Ervaringen studeren met CVS

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zonnetje18
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2013, 17:56

Bericht door zonnetje18 »

Hoi,
ik doe een hbo studie, toch blijkt dat dit erg zwaar is. Ik weet niet goed wat ik moet doen, stoppen of doorgaan. Want wanneer is het eigenlijk goed om te stoppen?

Ik werk heel hard, en haal goede cijfers, maar na school kan ik helemaal niks meer doen, ook kan ik niet elke dag op school zijn. Hierdoor voel ik me de laatste tijd erg eenzaam. Parttime werken of vrijwillig is een stuk minder zwaar voor mij. Maar toch zegt men, als je hbo kan, maak het dan af. Maar moet ik ermee doorgaan terwijl ik me zo eenzaam en ellendig voel?

Dan heb ik straks wel HBO diploma maar kan als nog alleen werken onder wajong.
Gebruikersavatar
zonnetje18
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2013, 17:56

Bericht door zonnetje18 »

Zijn er ook mensen die een thuisstudie doen? is dat mischien een goed alternatief en dan te stoppen met school?

groet
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi zonnetje,
Ik val al een tijdje niet meer in de doelgroep dus veel advies heb ik niet... wel wat vragen. Hoe ver ben je nu met je studie, wat zijn de zware onderdelen? Heb je begeleiding (ambulant begeleiding oid) erbij? Het is natuurlijk fijn je diploma's te halen, mss voor jezelf later ook... aan de andere kant wordt soms het belang ervan overschat.

Of mss goed overleggen met een studiebegeleider? Die op de hoogte is van de studiedruk en jouw capaciteiten. Wel voor jezelf opkomen en grenzen stellen!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

zonnetje:

==Dan heb ik straks wel HBO diploma maar kan als nog alleen werken onder wajong.==


??????

Heb je een Wajong?

Nou, dan mag je in je handen klappen.

Maar studeren met ME deed mijn zoon ook. Met beurs en lening. Mocht toen niet met Bijstand enn voor Wajong zou hij toch te goed zijn. Hoewel, wie weet, we die er nu toch één uit kunnen slepen??????

Zie hier en daar wat ik er over schreef. Met psycholoog, medicijnen van DML en goede loopbaanbegeleider. Ik moest wel uit nood 2 x een keer mee om het niet toch uit de hand te laten lopen, dat wel. Dus heel veel bloed zweet en tranen.

En dat: voor de kat zijn k*t?

Daarover lees je in de "Gezocht" draad. Ook hieronder vind ik mezelf terug...(In antwoord op pasro. HOE GAAT HET DAARMEE????)

Zijn stages deed ie heel leep: vnl thuis en de lui van zelf gevonden stage-plekken werkten goed mee. Ook de zgn logeer adressen. Zo hoefde hij geen toch jaar i.p.v. een half jaar, dat er voor staat, erover te doen. Had studie 1 jaar langer geduurd met alle gevolgen van dien.

En deed hij zijn HBO toch binnen de gestelde termijn.

Ja, heel ME vriendelijk allemaal, maar niet heus.

Sterkte, want de strijd is eenzaam en verzekert ondanks alle hulp die ze beloven, geenszins een succesvolle uitkomst. Daar heb je nu ws slechts een beetje van mee gekregen.....

Tip: telefoon met opname capaciteit. Kun je alle colleges thuis terug luisteren. Gebruikt ie nu nog, voor zijn (meest onbetaald) werk en prive bij psychiaters, dokters en andere hulpverleners die nauwelijks die naam verdienen.
Gebruikersavatar
zonnetje18
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2013, 17:56

Bericht door zonnetje18 »

Bedankt voor je reactie, ik ga proberen om met me studiebegeleider te overleggen hoe we het voor volgend jaar aanpakken, lukt dit ook niet dan kies is voor mezelf en zal ik stoppen. Nee heb sinds dit jaar geen ambulant begeleiding. De zwaarste onderdelen zijn verslagen maken en leren voor tentamens. Ik kan dit niet allemaal tegelijk. Toch ben ik zo gemotiveerd dat ik dit jaar wel ga redden, alleen lichamelijk ben ik helemaal stuk en voel ik me ellendig.
Laatst gewijzigd door zonnetje18 op 21 jun 2013, 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zonnetje18
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2013, 17:56

