atlas correctie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@vedewi, het lijkt me wel belangrijk dat je niet meer de naam van de ernstige ziekte ME/cvs gebruikt, ik neem aan dat je dat niet opeens hier voor het eerst doet. Ik begrijp niet hoe je daar überhaupt toe komt...

Sorry, zie nu pas jouw berichtje ertussen, dat maakt het dan begrijpelijker, je kende het verschil dus niet goed.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

louisa schreef:Een (tegen)reactie geven is toch heel normaal, daar is een forum voor, om te discussiëren en elkaar vragen te stellen.


Inderdaad, 100 % mee eens, maar in het half jaar dat ik hiermee lees, lees ik, en heb ik al zelf ondervonden, dat een poster die een positieve noot laat horen, onmiddellijk word teruggefloten. Het lijkt bijna dat sommige mensen hier allergisch zijn, voor al wat maar enigszins positief klinkt.
Annemoontje heeft belangrijke info gegeven. Ook over het verschil van ME/cvs en CV(S).
Nu word het weer ingewikkeld, met die tussen haakjes toegevoegde "S"
Zou jij in je eigen woorden het verschil willen uitleggen?
En vedewi geeft zelf aan dat het in zijn/haar geval gaat om CV(S), Chronische Vermoeidheid (CV)
Laten we eerlijk zijn, vedewi is in verwarring gebracht door de reacties die er op volgden.
En nog een vraagje aan jou, als je dat goed vind? Bij jou is de diagnose ME/cvs toch gesteld in de Pellenberg? In de Pellenberg wordt niet met de Canadese Criteria gewerkt.
Heeft een andere ME/cvs-vriendelijke arts/internist de Canadese Criteria bij jou getoetst en onderzocht als "second-opinion" en bevestiging?
Nee, ik heb zelf verleden week de diagnose gesteld aan de hand van de 7 canadese criteria die jij me hebt aangereikt.
Zelf ben ik bij een Chiropractor, wat tijdelijk iets wat verlichting geeft van de pijn, en het losmaken van de hele rug en nek die om de 6 weken zo vast zit als een huis en nog meer pijnen veroorzaakt. :wink:
De therapie die ik momenteel volg is niet om de 6 weken rug en nek losmaken, maar een intense manuele behandeling van het lichaam, één geheel uitmakende met zenuwen, spieren, aders, organen, skelet, bindweefsel, 1 à 2 X/ week.

En inderdaad, hieruit kunnen we concluderen dat ME/CVS een lichamelijke aandoening is.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi mehans,

Ik denk dat je intussen zo veel (begrijpelijke) info van ons allemaal hebt gekregen, dat je het verschil tussen CV (Chronische Vermoeidheid) en ME/cvs nu zeker kunt weten :wink:.

En zelf een diagnose ME/cvs stellen, lijkt mij niet verstandig.
Dat zou ik overlaten aan een ME/cvs-vriendelijke arts/internist. Dat is een arts/internist die bekend is met ME/cvs, die de Canadese Criteria volgt en de juiste (bloed) onderzoeken en andere uitgebreide onderzoeken die er bij horen, heeft gedaan om tot een diagnose-stelling ME/cvs te kunnen komen.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Bericht door ridder »

mehans schreef: Nee, ik heb zelf verleden week de diagnose gesteld aan de hand van de 7 canadese criteria die jij me hebt aangereikt.
Ik snap dat de criteria wat verwarring kunnen brengen, maar je kan niet zelf de diagnose ME stellen aan de hand van de Canadese criteria. De diagnose kan alleen gesteld worden door lichamelijk (bloed-) onderzoek aan de hand van de Canadese criteria. (Spijtig genoeg weten Nederlandse artsen over het algemeen niet eens van het bestaan van de cirteria af en zal je er dus zelf mee moeten leuren :( )

Het onderscheid tussen ME en chronische vermoeidheid is van groot belang (wanneer leren artsen en instanties dat nou eens :roll: ). Omdat ME vaak gelijkgesteld wordt aan CVS (ook in wetenschappelijke publicaties die over de biomedische patholgie van ME gaan), lijkt me de term CV(S) heel verwarrend. Ik vind ME(/CVS) tegenover CV duidelijker.
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Bericht door ridder »

louisa schreef: En zelf een diagnose ME/cvs stellen, lijkt mij niet verstandig.
Dat zou ik overlaten aan een ME/cvs-vriendelijke arts/internist. Dat is een arts/internist die bekend is met ME/cvs, die de Canadese Criteria volgt en de juiste (bloed) onderzoeken en andere uitgebreide onderzoeken die er bij horen, heeft gedaan om tot een diagnose-stelling ME/cvs te kunnen komen.
Ai, jij had precies hetzelfde al gezegd :oops:

Als we alle huisartsen nou eens met die criteria konden bestoken, dan zou er misschien in de toekomst eens wat mogelijkheden voor patienten komen om zich fatsoenlijk te laten testen, zonder voor ieder testje een strijd te moeten leveren of zelf stad en land af te moeten reizen en in de buidel te moeten tasten. Ik hoop dat er wat goeds komt uit de plannen voor een richtlijn voor ME, maar ik heb er een heel hard hoofd in.

