Gezocht: Een onderzoeker voor CGT!

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Gezocht: Een onderzoeker voor CGT!

Bericht door Lijda »

Vacancy: Researcher
Onderzoeker (promovendus) gevraagd

Het Nijmeegs Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid (NKCV) is op zoek naar een onderzoeker (promovendus) voor een onderzoeksproject naar de effecten van cognitieve gedragstherapie voor het chronisch vermoeidheidssyndroom, onder de titel: wie wordt beter, wie niet en waarom niet? In het project, met een duur van 3 jaar, wordt onderzocht welke componenten van belang zijn in cognitieve gedragstherapie voor CVS en waarom sommige patiënten niet herstellen na behandeling en anderen wel.
We zoeken een onlangs afgestudeerd psycholoog die graag wil promoveren.
Wij bieden een enthousiast team van onderzoekers en behandelaars.
Inschaling als junior onderzoeker: schaal 10

Informatie te verkrijgen bij: prof. dr. G. Bleijenberg en drs. H. Knoop, tel. 024 3610042

Sollicitaties zo spoedig mogelijk, bij voorkeur per email aan: Prof. Dr. G. Bleijenberg
G.Bleijenberg@ru.nl

last update: 09-11-2007 at 11:09 author: Jacqueline van den Berg
http://www.umcn.nl/overhetumc/afdelinge ... rmoeidheid

Ff onder de link proffesional kijken, daar staat ook iets in over het certificeren van CGT!
Dat is wel hoog nodig lijkt mij, die ene die mij ooit gezegd heeft dat ik wel kan tennissen maar niet wil die wist echt niet waar ze het over had, in mijn geval dan!!
Laatst gewijzigd door Lijda op 02 jan 2008, 22:50, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

:lol:

Ik meld me aan.
Kan zo wel vertellen hoe en wat.
Ben met een week of wat schrijven helemaal klaar, zou ik het geld voor 3 jaar kunnen houden?????????
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Ik meld me ook aan! Zoveel werk is dat niet lijkt me! :wink:
Je schrijft alle huisartsen aan, met de vraag wie heeft er een ingebeelde ziekte! En wie heeft niet geluisterd naar de CGT en is dus niet gemotiveerd!

Maar ff alle gekheid op een stokkie!!
Ze gaan het wel onderzoeken! En dat is al heel wat!
Volgens mij moeten ze eens de mensen ondervragen die ME heeft en er geen baat bij hebben gehad. En de mensen die er wel baat bij hebben gehad, en dan de eens gaan kijken bij welke groep wel en welke niet etc.
( of is dit te simpel gedacht! )
Dat is echt niet zo moeilijk, leuk baantje lijkt mij!
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Ik ben er alleen bang voor dat ze de uitkomst al weten: ziektewinst, menen dat CVS lichamelijk is, etc. ...
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

@MacM bedoel je ziektewinst van de CVS en menen dat het lichamelijk is van de CVS er zelf!

Ik zie deze vacature nogal positief in.
Dus juist om het nog beter uit te zoeken, en dat het niet voor iedereen goed uitpakt of in zijn geheel niet werkt.
En dat ze juist inzien dat het niet voor iedereen werkt.
Maja zo zie ik het dan!

Lijda
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Lijda: ja. Ik ben bang dat ze het niet herstellen voornamelijk zullen toeschrijven aan de patiënt zelf. Het is ook een onderzoek van de afdeling psychologie. Ik vraag me af of er nog meer medisch onderzoek wordt gedaan.
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Dat denk ik dus wel, als ik zie hoe die site van het kenniscentrum veranderd is over de vermoeidheid, en staat nu zelfs een hele lijst bij over het uitsluiten van de diagnose en het laten onderzoeken van alles en nog wat. etc etc
Dat was een tijd gele nog niet volgens mij!!??

Gezien ze ook wat ontdekt hebben in de hersens, dan moeten ze wel wat ondernemen. En dan die muizen die daar maratons lopen!
Maar dat is mijn inziens op dit moment, en dat is al niet geheel helder.
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Ik vrees, dat MAc gelijk gaat krijgen en dat het een nieuwe manoeuvre is om voort te borduren op het oude recept.

