Ervaringen studeren met CVS

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ja, gefeliciteerd, joh!

Kun je er nog wat bij doen of val je 's avonds gelijk in slaap?
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Met mijn studie gaat het overigens de laatste tijd wat minder.
Ik haal wel vakken (meestal met zesjes), daar niet van, maar het leren zelf is echt ontzettend vermoeiend, erger dan ooit tevoren.
Het lijkt wel of het lichamelijk wel beter met me gaat (ik werk nog steeds gemiddeld 15 à 20 uur per week) maar geestelijk niet. Na anderhalf à twee uur leren gaat het licht compleet uit, mn ogen en armen worden dan zo zwaar dat ik gewoon weg móet gaan liggen en in slaap val.
Iets anders gaan doen helpt niet want de vermoeidheid is te erg. Blijkbaar is de geestelijke inspanning op dit moment erg zwaar voor mij.
Keep on rockin'
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Sterkte, Marloes en succes met wachten op betere tijden!
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Marloes, dit heb ik ook vaak. Fysiek kan ik in goede periodes best veel (voor mijn doen), maar van lezen etc. krijg ik zware hoofdpijnen.

Heb jij acetyl-L-carnitine? Juist voor brainfog etc. zijn aardig wat supps op de markt.
Gebruikersavatar
sassy
Actief lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 26 jun 2008, 14:28

Bericht door sassy »

ja ik doe staatsexamen

ik hoef maar 2x per jaar dr heen ik doe 1 vak per keer
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

sassy schreef:ja ik doe staatsexamen

ik hoef maar 2x per jaar dr heen ik doe 1 vak per keer
Oh, dat is fijn, dan kun je rustig aan doen. Maar moet je wel thuis zelf studeren?
Gebruikersavatar
sassy
Actief lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 26 jun 2008, 14:28

Bericht door sassy »

ja idd je bent helemaal zelf verantwoordelijk voor je opleiding.
je boeken moet je zelf kopen en je moet 1 werkstuk per vak insturen voor 1 mei.
dat moet gaan over een zelfstandig bestudeert onderwerp.

bij staatexamen betaal je alleen voor het examen ik geloof dat het iets van 113 of 125 euro is per vak en als je alle vakken tegelijk doet is het 538 euro ofzoiets.
je hebt dus GEEN contact met een leraar zoals bij het loi je kan je vanaf oktober tot 1 januari inschrijven bij de ib groepen (en ook dat kan online) examen geld moet betaald zijn voor 1 februari

je moet wel je id kaart of paspoort meenemen naar de examen 's en je uitnodiging

de mondelinge examens zijn het moeilijkst want die worden meestal niet in een woonplaats bij jou in de buurt gehouden dan moet je ver weg met de trein of auto...
de schriftelijke examens zijn wel in de meeste woonplaatsen te doen.

als je ergens last van hebt mag je dr ook bij zetten samen met een dokters briefje dan kan je eventueel ander afspraak maken of word er rekening gehouden met dyslectie en noem maar op..

maar de opleiding zelf en de boeken ben je zelf verantwoordelijk voor en je zult zelf moeten zoeken wat je moet leren en welke boeken je moet kopen. wel staat in de vakinformatie wat meer over wat je moet weten maar dat is ook niet helemaal duidelijk.
desalniettemin vind ik het een geweldige oplossing en ben ik blij dat het dr is.
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

Ik loop stage en ga twee dagen in de week naar school, het is niet gemakkelijk om hier een goed evenwicht te vinden. Afgelopen twee jaar heb ik steeds ma,di en wo stage gehad en do en vrij dan school maar aankomen jaar is dit anders, ik ben benieuwd hoe ik hierop ga reageren.
Gebruikersavatar
nokkos
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 nov 2010, 17:00

Bericht door nokkos »

Doe op het moment 5 havo in twee jaar. Heb het eerste jaar afgesloten met 1 zeven en 2 zessen. En heb volgend jaar nog 3 relatief voor mij gezien makkelijke vakken, van waar ik 4 havo allemaal 7's voor sta.
Gebruikersavatar
Feline
Actief lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 jul 2011, 22:41

Bericht door Feline »

Ik ben nu vijf jaar bezig met SPH (hbo) en ik heb er nu 2,5 jaar van af. Dus ik ga op halve kracht vooruit zou je kunnen zeggen. :P

Het eerste jaar was een eitje, daarna werd het pittiger, met name door de stages. Andere vakken heb ik niet zoveel moeite mee, maar de stages zijn gewoon erg zwaar voor me. Daardoor heb ik tussendoor nog ergens een half jaar moeten uitpuffen thuis.

Toch heb ik de twee kleinere stages uit het tweede jaar en al een half jaar van de derdejaarstage afgerond!! Waar ik erg trots op ben. Ik moet dus nog wel een half jaar van de jaarstage. Daar zit ik enorm tegenaan te hikken.