Bericht door zonnetje18 »

Ja klopt, wajong heb ik. Goed dat je zoon zijn HBO binnen de gestelde tijd heeft gehaald. Heel knap. Dit is inderdaad een geode tip, om de colleges op te nemen.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Belangrijk idd om haalbare doelen te hebben, je gezondheid moet er niet onder lijden. Uit Annacs verhaal begrijp ik dat er ook een tijdsdruk op staat, of valt er te overleggen om deeltijd te studeren, kan dat tegenwoordig? Of heb je dan geen inkomsten...
Succes in ieder geval met de afwegingen!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Als je vader of moeder komt te overlijden krijg je evenveel extra tijd als wanneer je ziek bent, dus houdt net over. Scheelt per opleiding. De Hanze Hogeschool zou bekend staan om zijn ziek-vriendelijkheid, maar dat stonds slechts op papier, was schijn, daar was weinig van terug te vinden.

Kwam je makkelijk in de Wajong, zonnetje?
Gebruikersavatar
zonnetje18
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2013, 17:56

Bericht door zonnetje18 »

Ehm, even goed denken, het is al een hele tijd geleden, maar door veel bewijzen van dokters en andere artsen, is het geloof ik best makkelijk gelukt om wajong te krijgen. Toch moet het ook mee zitten met de mensen die je tegenover je krijgt. Een aantal mensen van het UVW kunnen erg moeilijk doen.
sprankel
Gevorderd lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 12 aug 2010, 15:02

Bericht door sprankel »

Misschien kunnen ze bij http://www.handicap-studie.nl/ nog wat voor je betekenen zonnetje?
Ze weten in ieder geval de regels omtrent studeren, en wat voor een aanpassingen er mogelijk zouden moeten zijn.
Jij bent de enige die kan beslissen of studeren voor jou haalbaar is.
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
sarika539
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2024, 14:46

Re: Ervaringen studeren met CVS

Bericht door sarika539 »

People's experiences with chronic fatigue syndrome (CFS) can vary widely, but many share common challenges and frustrations. Here are some typical experiences reported by individuals with CFS:

1. Severe Fatigue: The hallmark symptom of CFS is extreme fatigue that is not relieved by rest and lasts for at least six months. This fatigue can be debilitating and significantly impact daily functioning, making even simple tasks feel overwhelming.

2. Post-Exertional Malaise (PEM): Many people with CFS experience PEM, a worsening of symptoms after physical or mental exertion. This can include increased fatigue, pain, cognitive difficulties, and other symptoms, which can last for days or even weeks.

3. Brain Fog: Cognitive difficulties, often referred to as "brain fog," are common in CFS. People may struggle with concentration, memory problems, and difficulty finding the right words. This can make it challenging to work, study, or engage in social activities.

4. Sleep Disturbances: Despite feeling exhausted, people with CFS often struggle with sleep disturbances, such as insomnia or non-restorative sleep. Poor sleep quality can exacerbate fatigue and other symptoms, creating a vicious cycle.

5. Pain and Other Symptoms: In addition to fatigue and cognitive difficulties, CFS can cause a range of other symptoms, including muscle and joint pain, headaches, sore throat, and swollen lymph nodes. These symptoms can vary in severity and may come and go unpredictably.

6. Social and Emotional Impact: Living with CFS can be isolating and emotionally challenging. Many people with CFS experience feelings of frustration, sadness, or anxiety due to the limitations imposed by their condition. They may also struggle with disbelief or lack of understanding from others, including healthcare providers, friends, and family members.

7. Difficulty Obtaining a Diagnosis and Treatment: CFS is a complex and poorly understood condition, which can make it difficult to obtain an accurate diagnosis and appropriate treatment. Many people with CFS encounter skepticism or dismissiveness from healthcare providers and may struggle to find effective management strategies.

Despite these challenges, many individuals with CFS find ways to cope and improve their quality of life. This may involve pacing activities, prioritizing self-care, seeking support from others, and exploring various treatment options, such as medication, therapy, and lifestyle changes.
Plaats reactie