sauna

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

sauna

Bericht door dullegreet »

ik heb in de komende weken een weekendje geboekt met mijn vriend en bij het hotel is gratis sauna.

Nu ben ik niet zo happig op sauna, de vorige 2 keren dat ik geweest ben ben ik buitengekomen met een migraine aanval. Maar mijn vriend is er gek op.

dus om hem een plezier te doen wil ik nog wel eens een migraine aanval riskeren, ik weet alleen niet of sauna wel aan te raden is voor iemand met cvs. Je hebt toch wel serieus verhoogde hartslag door de hitte en dat heeft toch wel serieuze uitputting volgens mij.

Heeft hier iemand ervaring mee, positief of negatief ? Weet iemand of dit af of aan te raden is ? Sauna wordt normaalgezien toch veronderdsteld heel gezond te zijn .....
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

wij gingen vroeger wel eens een dagje naar valkenburg
het is een mooi kuuroord
maar ik werd helemaal eng van sauna,s
alles bonkte ik kreeg een hoge bloeddruk
ook ben ik voor een paar weekjes naar een kuuroord geweest in nieuwerschans via de verzekering
succes
maar ik ging na een weekje doodziek naar huis mijn geld kreeg ik niet terug
nu gaat mijn man af en toe hier in bleiswijck een dagje
voor je spieren is het fantastisch maar voor het zenuwstelsel is het funest
als je zal gaan zou ik als ik jou was het op het zwembad alleen houden
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Hallo greta, ik heb er zeker positieve ervaring mee.
Het is zo heerlijk voor je spieren..
Lekker een dagje ontspannen! Moet wel zeggen dat ik er dan wel moe van ben, dus het is of het een of het ander, maar vind het echt lekker om af en toe helemaal te ontspannen en die warmte in je spieren te voelen.

Kijk ook eens in dit topic, hier staan ook nog wat meer ervaringen beschreven.
Keep on rockin'
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

O ja, en gewoon zelf in de gaten houden hoe lang je in de sauna zit.
Je hoeft het niet zolang vol te houden als andere mensen, als jij je er niet meer goed bij voelt, dan ga je er gewoon uit..
Keep on rockin'
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Hoi Greta

Ik ben een liefhebber van de sauna. Ik er ben lang niet geweest.
Dit i.v.m met Me klachten. Ik ging er regelmatig heen ook met mijn klachten in de veronderstelling dat het goed voor me is.
Ik moest minimaal 2 dagen herstellen.
De sauna zelf ging ik niet meer in. Vraagt veel energie.
Maar stoombad is wel heerlijk en minder intensief. En nautuurlijk bubbelbad en verwarmd zwembad is ook heerlijk.
Je moet het goed doseren en veel rust nemen tussendoor.
Wat ik eigenlijk altijd al lekker vond in de relax ruimte. Hapje/drankje erbij.

Ik zou het zeker niet uit de weg gaan en de sauna gewoon proberen al is het maar 5 minuten. Ik vind het zonder sauna al heerlijk.

De laaste keer kwam ik uit het stoombad, ik liep naar het restaurant en wilde wat bestellen. Ging ni goed, toen kwam ik er eigenlijk achter dat dus na fysieke inspanning mijn brein mij in de steek laat.

Zeker proberen het is heerlijk!
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

bedankt voor alle reacties en info i

ja, ik vreesde al dat het te uitputtend zou zijn, ik word al doodmoe van de hartkloppingen die ik krijg als ik eventjes in de zon ga zitten of als ik een te warm bad durf nemen.

t zal dus mijn vriend in de sauna en ik in de rustruimte worden vrees ik want we hebben savonds nog een gastronomisch diner :D waar ik energie moet voor opsparen :? .

en de dag erna zouden we nog eventjes naar maastricht of maasmechelen village willen gaan, als daar nog energie voor over is. decadent shoppen :wink:

t zal dus voor iemand met cvs een zeer zware onderneming worden vrees ik :shock: . Maar tja, een kermis is een geseling waard niet ?
Laatst gewijzigd door dullegreet op 14 feb 2008, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

In de zomer zat ik in een vakantiehuisje met sauna. En ben ik een keer of zeven gegaan. Ik had wisselende ervaring. 1 keer ging ik 5x ongeveer 8 minuten. toen was ik echt die avond en volgende dag helemaal uitgeput. Maar 3x 8 minuten werkte redelijk goed. de sauna was ongeveer 80 c.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Veel plezier, Greta! Eet en shop ze!
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

bedankt hoor !

mocht je een tip willen, www.stiemerheide.be, t is op de grens met maastricht en tien minuutjes van maasmechelen village (outlet stores). ziet er heel leuk uit en ze hebben heel interessante arrangementen, vooral op zondagavond.