Het afgelopen jaar is alles op een veel lager pitje komen te staan.
Begin dit jaar heb ik nog twee rest-vakken gedaan (en afgerond met een 8 :)) Daarna heb ik vanaf maart thuis gezeten. Ik moest stage gaan lopen, maar dat kon ik niet aan. Gelukkig lukte het om een uitkering te krijgen. (de WIJ)

Nu is mijn plan om in september een minor te gaan doen. Dat is eigenlijk een deel van het vierde jaar. Dan kan ik de stage (die nog bij het 3e jaar hoort) nog even uitstellen. Dat mag gelukkig.

De minors zijn hier meestal niet al te zwaar, dus ik hoop dat het me gaat lukken. Als ik maar niet heel vaak en lang aanwezig hoef te zijn op school.. Dat hoor ik w.s. pas na de vakantie. Gelukkig kan ik goed leren, daar kan ik altijd op vertrouwen.

Qua medewerking van school is het in mijn geval wat anders; ik heb geen ME-diagnose. (hoop ook niet dat die er komt). Ik ben nog volop in de onderzoeksfase. Ik heb mijn studievertraging gegooid op een burn out. Via het decanaat heb ik zo een half jaar extra studiefinanciering gekregen.
Extra begeleiding is er gelukkig ook als ik dat nodig heb.

Mijn geld (stufi) begint zo langzamerhand wel op te raken.. :-k
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
Gebruikersavatar
Feline
Actief lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 jul 2011, 22:41

Bericht door Feline »

ik ben nu officieel weer begonnen met mijn studie. Vind het zo fijn om weer even met iets anders bezig te zijn dan alleen maar de hele tijd met mijn gezondheid!! :)

Hoewel het project wat ik nu doe wel over de Gezondheidszorg gaat. :wink:
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
Gebruikersavatar
Feline
Actief lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 jul 2011, 22:41

Bericht door Feline »

Ik heb dit semester gewoon al bijna gehaald!!!!!!!! (met dank aan heel lief projectgroepje, dat mij zoveel mogelijk thuis laat werken) ik moet er wel tol voor betalen hoor (extra uitgeput) maar goed.

ik ben nu (voor de zoveelste keer) op zoek naar een stageplek....... wat een ramp is dat toch in deze positie!

''goedendag, ik wil graag komen stagelopen, ik ben heel gemotiveerd en goed en slim en zo ;) , maar ik heb ook CVS, dus ik kan maar 2 dagen komen ipv 4, en dan alleen als het niet te druk is enneh, als ik dan naar huis mag gaan als ik het niet trek, zou helemaal fijn zijn''

ze zien me aankomen.....
gaat lekker dus ;)
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Ha jij bent het, ik dacht wie is dit nou maar zie dat je plots een hertje bent...


Flink hoor, proficiat met je semester!
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
Feline
Actief lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 jul 2011, 22:41

Bericht door Feline »

thanks! :-) ik ben best een beetje trots

ja heb mezelf getransformeerd tot lief schattig hertje ( Feline is het meisjeshertje uit Bambi!)
omdat ik zelf ook zo lief en onschuldig ben natuurlijk. ;-)

nu nog een leuke stageplek vinden waar ze wat ontspannen reageren op mijn gezondheidsproblemen.. en dan komt het helemaal goed
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
Gebruikersavatar
Feline
Actief lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 jul 2011, 22:41

Bericht door Feline »

Stageplek gevonden!!!!! YES!!!! en ik heb niet eens een compromis hoeven sluiten met mezelf, want het is ook nog echt iets wat ik heel graag wil!! :)
Ik ga stage lopen op een leefleergroep voor (4) doofblinde kinderen, die ook een verstandelijke beperking hebben.

Het mooie was dat ik tijdens de sollicitatie mezelf helemaal niet sterker voor hoefde te doen, of de dingen mooier hoefde te presenteren dan ze zijn. Ze zochten juist precies iemand zoals ik! :) Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij stages, want ze zoeken meestal zo'n potig groepsleidertype met een harde stem. ;)

Maar voor deze plek waren ze echt op zoek naar een rustig, niet overheersend, gevoelig persoon. Het helpt ook mee dat ik niet net van school af ben en al wat meer levenservaring heb dan gemiddeld. Ik doe altijd veel op gevoel en daar ben ik in het verleden tijdens stages vaak op afgerekend. Hier mag ik me wat dat betreft helemaal uitleven, dat gevoelsmatig handelen is juist heel erg nodig bij deze kinderen. Ik kan hier dus mezelf zijn en dat wordt nog gewaardeerd ook. :)

Er was ook geen enkel moeilijk gedoe over mijn gezondheid. Ik mag gewoon 3 dagen komen (ipv 4) en als dat teveel is, valt er over 2 dagen ook nog wel te overleggen. Ik denk dat ik het wel goed zal kunnen volhouden, want het is erg rustig op de groep en er word niet voortdurend aan me getrokken. Het gaat allemaal heel erg ontspannen en in rustig tempo. Ik hoef ook niet leuk te doen of veel te praten, want de kinderen horen en zien me toch niet. ;)

Ik ben heel erg blij hiermee!! Valt een last van mijn schouders. Ik kan gewoon doorgaan met bouwen aan mijn toekomst, zonder dat ik me sterker voor hoef te doen dan ik me voel.

een topweek voor mij! :)
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
Plaats reactie