Sorry dat ik zo off topic ga :wink:
Gebruikersavatar
hayes
Actief lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 jul 2010, 14:59

Bericht door hayes »

@ mehans: Zou ik mogen vragen welke therapie je volgt?

De lijn tussen CV en ME/cvs is in sommige gevallen erg dun, vooral omdat veel patienten een erg verschillend klachtenpatroon hebben én een compleet andere oorzaak/trigger van hun klachten. Laat staan dan welke diverse behandelingen bij de een effect heeft, maar bij een ander niets doen. Wat een puinhoop is dat toch..
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Bericht door ridder »

hayes schreef: De lijn tussen CV en ME/cvs is in sommige gevallen erg dun, ..
De scheiding van ME en CV is glashelder. ME is op basis van medisch onderzoek (zie wederom Canadese Criteria) objectief vast te stellen (dus niet op basis van klachten, maar op basis van bloedonderzoek en ander lichamelijk onderzoek). CV daarentegen is een symptoom en kan veroorzaakt worden door schier oneindig veel problemen (psychisch en lichamelijk).
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

ridder schreef:
hayes schreef: De lijn tussen CV en ME/cvs is in sommige gevallen erg dun, ..
De scheiding van ME en CV is glashelder. ME is op basis van medisch onderzoek (zie wederom Canadese Criteria) objectief vast te stellen (dus niet op basis van klachten, maar op basis van bloedonderzoek en ander lichamelijk onderzoek). CV daarentegen is een symptoom en kan veroorzaakt worden door schier oneindig veel problemen (psychisch en lichamelijk).
Mee eens
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
hayes
Actief lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 jul 2010, 14:59

Bericht door hayes »

In een ideale situatie waar elke arts ME/cvs-vriendelijk zou zijn, en dus dezelfde criteria zou hanteren, zou dit idd glashelder zijn. In werkelijkheid is dit nu vaak niet het geval, de theorie ligt ver van de praktijk. Maar dat is een persoonlijke mening natuurlijk :).
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

annemoontje schreef:
ridder schreef:
hayes schreef: De lijn tussen CV en ME/cvs is in sommige gevallen erg dun, ..
De scheiding van ME en CV is glashelder. ME is op basis van medisch onderzoek (zie wederom Canadese Criteria) objectief vast te stellen (dus niet op basis van klachten, maar op basis van bloedonderzoek en ander lichamelijk onderzoek). CV daarentegen is een symptoom en kan veroorzaakt worden door schier oneindig veel problemen (psychisch en lichamelijk).
Mee eens
Niet mee eens

Als alles zo klaar en duidelijk en eensgezind was,
zouden we hier allemaal niet in de penarie zitten
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

volgens mij heeft die penarie weinig te maken met wel of niet glashelder zijn van scheiding tussen ME/CVS en CV, maar alles met de onwil van politiek, medische wereld etc. om af te stappen van een psychologische visie en de aandoeningen te zien voor wat ze zijn: totaal verschillend.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
michael7
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2011, 00:14

Vervolg van 20 Juni: Verontrustende Atlas-theraphie ervaring

Bericht door michael7 »

Hoi,

Een update: :!: Het is 8 maanden geleden, dat ik een Atlasprofilax behandeling heb laten doen. Ik heb er nog steeds problemen door. Ik heb nog geen mensen ontmoet, die hier ook last door hebben gekregen. Ik vind het belangrijk om mijn verhaal te vertellen. Zodat mensen die overwegen deze therapie te doen, weten dat het ook kan schaden.

Vier maanden na mijn behandeling, vertelde mijn Atlasprofilax therapheut, dat als ik mijn nek zou laten kraken, dat mijn atlas waarschijnlijk weer in zijn oude positie zou terugschieten :idea: Ik vond het eng om weer aan mijn nek te laten zitten, maar ik wilde ook niet verder met mijn klachten.

