L-carnitine

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gast

L-carnitine

Bericht door Gast »

Wie is er bekend met het gebruik van Carnitene Sigma Tau?


De werkzame stof in Carnitene Sigma Tau is L-carnitine. De drank bevat 100 mg l-carnitine per ml. Artsen schrijven het voor bij een L-carnitine-gebrek (stofwisselingsziekte waarbij een tekort aan het natuurlijke aminozuur l-carnitine optreedt). L-carnitine is onmisbaar voor de werking van de spieren en wordt door de lever geproduceerd.


(linken weggehaald, geen reclame toegestaan, we krijgen binnenkort een onderdeel over behandelingen op de website waar ook info over Carnitine bijstaat - administrator)
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hier is een link naar een artikel over L-Carnitine op deze website.

Ik heb een aantal jaar terug al L-carnitine geslikt, wat een goeie steun was.
Laatst gewijzigd door Zuiderzon op 01 nov 2006, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Carnitine is onder andere nodig voor het transport van vetzuren, en voor de afweer in de hersenen.
Bij ME komt carnitine-tekort veel voor.
Maar het heeft alleen nut om een aanvulling te gebruiken als je daadwerkelijk een tekort hebt: laat dat dus wel meten!
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

Bericht door George »

ik heb een hele tijd L-carnitine geslikt (geloof wel een jaar lang). Het hielp bij mij niet, maar er zijn wel ME-patienten die er wel baat bij hebben.
Je moet de carnitine minimaal zo'n 3 maanden slikken voordat je ook maar enig resultaat kunt verwachten. Vaak moet je de dosering verhogen tot je er iets van merkt. Ik slikte opgegeven moment 20 pillen per dag. Het is nog al een 'rare' stof. De carnitine die je slikt vult jou 'tekort' aan. Het lichaam maakt deze stof niet vanzelf meer aan. Een ander punt is dat als je de pillen heb geslikt dat je het pas naar een maand of zo kunt testen, want anders test je de pillen en niet de lichaamseigen carnitine.
Er zijn een aantal onderzoeken geweest, en nog gaande naar deze stof.
Ik zou wel opletten met wie het voorschrijft, het is nog al duur spul! (en of je verzekering het vergoed, er zijn namelijk mensen die zo'n 60 pillen per dag hiervan moeten, dit loopt dan nogal in de papieren.

Ik weet wel een dokter die met dit middel goed bekent is, dus zend maar een pb als je meer info wilt.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Het is een standaard-medicijn (carnitine-tekort komt ook zelfstandig voor), dus de verzekering dekt het gewoon, de mijne in elk geval wel.
Een reden waarom het niet altijd helpt bij ME is dat het transport geblokkeerd kan zijn.
Gebruikersavatar
sanny
Actief lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 13 okt 2005, 22:36

Bericht door sanny »

Hallo, ik ben het ermee eens dat je eerst moet laten meten in je bloed of je wel een tekort hebt, ik heb een tekort aan carnitene totaal maar een teveel [iets [ aan carnitene ac/to en carnitene acyl is er iemand die weet hoe dit kan?
Gebruikersavatar
Roswitha
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 mei 2006, 13:27

Bericht door Roswitha »

Ik heb ook carnitene maar dan de injectievloeistof (dat meng ik wel met water ik hoef geen injectie) Ik begon met de pillen maar dat werden er uiteindelijk 20, en ik ben echt geen goede pillenslikker, dus ben ik hier naar over gegaan.
Momenteel gebruik ik het niet, daardoor ben ik ook een stuk moeier denk ik. Want het heeft echt wel effect. Ik vind het namelijk heel vervelend om elke dag 10 minuten met mijn medicijnen bezig te zijn. Ik heb nu de drank geprobeert van carnitene, maar dat is echt heel vies. Dus ik ga wel weer terug naar de injectievloeistof. De winter komt eraan, dus ik moet het nu echt weer gaan innemen. Het word helemaal vergoed door de verzekering.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Meer ervaringen over L-carnitine zijn terug te vinden op de site onder Behandelingen en ervaringen.
Wanneer je ervaring hebt met L-carnitine, zou het fijn zijn om de kleine vraagjes over je ervaring ook in te vullen op deze pagina, net zoals met andere behandelingen!
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

carnitine

Bericht door sterre »

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het nemen van carnitine?
Zoja welke gevolgen had dit dan voor jou?

Groetjes Patricia

Ps Ik weet dat dit onderwerp al eens behandeld is maar misschien is er meer nieuws.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

carnitine

Bericht door Alie »

hoi hoi
ik had een vraagje ik las gisteren op het forum van de me vereniging iets over carnitine wie gebruikt dat of heeft het gebruikt en wat doet het met je ik hoorde dus dat je er wat helder in je hoofd word en meer energie ervan krijgt en ook je moeheid en spierpijnen worden minder wie herkent het
liefs alie
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

carnitine

Bericht door Gabutje »

Ehm, dat is voor ieder denk ik anders. Ik gebruik nu 3 maand L-Carnitene, bij mij is op het moment het gevoel van lood in je lichaam weg en ik merk dat wanneer ik na iets inspannend even rust, dat sneller herstel. Helder in mijn hoofd wordt ik er niet van, dit heb ik pas sinds ik vorige week vistabletten slik. En wat betrefd spierpijn, misschien heb ik er niet zo opgelet, maar het zegt mij niets.

Maar ik moet volgende week weer naar dr. Kurk, het kan zijn dat mijn dosis L-Carnitene verhoogd wordt en dat het dan wel op mij van toepassing is.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

bedankt gabut
ik moet de zeventiende naar mijn internist en verzamel alle voor en tegens van carnitine en wat voor vistabletten slik jij heb je die zelf gekocht of op aanraden van je arts
liefs alie
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik eet helemaal niets wat uit de zee komt, en vis is een belangrijk voedingsonderdeel en onderdeel van de schijf van vijf (vis moet je eigenlijk zo'n 3 keer per week eten). Dat was mijn motivatie om het te gebruiken, daarnaast is het goed voor de concentratievermogen. En dat laatste is me gewoon erg opgevallen dat het inderdaad allemaal wat helderder wordt en dat de concentratie beter is, ik doe nu meer op een dag qua dan voorheen (zoals lezen, schrijven etc...).

Het merk dat ik nu gebruik is Bional, gewoon bij de da, etos, apotheek etc.. te gebruiken. Ik heb voor deze gekozen omdat ie qua verhouding goedkoper is dan andere merken die ik zo ben tegen gekomen. De dietiste heeft dit nog extra aanbevolen, omdat je vis echt nodig hebt (en ik lus geen vis).
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi gabut
ik eet wel vis maar niet zo veel als het moet
en voor mijn cholesterol
is het ook goed
ooit heb ik wel visolie gebruikt maar werd er misselijk van
maar ik denk dat ik het weer gaat proberen als die carnitine niets word
bedankt hier voor
liefs alie
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Hoi Alie

Zoals ik al eerder ergens heb beschreven, heb ik het ook gebruikt.
Nu jij die vraag er over stelde, schoot mij nog te binnen dat ik het nog had staan. Dus kan je niet een goed antwoord geven. slik het al weken niet meer. Vergeet dat ook gewoon.
Ik heb het een keer in de aanbieding gehaald bij een reformzaak.
Vond het duur spul. Van 40 euro voor 20 euro.
Niets voor mij om daar zoveel geld aan te besteden. Ga het wel opmaken.

Ik zie het als ondersteuning extra vitamine.

succes, Lijda
Plaats reactie