Mijn ziekte staat mijn geluk niet in de weg

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

iedereen wil gelukkig zijn, maar niet iedereen durft de dingen los te laten die je kwellen
God is closest to those with broken hearts..
-Danielle
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 feb 2009, 23:28

Bericht door -Danielle »

dat doe ik zoveel mogelijk! dat is wel een voordeel: dat gaat makkelijker. alleen krijgen we er helaas een hoop kwellingen bij(je blijft vechten met instanties bv, vooroordelen) waardoor je uiteindelijk slechter uit bent dan wanneer je gewoon gezond was. puur gezien die kwellingen, want slechter af ben je sowieso met zón rotziekte! dat houd me niet tegen om gelukkig te zijn echter. ;)
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

siem schreef:iedereen wil gelukkig zijn, maar niet iedereen durft de dingen los te laten die je kwellen
Ja, da's waar maar stel dat je dat wel kunt (of er althans aan werkt), als je dingen die je wil houden moét loslaten door je slechte lichamelijke gezondheid staat dat ook je geluk in de weg. Dan mag je nog zo je best te doen om te genieten, dat lijf wil niet mee :?
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
Lijntje
Actief lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 06 dec 2008, 20:46

Bericht door Lijntje »

Genieten kan ook ondanks een lijf dat niet wil. Ziekte kan de balans inderdaad sterk de andere kant op willen trekken, maar zelfs als je je bed niet uit kunt, kun je toch mooie dingen meemaken.
Dat zieke lijf staat dan nog wel voor alles wat je niet kunt, maar als je je dat niet meer zo aantrekt, wordt het ziek-zijn ook wel een stuk draaglijker denk ik.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Gelukkig kan je zijn met de kleine dingen in het leven, zolang je niet voor kinderen te zorgen hebt.
Hoe kan je gelukkig zijn als je weeral in de zetel ligt en weeral het huis niet kunnen poetsen hebt, en je kinderen er de dupe van zijn.
Hoe kan je gelukkig zijn als de strijk weeral niet gedaan is en je ziet dat je kinderen hun best doen om niet te klagen?
Hoe kan je gelukkig zijn als je weeral "nee" moet zeggen op een vraag van je kinderen?
Hoe kan je gelukkig zijn als je door je ziekte geen geld hebt en je kind financieel dan ook nog heel wat moet ontzeggen?

Gelukkig is deze tijd al een paar jaar achter me.
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

ik heb gister een afslevering gezien van soeterbeeck, en die wil ik ff met jullie delen.
http://player.omroep.nl/?aflID=9704654

hoor graag wat jullie er van vinden en welke conclusie jullie trekken.
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Er zijn natuurlijk altijd mensen die het nog erger hebben, er zijn soms zelfs mensen die langzaamaan vermoord worden en dan ook nog opgegeten worden.
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Bericht door Alabama »

precies, ik denk dat geluk niet verbonden is aan plaats of tijd of wat dan ook. het is een keuze. die keuze kan wel moeilijk gemaakt worden, zoals bij de topic-starter. maar uiteindelijk heeft ze haar keus wel gemaakt.
God is closest to those with broken hearts..
Iris
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:28

Bericht door Iris »

ik heb gister een afslevering gezien van soeterbeeck, en die wil ik ff met jullie delen.
Mooi filmpje Siem! Zelf ben ik pas ook in Afrika geweest, echt geweldig! Maar ook dubbel, alle ellende en armoede, maar toch heb ik er genoten...
Het is apart om te zien dat de kinderen, die niks hebben, die er ziek uitzien, toch zo ontzettend stralen en blij zijn...ze hebben daar heel weinig, maar zijn blij met wat ze hebben of gewoon dat ze leven, wij kunnen er hier nog wat van leren vind ik...Hier mopperen mensen veel en eigenlijk hebben we het zo goed, kinderen hebben volop speelgoed, je kunt het zo gek nog niet bedenken of ze hebben het, maar zijn ze daardoor gelukkig(er)...? Naar mijn mening zie je hier zelden een kind zo gelukkig als ik ze daar gezien heb..
Voor mij voelt het wel wat vreemd om dit te vergelijken met ME/CVS, het leven daar is zo anders!
Wel kan ik zeggen dat ik gelukkig ben, ondanks mijn ziekte...Je kan er toch altijd iets moois van maken met de dingen die je wel kunt doen. Om toch weer terug te komen op Afrika, daar zeggen ze: "after, it's no difficult anymore" (na afloop is het niet moeilijk meer). En: "no thinking, only dreaming" (niet denken, maar je hart/droom volgen; dat doen waar je je goed bij voelt). Heerlijk die Afrikaanse uitspraken :D
Gebruikersavatar
crazyloop
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jul 2009, 22:29

