Lui zenuwstelsel veroorzaakt PMS

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Nou, sterkte in ieder geval!
Jaren geleden vroeg ik me ook wel eens af of ik soms al in de overgang was, door al die onverklaarbaare klachten! Maar alles is nog bij het oude!
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

bedankt, ik dacht ook eerst dat al mijn miserie menopauze was, maar toen was dat niet zo, het was cvs :? . en nu ben ik gezegend met beide ......
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ik las trouwens op nu.nl dat PMS wel meer voorkomt bij vrouwen met overgewicht. Daar gelof ik wel een beetje aan, sinds ik weer zwaarder ben geworden aijn de klachten ook heviger.
Vooral de menstruatie zelf is de laatste tijd minder prettig. Maar dat kan ook door de endometriose komen, vrees ik. Mijn klachten zijn op het moment nogal erg hevig.......lang geleden dat het zo heftig pijn deed.
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ja, ik ken dat, dubbel toe liggen van de krampen .........maar ik had geen overgewicht hoor, ik heb jaren maar 46-47 kg gewogen .....

endometriose kan je toch gemakkelijk laten wegbranden ?
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

ME/CVS bij endometriose-patiënten komt trouwens heel vaak voor. Ben je bekend met de dieten, Shavonne?

Ik had bij menstruaties ook ongelooflijk veel pijn terwijl ik heel slank was. PMS had ik trouwens niet; de dagen voor de menstruatie voelde ik me juist beter.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Op zich heb ik minder spier en gewrichtsklachten voor de menstruatie, wel hoofdpijn, buikpijn, borsten die bijna ontploffen, hevig vocht vast houden etc. Maar al met al voel ik me w.b.t. ME beter voor de menstruatie.
Maar dieeten zijn me niet bekend voor endometriose. Ik heb het ook niet ernstig, tenminste als het niet uitgebreid is in de laatste vier jaar zonder pilgebruik. Het is bij mij ontdekt tijdens de keizersnede, bij de blaas zat wat endometriose. Het rare is, ik heb ook niet elke menstruatie zoveel krampen, rugpijn. Misschien ligt het idd. aan wat ik gegeten heb van te voren????
Maar vroeger in mijn puberteit had ik ook altijd vreselijk veel pijn, de eerste dagen vooral, daarna gaat het wel. En dat kan echt geen endometriose zijn geweest, dit ontstaat pas na jaren menstruatie. Misschien krampt mijn baarmoeder per keer anders, of verschillen in hormoonspiegel???? Of idd. het eetpatroon.
@Greta: Wegbranden etc. doen ze pas wanneer iets anders niet meer helpt, wanneer de klachten zo hevig zijn. Ze beginnen eerst eens met hormonen, zoalsde pil. Maar die hoef ik helaas niet meer! Ik vind het te belangrijk dat mijn stemming stabiel is en dat is die zo zonder pil. Dan maar pijn, krampen. Kan er best wel bij, bij de dagelijkse andere pijn! :?
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ik heb jaren klachten gehad, PMS, vreselijke buikpijn etc en heb twee laproscopieën (kijkoperaties) gehad vooraleer mijn baarmoeder uitgehaald werd. bij de eerste laproscopie werd mijn appendix uitgehaald, omdat ik toch verdoofd was en ik nooit wist waarvan ik buikpijn had, en toen heb ze ook een paar kleine endometriosewratjes weggebrand. Maar de pijn bleef, soms dagen ziek, buikkrampen, rugpijn.

een paar jaar erna heb ik nog een laproscopie gehad en daarbij zagen ze wel iets aan mijn baarmoeder maar niet ernstig genoeg om er iets aan te doen. en een paar jaar daarna had ik enorm hevige bloedingen, het stroomde gewoon langs mijn benen toen ik van de trein stapte. echt niet leuk dus ....
en toen heeft de gynaecoloog gezegd dat mijn baarmoeder eruit moest omdat ik anders risico op bloedermoede zou krijgen. en meteen was het meeste van de pijn gedaan, maar het PMS bleef, gezien ik mijn eierstokken nog heb.

