde »

Hey allemaal,

bedankt voor de reacties, ik heb trouwens heel veel klachten gevonden ivm vermoeidheid, hoofdpijn en spierpijn bij het mirenaspiraal, dit is een hormoonspiraal en zorgt ervoor dat je geen bloedingen meer krijgt. Mijn spiraal is er nu uit en wonder boven wonder heb ik geen hoofdpijn meer, ik ervaar ook een verbetering in mijn vermoeidheidsklachten. Misschien een placebo-effect :) De gyneacologe vond het een goed idee om bij cvs het spiraal te verwijderen, dat had ze me trouwens zelf enige jaren geleden mogen melden... Voorlopig ga ik proberen om enkel condooms te gebruiken en even bekijken hoe het gaat.
Gebruikersavatar
Peet
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 okt 2008, 12:11
Locatie: Gelderland

Bericht door Peet »

Daniel schreef:Dit is meer een vrouwen onderwerp, maar ik wil toch even zeggen dat in elk geval het gebruik van hormonen slecht is. Het is onnatuurlijk en ongezond.
Anticonceptiepillen vergroten bijv. de kans op candida infectie.
Maar GEEN anticonseptiepillen vergroten de kans op kindjes! :wink:
En een infectie is nou eenmaal beter te behandelen dan kindjes... :D

Ik heb een geweldig mannetje van 8 en daar wou ik 't even bij laten, dus voor mij dan toch maar liever de anticonseptiemiddelen :roll:

(Heb al aan hubbie voorgesteld om dan maar geen seks meer te hebben; vond 'ie niet zo'n goed idee... :shock: )
Groetjes, Peet

I’ve been up and down and over and out
And I know one thing:
Each time I find myself flat on my face,
I pick myself up and get back in the race...
- That's Life by Frank Sinatra -
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Weer eens een bewijs dat al die onnatuurlijke dingen die vrouwen gebruiken slecht zijn voor het lichaam!!!!! Weg met de spiraal!!! En al die andere rotzooi!

‘Spiraaltje slecht voor vrouwen met borstkanker’

BRUSSEL - Vrouwen met borstkanker moeten geen hormonaal spiraaltje gebruiken als voorbehoedsmiddel. Dat concluderen Belgische onderzoekers op basis van een studie, uitgevoerd in zes Belgische ziekenhuizen. Dat meldt de Gazet van Antwerpen donderdag.

Uit de studie blijkt dat vrouwen die op het moment dat ze een tumor kregen een spiraaltje droegen, een beduidend slechtere prognose hadden dan de niet-gebruiksters. Ze hadden ook meer uitzaaiingen.

Volgens professor Wiebren Tjalma, diensthoofd borstchirurgie en gynaecologie van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen en coauteur van de studie, zijn artsen door de resultaten ‘ethisch verplicht om het spiraaltje bij deze groep vrouwen meteen weg te halen’.

Bron: Volkskrant.nl
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Het gaat hier om het spiraaltje met hormonen, je hebt er ook een zonder.
Bovendien neemt de kans op andere kankers weer af door pil-gebruik.
Doordat ik nog maar 4x per jaar ongesteld wordt, voel ik me beduidend beter dan toen ik maandelijks doodziek was, dus als je je er beter door voelt: gewoon doen! Wie alles natuurlijk wil, gaat maar in een berenvel in een grot zitten;).
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, dat mag van mij dan wel. Maar ik zou zeggen dat de meerderheid moet stoppen met al die hormonen.
De hormonenspeigel veranderen is heel iets anders als grotten en berenvellen, MacMtje! :)
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Maar in huizen wonen en in auto's rijden zijn ook verre van natuurlijk en ook niet altijd gezond, Danieltje;).
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Ah in deze topic leer ik bijvoorbeeld dat MacM een vrouw is. Ik verkeer al een jaar in de veronderstelling dat ik met een slimme kerel te maken heb. Heb ik me toch goed vergist.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Hihi
Plaats reactie