zuurkoolexperiment

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

zuurkoolexperiment

Bericht door Meral »

Hallo,
Ik heb van de week een tip gekregen van iemand met ervaring in de familie met ME, dat als je elke dag een ons rauwe naturel zuurkool eet, dat je je dan na een week of 3, 4 een stuk beter zou moeten voelen. Weet niet wat er in zuurkool zit wat daar voor zorgt, maar vind het het proberen waard, dat wilde ik even delen, ik ben er vandaag mee begonnen dus weet nog niet hoe het bij mij werkt. Zal het zeker laten weten wanneer ik er iets van merk
groetjes esmeralda
Gast

zuurkoolexperiment

Bericht door Gast »

hoi esmeralda,

nog nooit gehoord dat zuurkool kan helpen, lijkt me eigenlijk meer een broodje aap verhaal :wink:
maar... als het helpt neem ik mijn woorden graag terug

hartelijke groetjes van mij :D
Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

zuurkoolexperiment

Bericht door Meral »

heb ook geen idee marion, maar baat het niet dan schaad het niet dacht ik zo, vies is het wel :-&
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

zuurkoolexperiment

Bericht door MacM »

Zuurkool bevat veel prebiotica, misschien dat dat het is?
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Bij reingingskuren wordt wel zuurkoolsap gebruikt. Niet lekker, maar schijnbaar heel gezond.

Voorzover ik weet moeten mensen met candida weer zuurkool (als groente bj de avondmaaltijd) vermijden vanwege de gisting ofzo.

Hartelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Leuk experiment. Ben zeer benieuwd of het helpt!
Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Bericht door Meral »

nou zeer leuk....hoop maar dat het zin heeft :?
heb nog steeds geen idee wat het idee erachter is maar ik knaag stug door, jullie horen het nog
groetjes
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

:D
Ik hoop dat je het volhoudt.
En dat je er iets aan hebt (maar dat betwijfel ik ten zeerste).
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Hoi Esmeralda en de rest,

Dapper van Esmeralda dat ze zich opoffert, maar ik denk dat we dit experiment moeten uitbreiden. Want zeg nou zelf, een steekproef met een individu? Beetje weinig, denken jullie niet? Oke, iedereen die gereageerd heeft op het bericht van Esmeralda doet mee (behalve ik zelf, beter dat we een homogene groep met uitsluitend vrouwen hebben), vanaf volgende week. En ik denk dat we de tijd moeten verlengen van 4 weken naar 12 weken.
Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Bericht door Meral »

als het kon was ik ff een klappie op je koppie komen geven daniel om de boel weer even goed te schudden, jij bedoelt natuurlijk: iedereen die gereageerd heeft gaat hier wekelijks lezen hoe het gaat met daniel die zo lief was om het exeriment van esmeralda over te nemen =D>
moet zeggen dat ik gister al heb overgeslagen omdat ik niet thuis was maar vandaag moet ik er weer aan geloven. Prop het gewoon zo snel mogelijk naar binnen en dan een boterham met iets zoets erachteraan, de smaak moet wel gelijk weg anders heb ik het idee dat mijn maag last heeft van het zuur, dus daniel als jij je geroepen voelt? haha
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ik zal Daniel even matsen. Bij het Googlen vond ik zuurkool alleen een paar keer als remedie tegen opvliegers. Misschien ben ik te vroeg gestopt met kijken. Ik (griezel van rauwe zuurkool op nuchtere maag en ik) ga dus pas aan het experiment meedoen als ik last van opvliegers krijg. Kan Daniel natuurlijk ook doen. :roll:
Vier weken lang, drie eetlepels rauwe zuurkool lijkt me dan de moeite van het proberen waard.

Even serieus: Toch vraag ik me af of de zuurkool als alternatief voor probiotica etc wordt gebruikt.

Ik wens Esmeralda toe dat haar moeite wordt beloond en ben benieuwd naar hoe het verder gaat.
Hartelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

Hoi,
Heb ook effe rondgekeken maar alleen gevonden dat zuurkool veel vit C bevat.
Wel ergens gevonden dat zuurkool aangeraden wordt om te "ontslakken"
maar er stond verder geen uitleg bij.
Groetjes,
Dirk
Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Bericht door Meral »

was deze topic bijna vergeten maar voor wie het nog weten wil...stug doorknagen heb ik niet vol gehouden, ben ermee gestopt vond het niet te doen, veel te zuur
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Meral, dat kan ik me levendig voorstellen!!
Ik moet er niet aan denken, die zure boel rauw te eten :mrgreen: .
Gebruikersavatar
legolas
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011, 20:33

Bericht door legolas »

Na 4 jaar jaar voel ik me geroepen om deze topic wat nieuw leven in te blazen.

Op het forum van phoenix rising was er iemand die opperde van haar me/cvs en lupus af geraakt te zijn door een bepaald dieet. Eén van de belangrijkste componenten van dat dieet was het eten van rauwe organische zuurkool. Zij is van mening dat tal van auto-immuun ziektes (waaronder me/cvs ook valt volgens haar) veroorzaakt worden door de onmogelijkheid om bepaalde eiwitten te verteren. Of dit laatste waar is weet ik niet, maar ik stuitte via google op deze topic en het kon mijn inziens toch geen toeval zijn dat 2 totaal ongerelateerde bronnen positieve eigenschappen toedichten aan rauwe zuurkool.

Deze dame in kwestie (Annesse Brockley) heeft er zelfs een boek over geschreven "Autoimmune the cause and the cure". Ik heb het niet gekocht/gelezen maar geinteresseerden mogen steeds een samenvatting posten.

Volgens mij is het wel zeer belangrijk dat het om gefermenteerde zuurkool gaat, niet om gekookte of gepasteuriseerde vorm (hierin zitten geen lactobacillen e.d.).
Helaas is die eerste op het eerste gezicht nergens beschikbaar in de Belgische supermarkten.
Ik zal nog eens verder kijken op internet.
Indien er mensen zich geroepen voelen om het "zuurkoolexperiment" verder te zetten, go for it en laat het ons weten a.u.b.
Plaats reactie