Bericht door crazyloop »

Ziekte staat je geluk wel in de weg. Het vernielt alles wat je bereikt hebt en je toekomst. Nu moet je geluk halen uit verveling, kleine dingen etc. Geen studie, baan, vrienden, feestjes, partner, eigen leven. De rest van je vriendenkring gaat door en jij leeft als een 80 jarige. Je kan nog wel blij zijn om iets, maar echt geluk is weg.
// Knowlegde is power // Ben onregelmatig online //
Iris
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:28

Bericht door Iris »

Een tijdje terug had ik die gedachte ook nog, maar als je je ziekte kan accepteren, dan kan je wel gelukkig zijn (maar ik heb het dan ook al zo'n 14 jaar). Bij mij heeft een coach me daar heel erg bij geholpen, mezelf te accepteren met ziekte. Het klinkt heel vervelend dat je het moet accepteren, maar dat werkt (bij mij dan) wel het beste voor je verdere gevoel van geluk en hoe je in het leven staat. Ook met ziekte kan je nog een hoop leuke dingen doen en dingen bereiken!
sterkte ermee!
PS: wat een schattige foto van die katjes, lijken een beetje op mijn kat toen die klein was, zijn het jouw katjes?
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik ben gelukkig dat ik zie dat mijn kinderen het goed hebben
ondanks mijn ziekte hebben .zij toch hun weg in het leven gevonden
ze hebben het heel moeilijk gehad toen zij klein waren ,
ik heb het ondanks dat de mooiste tijd gevonden
,nu kan ik niet meer blij en gelukkig zijn
ik zie mijn leven langzaam aflopen en nog steeds niet beter
wat is er zo gelukkig om zo lang ziek te zijn :cry:
ik reageer niet meer als iemand vraagt hoe gaat het met je
want je krijg dan hun hele ziekte geschiedenis te horen
Iris
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:28

Bericht door Iris »

@Alie
het lijkt alsof je de stelling hebt omgekeerd, de stelling is: "mijn ziekte staat mijn geluk niet in de weg" en niet: "ik ben gelukkig omdat ik ziek ben".
Als je het zo had begrepen in wat ik had geschreven, zo bedoelde ik het natuurlijk helemaal niet. Ik ben niet gelukkig of blij dat ik ziek ben, maar ondanks dat ik zo lang ziek ben, kan ik toch gelukkig zijn met wie ik ben en met wat ik doe.
Natuurlijk heb ik ook wel dagen dat ik loop te huilen, omdat ik me machteloos voel door mijn ziekte, maar dan ga ik iets doen wat ik leuk vind (en op dat moment kan) en laat ik alle taken even liggen, dan voel ik me weer beetje gelukkiger...
Zijn er geen dingen die je kan doen waar je je gelukkiger door voelt, iets doen met je kinderen ofzo?
sterkte & succes! groetjes, Iris
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hallo iris
ik reageerde niet op jou stelling hoor
want dat kan ik begrijpen
maar ik ben al 35 jaar ruim ziek
en ik bedoel dat met het ouder worden
er niets leuks meer is
ik kan best nog redelijk veel maar niet meer op vacantie
altijd op mijn voeding letten naar een verjaardag hou ik niet meer vol na een uurtje moet ik naar huis want lang zitten gaat niet meer
ik heb namelijk ook artrose en scoliose
plus zenuwbeschadigingen door beroerte op 34 jarige leeftijd en tia.s
en ook een darm ziekte plus ME cvs en fybro
waar moet ik gelukkig mee zijn :?: :?: :?: :?:
ik ben het wel met mijn man die doet veel voor mij
maar hij word het ook best zat
door mij is hij ook altijd aan huis gebonden
en wij zien ons leven langzaam aan verdwijnen :cry:
en helaas geen arts die er raad mee weet
ik reageer niet meer als iemand vraagt hoe gaat het met je
want je krijg dan hun hele ziekte geschiedenis te horen
Iris
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:28

Bericht door Iris »

Hoi Alie,
Ja dat klinkt wel vervelend allemaal!!! Fijn dat je man je steunt, natuurlijk is het voor hem ook moeilijk...(dat zie ik ook bij mijn vriend, alleen al het zien dat ik niet altijd alles kan wat ik zou willen bijvoorbeeld). Zijn er niet vrienden op andere familieleden die je gezelschap kunnen houden, zodat je man af en toe iets kan gaan doen voor zichzelf? tja ik verzin ook maar wat, jij weet natuurlijk het beste wat mogelijk is en wat niet etc.
Hopelijk kan je toch (kleine) momenten van gelukkig zijn meemaken...In ieder geval nogmaals heel veel sterkte gewenst!!!
Groetjes, Iris
Plaats reactie