Dagschema

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ik heb dat toch wel gedaan hoor, me ook op mindere dagen aan mijn schema gehouden, hoe lastig het soms ook was. je doet dan gewoon wat minder lastige activiteiten tussen je rustblokken door, maar ik heb zelden of nooit meer gerust dan wat "mocht" volgens mijn schema.

Anders kom je weer in de situatie terecht waarin je te veel rust als je je wat minder voelt, waardoor je dan ook weer minder aankan, en meer moe wordt als je iets doet. en dan geraak je niet af van je pieken van activiteit en je dalen van uitputting. het doel van je schema is dat je nivelleert en je lichaam een vast ritme geeft waardoor die pieken en dalen verdwijnen.
en hoe meer je afwijkt van je schema, hoe langer het zal duren voor je enig resultaat er uit haalt. bij mij heeft het zo'n 6 maanden geduurd voor ik enige beterschap had en mijn rustblokken een beetje kon beginnen afbouwen.

wat bij mij niet werkte waren de relaxatie oefeningen die ik er bij kreeg, en dat spijt me wel. ik heb het weken geprobeerd maar dat pakte bij mij gewoon niet, ik kon mij er niet genoeg op concenteren en werd er eerder nerveus dan rustig van.

waar ik ook bij afgehaakt heb waren de observatie oefeningen, waarbij je je eigen gevoelens moet observeren, ontleden en proberen positief ombuigen. zogezegd je negatieve gevoelens positief doen ombuigen. dat was echt niets voor mij, dat psychologisch gedoe.
Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Bericht door Meral »

Hoi greta, ja dat psychologische vind ik ook niks, merk namelijk juist dat ik daar depressief van wordt als ik alles ga ontleden, en er zijn ook helemaal geen traumas te verwerken of zo, tenminste ik kan ze niet verzinnen, maar ik hoop wel dat ik er iets kan leren over minder zorgen maken over dingen want dat heb ik wel in me dat ik me op het moment zelf ergens ontzettend druk over kan maken, en dat kost veel te veel energie, ik heb dat al een eind afgeleerd maar nog niet goed genoeg, want ik maak me vooral druk over dingen die niet lukken, dus ik moet wel leren accepteren. En dat schema, ik ben wel van plan me er aan te houden ook op mindere dagen maar ik bedoelde op slechte niet, als mijn lichaam pijn aangeeft dan luister ik daar naar, als mijn benen wankelen dan stop ik. Want er zit wel een verschil in minder en slecht, maar wie weet gaat het goed en zijn er straks geen of weinig slechte dagen meer. En nu doe ik tenslotte ook hetzelfde op goede en mindere dagen dus dat wordt geen verschil op zich. Alleen merk ik dat wat ik doe teveel is, want bijvoorbeeld ik voel me goed dan doe ik de dingen die moeten, op een dag dat ik me minder voel doe ik ze ook want ze moeten nou eenmaal, maar ik merk dat er dan steeds vaker mindere dagen komen tot uiteindenlijk ik me gewoon een paar dagen heel slecht voel, dan neem ik zoveel mogelijk rust en kan alles de pot op tot ik me weer goed voel en dan begint alles weer van voor af aan. Dus mijn conclusie is dat ik teveel doe blijkbaar. Het kan er gewoon niet in in mijn hoofd dat ik beter ga worden maar dat zal wel aan mij liggen. Met een strak schema misschien wel.
Aan oefeningen ben ik nog niet toe daar, ben pas 2 keer geweest, ben nog bezig met elk uur een cijfer geven aan mijn vermoeidheid. Doseren en op tijd rust kan ik snappen maar opbouwen ben ik nogal sceptisch over.
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

als je te veel dagen hebt waar je je heel slecht voelt dan moet je maken dat je in je beginschema voldoende rustblokken inbouwt om dit op te vangen hé ..... het is soms lastig in het begin hoor, je hebt nog heel weinig tijd om iets anders te doen dan revalideren.

ik stond maar op rond half tien en ging om half tien al terug slapen. daartussen rustte ik vier uur of 4.5 in 6 blokken en dan moest ik nog drie keer per dag 15 min. kine doen, en een klein half uurtje gaan wandelen. als je dan ook nog je huishouden moet rond krijgen blijft er niet veel meer over hoor .......
nu is dat terug al iets beter, ik rust maar 2 u en een kwart meer in 4 blokken, en ik ben al op om half negen en ga niet meer voor tien u slapen.

maar je rustblokken hangen volledig af van je observatieresultaat hé en dat bepaal je compleet zelf. ik rustte 6 keer kleine blokken van een half uur of 45 min. maar sommige mensen rusten maar 2 of drie blokken van 1 of 2 uur dan, dit is echt heel individueel hoor.
Ik hou iets niet lang uit en moet dikwijls rusten tussendoor, vandaar de vele blokken. anderen kunnen soms een paar uur bezig zijn maar moeten dan op de middag of in de namiddag 2 of 3 u aan een stuk rusten.

Je eerste opdracht, jezelf en je moe zijn observeren is dus heel belangrijk. je moet heel goed opletten hoe dikwijls je het nodig hebt om te rusten of even te stoppen, op goede EN slechte dagen. je ganse schema nadien hangt daar van af. en als dat niet goed is ga je het inderdaad niet maken zonder extra te rusten. je moet absoluut van in het begin voldoende rust inbouwen en niet denken "ik red het wel met minder".
Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Bericht door Meral »

dank je greta, het schema moet nog gemaakt worden dus daar zal ik zeker goed op letten dan
groetjes
Gebruikersavatar
jolie
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57

Bericht door jolie »

Bedankt voor de goede tips van iedereen.
Zijn er nog meer mensen bezig met het op papier krijgen van een dagschema?

Ik ben hier zelf mee bezig, voor mezelf. Niet met het primaire doel om het uit te breiden naar meer activiteit en geen CGT! Maar om:
1. Inzicht en evenwicht te krijgen in mijn pieken en dalen.
2. Reserves hopen te creeeren voor onverwachts toiletbezoek e.d.
3. Hypoglycemieaanvallen voorkomen door genoeg rust in te plannen voordat ik een maaltijd moet bereiden of broodje smeren.
4. Taken in stukjes hakken en inplannen en op die manier voor elkaar proberen te krijgen zonder er verder uitgeput van te raken.
5. Mijn zelfredzaamheid verbeteren.
En dergelijke.

Ik begin nu met een beetje bij houden hoe lang ik iets kan doen voordat ik me verder uitgeput ga voelen, bijvoorbeeld 30 minuten aan 1 stuk tv kijken, en wassen, dan lange tijd rust en dan pas aankleden, en een maximale tijd achter pc, met wekkertje enzo.

Zijn er meer mensen die ervaringen uit willen wisselen, aangezien ik het in m'n eentje doe, of nog meer tips hebben. Of zijn er mensen die hun kantenklare schema met mij willen delen, zodat ik er misschien wat van kan leren?

Jolie
Plaats reactie