k vrees dat het een serieuze aderlating in het geld- en energiefonds zal worden :shock:
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Leuke mini vakantie, geniet ervan!
Ik ga ook graag naar de sauna, in Valkenburg of Aken, heerlijk!! Maar het is zwaar vermoeiend!
Veel drinken, heel goed afkoelen en heeeel veeeel rusten!!! En niet te veel sessies, de meeste mensen rennen van de ene sauna naar de andere! Fout dus!!!!!!!
Je kunt het beter goed doen, is veel beter voor je lichaam en vooral ook voor onze klachten!!! Twee sessies op één dag zijn echt wel voldoende, als je de hele dag in zo'n kuuroord zit!
Maastricht is trouwens een mooie stad, ook om te winkelen!
Gebruikersavatar
Peet
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 okt 2008, 12:11
Locatie: Gelderland

Bericht door Peet »

Wij gaan ook regelmatig naar de sauna en ik vind het juist heerlijk om in de sauna-cabine's te liggen... Moet er wel bij zeggen dat ik alleen in de cabine's ga die onder de 50C graden blijven, in de warmere cabine's hou ik het ook geen 5 minuten vol!
Wij doen ook altijd een dag-arrangementje en wisselen saunacabine en rustplaats met elkaar af (is voor mijn hubbie niet nodig, maar die hobbelt gewoon met mijn wensen mee).

Vervolgens heb ik wel weer 2 dagen nodig om bij te komen, maar dat plan ik er gelijk achteraan als ik het arrangementje boek...
Groetjes, Peet

I’ve been up and down and over and out
And I know one thing:
Each time I find myself flat on my face,
I pick myself up and get back in the race...
- That's Life by Frank Sinatra -
Katelin
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2008, 12:22

Bericht door Katelin »

Ik heb sinds een paar maanden een infraroodcabine thuis en dat bevalt goed. Vooral als ik veel last van spierpijn heb is het fijn om even wat ontspanning te vinden in dat ding.
Ik moet wel zeggen dat ik er niet inga als m'n energie onder een bepaald nivo is want dan kan m'n lichaam de warmte en het zweten als het ware niet verwerken, dan trekt het me te ver leeg.
En gewone stoomsauna (dus vochtige warmte) kan ik sowieso niet verdragen, dat vind ik te heet en te benauwd.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Hoi Katelin

Toevallig dat dit onderwerp voorbij komt, ik denk namelijk dat ik straks na de sauna heen ga, vandaar.
Dat is voor mij lang geleden (paar jaar) was niet meer haalbaar ik moet even weer aan het idee wennen dat het dus wel haalbaar is nu of dat ik het nog niet zeker weet. Heel apart.

Ik heb 2 weken geleden na een infrarood gekeken op internet.
Lijkt mij s'ochtends bij het opstaan, heerlijk. En daarna douchen, je moet toch heel goed afkoelen, dan ben je uren verder.
Ach dat is net zoiets als een bad, als je niet meer hebt dan mis je het niet.
Als het toegevoegde waarde heeft dan heb ik er wel oren na.
Ik dacht zit je daar s'ochtends in dat kleine hokkie in je uppie. :shock:

Ik vond ze nog al duur, ik zocht een nieuwe voor 600 en niet meer natuurlijk. Ik koop nooit iets als ik er geen optimaal gebruik van maak. En daar twijfel ik nog een beetje over.

Ik dacht misschien binnenkort in de aanbieding bij een bouwmarkt.
Ze zouden stom zijn als ze dat niet doen, lijkt me wel een handeltje.
Gebruikersavatar
Unicorn
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 okt 2008, 15:30

Bericht door Unicorn »

mensen pas alsjeblieft op , in kuuroorden enz. er zijn zoveel gevallen bekend van cabines en voetmassage/baden die niet goed schoongemaakt kunnen worden en er schimmels acterien en virussen in leven en groeien. ALSJEBLIEFT! pas op je immuunsysteem het heeft elke dag al genoeg te werken! ik ben dan meer een voorstander van thuis inderdaad. natuurlijk is het lekker om even weg te zijn en alles uit handen te geven, maar zorg maar dat je geen prijs ervoor betaald. en daarnaast openbare ruimtes, met blote voeten lopen, je pikt zo wat op.
natuurlijk kan je dan zeggen ja dan moet je overal wel op letten, maar het is nou eenmaal anders als je een sterk immuunsysteem en weerstand hebt, dan is het allemaal wat minder erg.
maarrrr nogmaals hoe hoog je weerstand en hoe gezond je ook bent dingen zoals ruimtes voetbaden enz die niet goed worden schoongemaakt en waar schimmels en bacterien broeien dat kan IEDEREEN overkomen.
melanie heb je wel eens infrarood geprobeerd? zou ik eerst doen voordat je zo'n cabine koopt. je hebt ook van die hand-infrarood massage apparaten , dat is goedkoper om uit te proberen. kan je ook doen.
hier heb je ook zo'n infrarood lamp, goedkoop. weet niet of hij goed is.....?
http://www.hulpmiddelendirect.nl/assets ... direct.nl/
Stay strong! You can do it!
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Beter een voetschimmel dan een infectie oplopen in het ziekenhuis.
Daar hangt meer bacterie rond dan in een kuuroord.
Als je bij dat soort dingen gaat stilstaan kun je nergens meer heen.
Klinkt als smetvrees.
Plaats reactie