Voeding en allergieën

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Yorunn
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 aug 2007, 15:13

Voeding en allergieën

Bericht door Yorunn »

Nog een bijkomende test die mijn arts wil is de voedingsintolerantie (of zo iets) ik ben de laatste tijd heel erg op de sukkel met het verteren van voedsel, soms proef ik de dag erna nog wat ik de dag ervoor heb naar binnen gewerkt, of ligt het eten me zo zwaar dat ik er de hele dag last van heb
Nog een probleempje is de huidaandoening die ik heb, volgens mij ook van bepaalde voeding die ik niet verteer of waar ik allergisch voor ben
Ik denk zelf dat het aan melk ligt, nu heb ik die lactose vrije melk gestest en heb veel minder uitslag, zou dit kunnen?
En als ik me zou laten testen op voeding wat zijn zoal de belangrijkste voedingsstoffen die zeker getest moeten worden?
Iemand raad?
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

hai!

Ja melk kan, maar je kunt ook nog voor caseine, melkewit intolerant zijn.
Dat is dus anders dan lactose!
Je kunt dus als je op safe wilt spelen nog beter rijstemelk nemen en kijken wat er gebeurt.
Ik weet niet welke arts je hebt. Mijn bloed is in USA getest op automatisch 94 standaard zaken. Als ik jou was zou ik in elk geval gluten doen,alle graan soorten apart, melk, geitenmelk, wei, gist, noten.....
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Fructose-intolerantie lijkt veel voor te komen bij ME/CVSers. Dit wordt net als bij lactose-intolerantie getest met een ademtest.
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

jep is waar; fructose, geloof 60% heeft dat
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Ik las er pas recent wat over en herinnerde me dat ik jaren geleden 2 x iets gebakken heb met fructose omdat het zo goed zou zijn voor je bloedsuiker en dat ik er beide keren heel ziek van ben geworden. Ik denk er dus over om het te laten testen, maar ga eerst weer eens een keer een dosis fructose nemen om te zien of ik er nog slecht op reageer. Voor je het weet heb je er weer een ziekenhuistest bij waar niks uitkomt :wink: .
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

3/4 van DML patienten blijken lactose of fructose-intolerant of beide.
Raar genoeg komt gluten niet zo vaak voor.

Blijkbaar heeft ie nu ook een test waarbij je dadelijk op meer dan 400 voedingsmiddelen getest wordt.

Je kan ook van de ene dag op de andere intolerant of allergisch worden aan iets. Raar hé!

Groetjes,
Dirk

@yorunn : droge huid en jeuk wijzen vaak op lactose en fructose-intolerantie alsook kleur van je uitwerpselen
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Ik neus zo even wat rond hier en ik zie dat yorin huidproblemen heeft.
Die herken ik. Ik heb zelf een heel erg droge huid en ook jeuk. Ook krijg ik droge plekken op bijv. mijn arm en in mijn gezicht.
Nou drink ik vrij veel melk, altijd gedaan.
Zou ik toch eens naar lactose vrije melk moeten kijken?
En is dat gewoon in de supermarkt te koop. Ik heb net weer 4 pakken gewone melk gehaald.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Oh ja, vraagje. Waar zit fructose in. Welke producten?
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

in fruit truus
ik heb last van sinaasappels eigenlijk alle citrus fruit
ik kan ook niet tegen melk kaas witbrood varkensvlees
en overal waar E 621 in zit en dat zit bijna overal in dus eet ik alles vers
want in sausen en in snacks daar zit het in en bij de chinees ook
en in veel restaurants want alles zit in diepvries en daar zitten ook kleur en smaakstoffen in geen zoete dingen het is best moeilijk om de juiste middelen te vinden
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Lactose zit in zuivel. Gezuurde zuivelproducten lijken vaak minder problemen te geven. Daarnaast hebben de meeste lactose-intoleranten (geldt voor alle voedselintoleranties wel) een bepaalde limiet van wat ze aankunnen. Dus een kop yoghurt gaat bijvoorbeeld wel, maar van 2 glazen melk wordt je ziek.
Zuivel kan je vervangen door sojamelk waaraan bijvoorbeeld B2 en B12 zijn toegevoegd.