Immers toen met de hersenstof door Van der Meer, die ook al in buitenland gevondfen was hoor, zei Bleijenberg:
"Het is de vraag waardoor het komt, of het kan zijn dat de stof verminderd door te weinig bewegen".
Je kunt het nog zo opzoeken op internet. Zal zo even kijken.

In daarbij ze houden nog steeds vast dat 70% herstelt door deze onzin.
Hetgeen een gemanipuleerd getal is. En in al die jaren is dit niet bijgesteld, ondanks alle tegen onderzoeken in buitenland. Ook nu staat het gewoon op de site. Tig jaar na dato.

Daarbij hebben ze het nu over chronische vermoeidheid.
Wie hebben er allemaal 'chronische vermoeidheid'?
Kijk dat is nogal breed he......gaan we weer..........

Geld in de put en dan uiteindelijk we hebben het gevonden. Men moet de gedachten aanpassen of iets in die trant :)
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Eenvoudige conclusies zijn er uit de studies niet te trekken, erkennen de onderzoekers. De oorzaak van cvs is hiermee niet gevonden. Met een hersenscan is niet vast te stellen of iemand cvs heeft. Bovendien zijn oorzaak en gevolg niet duidelijk. Is de afname van de grijze stof in de hersenen de oorzaak van het syndroom of het gevolg daarvan?

‘Het is een kleine, maar belangrijke stap voorwaarts’, zegt Bleijenberg. ‘We kunnen nu gaan kijken of de behandeling van cvs met gedragstherapie, tot nu toe de enige behandeling die effect heeft, van invloed is op de hoeveelheid grijs stof in de hersenen en de verminderde aansturing van de spieren.’
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Of de vorige peut is er vandoor gegaan en kom zich niet vinden in hun visie!

Of dat was een constant gefustreerde therapeut= CGT

Maar die blije berg of hoe die man ook heet, mag mij weer proberen op de been te zetten, dat meen ik!!
Als hij er van overtuigd is dat het werkt, wil ik het nog wel een keer proberen, ik ga alles aan!
En dan maar eens zien waar ik fout ben gaan denken!!

En wat ze met mijn gegevens doen, geen idee. Liggen in het archief! of zijn verdwenen in de papierversnipperaar.

Lijda
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

De achtergrond van psychologen in het algemeen is weinig hoopgevend, lijkt mij.

Zij duiden over het algemeen alles psychisch en hebben van de scheikunde/fysiologie in het lichaam totaal geen kaas gegeten.

Kunnen we niet ongemerkt info laten doorsijpelen naar de toekomstige promovendus? Of in ieder geval suggesties met verwijzingen naar sites als deze?

Of, nog beter, kunnen de hier psychologie studerenden/gestudeerd hebbenden hier niet proforma maar solliciteren, met in hun curiculum hun ME status?
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Als het zo is als jij het nu stelt Annac, dan vraag ik me af waarom ik in mijn eerste jaar nu bijna alleen maar biologie en neurologie heb gehad. De basis van een studie psychologie is juist lichamelijk en neurologisch, zodat je daarna uit kunt zoeken hoe de psyche werkt (vanuit de kennis wat biologisch/neurologisch is).
Keep on rockin'
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

O ja, en ik ben nog lang niet afgestudeerd, maar als ik het wel was, zou ik zeker niet reageren.
Lijkt me geen goede betrokkenheid bij een onderwerp op die manier..
Zou het zelf ook niet willen.
Keep on rockin'
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Vergeleken bij de medische studie (voor arts dus) is zal jouw deel fysiologie klein zijn. En dan nog, artsen hebben, zoals blijkt, dan NOG niet genoeg kennis om alles fysiologisch goed te kunnen begrijpen, laat staan overzien.

Maar de stelling "totaal geen kaas gegeten van" neem ik dus terug, bij deze! Zo summier was het ws bijna 40 jaar geleden!

Maar het leek me een leuke steek onder water als jullie solliciteerden. Voor de grap, natuurlijk, om even te laten weten dat er (toekomstige ) psychologen zijn met ervaringsdeskundigheid.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Wat Annac al zegt: de fysiologische kant is bij een studie psychologie maar heel klein. Neurotransmitters komen er nog wel aan te pas, maar uitgebreide studies naar bv. celbiologie, histologie en genen toch niet. Dat kost je immers al jarenlange studie.

Ze zullen natuurlijk nooit een psycholoog met ME/CVS aannemen in Nijmegen.
Plaats reactie