zuurkoolexperiment

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ik zat me af te vragen, lacto? Het zijn toch de melkzuurbacteriën waarmee groente gefermenteerd worden?
Tot 250º graden is niet haalbaar in huis. Drukpannen gaan tot 120º.
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

ik vind dit een reuze interessant topic, alleen hou ik dus aaaaabsoluut niet van zuurkool en krijg ik dat ook echt niet weg.
ik vraag me dan ook af, zijn er ook andere manier om hetzelfde effect te bereiken?
Gebruikersavatar
legolas
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011, 20:33

Bericht door legolas »

Mijn witte kool staat alvast te fermenteren tot zuurkool.
Probleem is dat mijn tong al 2 weken pijn doet, ik weet niet echt vanwaar het komt maar sinds het nemen van AB is mijn tong 's nachts kurkdroog. Wrs heeft het daar iets mee te maken.
Ik heb nu al flink moeite met het eten van brood, laat staan dat ik straks dagelijks 100g zuurkool naar binnen moet werken. Hopelijk is het binnen enkele dagen beter.

Oja ik heb op dit moment ook geen plaats in huis waar het 10° is. Ik denk eig niet dat dit zo noodzakelijk is, het fermenteert alleen wat rapper. Gewoon uit de zon houden.

Ik heb ook voedsel intoleranties, maar de bedoeling is dat- door het creeëren van een beter klimaat in de darm - de leaky gut beter wordt en dus minder gevoelig voor intoleranties.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ legolas

waar heb je die pot gevonden om het in te laten fermenteren?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
legolas
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011, 20:33

Bericht door legolas »

Ik heb geen Keulse pot, het is een plastieken emmer met deksel....
Volgens sommige bronnen op internet gaat het evengoed.
Pakweg 200 jaar terug hadden ze alleen dergelijke potten. Ik denk dat het gebruik van Keulse potten vooral traditioneel gegroeid is.
Misschien dat in de "Keulse potten" de temperatuur mogelijks meer stabiel blijft...


Ik verwacht dat het ook gaat met mijn emmerken. :D
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

En leg je daar dan een gewicht op om het te laten zakken?

Hoe bepaal je de hoeveelheid zout per kool? Misschien heb ik er ergens over gelezen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
legolas
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011, 20:33

Bericht door legolas »

Ik leg er een bord op dat redelijk nauw aansluit en dan een grote zak water dat als gewicht dient en tegelijk ook alles wat afsluit, maar je kunt er evengoed een propere baksteen voor gebruiken. Alles moet gewoon onder water/vocht staan.

Wat het zout betreft; bronnen variëren maar tussen 0,6% en 1,5% zout zou goed zijn (dus de kool wegen na het versnijden!). Ik heb 1% genomen en bij het proeven van de kool (voor fermentatie) smaakte het toch wel een beetje zout. Ik zou er niet teveel bij doen anders gaat het nog zouter smaken. Maar anderzijds lijkt het nodig om te beletten dat slechte bacteriën gaan overwoekeren.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

En, legolas, is de kool gelukt?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Plaats reactie