Fructose zit niet alleen in veel fruit, maar ook in veel groenten en het wordt als zoetmiddel gebruikt in van alles en nog wat. Wil je dit schrappen, dan zal je eerst een lijst moeten aanleggen van wat je nog wel mag eten, anders wordt je voeding te eenzijdig en juist bij groente en fruit is afwisseling zo belangrijk. Zie ook http://www.food-info.net/nl/intol/hfi.htm

Heb je er niet zoveel verstand van, dan raad ik je aan naar een (orthomoleculair) dietist te gaan.
Je zou samen met die persoon een eliminatiedieet kunnen opstellen waarbij je gedurende enkele weken bepaalde producten die last kunnen geven niet eet. Bijvoorbeeld week 1 tot en met 4 eet je geen producten waarin fructose zit. Zo kun je kijken of het een effect heeft. Week 5 tot en met 8 eet je weer wel fructose, maar geen lactose... etc. etc.

Lactose- en fructose-intolerantie zijn op te sporen via een ademhalingstest in het ziekenhuis.
Bij ProHealth hebben ze een test waarbij je op 300 voedselallergieën gescreend kan worden. De kosten a 500 euro worden niet vergoed: http://www.prohealth.nl/imupro.htm
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

bij mij is het met een bloedonderzoek gebeurt
en ik kreeg bijvoeding een keertje omdat ik ineens erg afviel
en die zat vol met lactoses en fructose en sucrose en nog meer suikers ik werd er doodziek van ik heb verschillende flessen gebruikt maar overal zit er wel wat in
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

truus : toch effe opletten.
Als je intolerant (niet allergisch!) bent kan je een bepaalde hoeveelheid lactose of fructose aan.
Ben aan beiden intolerant maar op mijn dieet staat 1 glas melk(=1/2melk+1/2water) en dat lukt.
Kaassaus lukt helemaal niet want dat is teveel van het goede.

In de supermarkt kan je gewoon lactosevrije melk en kaas kopen.
Je kan ook geitemelk of soya nemen.

Probleem is dat lactose en fructose in bijna alles zitten!!
Kijk op de verpakking van salami;die bevat lactose!!

Fructose wordt in de meeste produkten gebruikt als zoetmiddel omdat het goedkoper is om fructose toe te voegen dan gewone suiker!!!
Je zal dus de verpakkingen goed moeten lezen

goede site : http://www.allergieplein.nl/showpage.as ... readID=217

Groetjes,
Dirk
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Allemaal bedankt voor de tips.
Ik zal eerst de chocolade eens laten staan.
De laatste tijd dagelijks een stukje 72% cacao. Het is ook nog niet zo lang na Sinterklaas natuurlijk. Lekkere letters!
Ik ga eens het eea uitproberen.
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

Ter info :

Slechte opname van fructose en lactose-intolerantie

In een studie, waarbij 148 pati?ten betrokken waren, werd een verminderde fructoseopnamewaargenomen bij 45,8% van de patiënten. Lactose intolerantie werd bij 20,3% van de pati?ten vastgesteld. Beiden kunnen gemeten worden via een eenvoudige ademtest, waarbij de uitgeademde hoeveelheid waterstof vastgesteld wordt. Daarvoor moet de patiënt nuchter zijn (niet eten noch drinken) en krijgt dan 25 gram fructose toegediend. De waterstofinhoud van de adem wordt vóór de inname van de fructose gemeten en vervolgens om het half uur gedurende de komende 3,5 uur. Wordt de fructose slecht opgenomen dan resulteert dit in onder andere een "intestinale dysbiose" (een toestand waarbij de darmen een overmaat aan toxineproducerende bacteriën bevatten) en andere mogelijke onevenwichtigheden.