Ik heb toen energie gestoken in het vinden van een geschikte therapeut.
Ik heb me georiënteerd bij 3 orthomanuele artsen, en bij 3 chiropractoren. Twee van de orthomanueel artsen vond ik zweverig en communicatief zwak. De chiropractoren kwamen deskundiger en rustiger over. Chiropractoren bleken ook beter onderlegd te zijn. Ze hebben een universitaire opleiding op het gebied van de wervels. Itt orthomanuele artsen, zij hebben slechts een jaar wervelcursus bovenop hun studie medicijnen. :wink:

Ik heb uiteindelijk mijn keuze gemaakt voor een neurologisch chiropractor. Ik vroeg hem of hij de therapie voorzichtig wilde opbouwen, en dit kon.
In het begin van de therapie, maakt ik een wonderbaarlijke vooruitgang mbv oogoefeningen. Ik was heel blij en vroeg hem voorzichtig verder te gaan. :D

Echter bij de 4e behandeling heeft hij mijn ena bovenste werveltje (c2), hard gecorrigeerd.
Daarna sliep ik meteen weer slecht en kreeg ook andere klachten terug. Ik vroeg bij de volgende behandeling of hij dit werveltje kon terugzetten. Maar het is nu 2 maanden later en hij zegt steeds dat hij dat niet kan doen. Dit wekt bij mij veel boosheid en verdriet. Ik had hem gevraagd voorzichtig te doen. Hij had ook gezegd dat hij werkte met “trail and error”. Maar hij had wel mogen zeggen, dat als hij een fout maakte, dat hij die dan niet kon herstellen.

Ik heb toen erg getwijfeld of ik door zo gaan. Ivm de goede en slechte resultaten. Ik was toch enigszins wanhopig en na een uitgebreid gesprek ben ik voorzichtig verder gegaan.
Bij de 6e behandeling had ik het nog eens over mijn atlaswervel (c1). Pardoes kraakte hij die die dag (met een zgn linksom rotatie correctie). Ik weet niet of alle chiropractoren zo zijn, maar je krijgt niet al teveelbedenktijd tussen het moment dat hij zegt wat hij wil doen en het doen.
Gelukkig merkte ik de dagen erna dat ik me weer beter kon concentreren, meer energie had, mijn nek ontspanner aanvoelde. Ik heb het idee, dat mijn atlas weer iedergeval op zijn oude positie staat. :lol:

Nu is het 6 weken na deze behandeling. Ik voel me wel beter, maar nog lang niet zo goed als voor de atlasprofilaxbehandeling van 8 maanden geleden. Ik vermoed dat dit komt omdat nu mijn c2-wervel fout staat. En ik kan voorlopig geen chiropractor vinden die uitsluitend mijn c2 rechtsom wil terug roteren. Als iemand er wel een weet hoor ik dat graag.

Mijn advies aan mensen die problemen ervaren na een Atlasprofilax behandeling. Laat alleen je Atlas(c1) wervel corrigeren (rustig opbouwen). Mijn behandelaar zei dat het niet uitmaakte welke kant je dan om roteerde. Maar bij mij is dus een correctie linksom rotatie gebeurd. En omdat bij een Atlasprofilax behandeling ook in bijna alle gevallen dezelfde kant op wordt geroteerd. Lijkt me dat de beste richting.
Ik hoop dat iemand zijn voordeel doet, met mijn verhaal. :D

Groeten, Michael
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Michael7;

Ik raad je aan eens naar Koen Vannitsen te gaan in Alken, bij Hasselt.
Hij is kinesist, osteopaat, en heeft Gesrettherapie bijgedaan, die een heel speciefieke therapie is, en waardoor asthma, allergien, ...kan genezen of verbeterd worden.
Het is een zachte therapie waardoor ook je wervelkolom rechtgezet wordt, door zachte pulsaties.
Het is een zeer bekwame man, ik ben geopereerd van een hernia in mijn nek en was dus heel bang voor een nekcorrectie, maar hij voelt echt heel goed hoe het moet zitten.
Het is een heel rustige man, en zit zelf goed in zijn vel, dan voel je zoveel b eter dan anderen, die het alleen uit boeken hebben.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
thiem
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2010, 21:56

Bericht door thiem »

Hallo,

Het is nu ruim 19 maanden na dat ik mijn Atlas correctie heb laten doen,
en het gaat nog steeds erg goed met mijn lichaam,

Met dit berichtje wil ik laten weten dat je met de correctie wel degelijk blijvend kan opknappen, en dat je na de correctie ook je lichaam de tijd moet gunnen om te herstellen, de correctie is eenmalig maar werkt zeker een jaar door.

Op dit adres ben ik geweest:
http://www.corpusmassage.nl/Atlas%20Correctie1.html

Groet, Thiem
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Het kraken van wervels et.. is zo slecht en niet zonder gevaar.
Plaats reactie