en de pil was voor mij ook geen optie, ik had mij voordien al laten steriliseren omdat ik de pil niet verdroeg.

maar dit heeft wel jaren mijn leven bepaald, ik had er zowat de helft van de maand last van :? , absoluut niet leuk dus. ik plande er mijn reizen en mijn sociaal leven naar.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Dat is natuurijk niet prettig geweest Greta!
Bij mij hebben ze trouwens ook de blindedarm verwijderd, omdat ze niet wisten waar mijn buikpijn van kwam. Ik was toen 19 en had toen w.s. nog geen endometriose klachten, anders hadden ze het toen wel gezien, denk ik. Maar ik denk wel dat ze daar eerst aan dachten, want ik moest toen ook naar een gync. voor onderzoek. Mijn blindedarm is met een normale operatie verwijderd, waarom weet ik niet, ik heb er een flink litteken van. De chirurg zei wel dat ze de blindedarm moeilijk konden vinden??????
Maar jouwn klachten bleken dus van de baarmoeder te komen??
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

zo zie je maar dat de baarmoeder er niet voor niets is
ik kreeg op 19 jarig leeftijd een miskraam
waar ik niet van opknapte
een half jaar later is een stukje van de baarmoeder en eierstok weggehaalt wel heb ik daarna toch nog drie kinderen gekregen, wat een wonder was, want bij de laatste twee heb ik een paar jaar moeten wachten, om dat ik hele erge bloedingen had ,en mannelijke hormonen te kort had ,ik wist niet eens dat wij die hadden, ik heb ook een paar keer currietage gehad, en toen die baarmoeder eruit wat een berg ellende heeft dat gegeven
maar die moest er uit ik had ook erge bloedingen
en het zat vol gezwellen ik heb nog bestralingen gehad
gelukkig was alles schoon maar ik ben nooit meer de oude geworden
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Wat een ellende allemaal Alie zeg!!! En wat een wonder dat je toch nog kinderen hebt mogen krijgen!
Het is ook wat al die vrouwelijke organen in ons lichaam, tja we hebben ze toch ergens voor nodig!!
Het hele menselijke lichaam is een gekke verschijning!! Wat er allemaal mis kan gaan in ons, ongeloofelijk!!!
Maar het komt ook door alle rommel om ons heen en in etenswaren. De mens maakt zich zelf kapot met alles wat hij uitvindt!
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

precies marian
dat eten en wat je inademt
is ook niet meer gezond en wat zou je denken van al die stralingen telefoontjes magnetron computers ga maar door
maar we doen er allemaal aan mee :roll:
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ja, dat heet maatschappij, je moet wel mee doen, anders kom je echt niet meer mee.
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

@shavonne, vooreerst een gelukkig en hopelijk niet te vermoeiende nieuwjaar !!!! aan iedereen trouwens

mijn klachten kwamen idd een groot deel van de baarmoeder, maar toch ook wel een deel van mijn darmen denk ik. spastische darm ten gevolge van stress. Ik heb zowat alle psychosomatische stressklachten achter de rug .... voorbodes van cvs vrees ik.

het is zo moeilijk om uit te maken waarvan je klachten komen als het in je buik zit ; blindedarm, darmen, eierstokken, baarmoeder. nu bij mijn zijn er al 2 van verwijderd dus nu weet ik het zo wel al een beetje waarvan het komt als ik pijn heb......
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

@Greta: Ook veel gezondeheid in het nieuwe jaar!
Dat is wel zo handig, wanneer er twee zaken al zijn uitgesloten!
Maar ja, we hebben allemaal zo'n breed klachten patroon, dan vraag je je idd. wel eens af, is het door ME of mankeert er iets anders??
Dat vind ik altijd zo moeilijk wanneer je naar de h.a. gaat met klachten. Ik vraag me dan wel eens af of er verder gekeken wordt dan de ME.
Plaats reactie