Bij fructose malabsorbtie wordt altijd een fructose beperkend dieet voorgeschreven, waarbij de fructose zoveel mogelijk uit de voeding wordt weggelaten. Lactose-intolerantie wordt behandeld met een lactosevrij dieet. Is de eerste waterstofmeting (voor de inname van fructose of lactose) al hoog dan wijst dit op een bacteri?e overgroei in de ingewanden. Dr. de Meirleir veronderstelt dat deze intoleranties reeds aanwezig waren voor het uitbreken van de ziekte en dat zij daarin een voorbeschikkende rol spelen. Hij denkt ook dat deze toestand na het uitbreken van de ziekte erger kan worden. Dr. de Meirleir stelt vast dat al deze elementen zich vaak voordoen bij leden van dezelfde familie.

Toestanden die zeer nauw verbonden zijn met slechte opname van fructose zijn onder andere:

a. Een vette lever. De meeste patiëten met een vette lever hebben vaak fructose malabsorbtie

b. Steatorrhea (vet in de ontlasting/slechte opname van vetten).

c. Constipatie/opstipatie waarbij de mensen met lactose-intolerantie blijkbaar ook vaak diarree te hebben.

d. Hypoglykemie. De meeste patiënten met een kenmerkende hypoglykemie nemen slecht

fructose op en omgekeerd kan hypoglykemie een gevolg zijn en dus goed behandeld

worden door een fructose beperkend dieet.

e. Een gevoeligheid voor tyramine.

f. Een opgeblazen gevoel.

Glutenintolerantie

Bij een bepaalde subgroep van patiëten wordt ook een overgevoeligheid voor gluten aangetroffen.Om dat vast te stellen gebruikt Dr. de Meirleir een antilichaam test. Een overgevoeligheid voor gluten ziet er uit als een spectrum van coeliakie aan de ene kant tot een normale tolerantie aan de andere kant. Hierbij is "tolerantie" geen "alles-of-nietsdefinitie". Een breed scala van overgevoeligheden is hierin mogelijk.

Dieet

De patiënten van Dr. de Meirleir worden doorverwezen naar de nutritionist(e). Deze stelt voor elke individuele patiënt een dieet samen dat beantwoordt aan de specifieke overgevoeligheid voor fructose, lactose en/of gluten of nog andere voedselintoleranties. Dr. de Meirleir raadt zijn patiënten aan om voldoende te drinken, dit wil zeggen minsten 2-3 liter water per dag en dit verspreid over de hele dag.


bron=voordracht DML in australie
Yorunn
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 aug 2007, 15:13

Bericht door Yorunn »

orchidee schreef:3/4 van DML patienten blijken lactose of fructose-intolerant of beide.
Raar genoeg komt gluten niet zo vaak voor.

Blijkbaar heeft ie nu ook een test waarbij je dadelijk op meer dan 400 voedingsmiddelen getest wordt.

Je kan ook van de ene dag op de andere intolerant of allergisch worden aan iets. Raar hé!

Groetjes,
Dirk

@yorunn : droge huid en jeuk wijzen vaak op lactose en fructose-intolerantie alsook kleur van je uitwerpselen
Nog niet alle supermarkten hebben de lactose vrije melk
Ik dronk vroeger ook heel veel melk, toch mijn litertje per dag, dat is door mijn arts 2 jaar geleden afgeraden en ben sinds dan ook sterk geminderd met melk drinken, ik probeer het te beperken tot 1 glas en 1 tas warme melk s'avonds
Moet toegeven dat ik niet echt het verschil proef tss de gewone en lactose vrije melk, vind het minstens even lekker, en het ligt minder 'zwaar' op de maag, heb al ondervonden dat als ik s'avonds een tas drink dat ik er geen last van heb 3 uur nadien, dat heb ik met gewone melk bv wel
EN mijn huiduitslag is ietsje minder de dag erna (mss wel toeval)
Groetjes Yorunn
---------------------------------------------
Gezonde mensen willen veel, zieken maar 1 ding !
Plaats reactie